HPI Bullet 3.0 nitro reageert af en toe niet op zender.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door WTFsjun, 28 dec 2017.

  1. WTFsjun

    WTFsjun

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Midden-limburg
    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum en zit met een probleempje met mijn zoons Bullet.

    Eerst even een introductie; We hebben (Hij heeft) zes jaar lang naar alle tevredenheid met een HPI (brushed) Blitz gereden en was langzaamaan wel toe aan iets snellers. In plaats van de Blitz te upgraden naar brushless hebben we toch gekozen voor een nieuwe auto, in ons geval dus die Bullet nitro.
    Buiten het feit dat we sinds midden oktober al behoorlijk wat onderdelen vanwege schade hebben moeten vervangen, bijna meer dan in die zes jaar met de blitz, zijn we redelijk tevreden met de auto.

    Nu hebben we echter een probleem met de betrouwbaarheid in wat ik vermoed communicatie tussen de zender en ontvanger.
    Het is al een paar keer voorgekomen dat de auto niet reageert op commando's van de zender, deze 'glitch' duurt meestal maar een tel of twee, maar heeft toch al de nodige schade opgeleverd (verbogen chassis, gebroken chassis-brace) omdat je tijdens die glitch de auto niet kunt corrigeren of stoppen.
    Ik sta hier natuurlijk niet op te wachten en mijn zoon durft er eigenlijk al niet meer mee te rijden.

    In eerste instantie heb ik het geweten aan te ver ontladen batterijen in zender en ontvanger maar we hebben ze al zo vaak vervangen dat ik daar inmiddels mijn twijfels aan heb.

    De auto heeft af-fabriek een ingebouwde fail-safe en deze is getest door de ontvanger uit te schakelen en de auto gaat dan inderdaad op de rem.

    Hoe is het dan mogelijk dat er tijdens rijden in het wild de auto gewoon op hol kan gaan?

    Daarnaast denk ik erover om het (AA)-batterijpakket van de ontvanger te vervangen door een 6V accupakketje, heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Batterijen in RC apparatuur zijn "not done". Zeker als deze in batterijhouders met contactveertjes zijn geplaatst. Op de veertjes treedt oxidatie op waardoor er geen elektrische stroom kan vloeien. Bovendien kunnen batterijen de soms hoge piekstroomsterkten die de servo ('s) vragen niet leveren.

    Vervang zowel in de zender als in de auto de batterijen door een gesoldeerd of gepuntlast accupakket. Of dat ontvangerpakket 6 volt moet zijn is nog de vraag. In veel gevallen zal de spanning van een 4 cellen accu gemiddeld hoger zijn dan van 4 batterijen. Kies je voor 6 volt controleer dan of de ontvanger en de servo's deze hogere spanning aan kunnen. Een vers geladen 6 volt pakket komt gemakkelijk boven de 7 volt.
     
  3. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Humppack is eigenlijk altijd 6v
     
  4. WTFsjun

    WTFsjun

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Midden-limburg
    Dank voor de reacties.

    Ik ga eerst eens proberen met een setje verse 2300mah nimh batterijen, van oxidatie op de veertjes is volgens mij (nog) geen sprake.
    Zo'n accupack moet natuurlijk passen in de aanwezige krappe ruimte, dat is de grootste zorg.
    Ik denk dat het dan weer een 4-cellen pakket wordt, dat zal dan 4,8 Volt opleveren.

    Nu dus een passend pakketje vinden...
     
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoeft ook geen zichtbare oxidatie te zijn, zo'n batterijhouder zit met klemverbindingen in elkaar welke ook wel eens losjes haan zitten. Vergeet ook niet de schakelaar als je die gebruikt (daarom gebruien velen geen schakelaar) Maar controleer ook de bekabeling. In ieder geval als die niet in de failsafe springt is het meestal de spanning dat weg valt. Overigens is het ook handig als je een zgn return spring op de carburateur zet, deze zal de servo dicht trekken als die spanningsloos wordt.
     
  7. WTFsjun

    WTFsjun

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Midden-limburg
    Dit klinkt zeer aannemelijk en lijkt me dankzij de bewegingsvrijheid van de batterijen in de houder dan ook de oorzaak. Zo'n humppack zal dit dan waarschijnlijk ook vehelpen.
    Heb ik net iets mee geexperimenteerd maar de extra belasting van de veer op de servo bij gas geven lijkt me niet prettig, of is zoiets verwaarloosbaar?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Veel trage/RTR servo's lopen vanuit zichzelf heel stroef en zal een return spring inderdaad lastig worden. Zo heb ik ooit eenKyoshe rereviewd waar standaard vanuit de doos zo'n return spring op zat maar de servo zoveel weerstand bood dat het geen nut had.
    Alle gewone snelle metal gear servo's lopen redelijk soepel en is een simpel haar-elastiekje al voldoende.
     
  9. WTFsjun

    WTFsjun

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Midden-limburg
    Om hier nog maar even op terug te komen;
    We hebben dus zo snel mogelijk zo'n humppack aangeschaft en de problemen zijn daarmee compleet en definitief verholpen. :worship:

    Tweede pluspuntje: we hebben een LED-setje op het chassis gemonteerd zodat de auto ook wat verlichting heeft, deze wordt ook gevoed door het humppack zonder enige problemen.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina