Hpi Vorza - tandwielverhoudingen

Discussie in 'Electro offroad' gestart door ad24, 27 mrt 2018.

  1. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Kan iemand mij meegeven welke de ideale tandwielverhouding is voor een vorza (met originele esc en motor) op een kort gras terrein dat toch wel enkele lange stukken heeft?
    Maw, dient toch wel wat snelheid te maken.

    Op deze moment heb ik 46/19 zitten en kom snelheid te kort.

    Echter merkte ik bij laatste test dat mijn lipo's (40c en nieuwe Gens) zéér heet worden.
    Helaas heb ik gelijktijdig met de gear verandering ook andere bedrading/stekkers aangezet.
    Nu heb ik alvast gemerkt dat de originele esc draden 10awg zijn en mijn verlopen zijn 12awg.:oops:
    Kan het zijn dat de lipo hiervan heet word of is het toch eerder gelinkt aan de verkeerde tandwielverhouding in combinatie op 4s??
     
  2. Kaiserchief

    Kaiserchief

    Lid geworden:
    19 feb 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Brabant
    Lipo's worden niet heet van te dunne bedrading. Je motor trekt te veel stroom, en dat kan inderdaad komen doordat het optimum toerental niet bereikt wordt. 46/17 kan dan zorgen voor een hogere topsnelheid. Maar dat is een kwestie van experimenteren.

    Wat natuurlijk ook kan is dat er ergen in je aandrijflijn weerstand zit waardoor het niet soepel loopt. Worden er geen lagers of diffs heet?
     
  3. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Duidelijk :thumbsup:, bedrading laat ik dan even zo, ga verder met testen met verhoudingen dan.
    Ahzo, het kan evenzeer met kleinere gear verhouding dat je meer snelheid haalt uit de motor opdat deze dan optimaler aangestuurd kan worden?
    Originele motor is een 2200 en ik merk bij collega rijders met een 2020 of minder dat deze veel sneller loopt met kleinere gear op 4s. Uiteraard word daar de motor lekker heet omdat deze op volle kracht aan het werken is...

    Niet gekeken/gevoeld of random zaken warm lopen, goeie tip.
    Zal zakken in verhouding gear en dat eerst testen.

    Maakt het eigenlijk een verschil als ik op de diff groter tandwiel zet en op motor groter en of omgekeerd, of komt dat uiteindelijk neer op hetzelfde?
    Maw, zolang de gear ratio rond dezelfde waarde zit blijft dat gelijk?
     
  4. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant

Deel Deze Pagina