HUH ?

Discussie in '3D Printen' gestart door mig 3, 15 jun 2017.

  1. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    846
    Ja,ha haa....

    Alvast even de gegevens er bij zetten,voor later zeg maar.......
    IMG_0021.PNG IMG_0022.PNG IMG_0023.PNG IMG_0024.PNG IMG_0025.PNG IMG_0026.PNG
    Voor het vergrote Spitfire deel kan ik in het najaar wel ''ribben en rompformers'' intekenen.

    Tja,en hoe dik de huid wordt?

    Dat wordt flink testen met PLA,ABS,PETG etc,etc.

    Ook zal ik mij,net zoals Koos,goed moet verdiepen in de nog aan te schaffen software.
    (Prusa i3 mk2)
    Gisteren vertelde een persoon bij het Fab lab waartoe de huidige voor mij onbetaalbare bedrijfsmatige software toe in staat is om berekeningen uit te voeren.
    Ik vond het heel mooi om te zien met welke oplossing die software kwam.
    Ik weet zeker dat de volgende generaties hier op het modelbouwforum met hele mooie werkstukjes komen.

    Groet:Robin
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.303
    Locatie:
    Druten / NL
    Komt er (g)een geodetisch raster aan binnenkant van de huid? Te zwaar?
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Of ff wachten op de Spit van 1700mm:cool: die zal binnenkort wel beschikbaar zijn.
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    846
    Snel gevonden Coen!

    Het filmpje is geplaatst op 10 juli door de mensen van 3D lab print.

    Even snel gefantaseerd zeg ik nu:"Mijn"vergrote 1200 mm Spitfire na de vakantie vergelijken met de nog aan te kopen STL files van de 1700 mm Spitfire van de Tsjechen.:thumbsup:

    En waar ben ik deze vakantie? in Tsjechië !
    Is kijken of mijn vriendin ook mee wil om hun te gaan bezoeken......Want deze mensen zijn echt héél goed bezig zeg!

    Groet:Robin
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.752
    Locatie:
    Hell
    Doe ze de groeten en vraag of ze ook eens een Avro Vulcan willen maken 2 of 4 edf's. [​IMG]

    Die 1.80m Spitfire zal ik zeker ook gaan maken als ze uitkomt.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  7. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Lijkt mij ook een mooie kist. Al hoop ik wel dat ze gebruik gaan maken van een vleugelbuis. Ben een 3Dlab Spit verloren door een vleugel die brak......op zich niet z'n probleem. Alleen wel jammer van de motor, Lipo en telemetrie ontvanger van Spektrum......daar was, net als van het toestel ook niets van over.... Één geluk. De drie servo's van €1,50 stuk waren nog wel heel.
    Ik heb bij m'n nieuwe spitje maar een carbon buis in de vleugel gelijmd met epoxy. Was wel een gepiel.

    Was overigens wel een m'n eigen schuld, full throttle en scheuren maar.
     
  8. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    846
    Ja Coen,heb zelf al 2 kleine carbon buisjes aangeschaft voor de 60 cm Spitfire van Rikesh.

    Hoe heb je de plaatsing van de Carbon buis opgelost met de V stelling van de vleugel?

    Wel hoop ik een beetje dat de Tsjechen voor de 1700 mm Spitfire ook een mooie constructieve oplossing hebben bedacht.
    IMG_0030.GIF
    Zelf ben ik al 1.5 jaar bezig met de Lavochkin La-7,en heb sinds afgelopen week een persoon gevonden die mij sowieso het komende jaar gaat helpen met een 3D getekende La-7.
    De tekening vraagt/schreeuwt om een 1/4 schaal 3D geprinte uitwerking.(statisch model)

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  9. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Zal vanavond (als ik er aan denk) een foto maken. Buis zit recht in de vleugel. Beetje van de ribben structuur aan de binnen zijde weg moeten snijden met een stanleymesje, daarna past er een 6mm buisje in.
    Buisje heb ik met CA gefixeerd, daarna met epoxy op verschillende plaatsen vast gezet aan de ribben structuur.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    667
    beetje later dan gepland, maar hier dan even een paar foto's van mijn test print van de spitfire, Het is in 2 delen geprint, de bovenkant staat er op de foto's even los op.
    had met deze prints best wel veel last van stringing, maar foto's spreken voorzich denk,
    geprint met PrusaI3 mk2 (zelfbouw)
    materiaal PLA
    Tempratuur 220 graden
    bed tempratuur 40 graden
    nozzle 0.5mm
    snelheid: 60mm p/sec

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    groet, Koos
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    846
    Aaah,eindelijk kan ik de foto's zien hier op de (lawaai,jongeren,stadscamping)camping bij Krakau....

    Gelukkig laat foto 3 zien dat er géén gaten zijn gevallen bij de voorkant van de vleugel.
    Dat zal waarschijnlijk met een vergrote versie wel het geval zijn ?
    Ik vraag dit omdat ik later de Lavochkin La_7 ook vergroot wil 3D printen en het misschien makkelijk is om dan eerst de ontwerp opzet van Rikesh aan te houden.....

    Groet:Robin

    Die vanmiddag naar het Poolse nationale luchtvaartmuseum van Krakau zal gaan. :kwijl: (20 mm ShVAK Kanon)
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Foto's van de spar.

    Foto met de servokabel: onderste gaatje heb ik gemaakt met een soldeerbout om de middelste delen en carbon buis met epoxy aan elkaar te maken.

    Foto van de vleugel daar zie je de carbon buis zitten.
    Deze heb ik op de "ribben" met CA gefixeerd en met epoxy extra vast gezet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    mig 3 vindt dit leuk.
  13. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    pla op 220 graden printen? klinkt vrij hoog, ik dacht dat ik rond de 200 graden print. Bed staat bij mij op 65 graden, omdat dan de kapton tape het beste hecht
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    Groningen
    Voor goede hechting is 230 normaal :)
     
  15. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    De PLA die ik heb heeft een Printtemperatuur:180-210 °C

    ABS heeft wel een hogere Printtemperatuur:220-260 °C
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    Groningen
    Mijn pla ook, maar print maar eens dunne wanden. De wand koelt snel af waardoor de nieuwe laag wat warmer moet zijn om goed te versmelten. Print maar eens een single wall Tower met variërende temperaturen. Bij mij was het verschil tussen 225 en 230 graden erg groot maar tussen 205 en 225 niet zo.

    3D printer is veel meer dan cijfertjes gebruiken. Instellingen verschillen per print en printer. Je moet er gevoel bij krijgen.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik print pla ook met een temperatuur van 230/235 graden. Althans voor de vliegtuigen.
     
  18. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    951
    OK, zo'n temperatuur toren heb ik al eens geprint, maar deze was vrij klein, dus dan merk je het misschien minder snel. En die was voor PETG, omdat ik daar inderdaad moeite mee had.
    Het was ook geen verwijt, maar domweg een vraag waarom zo hoog, mijn ervaring was dat je met te hoge temeraturen ook slechtere prints krijgt, vandaar.

    De meeste prints die ik tegenwoordig maak hebben haast, dus 0,6 nozzle er op en gaan.. dan heb je er denk ik ook minder last van.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    Groningen
    Precies want je hebt een veel bredere laag die je neerzet en die koelt minder snel af door de massa. Ga je lagen van 0.06mm hoog en 0.1mm breed printen heb je met 205 graden gewoon geen hechting.
     
  20. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    667
    Tempratuur blijken altijd weer leuke discussies, helaas zit er per printer ook nog zoveel verschil in :( anders zou het een stuk makkelijker zijn, echter lekker testen en uitproberen is toch ook wel weer leuk,
    ook verschil van filament blijkt weer een wereld van verschil, zo had ik eerst PETG van Esun, daarmee kon ik feilloos op 235 graden printen, nu heb ik REAL, nu moet ik echt naar de 245 graden anders print het voor geen meter


    groet, Koos
     

Deel Deze Pagina