Hr.Ms Java 1916 - 1942 scratch bouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door SmjrTDW, 14 dec 2016.

  1. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Zo het is weer even stil geweest.
    Maar ik ben voornamelijk bezig geweest met lakken schuren lakken schuren spuitplamuur en weer schuren en dan eindelijk primer.en nog 1 keer met korrel 1200 schuren.
    Dit alles op de onderdelen van de bovenbouw.
    De opmerkingen en tips van Erwin krijgen een hele nieuwe betekenis.
    Daar bedoel ik mee dat ik reeds te veel detail onderdelen op de bovenbouw had aangebracht.
    Als je dan nog zoveel moet schuren en zo, daarmee heb ik het me zelf wel heel moeilijk gemaakt.
    Maar niks meer aan te doen dan maar op de moeilijke manier.:hammer:
     
  2. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Nog wat foto`s van tijdens het schuren en spuiten.

    20170505_123528.jpg 20170505_130117.jpg
     
  3. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    En nog wat foto`s van het geheel.
    Het hoofddek is ook reeds gelakt en met spuitplamuur behandeld en in de primer gespoten, aangezien dit vlak en recht is heb ik dit dek machinaal kunnen doen.
    Afgerond met korrel 1200 en daarna de posities van de bovenbouw en geschutstorens ingetekend.

    20170505_150730.jpg 20170505_150744.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Derk gaat als een speer het lijkt wel of er een buitenboord motor aan hangt qua geluid :D
     
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Het begint nu echt een schip te worden mooi hoor !!
     
  6. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Dank je Erwin,

    Ik was al aan het wachten tot iemand er wat van zou zeggen.
    De reden is dat er een uitlijn fout in de BB en SB aandrijflijn zat.
    Dit kwam door dat ik eerst andere motoren in het schip had geplaatst (deze voldeden niet).
    De nieuwe hebben een grotere diameter waardoor de uitlijning in het geding kwam.
    Inmiddels heb ik de schroefaskokers opnieuw geplaatst (niet leuk om te doen met de boormachine in een romp die zo goed als klaar is).
    Dit moet alleen nu nog een keer getest worden in de lokale vijver.
    En dan hoop ik dat het met het geluid beter is.

    Groetjes Derk
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Als je nog een keer zoiets hebt kun je er voor kiezen om met poelies met een tandriem te werken , zo hoef je de romp niet te slopen en plaats je de motoren om.
    Als je de motoren op een plaat maakt met sleuven kan je de riemen stellen .
    Bij conrad verkopen ze deze , en anders informeren bij Kockmans " Dennis die gebruikt ze ook in de Ocean Wave.
     
  8. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Dat zou een goed plan geweest zijn.
    Ik had wel met een oplossing met tandwielen gedacht maar wegens de te kleine inbouw ruimte die dit model bod was dat geen optie.
    Wellicht met poelies en tandriemen was het wel mogelijk geweest, goed om te onthouden voor de toekomst.
    Thx.
    Gr Derk
     
  9. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Zoals al eerder gemeld was ik nog iets aan het verzinnen voor de patrijspoorten.
    Ik heb een paar optie bekeken en beproeft.

    20170516_193824.jpg
     
  10. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Dit is mijn oefen moot waar ik van alles eerst op probeer voor dat ik het op het schip uitvoer.
    De bovenste rij is koperdraad dat ik om een 3 mm boortje heb gewikkeld en dan aan 1 zijde door geknipt heb.
    Het resultaat valt me niet tegen maar ik vind het niet mooi genoeg.
    De onderste rij zijn holnieten een veel beproefde methode maar ik vindt de rand in verhouding te dik dit was echt mijn bedoeling om te gaan gebruiken.
    De middelste rij is het idee zoals door Erwin is aangereikt, een 4 mm pijpje met een boring van 3 mm de rand waar je tegen aankijkt is daarom mooi dun (0,5 mm).
    Dus wederom de reeds bestaande ervaring/wijsheid het beter doet dan wat ik zelf kan verzinnen, maar aangezien ik het toch eerst op de oefenmoot probeer en ik geloof in vallen en opstaan kan ik prima eerst van alles proberen voordat ik een keuze maak.
    Dussss...... Erwin bedankt voor je idee!!!!
    Het grote gat is trouwens de oefen poging om het ankerkluisgat te boren in de romp.:D
     
    MikeMohawk en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  11. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Het volgende probleem dat zich met deze keuze presenteert is hoe maak ik 262 pijpjes van doorsnee 4 mm en 4 mm lang.:hammer:
    Het is niet te doen om dit met een ijzerzaagje of met de dremel uit te voeren.
    Het moest op een of andere manier machinaal gedaan worden.
    Daarom heb ik een zaagtafeltje met de dremel in elkaar geflanst.
    Poging 1 ging best goed maar de pijpjes hadden de neiging weg te schieten als ze door geslepen waren.
    Dus moest er een bescherm/vangbakje over de dremel gezet worden.
    Een ander probleem dat er bij kwam kijken is dat de pijp die ik vast moest houden loei heet werd, dit heb ik opgelost door een plankje te nemen en daar een uitsparing in te maken waar de pijp enigszins 20170516_193851.jpg 20170516_193900.jpg klem in ligt.
    Dit is nog steeds niet ideaal maar het werkt wel.

    20170516_193851.jpg 20170516_193900.jpg
     
    Erwin van Leeuwen en Hoegaarden vinden dit leuk.
  12. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    oeps dubbele foto!!!
    Het kost me 1 slijpschijfje per 25 patrijspoortjes.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik gebruik hiervoor een mini buizen snijder, gaan je handen wel van pijn doen na zoveel stuks.
    Ze hebben ook diamant schijfjes voor de dremel , ze zijn veel dunner en zagen makkelijker dan de slijpschijfjes.
    gelukkig mag jij ze maken en niet ik ;)
    succes Marc
     
  14. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hoi Marc,
    Ik heb ook zo`n diamantschijfje maar ik heb maar 1 en die gebruik ik voor steen niet echt verwacht/gedacht dat die ook voor metaal gebruikt kan worden.
    En bedankt voor je medeleven he :p
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    heb het even opgezocht voor alle zekerheid , de diamant schijfjes zijn niet echt voor metaal. als je er dus een 200 gaat zagen ipv enkele komt het niet goed met dat dure schijfje. sorry voor de valse hoop.
     
  16. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Daar was ik al bang voor.
    Maar even goed bedankt voor de respons.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Neem alu pijp van de juiste diameter, satehstokje of iets anders passends erin en afsnijden (rollen) met een Stanley-mes. Een alternatief pijpensnijdertje dus. Gr. Klaas.
     
  18. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Om de laatste afstelling aan het roer te controleren nog even een proefvaart gemaakt en natuurlijk even weer een filmpje maken om te posten.
    Maar wat denk je tijdens het te water laten glipt de boot me een beetje uit de vingers.
    Het resultaat??? spetters water in de boot en daarmee in de vaartregelaar en de ontvanger!!!!:hammer:
    Gelijk controleren maar ik zag niks bijzonder dus verder met de proefvaart maar de boot gaat nauwelijks vooruit maar wel vol achteruit.
    Boot uit het water gehaald en alles in de zon te drogen gelegd maar dit mocht niet helpen.
    Terug naar huis alles open gemaakt en inderdaad water in de vaart regelaar deze voorzichtig schoon en droog gemaakt net als de ontvanger.
    De volgende dag de boel getest het werkt weer maar om een of andere reden is de vaart vooruit niet meer vol vermogen dit was 12 volt en is nu nog maar 9 volt, vaart achteruit is nog maar een volt of 7......
    Dus dat was weer een leuke dag ik ga nog wel een keer proefvaren aangezien de boot eigenlijk een beetje te hard ging, eens kijken wat deze nu doet.
    Maar dit is natuurlijk niet wat ik voor ogen had toen ik ging proef varen.

    Wordt vervolgd.
    Gr Derk
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ola , dat is tegenslag, blijft natuurlijk steeds gevaarlijk je boot te water laten zonder dek. Plaats volgende x eerst eens wat huishoud folie over je romp, is niet echt waterproef maar had dit ongelukje waarschijnlijk wel opgevangen.
    Derk, ging je regelaar vroeger wel even snel vooruit en achterwaarts ?
    Er zijn namelijk nogal wat regelaars die niet volle snelheid achteruit gaan , (kwestie van de motor juist aan te sluiten.)
    vgr Marc
     
  20. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Ja voorheen was de as snelheid hoger dan deze nu is.
    De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik voor het ongelukje niet de spanning op motoren had gemeten dus het blijft een onzekerheid hoeveel het was voor het ongelukje.
    Maar een feit is dat zowel vooruit als achteruit even snel was en dat is nu niet meer zo.
    Voor de mensen die hier een begrijpbaar antwoord op hebben dan hoor ik het graag zeker als er een oplossing voor is natuurlijk.

    gr Derk
     

Deel Deze Pagina