Hubsan H501M met waypoints ervaringen.

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door GJVO, 24 jul 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een tijdje geleden al gezocht naar een kleine multicopter om wat foto's en video's te maken.
    De eisen waren:
    waypoints, follow me, orbit, brushless motoren en een lange vliegduur maar ook met een losse afstandsbesturing te vliegen.
    En hij moet portable en simpel te bedienen zijn omdat ik mijn vriendin er ook mee wil laten vliegen.

    Ik zat bij Hubsan te kijken en na wat mailen met China bleek dat er een nieuwe aan zat te komen die aan mijn eisen voldeed.
    Ik heb wat moeten onderhandelen over de prijs en verzending maar gisteren belde de postbode aan.

    Alles uitgepakt en het ziet er leuk uit.
    Als aandrijfaccu zit er een 2700 mAh 2S lipo bij, met lader.
    Als afstandsbediening een HT009, deze communiceert via Bluetooth met de app op de telefoon en de telefoon communiceert via WiFi met het model.

    Alles even snel doorgelezen en toen de X-Hubsan app geinstalleerd.
    Daarna moet je van alles gaan doen, inloggen op de Wifi van de drone, kompas caliberen (dit moet bij dit model maar 1 keer).
    En dan de lijdensweg... de controller binden via Bluetooth met de app op de telefoon.
    Na een keer of 10 proberen koppelde hij eindelijk maar 3 seconden later werd hij weer verbroken.
    Alles in de telefoon nagelopen, niks raars gevonden dus nog maar een keer.
    Afijn, ik ben de hele avond beziggeweest, toen de zooi aan de kant gegooid.
    Meteen een mailtje naar China gestuurd, toen kreeg ik een video opgestuurd hoe ik het moest doen.
    Ja, dat weet ik, ik ben niet gek.
    Vanochtend nog een keer geprobeerd, er zijn meer mensen die dit probleem hebben lees ik op fora.
    Het werkt sowiezo niet met een Sony telefoon en mijn telefoon kent niemand omdat die uit China komt.
    Dus misschien dat daar het probleem zit.

    Vanavond maar even gaan kijken of ik waypoints en dergelijke wel aan de praat kreeg, je kan hem namelijk ook vliegen vanaf de telefoon, zonder controller.
    Naar het grasveldje voor de deur gelopen, daar alles neergezet en zoeken naar satellieten.
    De drone vond er 12, de telefoon 9.
    Daarna moet je de drone laten weten waar je telefoon is, dus dan gaat ie kijken hoe accuraat de positie is.
    Na een tijdje kwam ik op 4 meter.
    Netjes.
    Google maps erbij gepakt, daar zag ik mezelf staan, de positie klopte wel ongeveer.
    Toen een route getekend en de minimale en maximale hoogte opgegeven en het even laten testen zonder propellers.
    Return to home werkte ook in de test dus vooruit dan maar.
    Props erop geschroefd, even gekeken hoeveel er nog in de accu zat, 85% moet genoeg zijn.
    En de waypoints nog even aangepast dat ie niet verder dan 150 meter bij me vandaag ging.
    Waypoints naar de drone ge-upload en toen op take off gedrukt.
    Langzaam kwam ie van de grond, ging naar een meter of 10 hoogte, bleef even hangen en steeg toen door naar een meter of 20 (dat had ik ingegeven) en hij begon het pad te volgen.

    Dit is een hele rare ervaring, een ding wat autonoom vliegt, ik had dat nog nooit gezien.
    Bij elk waypoint bleef hij even hangen (je kan dat ingeven) en daarna ging hij weer verder.
    Ik had hem over het busstation geprogrammeerd en hij vloog ook netjes zijn pad.
    Daarna kwam hij terug en landde rustig voor mijn voeten.
    Geweldig!!!

    Ik zal de komende tijd wel wat filmpjes en mijn ervaringen posten over deze redelijk goedkope drone.
    En ook wat de oplossing is voor het bluetooth probleem.

    De drone met zender, accu, lader, en 8 props kostte mij, incl verzending en inklaring 130 Euro.
    Bij nederlandse winkels kost ie zo'n 175 euro, dat scheelt toch behoorlijk.

    $_86.JPG
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bericht van Hubsan:
    De HT009 afstandbediening is alleen 100% zeker compatible met de volgende telefoons:
    Samsung S7, Samsung S6 , Huwei p9 plus , Samsung galaxy note 3 android 5.0 , Oppo R9S and 360 N5S.

    En ze geven ook geen extra korting op een vervangende controller, de HT011A.

    Lekker klantvriendelijk... niet.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eindelijk zit er wat schot in de zaak, ik heb via de sales afdeling van Hubsan geregeld dat ik voor weinig geld een HT011A zender krijg.
    En ik heb ook maar een Samsung Tab A aangeschaft, mocht het met de Hubsan niks worden dan kan ik overstappen op de Bugs 5, die werkt op een 802.11 ac protocol wat mijn telefoon niet heeft.

    GJ
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik wordt gek van Hubsan.
    Ik zou een zender krijgen voor weinig geld maar dan moet ik nog een accu kopen en de verzendkosten betalen.
    En de klantenservice van Hubsan blijft volhouden dat de bijgeleverde zender in orde is, hoewel hij niet werkt op een Samsung en Apple telefoon.
    Tip voor iedereen, koop geen Hubsan, garantie tot de deur en als er iets niet werkt dan schuiven ze het af op de klant.

    Tijd om dit draadje te stoppen en geen woorden meer vuil te maken aan dat waardeloze merk.

    Het gaat nu een MJX Bugs 5W worden en de Hubsan sloop ik uit elkaar om te kijken wat er bruikbaar is,

    GJ
     

Deel Deze Pagina