HPI Pulse - Vraagje over gas/brake linkage

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Ebayzo, 21 aug 2017.

  1. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Hoi, ik heb afgelopen weekend een tweedehands HPI Pulse gekregen. Is mijn eerste RC auto. De motor is niet standaard, zoals jullie wel kunnen zien, maar ben even benieuwd wat jullie denken van de gas/brake linkage. De auto is voornamelijk om het sleutelen en RC een beetje te ervaren en onder de knie te krijgen op weg naar een eventuele volgende stap.

    Ik heb echter wat moeite met afstellen. Hij liep namelijk niet lekker op mid/hoge toeren, maar sloeg ook af van mid naar lage toeren (bij remmen). Nu is het hele afstellen nieuw voor me dus ik heb het, ondanks veel lezen en proberen, nog niet voor elkaar.

    Ik heb echter ook mijn twijfels bij de linkage. Zoals je kan zien zit één van de stangen dicht tegen de tandwielen aan. Is dit normaal? Ik heb ook het idee dat momenteel op neutraal de rem er (deels) opstaat, maar ook wil hij weglopen...

    Heeft iemand wellicht ervaring met deze motor, volgens mij een Force 32 (http://www.ofna.com/pdf/52208-32-FORCE-ENGINE.pdf), en het afstellen ervan?

    20170821_164948710_iOS.jpg 20170821_164935965_iOS.jpg 20170821_165002890_iOS.jpg

    Tips zijn welkom. Ik ga er van de week sowieso even rustig voor zitten en weer van 0 beginnen qua afstellen. Maar wil graag even weten of de linkage / servo opbouw er normaal uitziet.
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Je linkage ziet er normaal uit.
    Als je hem iets verder bij je tandwiel vandaan wilt hebben kun je dat regelen met een 1.5mm inbussleutel.
    Bovenop de rem kun je een inbusboutje losdraaien en dan je remhevel van de voorrem opschuiven.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
    Ebayzo vindt dit leuk.
  3. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Leek mij dat hij verder van tandwiel af moest, hij loopt er nu potentieel tegenaan? Maar als het er normaal uitziet, dan zal het wel goed zijn :) Dank je.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ziet er goed uit, je kunt idd het rem-linkje iets opschuiven door in de as het schroefje even los te draaien.

    Motor is een Force, zijn geen byzondere maar wel gewoon redelijke motoren uit ergens Azië, lijkt wel wat vuil op de luchtinlaat van de carburateur te liggen, pas op dat dat niet de motor in komt.
     
    Ebayzo vindt dit leuk.
  5. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Sorry, Ik bedoel idd verder van dat tandwiel af.. :frustie:
     
    rob444 en Ebayzo vinden dit leuk.
  6. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Zal de inlaat inderdaad even schoonmaken. Dank u heren!
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Plaatje van het geheel? Ken deze niet maar ziet er een deftige auto uit. Als je er tevreden van bent kun je 2dehandssites in het oog houden voor chassis voor reserve onderdelen. Wrakjes zijn heel goedkope manieren om veel reserve binnen te doen.
     
    Ebayzo vindt dit leuk.
  8. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Heb zo even geen foto op de telefoon. Zal nog eentje plaatsen als ik weer in de garage ben. Ben zeker van plan, als het bevalt, om wat opknappers op te sporen. Zoals in mijn eerste topic ook gezegd gaat het me een groot gedeelte om het knutselen. Maar de investering voor een gehele zelfbouw was me wat te gortig om mee te beginnen. Daar gaan we voor sparen.

    Eerst deze eens goed rijdend krijgen qua afstelling. De rest zit wel goed zover ik het met mijn beperkte kennis kan zien.

    Stukje testen:
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool! Ziet er goed uit. Niet te veel lang volgas op straat. Altijd met pilsrn gas geven.
    Belangrijkste zijn de diffs en alle tandwielen. Kun je nog nieuw kopen ook?
    Anders zijn wat 2dehands reserves heel nuttig om te hebben liggen.
    En als je er een paar hebt kun je ef ene ombouwrn naar brushless en nog meer fun hebben☺
     
  10. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Haha, wilde juist van elektrische af ;)
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ;)Je mag kiezen
     
  12. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Na weer een poging tot afstellen raak ik alleen maar verder weg :D

    Momenteel draaien de wielen als een malle na het starten en krijg ze maar niet gestopt / rustig. Plus, als ik dan toch, terwijl hij vrij staat met wielen los van de grond, het gas indruk, slaat hij ook gelijk af. Nu heb ik al gelezen dat dit (draaien wielen) waarschijnlijk de koppeling is. Ik denk dat ik dit dus eerst maar ga controleren. Daarna weer de afstelling controleren.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kan, als de motor rustig stationair draait en de wielen draaien is het de koppeling, komt wel eens voor, dan is het een gebroken veer of schoen. Loopt de motor hoger stationair en je remt en je ziet de gasschuif nog iets bewegen is het gewoon de trim.
     
  14. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Oh, verkeerd begrepen dan. Het is inderdaad niet rustig stationair maar nogal erg hoog. Dus koppeling nog even laten voor het is dan.

    Toch lastiger dan ik dacht dat afstellen, maar we komen er wel.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan is of in neutral de trim niet goed afgesteld (hoog kans gezien dit topic) of de stationairschroef is te ver ingedraaid.

    [​IMG]
    wees er zeker van dat bij neutraal/stationair de carburateur is dichtgeduwd met wat extra speling zodat wanneer je gas geeft de servo eerst iets moet bewegen voordat die de carbeurateur beweegt. Is de veer te slap kan je een simple haar-elastiekje om de carburateur knopen en om de kogellink op de gasschuif dat die er de schuif nog extra dicht trekt.
     
  16. Ebayzo

    Ebayzo

    Lid geworden:
    11 aug 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rhenen
    Kijk aan, plaatjes! Bedankt wederom Roelof.Ik had gezien de topictitel al vermoedens dat dat stuk niet lekker zat.

    V.w.b. de rem. Er staat geen veer getekend, is dit bewust?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de onroad zit het iets anders maar de rest aan de remstang moet je erbij denken ;)

    Als de servo neutral staat met de gasschuif netjes dicht moet in principe de rem net niet bekrachtigd zijn dus moet je de veertjes bij de rem nog iets kunnen verschuiven.
     
    Ebayzo vindt dit leuk.
  18. rob444

    rob444

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Nederland
    Hoe is het met je? Tijd geleden dit jaar geen tijd en zin om te rijden. Ga er weer aan beginnen ze zijn voor de helft schoon
     

Deel Deze Pagina