HrMs Jaguar

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sjouke, 29 mrt 2018.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien heb ik het al eens geschreven Sjouke, maar het loont de moeite om een stappenplan te maken en dat op te schrijven.
    Aan de hand daarvan maak je een boodschappenlijst(je).
    De "handicap" van mijn bouwverslag is dat info en advies erg verspreid is en het wat tijd kost om de dingen die je nodig hebt eruit te halen.
    Bij mij gaf de 3 lagen 80 grams weefsel met epoxy een rompdikte van 1 mm.
    Eigenwijs als ik ben heb ik geen loswas gebruikt en dat is gelukkig goed uitgevallen. Kon gelukkig (met beleid) perslucht tussen mal en huid blazen.
    Ik zou de mal zo glad mogelijk maken eer de tape erop gaat. Zoveel te minder correctiewerk heb je later.
    Kijk even met de rompvorm hoe de tape er het best op te zetten is. In de lengterichting, of diagonaal.
    Zag dat Marc ook nog iets schreef over de dikte van het weefsel. Ben het daar geheel mee eens. Je staat versteld hoe mooi dat weefsel aansluit en haast geen overlappingen laat zien.
    En mocht je naderhand de romp wat steviger willen hebben, dan zet je er aan de binnenkant nog een laagje weefsel in. Kun je mooi je afgeknipte restanten mee op maken en het beinvloed de vorm aan de buitenkant niet.
    Kan me voorstellen dat het enige spanning geeft om aan de klus met de epoxy te beginnen, maar in mijn geval viel het alles mee.
    Zorg dat voor je begint alles in de goede volgorde klaar staat en daarmee tijdens het werk geen oponthoud ontstaat.
    Verder veel succes en ik hoop dat je net als ik kan zeggen: Waar heb ik me helemaal zo druk om gemaakt! Het antwoord is simpel: Om iets moois te maken! Succes ermee! Gr. Klaas.
    PS De dikte van mijn lamineren wijkt af van die van de experts. Heb daar wel een verklaring voor. In principe hoef je het weefsel maar net te verzadigen met hars. Ik heb het iets royaler opgezet om een glad oppervlak te verkrijgen. En dat dus 3x. Als je exact volgens de regels werkt zal het resultaat wat dunner zijn. Volgens de geleerden zorgt extra hars niet voor extra sterkte. Geef de romp wel tijd om goed uit te harden voor je deze van de mal haalt. Zeker een week of twee.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2018
  2. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas,

    Inmiddels een stappenplan gemaakt en maar weer eens je verslag van je knikspant doorgelezen.
    Verbazend hoeveel je vergeet als je wat gelezen hebt. Zo'n stappenplan is dus toch wel handig. :thumbsup:
    Inmiddels keperweefsel, epoxy, tape en andere benodigdheden besteld.

    Ik las in je verslag dat je Revell aquacolor gebruikt om onderdelen van je bootje te schilderen. Kun je mij vertellen of die verf ook watervast is en of je er later nog blanke lak overheen kunt spuiten? Zelf heb ik ook een paar potjes staan van die verf. ooit eens gekocht maar nooit gebruikt. De bewapening van het schip laat ik printen door Shapeways en die raden aan om het geprinte spul te verven met verf op waterbasis.

    Vandaag nog even watervast schuurpapier halen, schuren en dan in de primer zetten.
    Daarna kijken of er nog oneffenheden is zitten en die nog bij werken.
    Kan niet wachten om de glasvezel en epoxy aan te brengen maar ik zal geduld moeten hebben.
    Gelukkig heb ik vier weken de tijd voordat ik weer weg moet.

    Ik zag net op de site van mrboat dat de mogelijkheid bestaat om verschillende lagen glasvezel op te bouwen terwijl de epoxy aan het uitharden is. Welke methode wordt er normaal gebruikt hier op het forum?
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, De Revell aquacolour is watervast en er kan ook blanke lak overheen. Ik heb er geen blanke lak overheen gedaan. Alles is zijdemat en met de kwast verwerkt.
    Epoxy kan je ook een volgende laag aanbrengen als de eerste laag nog kleverig is. Voordeel is dat je dan niet hoeft te schuren. De tweede keer heb ik zo opgebracht. Ben daarna gestopt, deels omdat ik moe werd en deels omdat ik eerst het resultaat wilde zien. De 3e keer werd een "ramp" maar dat heb je kunnen lezen. Check eer je begint of je alles hebt klaar liggen en dan rustig je stappenplan afwerken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  4. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Gisteren de eerste laag 80 gram keperweefsel er opgezet. Dun weefsel wat gemakkelijk te plooien is. Heb beide kanten er achter elkaar opgezet. Ging prima.
    Vandaag de tweede laag erop gezet alleen nu 160 gram keperweefsel. Heb nu maar een kant opgezet. Als de epoxy begint te drogen doe ik de andere kant nog.

    Waar ik wel tegen aan liep was dat het uiteinde van de spanten, waar het eerste latje tegen aan ligt, te ver uitstak. Hier door week het glasvezel van de scheepshuid. Vanmorgen dus eerst de meeste spanten afgezaagd voordat ik verder kon.
    Goeie leer voor de volgende keer IMAG0639.jpeg
     
    Erwin van Leeuwen en Bert V vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fijn dat het (bijna) naar wens verliep Sjouke. Is nog wel te corrigeren en de bulten weg te snijden met een scherp mes. Gelukkig had Baggeraar me op tijd gewaarschuwd en heb ik de latten voor het opbrengen van de epoxy weggezaagd. Straks nog een spannend moment met lossen, maar dat zal ook wel lukken. Desnoods wat lucht ertussen blazen. Gr. Klaas.
     
  6. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Klaas, ik had gelezen dat je er voor gewaarschuwd was. Helaas was me dat ontschoten. Gelukkig nog kunnen verhelpen.

    Ik hoop ook dat het lossen gaat lukken. Bij mrboat alle benodigdheden gekocht waar onder (doorzichtige) tape waar epoxy niet op hecht. De hele romp mee beplakt en daarna voor de zekerheid nog eens 5 lagen loswas er opgesmeerd. Onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er alle vertrouwen in dat het lukt Sjouke. Maar het is altijd spannend als je een nieuwe methode gaat gebruiken. Hoort er allemaal bij en geeft je inzicht waar je mee bezig bent. Vond het een leuke exercitie en het resultaat is een sterke romp met veel ruimte. Die kan je dan naar behoefte indelen en wat spelen met de positie van de hulpspanten. Wordt toch wel passen en meten om alles kwijt te kunnen. Maar een beetje uitdaging moet er blijven. Gr. Klaas.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    wie niet waagt, niet wint. ziet er goed uit.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  9. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Vandaag de 5e laag glasvezel aangebracht. Pfffff, ik had beter wat dikker weefsel aan kunnen schaffen. Al doende leert men. Volgens de berekening van mrboat moet de laminaat dikte nu precies1 mm dik zijn.
    Ik denk dat ik tot 1,5 mm ga, nog drie lagen dus, en dan laat ik hem uitharden. Dan kan ik de plug er nog uit trekken voordat ik weer weg moet.

    Wanneer moet je de rok er trouwens afsnijden, doe je dit wanneer de plug er nog in zit?

    Sjouke
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Sjouke ik vrees dat je nutteloos werk aan het doen bent, ik heb nog nooit meer dan 3 lagen geplaatst.
    Ik frommel wel wat overschotjes doek met epoxy in de kiel en boeg voor extra sterkte.
    En sommige scheepjes hebben al heel wat aanvaringen gehad met drijfhout, buiten beschadigde schroeven heb ik nog nooit meer overgehouden aan deze aanvaringen.
    vgr Marc
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, Beetje "gemeen" van me, maar kijk in mijn bouwverslag hoe ik het heb gedaan. En ben het met Marc eens v.w.b. het aantal lagen. Iedere laag, die je opbrengt geeft afwijking t.o.v. de plug. Wil je later toch iets dikker, maak dan wat restanten op door die aan de binnenkant te "plakken". Had je dikker weefsel gebruikt dan zou je ook grotere afwijkingen hebben gekregen. En die moet je allemaal weer wegschuren. In mijn geval hoefde ik de romp alleen maar dof te schuren. Succes met de verder bouw. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2018
  12. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Het advies maar aangenomen en de rok er afgesneden en de romp van de plug af getrokken.
    Dat viel nog niet mee. Helaas het kontje van de plug beschadigd maar uiteindelijk is hij toch los gekomen.
    Verder met schuren en dan maar 'aflakken'. IMAG0640.jpeg
     
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Volgens mij is het prima gelukt.
    Wat hulpspanten erin en een mooie basis om hierop verder te bouwen.
    Eerste keer met epoxy is best spannend, maar de ervaring neem je weer mee ..
    Gr. Jan
     
  14. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    De romp weer terug over de plug gezet en 'afgelakt' met epoxy.
    Zal wel een paar keer gedaan moeten worden voor een strak resultaat.

    De romp loopt wat taps toe richting het dek en ik vraag me af wanneer de romp helemaal uitgehard is of ik de plug er nog uit krijg. Nu is de romp nog behoorlijk soepel maar over een week of wat natuurlijk niet meer.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, Op dat resultaat mag je best trots zijn! Zonder problemen kun je de plug er nog 14 dagen in houden. Blijft relatief lang soepel en daarom is het tijdens het schuren wel prettig dat je wat vastigheid hebt. Weeg nu het rompje voor de aardigheid eens. Ben benieuwd naar het gewicht. Zo op het gezicht zou ik er 4 spantjes inzetten en eventueel een "hulpdek". Aan jou waar je de spanten zet en op welke hoogte het dek. Altijd makkelijk om wat apparatuur aan vast te maken. Van tekening bouwen heeft voordelen, maar vraagt ook een hoop voorwerk m.b.t. wat komt waar en hoe maak ik het allemaal vast. Bedenk met het plaatsen van roer(en) en schroefas(sen) dat het later voor onderhoud wat uit elkaar kan. Bij twee van mijn schepen moet de schroefas er langs de binnenkant uit. Kan allemaal wel, maar geeft een hoop werk. Bij de laatste twee er rekening mee gehouden dat de assen naar buiten kunnen en de roeren daartoe weggenomen. Meestal wil ik (te) snel resultaat zien en zie dan dat soort zaken over het hoofd. Succes verder met het uitdenken en bouwen. Gr. Klaas.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  16. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas, bedankt voor de tips.
    Ik hoop onderhoudsvrij schroefassen van raboesch te plaatsen. Als ze tenminste zulke lange schroefassen hebben. De lengte van de as welke uit het schip steekt is best wel lang en wordt ondersteund door twee uithouders.

    Voor de roeren heb ik onderdeks weinig ruimte dus ook daar moet ik wat voor verzinnen.

    Ik hoop het geheel zo te kunnen maken dat het hoofddek en het achterdek in zijn geheel uit kan halen. Normaal zou ik dat via de opbouw doen maar deze is betrekkelijk klein.

    Ik zal morgen eens wegen wat het geheel nu weegt.

    Groeten, Sjouke
     
  17. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Klaas,

    Ik heb de romp even gewogen en het gewicht bedraagt 822 gram.
    De waterverplaatsing van het echte schip bedroeg 800 ton, had een lengte van 56,27 meter, een breedte van 10,29 meter en een diepgang van 3 meter.
    Mijn schaalmodel is 1:50, de lengte is dus net iets meer dan een meter.

    Groeten, Sjouke
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je een mooie, lichte en sterke romp Sjouke. Vaarklaar zou het gewicht, uitgaande van de 800 ton waterverplaatsing, 6,4 kg moeten worden. Zou ze nu met 5.5 kg ballast erin op de waterlijn moeten liggen. Je kunt nu het zwaartepunt lekker laag houden. Met een houten romp zou dat heel anders uitvallen. Allemaal winst moet je maar denken. Gr. Klaas.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi werk, die romp ziet er vast stevig uit. de uiteindelijke stijfheid zal pas over enkele weken berijkt zijn.
    Persoonlijk zou ik de romp eens goed schuren en daarna in de primer spuiten.
    hierna kan je er nog eens zacht overschuren, je kan dan perfect zien waar de oneffenheden zitten in je romp.
    hierna kan je aan het werk met plamuur om alles super egaal te krijgen.
    Steeds opnieuw een extra laag epoxy zal de fouten enkel verder uitvergroten en niet bedekken. ( put blijft put en berg blijft berg, alleen worden ze elke laag hoger en dieper. )
    hou je er wel rekening mee dat onderhouds vrije assen niet echt bestaan, onderhouds arme wel, maar onderhoud is er altijd.
    succes met de verdere bewerking,
     
    sjouke vindt dit leuk.
  20. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Goeie tip Marc, je hebt helemaal gelijk dat een berg nooit een dal zal worden ;)
    Op zich hoeft het schip niet super strak te worden. Als je het originele schip bekijkt zijn het ook allemaal butsen.
    Ik lak hem nog 1x met epoxy en daarna zal ik hem eens in de primer zetten.
    Groeten, Sjouke
     

Deel Deze Pagina