Hr.Ms Java 1916 - 1942 scratch bouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door SmjrTDW, 14 dec 2016.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Tja, die vraag zat er aan te komen natuurlijk. Op het ogenblik ben ik Hr. ms. Flores aan het bouwen schaal 1:50 in de D-day kleuren (niet in dazzlepaint) met het Fokker watervliegtuig op het achterdek.
    De romp, hoofdopbouw en Fokker C11 zijn al klaar.

    Ik ga geen verslag meer bijhouden omdat dat ook wel wat tijd in beslag neemt en ik nog meer hobby's heb. Er staan nog wel wat foto's in mijn media map als je op mijn profiel klikt.

    Groeten Paul
     
  2. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Dat snap ik Paul.
    De Flores in D-day kleuren dat spreekt me wel aan, heb je dat filmpje wel eens gezien op YouTube van de handelingen van de beide boten tijdens D-day?
    Als de Java ooit afkomt en ik nog eens aan een nieuw project begin dan heb de Z5 op het oog tevens zoals zij was tijdens de bange mei dagen.
    Ook de Java zal worden zoals ze was tijdens haar ondergang in de Javazee dus met haar oorlogskleuren zal vanavond eens kijken of ik die foto daarvan eens kan uploaden.

    Groeten Derk
     
  3. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Zoals belooft.

    c3150ad32d3f3cf0922690787d4ed53f5e3d76244851975cf82a6f6e1f8ef60a.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Derk,

    De filmpjes ken ik. Let er wel op dat het camouflage schema op de foto niet gewoon grijs was. Deze kleuren waren met een tint groen er door heen vanwege de wateren rond Nederlands-Indië.

    Succes met de bouw verder.

    Groeten Paul
     
    MrSat en Wimo vinden dit leuk.
  5. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo allemaal het is een tijdje stil geweest hier op het forum maar niet in de bouw.
    Ik ben voornamelijk bezig geweest met elektronica zaken.
    Zoals een herinrichting van de stuurmachinekamer en de aansturing van de geschutgroepen.
     
  6. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Eerst maar een fotootje van de stuurmachinekamer.

    Tevens te zie op deze foto de extra servo deze is voor het geschut op het halfdek.

    20170311_163315.jpg
     
  7. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Het is op deze foto niet zo goed zichtbaar maar ik he een leuke blunder gemaakt met de geschuts-servo.
    Ik had namelijk mooi in het midden van de abs plaat een rechthoekig gat gemaakt, maar helaas het draaien de element staat natuurlijk niet in het midden:hammer:.
    Dus deze is weer verwijderd en d.m.v. heel voorzichtig gaatjes boren en met de dremel het gat meer naar bakboord verruimd.
    Dit leverde weer problemen op met de eindstand schakelaars deze moesten eigenlijk ook verplaatst worden maar helaas heb ik deze met secondelijm aan de abs plaat gelijmd dus moest ik heveltje aanpassen zodat deze nog steeds op het juiste moment de eindstand schakelaars bedienen.
    Al met al een hoop gedoe maar het is nu wel goed en werkend.:yes:
     
  8. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Voor de aansturing van het geschut wil ik ze per groep aan sturen dus drie aan stuurboord drie aan bakboord en dan nog twee groepen met twee op de bak en twee op het hek.
    In totaal dus vier groepen en daar had ik het volgende voor verzonnen.

    20170405_203451.jpg
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  9. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    In eerste instantie werkte dit prima maar na wat meer testen haperende dit toch regelmatig.
    De vraag is waarom, ik zelf dacht dit te maken heeft met de diameter draad dat ik hiervoor gebruikt heb.(draden uit een UTPkabel)
    Dus heb ik alles nog een keer los gesoldeerd en met 0.75 mm draad opnieuw gedaan maar helaas dit neemt te veel ruimte in waardoor de servo`s niet meer vrij kunnen draaien.
    Een vriend van me kan me 0.5 mm leveren dus dit wordt de volgende poging.
    Afwachten dus maar.
     
  10. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ik heb ook nog het brugsectie deel opnieuw gemaakt de eerste was een beetje krom getrokken en de spanntjes had ik ook 1 mm berken triplex gebruikt en asl je dit vertaald naar 1:100 dat waren de spantjes dus 10 cm dik nu heb ik 0,25 mm abs gebruikt vertaal is dat dus 2,5 cm dat zou kunnen???

    De eerste foto de eerste poging de tweede de nieuwe poging.

    20160820_142831.jpg 20170404_211627.jpg
     
  11. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ik heb nog een vraag:

    Heeft iemand ervaring met stickers als relief ter simulatie voor patrijspoorten?
    Mijn probleem is dat er 262 patrijspoorten in de Java gaan en ik ben bang dat dit de sterkte van de romp zal beïnvloeden.
    Vandaar dat ik opzoek ben naar andere mogelijkheden.
    Het plan dat ik heb met de stickers (een rondje met gat in het midden) deze te plaatsen en daarna de romp in de grondverf en daarna in de lak.
    waardoor ik hoop de het relief van de sticker een mooie silhouette van een patrijspoort achter laat.

    Graag hoor ik jullie ideen hierover.

    Groetjes Derk en tot de volgende keer.
     
  12. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Waarvoor dienen de eindschakelaars Derk?
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  13. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    De eindschakelaars zijn er om te voorkomen dat het geschut tegen de opbouw aandraaid.

    Elke groep kanonnen heeft een eigen draairichting en moeten daarom onafhankelijk van elkaar aan gestuurd worden.
    Ik hoop dat ik het zo duidelijker uitgelegd heb anders gewoon weer vragen hoor.
    Gr Derk
     
  14. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    @Hoegaarden,
    Na nog een keer lezen zie ik dat je vraag ook kan slaan op de eindschakelaars die bij de roer servo zitten.
    Daarom ook dit antwoord.
    De Java is een nogal lang smal schip dat daarom slecht de bocht om wil.
    Als goedkope oplossing heb ik gekozen voor motor onderbrekers, als het roer b.v. bakboord aan boord ligt zal de bakboord schroef stil gaan staan.
    Het zelfde geld natuurlijk voor de stuurboord schroef als het roer stuurboord aan boord ligt.
    Hierdoor zal de buitenste schroef helpen het schip de bocht om te duwen.
    Dit heb ik reeds een keer getest een werkt redelijk goed.

    Ik geloof dat dit je vraag was met groetjes Derk.
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Derk ik maak de patrijspoorten gewoon uit stukjes messing buis de diameter zal erg klein zijn dus zal de romp niet verzwakken .
    goed uit tekenen op de romp en precies proberen te boren dat ze allemaal gelijk zitten en niet uit het lood , ook is het mogelijk dat ze niet op 1 lijn zitten natuurlijk.
    Na het lakken met lijm dichtlijmen of een kunststof plaatje erachter lijmen is mooier.
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Naast een kunststof plaatje of lijm is kristal Klear toch ook mogelijk? Heb al wat zitten struinen en men lijkt toch wel onverdeeld positief te zijn over het gebruik hiervan...
     
  17. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ja dat van die kristal clear heb ook wat van gezien bij erikborgers.
    Dat lijkt inderdaad goed te werken.
    Maar 262 stuks patrijs poorten en dus gaten i.d.g. van 3 mm lijkt me toch wat eng.
    Dit is wat ik ga doen als de stickers binnen zijn zal ik op mijn proef moot wat testjes uitvoeren en mijn bevindingen daarvan hier posten.
    Kunnen we met ze allen zien of het wat is, zo niet dan zal ik toch voor de gaatjes variant gaan.

    De proef moot
    met al een proef met holnieten.
    20160906_184640.jpg

    bedankt voor de terug koppeling.
    Derk
     
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Klopt helemaal Derk, het is me nu duidelijk, had al zo'n vermoeden.
    Maar op een moderne zender is dit toch ook in te stellen?
    Lijkt me een mooi vaarbeeld geven, zo'n kruiser op snelheid!

    Gr.
    Pim
     
  19. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    @Hoegaarden
    Dat heeft allemaal te maken met budget dit is zonder meer een goedkope oplossing.
    En b.v. met een split knuppel op de zender zetten is zeker een minder goedkope oplossing.:rolleyes:
    ik heb al een keer een proefvaart gemaakt zal eens kijken of ik dit kan uploaden.

    Gr Derk
     
  20. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard

Deel Deze Pagina