Hulp bij 26cc nitro motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door Youp visscher, 16 nov 2017.

  1. Youp visscher

    Youp visscher

    Lid geworden:
    16 nov 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Dronten
    342B76A4-5968-4858-9CC3-1F39B1763DAF.jpeg 9C9A9DB2-EED7-477E-A305-9DFEAAF7513E.jpeg 274AEE0E-7383-4D52-920F-94FDE87E78E2.jpeg 3486F9C6-2243-44BB-8413-8A681B4C2FD4.jpeg hoi,
    Op school zijn we bezig met een model powerboat. Hier willen wij een 26cc nitro motor afkomstig uit een vliegtuig in plaatsen. Enkel bij het proberen te starten van de motor denken we te merken dat de carburateur geen brandstof aanzuigt waardoor de motor niet blijft draaien. Enkel de eerste 2 seconde mits we een drupje brandstof direct in de cillinder doen. Ik ben zelf geen expert op dit gebied.

    Andere vraag. Wij moeten een koppeling maken tussen de aandrijfas en de as van de schroef. Enig idee wat voor koppeling dan het beste is aangezien ik met een aardig hoog toerental te maken heb door het feit dat het een vliegtuig motor is.
    Alvast bedankt!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een Tartan, een italiaanse motor, en niet de beste keus voor een boot: hij wil nog wel eens spontaan achteruit gaan draaien bij lage toerentallen.
    Hij is ook slechts 22 cc.

    Ik zou alleen je vraag in het speedbotengedeelte plaatsen, daar is veel meer gerichte kennis op het gebied van brandstofboten.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb deze discussie even verplaatst naar een forumdeel waar meer boot gerelateerde kennis aanezig is ;-)

    Qua motor, een standaard ding om goed in de gaten te houden, is de koeling.
    Je gebruikt een vliegtuigmotor, die zitten voor op de neus, vol in de wind.
    Met een grote ventilator ervoor.

    Relatief zie je dus ook dat de kop vrij korte koelvinnen heeft.

    Bij jou in de boot stroomt er veel minder lucht langs de kop, omdat de boot gewoon veel minder snel vaart dan een vliegtuig zou vliegen.
    En je mist de vrije aanstroom van lucht, en de grote ventilator.
    Je zal dus nog iets met de koeling moeten doen, anders is de lol vlot over.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hadden deze motoren op vliegtuigen niet weinig vermogen en/of oververhittingsproblemen?
    Of was dat bij de benzineversie?
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat de motor niet blijft lopen komt denk ik omdat de tank niet onder druk komt. Er moet een slangetje van de uitlaat ergens kort achter het uitlaat spruitstuk naar de tank gemaakt worden. Het starten is op 2 manieren te toen.

    1)Vinger op de uitlaat en zonder gloeistarter de krukas een aantal keren flink rond draaien.
    2)vinger op de carb inlaat het hetzelfde doen als bij nummer 1.

    Er moet nu brandstof naar de carb gepompt worden. Zodra de peut in de carb zit de gloeistarter er op en starten. Nu zou hij moeten blijven lopen mits de motor goed is afgesteld en in goede staat is.

    Koppeling zou ik eerst niet voor gaan. Boot starten en door een ander in het water brengen met een flinke zet tegen de kont. Een koppeling van een kettingzaag of bosmaaier zou wel eens kunnen werken.

    Succes. Gr eddy
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in het verlengde van bovenstaande, je tank moet op dezelfde hoogte als je sproeier zitten.
    zit de tank hoger, loopt de tank eigenlijk leeg via de carb, en krijg je dus problemen met continu rijk lopen. en des te leger de tank, des te minder hard loopt de tank richting de carb, dus gaat de motor anders lopen naarmate hij leger raakt.
    Dit is in principe altijd het geval, maar dit wordt erger naarmate de tank verkeerd wordt geplaatst.

    Ligt de tank te laag, moet de motor de vloeistof omhoog pompen, waar hij dus niet zo heel goed in is.
    midden van de tank op de hoogte van de sproeier..
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    mooi projectje. tja de carb geen peut. denk dat ,t niet heel vreemd is. ik zou zeggen pak je gereedschapskissie der maar bie. die motor moet uit elkaar en eerst schoongemaakt worden . je zult zien dat als je ,m uit elkaar hebt er overal rommel en prut zit. kan het zien aan de staat van die motor. koeling... geen punt . kun je anders doen door een kleine koperen of alu buisje er om heen te draaien zonder knikken. achter het roer een pickupje voor de koelwater aanvoer en dat is klaar. die tank kun je rustig lager zetten. das ook geen probleem ..echter moet er wel een verstelbare sproeier tussen. als het ware een kraantje tussen de slang van tank naar uitlaatdruk.die kun je dan regelen met dat kraantje.dus als je die dicht draait zakt de brandstof niet zo snel terug naar de tank maar blijft bij de carb.dat dichtdraaien moet je even opzoeken hoeveel dat is . aan den lijve dus .een te hoog geplaatste tank kan niet inderdaad. koppeling??
    gewoon een flexaskoppeling gebruiken met die flexas. je hebt die in 2 formaten. 3/16 en 1/4. zou voor de 1/4 as gaan. die is steviger. veel toeren maakt die ook niet echt hoor die vliegtuigmotor. dat val alles mee. vergeleken bij een boot of automotor is het een snorrebaardje. maar ja ... je kunt het heus voor elkaar krijgen zo hoor. eerst uit elkaar die motor. daar moet je starten. alle onderdelen op een doek leggen zoals je ,m uit elkaar haalt. schoon werken. heb jij een prima lopende motor die het keurig doet. ben reuze benieuwd hoe je het gaat doen. zet maar foto,s neer van het uit elkaar halen. dan kunnen we assisteren. appeltje eitje op deze manier. grt tom.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er waren ook Tartans met geforceerde koeling (fan achterop met een kap over de motor).
    De motor werd door Simprop op de markt gebracht maar gaf nogal wat problemen.
    Als het goed is dan moet er een pomp opzitten, volgens mij aan de kant van de carburateur.
    Die zuigt de brandstof aan uit de tank en voert hem naar de carburateur.
    Maarr... die werkte al niet goed toen ie nieuw was dus nu zal ie wel helemaal niet meer werken.
    Je moet het membraam vervangen maar er zijn voor die motor ook geen onderdelen meer te vinden.
    Dus ik zou hem ook niet uit elkaar halen.
    Kort gezegd.. ik zou hem in de kliko gooien en een zenoah 26cc of iets dergelijks kopen.
    Dat doet het altijd en loopt op benzine.
    Als je per se een nitromotor wilt dan zal een 6,5 cc CMB of Picco al meer vermogen leveren dan die Tartan,

    GJ
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zo’n motor hoef je niet gelijk in de kliko te dumpen. Kinderziektes of problemen kunnen opgelost te worden.

    Ik ben voor om deze motor hier op het draadje uit elkaar te halen en te zien hoe het er van binnen uitziet.
    Ik heb zelf een bladblazer van 35jaar en deze loopt als een zonnetje na alleen schoonmaken en nieuwe pakkingen. Moet nog gestart worden met een touwtje.

    Hoe is de compressie, als je het vliegwiel ronddraait gaat het laatste stukje (als de zuiger bijna boven is) moeilijk en hoor je de druk ontsnappen als de zuiger over het bovenste punt heen gaat. Dit hoort een beetje als je je vinger in een bierflesje steekt en er snel weer uit trekt. Plop plop plop en dat snel achter elkaar. Als dit zo is, is de motor intern in goede staat. En goed te maken is onderdelen zullen wat lastiger worden. Maar ik heb een draaibank en andere mensen hier hebben zo ook het nodige spul die vast ook wel willen helpen.

    Gr eddy
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je geld zat hebt kun je die motor natuurlijk dumpen en voor nieuw gaan. Maar zoals ik begrijp, gaat het hier om een school project. Dan lijkt het mij leerzaam om de motor te koesteren en zorgvuldig te demonteren.

    Daarna kun je, zoals Tom aangeeft, de motor weer opbouwen.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    @Ron, ik heb wat nachtjes in Afrika (Kameroen) doorgebracht en daar klinkt dat ook ongeveer zo. De natuur maakt gewoon herrie.
     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    je zou zelfs als het niet te krijgen of te koop is de onderdelen die eventueel kapot zijn gewoon opnieuw maken hoor. lagers etc. kun je zowieso kopen voor weinig geld. als er geen scheuren in het blokje zitten zou ik,m maar niet weggooien in die kliko maar ja .... modelbouw is ........... MAKENNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN:koud:;) grt tom. zo,n benzine tor kun je altijd nog kopen. dit is toch een leuke leerzame bedoening om te doen.
     

Deel Deze Pagina