Huckepack constructie

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Ha,
Nu ben ik bezig een huckepack te bouwen op onze Cardinal teneinde de Uhu omhoog te sleuren. Tot nu toe gaat het aardig. Zwaartepunten liggen boven elkaar en de vleugels staan met de onderzijden parallel.
Nu het probleem; de staart van de Uhu ligt net langs die van de Cardinal. Om hem helemaal vrij te krijgen zou de huckepack (nog) hoger moeten maar daar voel ik niet zo veel voor. Is het een probleem het zo te laten of zouden jullie een andere oplossing weten?

081219Huckepack.jpg

Laatst bewerkt:
Arjan,

Waarom zou de UHU los van het kielvlak moeten staan ? De CARDINAL is toch nog bestuurbaar !
Ben zelf ook wel eens met de huckpack omhooggegaan maar die zat ook tegen het kielvlak aan van de drager.
Daar zijn ook nog plaatjes van.....

Groeten, JH

Ik heb geen idee of/waarom dat een probleem zou zijn....da's juist de vraag :-)
Als jij zegt dat dat geen probleem is ga ik mooi verder zo!

ik denk ook niet dat dit een probleem gaat geven.... het enige dat de uhu moet doen is niet sturen bij het afpikken... jij gewoon gas toe , alles los en vallen naar een duikvlucht... (dus gewoon onder de uhu uitvallen)

zo raak je elkaar nooit, want de uhu gaat gewoon mooi rechtdoor zweven.

ik zou zeggen, doe lekker door ;) t zal prima lukken :)

huckepack

goede morgen ik heb de foto bekeken maar zoals je de opstelling nu hebt is het perfeckt ik heb zelf al jaren ervaring met een een big lift en een zwever en bij ons is het niet anders dan bij jullie let wel op je moter vermogen dat is belangrijk en je moter toestel wil erg klimmen veel plezier mvgr alex

zwever staat een graad of 2 negatief. De Cardinal heeft een dik Clark Y profiel, de Uhu een heel dun Jedelsky. Doordat de onderzijden parallel staan zit daar ongeveer 2 graden verschil tussen als het vliegt. De Uhu zal heel iets liften maar niet veel. Het mooie is ook dat die Cardinal heel langzaam vliegt, ideaal denk ik.

Dank voor het meedenken allemaal

je moet met langzaam vliegen goed oppassen met een zwever bovenop wat onze ervaring is vertrekken gelijk een mooie klimhoek omhoog en los let wel bij het losgooien van de zwever eerst de snelheid uit het geheel halen veel plezier bij de eerste ronde

Hoi Arjan,

Ik weet niet hoe star de verbinding van zwever met huckepack en van huckepack met Cardinal is, maar ik zou wel even voorzichtig proberen wat richtingsroer van de zwever bij bediening veroorzaakt. Zal wel meevallen...:rolleyes:

Let ook op het antennedraadje van zwever, als deze ergens achter rond staart van Cardinal hangt, dat die nergens achter kan blijven hangen, achter een roerhoorntje ofzo... :idea:

Misschien heb je nog de optie om zwever iets verder naar voren te leggen en verschil in zwaartekracht en krachten van de extra vleugel voor lief te nemen, iets opzij zou natuurlijk ook kunnen. Die laatste twee opties laten het toestel misschien wat meer omhoog/omlaag/opzij trekken, maar ik verwacht dat die afwijkingen ruimschoots binnen de grenzen liggen, die met je roeren te compenseren zijn.

Ik ben weekje of 2 geleden ook aan het experimenteren geweest, met toestelletje wat ver voor het zwaartepunt van het dragende toestel lag (zie foto), dat resulteerde in een toestel wat sterk neiging had om te gaan klimmen (trekken van de tweede vleugel aan de neus), dat effect was vele malen groter dan het zwaartepunt wat sterk naar voren geschoven is. Ben nog aan het overwegen om tweede toestel ook wat negatief te gaan leggen, eerst eens een keer experimenteren met de hoeken (stukjes schuim onder achterkant vleugel om te kijken wat het effect is).

Eventueel kun je nog wat mixers gebruiken waarbij je die afwijkingen kunt compenseren (trimmen) als schakelaar voor huckepack op "vergrendelen" staat. Na ontgrendelen staat alles dan weer normaal (moet je dus na ontgrendelen die switch zo laten staan). Ook zonder zwever zal het toestel overigens wat anders vliegen dan leeg:p

Laat nog even weten of je nog iets aangepast hebt en natuurlijk het resultaat (met foto's en liefst ook nog een filmpje natuurlijk :proost:)

Succes alvast met de maiden!

Ha,
De flexibiliteit van het Elapor kielvlak van een Cardinal is dik in orde :-)
Die antennedraadjes hebben mijn aandacht inderdaad.

Over de positie van de Uhu; ik heb hem nu 1,5 cm naar voren gelegd. Het is niet makkelijk schuiven omdat de onderkant van een Jedelsky vleugel een omgekeerde V is. Ik heb de draagsteuntjes dan ook van balsa in vorm gescheurd anders druk je de vleugel van de Uhu kapot als je de elastieken vastzet. Consequentie is dan wel dat de Uhu maar op één manier op de drager kan.

Ik laat natuurlijk weten hoe het allemaal verloopt.

Detailopname en filmpje van de werking.

De blokkeerpennetjes zijn soldeerhulsjes die in koperen buisjes bewegen.

081221huckepack1-1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit! :thumbsup:
Altijd leuk om met bewegende beelden te zien hoe het werkt :yes:

Hebben de ontgendelpennen geen metaal op metaal contact? De L-vormige ontgrendel pallen kunnen zo te zien wel precies voor de pen komen te staan, waarschijnlijk verstandig om na ontgrendelen (in de lucht), de servo zo te laten staan om te voorkomen dat ie z'n eindpositie niet kan bereiken.

Maar euh, startklaar zo te zien, vanmiddag naar het veld??? :mrgreen:

Het is wel metaal op metaal maar daar ontkom je eigenlijk niet aan. Overigens zijn het geen tegen elkaar trillende delen (wat knakpulsen kan veroorzaken) maar zitten de pennen gewoon strak in de buisjes, zeker als de elastieken er op zitten. Als dat niet zou kunnen zou je ook geen bouten en moertjes meer kunnen gebruiken :-)

Dat van die positie had ik ook gezien, ga er nog een stopje op maken odat ze de pennen niet kunnen afdekken.

Vanmiddag ga ik wel even met de Cardinal vliegen denk ik maar niet met de Uhu. Mijn zoon is er niet (en die heb je dan wel nodig!) en het waait ook te hard voor deze vedergewicht.

OK, blijkbaar al over dat metaal-op-metaal nagedacht :D Mocht het in de loop van de tijd toch wat speling ontwikkelen, kun je dat nog opvangen met een paar elastiekjes (pennen aan één zijde in bus trekken).

Tweede piloot is inderdaad handig :yes:
Als alternatief zou ook kunnen proberen om ze allebei op hetzelfde kanaal te zetten, kun je ze in je uppie mooi synchroon naar beneden vliegen :hammer: :rolling:

Ja, vermogen genoeg. Gemiddeld duurden mijn vluchten 45 seconden en dan zat hij echt hoog hoor. Denk op 100 meter. En die 45 seconden is klimmen, afzetten en landen bij elkaar :mrgreen: Heb je gelijk een idee van hoe hard ik naar beneden ben gegaan :cool: Beetje á la paradrop-vliegtuig

Gefeliciteerd met succesvolle huckepack maiden :thumbsup:
Jullie beide natuurlijk, dit kan alleen als team (of alleen met vrije vlucht glider, maar dat ver lopen weet ik uit ervaring :oops:).

Volgende keer derde persoon meenemen om te filmen :yes:

Nog maar een filmpje, nu met de Little Gravity vrije vlucht zwever van mijn jongste zoontje er op.
Het werkt echt perfect.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back