Houten modelbouw schip vragen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door 0108daniel, 19 dec 2017.

  1. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Ik kon hier geen topic over vinden, dus vandaar dat ik er hier eentje open.
    Ik heb een aantal vragen over houten modelbouw schepen voordat ik er eentje aanschaf.
    Namelijk:

    1. Wat zijn de benodigde tools die echt nodig zijn?
    Ik had gelezen: vijltjes, glanslak voor boten, spijkerduwen, klemmen set om de planken op hun plaats te houden, winkelhaar/geodriehoek, houtlijm uiteraard, schuifmaat, mis ik nog iets?

    2. Boten die maar 1 laag aan latten hebben, die kan je toch niet glad schuren? dan gaat het mooie van de latten er toch vanaf en de lijnen tussen de planken zijn dan niet meer zichtbaar?
    Had op internet al zitten zoeken maar kon hierover vrijwel niets vinden, ook niet op YouTube.

    3. het buigen van de latjes kan in water, is dit goed voor het hout of is een speciale tool hiervoor geschikter?

    4. Ik las op internet dat Woodfiller handig was om de boot mooi te maken na het schuren, is dat zo?

    Mocht iemand sommige of alle vragen willen beantwoorden of nog tips hebben dan hoor ik dat graag.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daniel, Google eens op romp beplanken en lees dat eens rustig door. Je komt er goede adviezen tegen.
    Een scherp mes, schuurpapier, eventueel op een lat geplakt.
    Neem waterbestendige houtlijm.
    Werk netjes, opdat de latjes precies aansluiten. Woodfiller verhoogt het resultaat niet, maar kan in geval van nood worden gebruikt.
    Gr. Klaas.
     
  3. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Dankjewel voor je reactie.
    Daar had ik zeker wat aan!
    Echter heb ik nog wel een vraag die ik nergens zie terugkomen.
    Ik kom namelijk alleen maar schepen tegen die 2 lagen latten hebben aan de romp ipv 1.
    Nu heb ik gisteren de Occre Montanes 1:70 besteld die maar 1 laag heeft.
    Dit moet uiteraard in 1x goed lukken.
    Alleen vraag ik mij af hoe hoe je dit dan moet schuren, omdat je eigenlijk de latten schuurt die zichtbaar zijn voor het oog.
    Word dit niet lelijk door het schuren?
    Als er niet geschuurd word dan neem ik aan dat de latten niet mooi liggen en een beetje hobbelen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met het schuren verdwijnen oneffenheden in de latjes en krijg je een mooie gladde romp. Maar zoals je al opmerkt, het moet wel in één keer goed. Bij een dubbele huid zie je de onderste laag niet meer en kun je daarmee eerst een gladde romp vormen. Zorg dat voor het beplanken de spanten in de goede richting aangeschuind zijn. Lijmt beter en knIkken de latjes niet. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  5. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Ah dankje!
    Hoe zit dat met een lak?
    Ik zie op Youtube en fora's mensen die lak gebruiken voor de romp voor een mooi hout effect.
    Dit gebruiken ze ook voor het dek.
    Wat is dit voor lak?
     
  6. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Het model is binnen!
    Ziet er perfect uit allemaal.
    Wat mij opvalt is dat er alleen een spaanse handleiding in zit....
    Is er nergens een Engelse of Nederlandse handleiding te koop?
    Ik kan nu niet beginnen aan het model.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sticky/FAQ, permanent vastgepind bovenaan in subforum
    Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

    Latjes buigen.

    Wat planken en wat plankjes discussies.

    Kijk hier eens hoe met latjes gewerkt wordt


    Bowlus Baby Albatross
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2017
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als de handleiding in elektronische vorm is, kun je gebruik make van translate.google.nl, voor het vertalen van woorden, zinnen, teksten, complete links, sites.
     
  9. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Dankjewel.
    De handleiding is op papier helaas.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eens op bijgaande link. Gevonden via Google met zoekterm naam van model en bouwbeschrijving. Op de site lees ik dat je de Nederlandse bouwbeschrijving apart kunt bestellen. Gr. Klaas.
    Heeft u dit OcCre pakket cadeau gekregen en bent u op zoek naar een Nederlandse Bouwbeschrijving dan kunt u deze ook apart bestellen.
    https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Montañés-Navio
    M.b.t lak een keuze maken tussen watergedragen of harslak. Zelf zou ik voor satijnglans gaan, maar die keuze is heel persoonlijk. Ook op dat gebied is een hoop info op het net te vinden.
    Zelf gebruik ik hars en watergedragen verf of lak. De watergedragen als ik binnenshuis wil/moet schilderen. Het beste is om bij één soort te blijven. Dat voorkomt ongewilde reacties tussen verschillende soorten. Succes verder met het verzamelen van info en daaruit een keuze te maken. Snap dat je zo snel mogelijk met je model aan de slag wilt, maar maak eerst een stappenplan. Belangrijk is dat je overal een beetje bij kunt met passen en monteren c.q. verven/lakken. Gr. Klaas.
     
  11. 0108daniel

    0108daniel

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    80
    Het bedrijf waar ik het model heb gekocht heeft gemaild naar de leverancier.
    Inmiddels heb ik de engelse handleiding + onderdelen lijst!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel

Deel Deze Pagina