HrMs Jaguar

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sjouke, 29 mrt 2018.

  1. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Zijaanzicht van het kontje IMAG0603.jpeg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Afgelopen week weer tijd gehad om aan mijn fregat te bouwen. Het kontje is klaar en daar ben ik best wel tevreden over.
    De lijn zoals hij in het echte schip zat heb ik er mooi in gekregen.
    De nieuwe uitdaging wordt de boeg maar eerst de zijkanten maar even opbouwen.
    IMAG0625.jpeg IMAG0626.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2018
    Broeckx Ronny vindt dit leuk.
  3. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Zo, de plug is klaar. Helaas heb ik de komende weken geen tijd om verder te gaan. Moet weer op een echt schip aan het werk.

    De volgende keer als ik weer thuis ben zal ik de plug verder glad maken met polyester plamuur. Schuren en in de G4 zetten.
    Daarna wil ik hem behandelen met loswas voordat ik met met keperdoek en epoxy bekleed.Ik heb wel gelezen dat forumleden er eerst brede plakband over heen plakken.

    Wie kan hier wat tips over geven.

    Ook welke dikte keperdoek ik moet gebruiken en hoeveel lagen ik minimaal op moet zetten voordat ik de plug eruit kan halen.
    Ik zit er over te denken om, wanneer het bootje eenmaal uit de plug is, om hem van binnen uit nog wat te versterken met keperdoek en epoxy om zo te voorkomen dat het bootje niet te veel afwijkt van zijn orginele maatvoering.

    IMAG0633.jpeg
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Sjouke,
    Dat plakband klopt. Het is dat brede bruine plakband waar je pakketjes mee dicht taped. Uiteraard moet dan eerst de plug perfect zijn. De plug zelf heb ik behandeld met primer en aflak. Na de primer is goed te zien waar nog oneffenheden in de romp zitten. Dit oplossen met plamuren en schuren en weer primer. Nadat jezelf echt tevreden bent, de plug aflakken. Dit heb ik gedaan omdat ik het leuk vond, is niet persé noodzakelijk. Pas daarna de plug beplakken met de bruine plakband. Dit is van zichzelf erg glad. Wel nog insmeren met loswax en vervolgens goed uitwrijven. Dit moet minimaal een keer of 5. Dan kun je aan de gang met epoxy en keeperdoek. Zou beginnen met 1 laag 120 en daarna 4 lagen 300. Totale dikte van de wand zal dan ongeveer 1,5 mm zijn. Wil je een dikkere wand zou je er nog een laag 300 op kunnen zetten. Van binnen uit nog een laag aanbrengen heeft weinig effect. Met een plug is juist de binnenkant al spiegelglad, als je het goed hebt gedaan.;)
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Sjoerd,

    bedankt voor je uitleg. Een handige tip, eerst in de primer zetten en daarna plamuren. Dit zou ik in de andere volgorde gedaan hebben.
    Eerst maar even in de primer zetten dus.
    Ik heb wel in de gaten dat je er aardig wat lagen keperdoek op moet zetten. Is anderhalve millimeter dik genoeg? Het wordt een varend model.
    Ik heb even gekeken op een polystershop(pen) maar daar hebben ze geen 120 gr/m2.
    Wel hebben ze 80 gram en 160 gram. Wat is wijsheid, de eerste laag opzetten met 80 gram of met 160 gram.
    Zelf zat ik te denken aan 80 gram omdat dit gemakkelijker te plooien is???

    Klaas,

    Bedankt voor je link. Ik heb je verslag al eens eerder doorgelezen toen ik met de Evelyn Rose bezig was maar helaas vergeet ik nog wel eens wat (wordt ook een dagje ouder o_O) dus ik zal je verslag nog maar eens doorlezen.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Sjoeke, bedenk eerst even wat je wil, als ik je vraag lees ben je volgens mij niet van plan om eerst een negatieve mal te maken om daarna de romp hierin te vervaardigen.
    Want dan dien je inderdaad Sjoerd zijn werkwijze te volgen, Geeft ook het beste resultaat.

    Ik vermoed dat je gewoon enkele lagen doek en epoxy over je mal wil plaatsen en hierop gewoon verder werken.
    Dan hoeft het schuren niet zo nauwkeurig en zijn 2 laagjes doek voldoende, waarna je later aan de binnen zijde nog enkele verstevigingen kan aanbrengen.
    Deze werkwijze geeft je nadien wel schuur en plamuurwerk.

    Er staan van beide werkwijzes voldoende bouwverslagen op het forum, lees deze dus eerst even door.
    Daarna wens ik je veel plezier aan het vervaardigen en afwerken van je romp, Marc
     
  8. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Marc,

    Om heel eerlijk te zijn heb ik niet over een negatieve mal nagedacht.
    De bedoeling was om er gewoon doek met epoxy er overheen te trekken.
    Dan kan verstevigen van binnen uit ook altijd nog.
    Ik vraag me af of het model met één laag doek van 80 gram en daarna doek van 300 gram sterk genoeg is om van zijn plug af te trekken.
    De eerste laag wil ik 80 gram gebruiken omdat ik gelezen heb dat dit gemakkelijk te vormen is en dus erg geschikt als eerste laag.
    Anders nog maar een extra doek er overheen en wanneer de romp uitgehard is verder van binnen uit versterken.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    bekijk in dat geval Klaas ( K-K ) zijn bouwverslag eens , daar staat alles netjes in uitgelegd.
     
  10. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hey Marc, daar was ik al mee begonnen.
    Zeer leerzaam
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, Raad je aan om met 80 grams doek te blijven werken. Reden daarvoor is dat het soepel valt en mooi aansluit op de mal. Overlappingen zie je amper en hoe gladder het resultaat, hoe minder te corrigeren of te schuren. Bij mij zo weinig oneffenheden dat het alleen bij dof schuren bleef. Denk dat je met een laag of 4 wel uitkomt, er vanuit gaand dat je er net als bij mij een paar hulpspantjes in zet. Kop en kont zijn door hun vorm stevig genoeg. Bij mij waren in het rechte stuk 3 spanten afdoende. Belangrijk is dat je de veiligheidsvoorschriften naleeft en dat je alles onder handbereik hebt liggen tijdens het bekleden. Maak een stappenplan op papier en stamp dat in je hoofd. Dan sta je, ondanks dat het snel moet gaan, ontspannen te werken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Sjouke,
    Bij alle goede adviezen van hierboven mis ik - tenzij ik er ergens overheen gelezen heb - nog de afweging en het bestaan van snel en langzaam uithardende epoxyharsen.
    De laatstgenoemde geeft dus wat meer (ongeveer het dubbele) verwerkingstijd maar heeft daarna dezelfde kwaliteit als de eerste.
    Dit kan je overigens niet oplossen of aanpassen door zelf méér of minder verharder toe te voegen.
    Maar misschien was e.e.a. je reeds al lang bekend :weetnie:.
    Groet, Bert
     
  13. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas, Bert,

    Bedankt voor alle tips. De tip van de 80 grams keperdoek is er een die ik zeker ga gebruiken. Over hulpspanten heb ik nog niet nagedacht maar ook dat is een tip om te onthouden. Bert, ik heb bij mijn vorige bootje ook de langzaam uithardende epoxy gebruikt. Die ga ik nu weer gebruiken. die hard echt langzaam uit zodat je alle tijd hebt om je epoxy aan te brengen. Mijn vorige (eerste) bootje heeft Jan alias pompebled voor me bekleed. Dit wordt dus mijn eerste bootje die ik zelf ga bekleden. De verdere lagen epoxy heb ik dus wel zelf aangebracht. Ik heb nog een driekwart liter epoxy staan maar dat is ook alweer een dik jasr oud. Ik weet niet of ik dat nog kan gebruiken.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Sjouke,
    Graag wat opheldering van jou kant. Ik ben met mijn advies uitgegaan van een plug. Een plug wil zeggen dat je de romp maakt minus de dikte van de romp wanden. Na het aanbrengen van de epoxy en keeperdoek wordt de plug uit de hard geworden romp wordt gehaald. Je houdt dan een compleet lege romp over. Klaas geeft altijd hele goede en praktische tips, echter om alles met 80 grams keeperdoek te doen is nogal tijdrovend lijkt mij. Is niet onmogelijk overigens. Maar als je op de site van MrBoat kijkt zie je dat 80 grams keeperdoek een laminaatdikte geeft van 0,1 mm. Dus 10 lagen geeft een wanddikte van 1 mm. ( dit is wel theoretisch, in de praktijk zal het iets dikker zijn.) Maar de keus ligt bij jou uiteraard. Voor een schip van jou formaat zou ik zeker voor 1,5 tot 2 mm wanddikte gaan. Nogmaals, jouw keus. Als de epoxy die je hebt koel en donker bewaard is zou het nog te gebruiken moeten zijn. De hoeveelheid epoxy die je nodig hebt kun je ook per dikte van het keeperdoek uitrekenen op de site. Succes met je project.
     
  15. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Je aanname dat ik een plug ga maken was juist. Het idee om een negatieve mal te maken was niet eens bij me opgekomen. Ik heb net de plug in de plamuur gezet. Wanneer deze mooi glad is zet ik er bruine tape overheen, flink in de loswas en misschien nog in de pva. Daarna dus keperweefsel er overheen met epoxy. De romp die dan ontstaat wordt de romp van mijn schip. Je tip over de site van mrboat is er een die ik ook even onthoudt. 0,8 mm per laag bij gebruik van 80 grams doek is niet zoveel. Ik denk dat ik wel 2 mm wanddikte nodig heb. Schip wordt een dikke meter lang, dan heb je wel wat stevigheid nodig. Ik ga voor de eerste laag toch voor de 80 gram en de verdere lagen met een dikkere doek. Bedankt voor alle tips, ze zijn zeer welkom
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Als laatste laag zou ik primer of aflak gebruiken Daar overheen de bruine tape en dan de loswax. Waarschijnlijk een type foutje van je, maar 80 grams keeperdoek geeft een dikte van 0,1 mm en geen 0,8;).
     
  17. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Inmiddels weer thuis gekomen en vanmorgen gelijk begonnen met het plamuren van de plug.

    Kan iemand me vertellen hoe strak de plug in de plamuren moet staan?

    Als er nog wat oneffenheden zijn, zie je dat straks nog al er zo'n anderhalf tot twee millimeter glasvezel en epoxy overheen getrokken is? IMAG0638.jpeg
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als het de bedoeling is om epoxy aan te brengen is het niet nodig het laatste foutje weg te schuren.
    Tenzij je een zeer bekwaam professional bent en achteraf vlakschuren niet voor u is :)
    Je moet er wel voor zorgen dat de vorm goed is, want meer dan 0.5 a 1mm breng je in principe niet aan met epoxy en glas vezel doek.
    Je moet niet meer epoxy aanbrengen dan nodig ( net voldoende om het doek te verzadigen, de overschot zorgd net als bij verf voor aflopers )
    Wel kan je eindigen met een laag zonder doek , welke je dan kan gebruiken om vlak te schuren zonder je laag doek( 3lagen van80 gr doek ) dunner te schuren.
    De vorm die zit er wel in dat komt dus wel in orde.
    De plamuur kan je beter straks na de epoxy verder gebruiken.

    aanvulling , indien je een negatieve mal wil maken zoals eerder eens ter sprake kwam moet je wel tot in het detail gaan schuren omdat anders de foutjes straks in je mal zitten.
     
  19. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Marc,

    Bedankt voor he reactie. Het is mijn bedoeling om de plug straks eerst in de tape te zetten, daarna een paar lagen loswas er op smeren om vervolgens het geheel te bekleden met een aantal lagen glasvezel en epoxy. Wanneer dit alles klaar is trek ik de plug uit het model en daar ga ik dan mee verder.
    Het wordt naar mijn idee dus geen negatieve mal.

    Ik ga de plug eerst bekleden met 80 gr keperweefsel en daarna met 160 gr keperweefsel.
    De bedoeling is dat ik een dikte ga creëren van zo'n 1,5 tot 2 mm. Het model is ruim een meter lang en er moet wel wat sterkte in de romp zitten.

    Elk advies hierin is welkom want dit is voor mij de eerste keer dat ik een een model maak dmv een plug.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dan hoef je ook niet tot in detail te schuren.
    Maar waarom zou je verschillende dikte doek nemen, persoonlijk zou ik gaan voor 3 lagen 80 gr, zo beperk je de oneffenheden een beetje waardoor je minder gaat moeten schuren.

    Het duurt ook enige weken voor je romp zijn uiteindelijke stijfheid heeft bekomen, dus niet meteen het ergste vrezen als je hem van de plug haalt.
    Haal de romp na enkele dagen van de mal en plaats hem daarna terug om te schuren en plamuren terwijl hij volledig uithard.
    Als je wacht met schuren tot de romp volledig uitgehard is heb je meer manpower nodig om te schuren.
    Plaatsjes waar je misschien per ongeluk teveel afschuur kan je achteraf van binnenuit nog opnieuw verstevigen
    Als je achteraf terug enkele spanten en het dek plaatst word de romp vanzelf stevig.
    Voorin en onderin kan je later langs binnen nog wat epoxy en restjes doek aanbrengen voor een stevigere boeg en kiel.
    succes, nog vragen, gewoon stellen.
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina