HugoW aan de Smoothieboard-achtige

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 18 okt 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  2. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed om te lezen. Als mijn hypercube evolution(corexy) af is zal ik eens goed nadenken om over te stappen op een 32 bits controller
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb dit net op een ander medium geplaatst, voor wie er wat aan heeft:

    I have a bit of a love-hate relationship with the MKS SBase V1.3. When it prints, it very nice and it can calculate quick enough to take really small steps and make a very quiet machine. I have 400 steps per millimetre on the X and Y axis of my CoreXY machine and can easily run 200 mm/s without losing steps. Probably faster but my machine’s frame doesn’t like that. But it’s not all fun and games.
    I use Smoothie Firmware, but the one from the Master branch on GitHub, dated January 2017. If you google on Smoothie Firmware on GitHub, you are landing on the Dev branch of the firmware. There is a pull down menu to go to different branches. Using anything newer than the one I mentioned above makes my printer halt for no apparent reason somewhere after mid-print. Anything from 53% to 96% I have seen happening, on prints from 3 hours and up. The 96% one was an 11 hour print, stopping just short… I was not happy.
    Also I know that if you invert the extruder direction via the Smoothie Config file, the retraction settings can mess up. So I undid the inversion and switched wires on the motor. There are a lot of bugs like that. I also tried to hook up to LAN, to transfer files, but I am back to printing from the TFT32 screen’s SD card. It seems no-one got the LAN thing working, yet. My TFT32 didn’t want to update, until I read somewhere you need a 2Gb SD-card or smaller. Bigger ones it just doesn’t like. And there are a lot of silly little things like that, that can really ruin your day if you just want to print. I’ve worked through a lot of them but I have spent about 3 months on it so far.
    My advice would be to either spend more and buy the SmoothieBoard, or buy this one, read all issues on GitHub (also the closed ones) and prepare for a lot of searching and puzzling. I got NO help on the RepRap forum, the SmoothieGuys rule there and non-SmoothieBoard users are frowned upon, to say the least.

    Hugo
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Hugo,

    Dank voor het delen van deze info :thumbsup:

    Hoe zijn jouw de laatste twee maanden bevallen, met deze MKS SBase V1.3 board ?
    Draait het nu bij jouw stabiel en "smoother" en gebruik je de laatste SmoothieWare firmware ?

    Ik heb de set gisteren besteld en probeer alvast alle nodige info en aandachtspunten te verzamelen.
    Het is uiteindelijk voor een "LOV3D Delta printer" bedoelt, waarbij die 32Bit iets meer op zijn recht zal komen.
    Pelro_DeltaPrinter.png

    Het zal hoe dan ook wel wennen zijn, daar ik Marlin gewend ben :)
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    De printer werkt de afgelopen maanden gewoon goed. Ik word ook steeds handiger met Cura, dat helpt. Ik print nu mijn eigen rc velgen, kinderspeelgoed en voor dit weekend staat de demperbrug van mijn toerwagen op het programma. Die is gebroken en niet meer te krijgen (dank je, HK). Alles gaat op de SD kaart, laden en printen maar, zonder issues. Inmiddels zit er een printkoeler op, die helpt bij kleine delen / korte laagtijden.

    Ik werk ondertussen aan een piezo sensor op een nieuwe houder met een Titan printkop. Maar dat duurt nog even, de printer doet het nu goed genoeg en ik ga binnenkort 2x verhuizen en veel verbouwen (aan het huis).

    Hugo
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Dank je Hugo, goed om te weten dat het uiteindelijk toch stabiel werkt.

    Haha... fijn hehh, dat je nu in staat bent, om je eigen reserve onderdelen en/of kinderspeelgoed kunt maken.

    En ja, met PLA of vergelijkbaar filament, is een print-object koeler van groot belang.
    Je bedoelt neem ik aan de "E3D Titan Aero", een printkop en extruder in èèn ?
    Ik zat daar ook eerst aan te denken en heb uiteindelijk voor de Titan extruder gekozen, zodat ook andere type Hotends uitgewisseld kunnen worden.

    Nogmaals dank en succes met je twee verhuizingen!
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hier heb ik net een verslagje gemaakt van mijn werkje van vanmorgen:
    https://www.rctech.net/forum/showpost.php?p=15185252&postcount=588
    Nieuwe achterdempersteun voor mijn raceauto. Ik print er nog eentje als reserve, geen idee hoe lang deze het overleeft.

    Inderdaad een E3D Titan kloon, maar ik weet niet of ik aero ga. Ik wil misschien ook wisselbare hotends, al wisselt het al wel makkelijk materiaal met de Titan. Maar dat is toekomstmuziek. De printer gaat waarschijnlijk 2,5 maand in opslag, we verhuizen tijdelijk naar een vakantiehuisje en daarna naar een huis waar ik eerst nog veel aan moet klussen. Maar het wordt mooi, en ik krijg mijn eigen garage!

    Hugo
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Mooi resultaat zo te zien :thumbsup:
    En ja, het zal moeten blijken hoe sterk dat het is, een paar reserves kan nooit geen kwaad :)

    En zo te lezen, heb je een mooi vooruitzicht met je eigen garage :banana:
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas is het ding weer, nu bij 88%, op een grote print gestopt. Ik ben echt heel droevig. Ik denk er zelfs aan terug te gaan naar de RAMPS. Hoe basic ook, hij deed het wel altijd. Ik moet mij maar eens bezinnen. Of de Koninginnedag Koningsdagloterij winnen, dan komt er een echt Smoothieboard. Echt een enorm baalmoment, ik zoveel vooruitgang geboekt. De onderdelen worden steeds beter en complexer, mooier, en dan dit weer.

    Hugo
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Is het wel zeker, dat het probleem op de print zelf zit ?
    Of kan het zijn dat er een kabelbreuk tussen je temp-sensor en board ontstaat, of zal er een stepper-driver "te" heet geworden zijn ?
    Er kunnen helaas meerdere/andere factoren meespelen, hopelijk vind je de oorzaak en is het simpel te verhelpen.
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf heb ik een print gehad die stopte doordat de g-code beschadigd was.
    Sindsdien gebruik ik veilig uitwerpen.
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas is het een standaard kwaal van dit bord, zoals al eerder uitgezocht. De besturing loopt door, alleen worden de stepperdrivers worden uitgeschakeld. Ik heb er meer last van dan de gemiddelde gebruiker, ben ik op een ander forum achtergekomen. Ik heb achterlijk veel stappen per millimeter en ik print grote (5+ uren) zaken, niet kleine simpele dingen van Thingiverse. De gelukkige gebruikers van dit board doen alleen dat. De wat meer eisende gebruikers hebben dit probleem... € 150,- is een Smoothieboard. Terug naar een 8-bits systeem kan ook, maar dan moet ik ook andere motoren hebben want ik heb nu 400 stappen per omwenteling en kleine pullies, dus heel veel stappen per millimeter. Daardoor is de machine heel stil, hij draait ook rustig 's nachts door. Maar met 8-bits kan ik dan nauwelijks snelheid maken.

    Hugo
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Denk dat de keuze simpel is. Die € 150,- uitgeven als dat de oplossing is.
    Zo doorgaan kost je uiteindelijk wellicht meer aan verpest filament.
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    't Is even geleden, maar in de tussentijd zijn we verhuisd en heb ik het hele huis opgeknapt. Nu is er weer tijd voor de printer en potverdriedubbelesuikerklonten; het stomme ding doet het niet meer. De hotend wordt niet meer warm en de besturing bevriest. Met het hotend en de sensor is niks mis, de gehele besturing slaat vast op het moment dat er warmte door het hotend gevraagd wordt. Ik ben nu aan het twijfelen wat de volgende besturing wordt, maar dat deze gaat vertrekken is wel zeker. Helaas is er voor dit board namelijk ook geen support of goed forum... Ik denk zelf dat de RAMPS 1.4 wel een goede optie is; het kan genoeg, ik snap het en hij werkt op 24V. Moet ik alleen andere poelies en X en Y motoren hebben, want deze motoren zijn teveel stapjes per mm voor de besturing.

    Hugo
     
  15. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben zeer te vreden over mijn rumba bordje, aanrader. Als ik weer tijd heb om mijn hypercube af te bouwen dan ga ik die voorzien van klipper firmware. Misschien ook wat voor jou printer dat werkt in combinatie met een raspberry pi met octopi en je motoren hoef je niet aan te passen. Op aliexpress zijn nu ook einsyrambo clones te koop
    Kijk eens wat ik heb gevonden op AliExpress
    http://s.aliexpress.com/ymQzUjuQ en zelfs duets 32 bits

    https://github.com/KevinOConnor/klipper

    En print heel snel
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Weet je wat het is; toen ik aan deze ombouw begon met dit board wilde ik sneller, stiller, beter, superder... Maar in principe print ik niks speciaals. Ik print gekke dingen van thingiverse voor de kinderen en ontwerp en print wat modelbouw onderdelen. Niks waarvoor ik betere kwaliteit en hogere snelheden nodig heb dan ik met de RAMPS 1.3 had. Nu de 1.4 er is kan hij direct op 24V, dat vind ik prettig, hogere voltages dus lagere stromen. Stiller was een belangrijke vereiste omdat de printer in huis stond en als hij een nachtje door moest gaan wilde ik niet dat het hele gezin (minus mijn dochter, die maft toch wel door) er wakker van zouden worden. Maar bij het nieuwe huis staat achter in de tuin een garage. Los van alles en iedereen, dus daar kan het ding naar hartenlust staan rammelen. Als ik Ali vriendelijk aankijk en voor 20 euro een RAMPS 1.4 set-up heb inclusief schermpje (moet even kijken of mijn schermpje bruikbaar is maar ik gok van niet) en voor nog 20 euro 2 nieuwe motoren, dan vind ik dat een aantrekkelijke optie. Ik ben er een beetje van terug gekomen hoe goed het allemaal moet zijn. Ik print lompe dingen, snelheid is niet van belang en geluid ook al niet meer. Betrouwbaarheid wel, ik had tot nu toe bij alle lange printen problemen (0% is afgemaakt boven de 3 uur) en nu het ding rare kuren vertoond ben ik het gewoon zat...

    Ik zal er nog even over denken en suggesties zijn welkom, maar het bovenstaande is wel mijn denkrichting op dit moment.

    Hugo
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Kleine maar zeer fijne positieve update: ik draai nu Marlin 2.0 op de MKS SBase V1.3. Werkt perfect. Alleen de MKS TFT deed nog stom, dus ik heb er nu een gewone LCD (reprap full graphics versie) op gezet en alles werkt perfect. Al meerdere weken, ook bij prints van vele uren. Ik ben blij!

    Hugo
     

Deel Deze Pagina