how aeroplanes realy work

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door tigermoth, 2 okt 2002.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    how aeroplanes realy work

    ReaLLy? 8O

    Zonder gekheid, het is natuurlijk een heel interessante materie, die je hier aansnijdt. [​IMG]
    En zo te zien komen we er met z'n allen uiteindelijk wel uit. Of niet natuurlijk, maar dan vinden we wel weer een nieuw onderwerp... :wink:
     
  2. tigermoth

    tigermoth Guest

    om een circel links om je heen te maken moet je rechts sturen.. dus moet je gewoon een rechter bocht maken..
    (hou een rechter bocht op zen kop en je hebt een linker bocht ;))

    je vliegtuig gaat altijd naar de kant waar je het rudder in draait..
    dus als je links af wilt en je hangt op zen kop. dan trap je links rudder, en voila. je gaat links af..
    dat het er op de grond uitziet als een rechter bocht.. weet ik veel. ik zie die dingen altijd van binnen uit..

    ben pas net begonnen met modelvliegen eh..
    maar in het groot doe ik al wel een poosje mee..

    ehm. dan nog bij: Don't try to run before you can walk.....
    dat doen ALLE mensen (baby's) eigenlijk wel :p

    maar om de baby's even te knippen uit deze draad:
    ik heb dan nog geen correcte RC voertuig controle, dat ben ik aan het leren.. maar ik weet wel hoe ze werken..
    en daarbij ben ik gewend om eerst een maneuvre op papier helemaal uit te kauwen voordat je em in de lucht gaat toepassen..

    zou misschien bij RC ook wel handig zijn.. ik vergis me in dat dual stick systeem nog veel te vaak tussen gas en pitch en ik probeer nog veel te vaak te sturen met een stick waar geen roertjes aan zitten :S:S:S:S:S

    huishoudelijke mededeling:
    mijn kristallen zijn nog niet binnen :S:S:S:S:S
    nu geloof ik niet echt dat we dit weekend zo'n geweldig vliegweer krijgen, maar... mocht het wel zo worden, heeft iemand misschien een tijdelijke oplossing bij mva?

    mvg:)
    Rico.
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Rico,

    Het gaat hier om twee verschillende zaken. Bij de besproken rugvlucht bij een kist zonder ailerons, die bestuurd wordt met richtingsroer en veel V-stelling wordt een rol moment verkregen door de kist dwars te laten gieren waardoor de dwars aangestroomde vleugel als een soort s-slag profiel gaat wrken en een kantwlmoment geeft on de langsas. Dit effect is bij zowel normale als inverted vlucht gelijk!!! rechts richting geeft dus een rechtse rol.
    In de grote luchtvaart en veel modellen wordt de rol gestuurd met ailerons, ook hier blijft rechts rechts. Tijdens een rugvlucht wordt echter tijdens een rechter bocht links richting bijgegeven om de staart hoog te houden.

    In het kort:

    Tijdens rugvlucht geeft rechts richtingsroer normaliter een rolmoment naar rechts en een giermoment naar links!!!
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Modelvliegers zien het van buiten uit,dus stick links is linksaf
    gewoon of op de kop maakt niet uit.

    Johan.
     
  5. tigermoth

    tigermoth Guest

    dus modelvliegtuigen zijn staartlastig en gewone vliegtuigen niet???

    nu ben ik het spoor even bijster.

    mvg
    Rico.
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Waarvoor denk je dat je in een 1:1 kist anders richtingsroer bij geeft????
    En wat heeft staartlastig er mee te maken??? Ik probeer alleen aan te geven dat je bij een Charter-achtig model tijdens ondersteboven een bocht in rollen richting wordt gegeven in een richting die het model eigenlijk de verkeerde kant uit laat gieren om een rolbeweging op te wekken in de richting waar je heen wilt; tegengesteld aan de gierrichting dus. Aerodynamisch gezien is dit rampzalig maar het werkt wel!! :lol:
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uh.... Veel modelvliegers misschien, maar kom eens naast mij staan - of ga bij nader inzien maar even zitten- als ik vlieg, dan zie :roll: je alles van binnenuit! 8)
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik mocht willen, dat alle leerlingen er zoveel werk van maakten....[​IMG]

    Je mag zelf kiezen, of je single- of splitstick vliegt, het eerste beperkt alleen het aantal beschikbare instructeurs.... :cry:

    Het zou zondag nog wel eens mee kunnen vallen...
    Wat voor set heb jij ook weer? Wat voor kristallen? Evt: Wat voor servo aansluitingen? Ik kan je niks beloven, maar zo kunnen we in ieder geval even inventariseren.... :wink:
     
  9. tigermoth

    tigermoth Guest

    dit verklaard al een hoop :twisted:
    (op zen kop vliegen is toch zowiezo al aerodynamish rampzalig:p en met een model vind ik het zowiezo al een VEEEEEL prettiger gevoel dan wanneer je er in zit :p;))

    mvg.
    Rico. ;)
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Had ik even vergeten Bruno!


    [​IMG]


    Johan
     
  11. tigermoth

    tigermoth Guest

    inventaris:

    Hitec zender en ontvanger..

    ben er achter gekomen dat mijn ch77 kristallen (was voor tigermoth) wel werken in mijn zender, maar niet voor de hitec ontvanger, maar alleen in mijn pico ontvanger..
    daarbij komt nog dat ch77 niet mijn freq. is, nl ch72..
    dus tenzij iemand hitec kristallen heeft, kunnen we mijn ontvanger niet gebruiken :(

    de servo's zijn van robbe, met standaard stekkertjes...

    ik hoop dat het gaat lukken :D

    mvg
    Rico.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ach, zoals ik nog wel eens zonder zenderkoffer op het veld aankom :oops: (maar we gingen toch RC-vliegen vandaag?......) Die servo's laten zich toch slecht commanderen met alleen een zwaphout... :wink:

    Zouden die emoticons, waar jij steeds mee aankomt ook niet in dit forum kunnen worden opgenomen? Of desnoods een plek waar we ze kunnen bekijken, ik vind ze groots!
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  14. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    ik kan er wel een paar van opnemen in m'n forum...

    Ik kan er wel een paar van overnemen voor mijn forum als jullie willen... Ik zal ze eerdaags even bekijken en op modelbouwforum.nl zetten..

    Robert
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We hebben voor morgen ( 6 oktober) dus nodig: 1 Hitec ontvangkristal kan. 77

    Of: 1 -n'importe quoi quel- ontvanger (Futaba aansluitingen) met kristal kan. 77.

    Wie o wie, van de MVA- gang?
     
  16. tigermoth

    tigermoth Guest

    misschien beter:

    een zender en ontvanger van willekeurig robbe-servo compatible merk. met willekeurig mva-legaal kristal :)
    (zoals vorige week met dank aan niek!:D gewoon op zijn kanaal met zijn zender en zijn ontvanger :)

    mvg
    Rico.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit kan ik iedereen aanraden om eens te doen. Vooral met de uitleg van Bruno erbij is dit gewoonweg fantasties. :p
     
  18. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Laatst een rollende cirkel gevlogen met een Taxi II (geen rolroeren) en single stick. Het aantal single stick instructeurs kan wel met één omhoog... :wink:
    [​IMG]one instructor for table six...
     
  19. rcheli.nl

    rcheli.nl Guest

    Re: Hoe helicopters werkelijk werken....

    Had je wat Tegen Heli's of Zo???

    Is maar een vraag hoor!!!!!
     
  20. Snelle reactie...

    @ RCHeli; ben je wat aan het inhalen of zo? die post is van ruim een maand geleden....we gaan toch geen ouwe koeien uit de sloot halen?
    Voor een logische opvolging van berichten lijkt me dit niet echt overzichtelijk :wink:
     

Deel Deze Pagina