Houten romp afdichten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door R. Lub, 23 mei 2018.

  1. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste mede modelbouwers,
    Na jaren uit de running te zijn geweest, wil ik de scheepsmodelbouw weer oppakken. In de tussentijd is er veel veranderd en wil ik nieuwe technieken gaan toepassen. Momenteel staat er een bijna complete romp klaar welke afgedicht is met 2 mm dikke abachi latjes. Omdat er nogal wat verschil in dikte is onderling tussen de latjes heb ik een vraag. Moet ik de latjes eerst helemaal vlakken zodat de kans aanwezig is dat ik door de dikte van het materiaal ga alvorens ik een laag keperdoek en epoxy over de romp moet smeren, of kan ik direkt op de oneffen romp een laag keperdoek met epoxy plaatsen, welke uiteindelijk glad geschuurd en geplamuurd dient te worden. Voorheen heb ik modellen gebouwd met alleen de abachi latjes en afgeschilderd. Wie kan mij een en ander duidelijk uitleggen.

    René Lub
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.098
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het Forum René. Misschien heeft het zin om een plaatje van de beklede romp te tonen. Dan kan er wat gerichter advies worden gegeven. Zijn de latten alleen gelijmd, of ook gespijkerd? Als er geen spijkers in zitten zou ik de latten zoveel mogelijk glad maken d.m.v. schaven en schuren. Dan heb je minder plamuur nodig en ligt het weefsel mooier en gladder op de romp. Werkt alleen maar gemakkelijker. Mijn standpunt is; Hoe minder plamuur, hoe beter. En minder kans dat je door het weefsel op bulten schuurt. Zou twee dunne lagen weefsel nemen i.p.v. één dikke. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi Rene,
    ik zou eerst zoveel mogelijk schuren en dan pas glasweefsel en epoxy erover.Je kunt dan daarna eventueel nog wat fijn plamuren en schuren.Om te controleren of je model glad genoeg is kun je het alvorens te bekleden met zwarte lak spuiten en dan nogma als schuren,dan kun je de oneffenheden perfect zien;) grtz Bel10:bye::bye:
     
  4. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Klaas,
    Hartelijk dank voor de uiteenzetting. De latjes zijn alleen gelijmd op de spanten en aan elkaar. Er zijn slechts enkele oneffenheden tussen de latjes onderling en dit zou eventueel middels schaven en vijlen (raspen) gelijk te trekken zijn.
     
  5. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Bel10
    Bijna hetzelfde advies als Klaas heeft gegeven, dus eerst glad maken van de houten romp en daarna keperdoek en epoxy. Bedankt voor de reactie.
    René
     

Deel Deze Pagina