HrMs Jaguar

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sjouke, 29 mrt 2018.

  1. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Eergisteren de romp afgelakt met epoxy maar naar mijn idee heb ik het wat te dik opgezet. Er zaten wat zakkers in. Balen, dus maar weer schuren totdat alles er uit is.
    Gisteren opnieuw gelakt met epoxy maar nu weer te dun op gezet. Zie je alle strepen van de kwast. Weer balen dus.
    Ik heb in wat verslagen gelezen dat er wel met rollers wordt gewerkt. Het is me alleen niet duidelijk of dit nu gedaan wordt met het opzetten van het glasweefsel of ook om de romp af te werken.
    Iemand een tip hoe ik de romp strak in de epoxy krijg zonder druipers?

    Groeten, Sjouke
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, Denk dat je beter de hele romp glad en dof kunt schuren en dan verder met primer en plamuur. Extra epoxy maakt de romp wel dikker, maar niet sterker. Voordeel van de primer is dat je veel beter de oneffenheden ziet en gemakkelijker kunt plamuren. Wees blij dat het epoxywerk succesvol is verlopen en laat het aan de buitenkant daarbij. Misschien dat je aan de binnenkant nog iets verder kunt met epoxy en weefsel. Voor het bevestigen van de roerhak vijlde ik een vlakke strook aan de romp en ging er doorheen. Dus aan de binnenkant gerepareerd met epoxy en weefsel. Misschien kun je plaatselijk de boel nog wat verstevigen na het plaatsen van de askokers. Maar dat zou ik pas doen als die helemaal naar je zin zitten. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  3. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik was al druk bezig om de airbrush compressor op te tuigen, verf te mengen etc kom ik er achter dat het berghout en de kimkiel nog gemonteerd moeten worden,

    Het berghout is halfrond 4 mm. Bezig om een stukje beukenhout halfrond te schuren, wat nog niet meevalt.
    Misschien toch maar eens kijken om styreen half rond. Ik ben alleen bang dat styreen niet stootbestendig is, mocht hij straks ergens tegen aan varen.
    Iemand hier ervaring mee.
    Het lijmen van het berghout doe ik met epoxylijm van bizon. Dat lijmt echt alles.

    Daarna het probleem van de kimkiel.
    De kimkiel is niet al te dik, een millimeter of 3, schat ik. Ik kan dit helaas nergens terug vinden in de tekeningen.
    Dit is een kwetsbaar iets en ik vraag me af hoe ik dit het beste kan bevestigen.
    Zelf zat ik te denken aan een (hard) houten lat op de romp te lijmen en daarna bekleden met een stukje glasvezel van 80 gr en epoxy.
    Iemand een idee hiervoor?

    Groeten, Sjouke
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moest even zoeken Sjouke, maar hier het verhaal over het monteren van een paar kimkielen. Even scrollen. Staat verspreid over 3 pagina's.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-schipperscafe-deel-5.205731/page-1360
    KIjk maar of het je iets lijkt. Je weet ik bouw uit de "knopendoos", dus mag het (haast) niets kosten.
    Brutus reageert erop en op de pagina's erna zie je hoe ik ze heb afgewerkt met RVS rond. Je kunt ook net als Jan Blonk een keep in je romp slijpen en daar een strip messing zetten.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/scratch-build-zijtrawler-hemerica-1-25.216556/page-28
    En nu je eerste vraag. Halfrond is 4 mm hoog? Zo ja neem een stuk rondhout, of nog beter metaal van 2 mm en fixeer dat met CA-lijm op de gewenste plaats. Daarna de naad dichtsmeren met 2K-lijm, waarbij je het ronde deel van een bankpasje gebruikt. Uit laten harden en dan glad schuren. Dan lijkt het net echt en je hebt nog geen derde werk. Hoop dat je zo weer wat ideeën hebt opgedaan. Je bent in ieder geval vlotter met je kimkielen dan ik. Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Er zijn veel manieren en ieder heeft wel zijn voorkeur. ik maak de kimkielen altijd uit styreen, kleef ze gewoon op de romp met epoxy en draai dan enkel schroefjes van binnenuit in de styreen. Daarna van binnen ook wat epoxy erover en verven maar. Ok ze kunnen deuken of de verf kan er af geschaafd worden, maar dat kan volgens mij bij alle materialen.
    Zoek het vooral niet te ver en maak het je niet onnodig moeilijk.
    vgr Marc
     
    sjouke vindt dit leuk.
  6. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Van de week weer bezig geweest met het berghout. Eerst getracht een ronde beuken lat half af te schuren wat uiteraard een heidens karwei is.
    Krijg ik opeens een helder idee. Dremel met schuurschijf. Binnen no time had ik twee mooie stukken berghout.
    Vast gezet met 2k epoxylijm.
    Volgende uitdaging was de kimkiel. Ik wou niet in mijn romp gaan zagen. Dus een tijdje op zitten broeden. Uiteindelijk een lat met secondenlijm vast gelijmd op de romp en daar overheen 80 gram keperweefsel en epoxy overheen. Volgens mij moet dat stevig genoeg zijn.
    Morgen schuren en nogmaals met epoxy er over heen. IMAG0642.jpeg IMAG0643.jpeg
     
    Marc w en Bert V vinden dit leuk.
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik heb op de romp van de Boxer ook flink wat berghout zitten. Jij hebt hout gebruikt begrijp ik. Zelf ben ik daar geen voorstander van en heb kwart rond ABS profiel gekocht. Kost niet veel en is in vele maten verkrijgbaar. Ook gelijmd met epoxy, gemengd met katoenvezel. Vervolgens het berghout op de romp aangebracht. Volgende dag niet meer los te krijgen. Kimkiel heb ik wel ingelaten in de romp, snede er in gemaakt en messing plaat 1 mm dik er in. Aan de binnenkant van de romp gelijmd met epoxy. Niet het gevaar dat deze door een obstakel van de romp wordt gescheiden. Maar een ieder heeft daar zijn eigen idee over. Verder goed bezig Sjouke.
     
    sjouke vindt dit leuk.
  8. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Afgelopen week de romp geschuurd. De mooie scherpe lijnen waren weggevallen door al de epoxy en glasvezel.

    Zaterdag mijn raboesch onderhoudsvrije schroefassen binnen gekregen. Ik vraag me alleen af of hier nog iets van vet in moet of zijn de schroefassen watergesmeerd?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moet je even kijken wat soort lagers erin zitten Sjouke. En of er bij het binnenste lager een rubber lipafdichting zit. Die rubber lip "ziet" graag wat water voor smering/koeling. Zit die afdichting er niet in dan zou je er uierzalf in kunnen doen. Echt onderhoudsvrije assen zijn er niet. Onderhoudsarm wel. Maar zoveel draaiuren maakt het bij ons ook weer niet en zal het met de slijtage wel meevallen. Ook water smeert. Gr. Klaas.
     
  10. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Klaas, het lijkt erop dat het binnenste lager een rubberen afdichting heeft. Of het een lipseal is durf ik niet te zeggen.
    Het gaat om de Rabiosch 301-13. Een messing schroefaskoker met een (lange) rvs schroefas (4mm). Gr. Sjouke
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Staat in de beschrijving Sjouke. Aan de binnenkant een kogellager met daarachter een lipseal voor de afdichting. Achterlager is van kunststof (delrin), dus watergesmeerd. Bedoeling is dat het water tegen de lipseal komt te staan. Wees voorzichtig met proefdraaien (droog). Handmatig geen probleem, maar niet veel toeren op de motor. Loopt de dunne lip warm en verbrandt. Mooi spul, maar daar is de prijs dan ook naar. Lipseals los (per 2) verkrijgbaar. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  12. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    OI000182.jpg OI000183.jpg OI000184.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Afgelopen weken de roeren geplaatst en het gat voor één schroefas er in gevijld.
    Pffff, dat viel niet mee. Omdat de schroefas vrij horizontaal in het schip ligt is het een behoorlijke sleuf geworden.
    Je kan aan de eerste foto zien dat de schroefas niet recht achter het roer uit komt. Dit is geen foutje maar zo is het ontwerp.

    Ik moet de komende week schroeven kopen voor het schip en ik zit te twijfelen welke schroeven er onder moeten. Het origineel heeft vier bladige schroeven, omgerekend naar schaal komt dit neer op zo'n 38 mm.
    Ik wil bronzen schroeven van Raboesch en ik zit te denken aan type 147-11A een 147-11B, maximale toerental 14500 rpm. De motoren die er in komen zijn Buhler motoren die op 12 volt komen te draaien waarbij het toerental 3030 rpm komt.

    Is dit een goeie keuze? Graag advies

    Groeten, Sjouke
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Sjouke, Prima schroeven van Raboesch, maar als ik het goed heb dan is het typenummer schroef dat jij opgeeft met M3 schroefdraad en in je verslag schrijf je dat de assen M4 zijn. Zit nog even te kijken welk model schroef optisch het best bij je schip past. Het hoge toerental dat Raboesch opgeeft heeft meer met balans te maken dan met snelheid. Hieronder alvast een link naar de Raboesch catalogus. Dat zoekt (vind ikzelf) wat gemakkelijker dat op een site van een winkel. Keek nog even bij het 174 type. Dat heeft een wat groter blad, maar minder spoed. Dus die 147-11/12 van jou is geen slechte keus. Met of zonder A toegevoegd is M3 of M4 schroefdraad. Gr. Klaas.
    http://www.raboeschmodels.com/images/stories/virtuemart/catalog/catalog-02.pdf
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
  15. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hey Klaas, scherp opgemerkt. Je hebt gelijk, ik heb M4 schroefdraad op mijn schroefassen zitten.
    Verder even gekeken naar de 174 serie maar je hebt gelijk dat de spoed daarvan wat minder is.
    Wellicht een betere keuze.
    gr. Sjouke
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Sjouke, Optisch lijkt de 174 serie denk ik beter. Op 2500 toeren zou die schroef in een vast medium 4,65 km/u afleggen. De 147 serie haalt bij dat toerental 5,4 km/u. De theoretische rompsnelheid is 4,76 km/u. Op zich zal het in snelheid niet veel schelen welke schroef dat je neemt. Bij de snelheden ben ik er vanuit gegaan dat je op 12 Volt gaat varen. Van schaal omgerekend naar het echte schip zou je daarbij uitkomen op 18 knopen/uur (=33,3 km/uur). Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    Stoompomp en sjouke vinden dit leuk.
  17. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Inmiddels zitten de schroefassen er in. Voor de schroeven heb ik de raboesch 174 serie gekozen.
    Verder nog wel even snel een standaard gemaakt waar de romp in komt te liggen tijdens de verdere bouw. Zo zijn de roeren en de schroefassen tenminste vrij en is de kans op beschadiging een slik kleiner.
    De uithouders van de schroefassen heb ik door de scheepshuid een gestoken en van binnenuit vastgelijmd met 2k lijm en verder afgedekt met keperweefsel en epoxy. Ook de schroefassen en roeren op deze manier vast gezet.
    Nu is het wachten op de servo voor de roeren.
    OI000199.jpeg OI000198.jpeg OI000200.jpeg
     
    Tazz 19, Marc w, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    De steun voor de roer servo gemaakt en het achterdek uitgezaagd.
    Dit alles uit 2 mm stereenplaat.
    Voor de steun van de servo heb ik twee stukken sturen op elkaar gelijmd om meer sterkte te krijgen.

    De opbouw heeft een hoop ronde hoeken. Heeft iemand een tip hoe ik stereenplaat kan buigen?
    Gr. Sjouke IMAG0001.jpeg IMAG0002.jpeg IMAG0003.jpeg
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent netjes bezig.
    styreen kan je buigen door te verwarmen met een haardroger of verf stripper.
    Wel eerst een mal maken in bv hout anders blijf je nooit haaks.
    succes met de start van de verblijven.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik neem aan dat je de ronde hoeken van je opbouw bedoeld? Ik lijm in de hoeken, aan de binnenkant uiteraard, een aantal stroken ( rest stukken) styreen. De hoek zover opvullen zodat je met een vijl, beiteltje of schuurpapier een mooie hoek kunt maken. Hoe groter de ronding, hoe meer materiaal je aan de binnenkant moet lijmen. Worden de rondingen erg groot kun je inderdaad beter het materiaal warm maken en buigen. Wel om een mal heen, anders hou je het niet recht/haaks. En niet vergeten één of meerdere luiken te maken in je dek zodat je ten alle tijden bij de roeren/servo kunt komen, maar dat had je ongetwijfeld zelf al bedacht.
     
    sjouke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina