Hr.Ms Java 1916 - 1942 scratch bouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door SmjrTDW, 14 dec 2016.

  1. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hoe is het gesteld met de batterijen ??
    Zijn die nog in goede conditie , zijn ze helemaal opgeladen , zijn ze niet versleten , zijn ze niet te oud ?
    Eerst eens meten op de batterijen als de regelaar aangestuurd word , en dan op de motor meten .
    Groetjes
    Ronny
     
  2. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Voor de voortstuwing gebruik ik twee 12 volt accu`s.
    Ook deze heb ik beide na het ongelukje gelijk gemeten beiden gaven een 12+ volt af.
    Wel heb ik ze beiden daarna aan de oplader gezet, 1 van de beiden had een lange tijd nodig om opgeladen te worden.
    Wellicht dat er toch echt een kortsluit stroom heeft gelopen en de accu sneller is ontladen.:weetnie:


    Vandaag is het kinderzwembadje weer in de tuin gezet en daar in heb ik net een test "vaartje" gedaan.(het water oppervlak is 1 bij 1,5 meter en de boot is 1,55 meter)
    Het zag er allemaal goed uit de stuwing die de schroeven afgaven leek voldoende en ook de achteruit leek van voldoende hoeveelheid te zijn.
    Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik de SB en BB schroefaskokers verwijderd en opnieuw uit gelijnd naar de motoren.
    Dit omdat met de nieuwe motoren de uitlijning niet meer goed te krijgen was en dit een hoop herrie veroorzaakte.(zie filmpje)
    Ook op dit gebied is er nu goed nieuws de herrie is eigenlijk weg wat je nu nog hoort is het vermogen dat overgebracht wordt naar het water.:yes:
    Nu nog een keer een volwaardige test in de lokale vijver om te zien wat de vaartsnelheid is en of de roer afstelling goed is.

    wordt vervolgt!!!
    Gr Derk
     
  3. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Onder tussen verder gegaan met de patrijspoorten.
    Aangezien dit er 262 stuks moeten worden heb ik een paar dingen verzonnen om deze hoeveelheid zoveel mogelijk machinaal te maken.
    Eerst de zaagtafeltje gemaakt met mijn dremel.
    Daarna moesten 1 uiteinde ook nog eens mooi vlak gemaakt worden dit op een schuurpapiertje te doen kost mijn vingers daarom heb ik het volgende verzonnen.

    20170524_202035.jpg Deze zet ik in de boorkolom en schuif de stukjes pijp om de as heen.
    De veer helpt om druk naar beneden te houden daarna,

    20170524_202003.jpg 20170524_202112.jpg Zet ik eerst een stukje schuurpapier er onder en dan een oude wetsteen.
    Het resultaat een mooie vlakke zijde die je tegemoet glimt.
     
    Marc w en Ronald Vis vinden dit leuk.
  4. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    De proefvaart is gedaan.
    filmpje!!
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Sorry voor de kwaliteit ik was alleen en bedienen en filmen gaat nou eenmaal niet zo makkelijk.;)
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Goed gevonden,en een tof toeltje dat je gemaakt hebt.
    Vcr Marc
     
  7. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Bedankt Marc,
    Het is eigenlijk grappig hoe je gedachten heen en weer gaan en je uiteindelijk op deze oplossing uit komt.
    Daarom vond ik ook dat ik deze moest delen zodat anderen er ook wat aan hebben en het misschien kunnen verbeteren.

    Gr Derk
     
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Derk , ik heb wat update's gemist ik heb het erg druk ik zorg nu ook nog alleen voor mijn 2 kinderen dus bouwen is nu op een erg laag pitje.
    maar goed bezig , ik maakte mijn poortjes vroeger met een boormachine en een dremel bij gebrek aan een draaibank.
    Boormachine met een lijm klem op de werkbank en met de dremel afslijpen beide laten draaien dit gaat snel en ze zijn mooi vlak.
    kost wel een hoop dremel schijfjes en je handen blijven koel 5 cm uit laten steken en kijk bij het 1e stuk hoe je ze het beste kan zagen want je staaf moet in stuljes worden gezaagd.
     
  9. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hoi Erwin,
    Ja dat is ook een methode maar dit werkt tot nog toe goed is zo als verwacht een hoop werk (262 stuks).
    Jammer om te horen dat het thuis zo druk is, kom je nog wel naar Den Helder deze maand?
    Dat is immers mijn thuisbasis dan kom ik je zeker opzoeken, als je nog steeds komt vanaf welke dag ben je er?

    Gr Derk
     
  10. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Even een kleine update.
    Nou ja klein!!!
    Een hoop werk maar slecht een klein onderdeel van de boot.
    20170603_180800.jpg

    Dit is de bovenste rij patrijs poorten.
     
  11. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Om een of andere reden zijn de gaten in het achter schip niet op 1 lijn, dus deze zijn inmiddels alweer gevuld met plamuur maar de schrik en ergenis waren niet van de lucht.
    De anderen gaten zijn best wel goed gegaan.

    20170603_180819.jpg
     
  12. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Om de ringen/pijpjes in de gaten te plaatsen 1 voor 1 is ook weer zoiets.
    Maar toevallig had een mislukte roerkoning met hevel binnen handbereik liggen.
    Daarna de patrijspoorten op deze manier geplaatst.

    20170603_181437.jpg
     
  13. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Beide rijen met uitzondering van het achterschip.

    20170603_185201.jpg

    20170603_181441.jpg

    En het voorraadbakje.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Goed morgenavond het achterschip opnieuw schuren en boren daarna ook daar de patrijspoorten plaatsen.
    En dan is bakboord patrijspoort technisch klaar.
    Op naar Stuurboord.
     
  15. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    De geschutskoepel op de bak is gereed!:yes:

    Filmpje:
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik hoop dat je nog een servo-vertraging op de servo onder de geschutstoren gaat zetten. Anders vliegen de granaten de schietbuis al uit tijdens het baksen...;)
     
  17. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    :D:D:D LOL
    Ik heb er een spannings regelaar voor de zitten maar als ik de spanning nog lager instel dan heeft de motor niet meer genoeg kracht om rond te komen.(spanningsveld??)
    De motor die ik gebruik is een microservo waarbij ik de elektronica buiten spel heb gezet en natuurlijk de nokjes en de potmeter ook buitenspel heb gezet, dus de servo gebruik ik als reductiekast.
    Een andere methode om dit langzamer te laten draaien heb ik nog niet echt gevonden.
    Ik hou me zelf aanbevolen als iemand anders een simpele werkbare manier heeft?
    Groetjes Derk
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Derk, Een klein tandwiel op de servo-as en een groter op de as van het kanon. 1:4 mag de overbrenging wel zijn. Hoop dat je voldoende ruimte hebt. Hoeveel spanning staat er nu op de servomotor en loopt alles soepel? Hoeveel vermogen kan de spanningregelaar leveren? Probeer de servo eens te laten draaien op een of twee penlight batterijen. Je hebt kans dat door het terugschroeven van de spanning ook het te leveren amperage afneemt. Succes! Gr. Klaas.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Geen idee aan welke spanning je zit maar een mini servo zonder elektronika kan makkelijk op 1.5 V lopen zonder problemen. Ik heb zo een werkende radar gebouwd.
    vgr Marc
     
  20. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Heren bedankt voor de terugkoppeling.
    Ik heb geen idee wat voor stroom de servo`s trekken dus dat is iets wat ik morgen nog wel even kan gaan meten.
    Voor wat betreft tandwiel overbrengingen dat was nou juist het probleem daar is niet echt ruimte voor zeker niet in de stuurmachinekamer maar ook niet echt voor het geschut in de breezij.
    Vandaar dat ik hoopte dat met de servo`s en een spanningsregelaar ik dit probleem kon ondervangen.
    Maar als ik jullie goed begrijp is een mogelijke oorzaak dat het vermogen gelijk met de spanning wordt terug geschroefd waardoor de servo`s niet meer rond gaan.
    dit is een zeker een onderzoek waard en de bevindingen zal ik hier laten weten.
    nogmaals bedankt voor de terugkoppeling.
    Gr Derk.
     

Deel Deze Pagina