Hulp bij aankoop nieuwe 3-as cnc machine

Discussie in 'CNC' gestart door hance, 30 jul 2012.

  1. hance

    hance

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Geraardsbergen (BE)
    Ik zou op termijn een cnc machine willen hebben in de werkplaats voor het maken van allerlei onderdelen uit plaatmateriaal (hout en aluminium, mss ook kunststoffen).

    Zou leuk zijn als ik er ook pcb plaatjes mee kan maken. En dan bedoel ik niet enkel het boren maar ook het wegslijpen van koperlaag om zo traces te maken (als dat al mogelijk is?). Of ben ik dan sowieso beter af met etsen? Ik hou niet zo van de producten die daarbij komen kijken.

    A3 werkformaat is voldoende.

    Nu kom ik voor de kant en klare kits al snel uit bij 2 duitse shops. Er is de s-400 van bij cnc-step.de die voor net boven de 2k te kopen is. Puur op zicht ziet deze er veel degelijker gebouwd uit dan de volgende optie. Dat zou de prijs kunnen verklaren.

    CNC fräsen mit CNC Fräse, 3D Graviermaschinen, Portalfraesmaschinen

    En er is ook een veel goedkopere (eerder 1k) via gocnc.de, de Hobby A3 advanced. Het is ook aluminium maar ziet er toch wel naar uit dat deze constructie minder rigide is.

    CNC Milling machine GoCNC Hobby A3 Advanced KIT!, GoCNC.de: CNC Milling machine GoCNC Hobby A3 Advanced KIT!

    Ik kan zo niet meteen reviews vinden van de laatste. Is er iemand die ervaring heeft met 1 van beide of zo op zicht al 1 kan afraden. Waar zou ik zoal op moeten letten als ik een cnc machine nieuw wil kopen? Zijn er andere, betere fabrikanten?

    Natuurlijk zal het prijsverschil hem ergens wel zitten maar als ik voor nu en dan es wat onderdelen genoeg heb aan de Hobby A3 hoef ik natuurlijk niet in een s-400 te investeren. Moet tenslotte nog andere kosten als dremel edm rekenen ook.
     
  2. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ziet er mooi materiaal uit!
    De verleiding is aanwezig om er direct eentje te bestellen... ;)
     
  3. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Weet iemand het verschil tussen de Evolution kit en de Evolution TR kit?
    De spindels neem ik aan?
    Maar wat is het verschil tussen M10x1,5 en TR10x3?
     
  5. hance

    hance

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Geraardsbergen (BE)
    M10 is een standaard schroefdraad terwijl TR10 volgens mij trapezedraad is, speciale vorm. Google voor afbeeldingen om verschil te zien.

    thanks voor de link Oscar
     
  6. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    trapezedraad met een spoed van 3 versus standaart m10 draad.
    de routers find ik wat licht gebouwd en trapezedraad is het ook niet te veel speling en gedonder om dat goed te krijgen terwijl je voor 25 pond een kogelomloop moer heb en de draad kost ook niet zo veel wel chinees maar stuken beter als.

    als je met alu provielen werkt en die op maat laat zagen kan je zelf een machinen bouwen voor minder geld je moet het wel ff doen maar is goed te doen.

    kijk ook maar eens bij 3d printer daar heb ik een frame gemaakt.
     
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hmmm...
    Dat is nou net het probleem.
    Her en der vind je wel kits, maar dan moet je nog stukken apart kopen. En daar wringt voor mij het schoentje.
    Spindles, welke spindles? Bij welke leverancier (bij welke chinees) kun je de spindles kopen op maat voor die specifieke kit?
    Kogellagers, dewelke?
    Welke steppen motors voor die kit?
    ...

    Echt, je ziet als leek al vlug de bomen door het bos niet meer.
    Hoeveel je er ook probeert over te lezen...

    Ik spreek nu even voor mezelf.
    In elkaar steken is geen probleem.
    Maar alle stukken die ik bestel zouden echt op maat moeten kunnen worden gekocht en dus perfect passen.
    Ik beschik dus niet over toestellen/machines om spindles of ander materiaal zelf af te korten of op maat te maken.
    De stukken zouden echt moeten passen zoals ze gekocht worden.

    Wat ik dus eigenlijk mis bij leveranciers van cnc frame kits zijn specifieke links naar andere leveranciers die de daarbij behorende onderdelen (op maat) kunnen leveren.
    Veelal wordt door kit leveranciers ook gezegd, met die en die onderdelen voor die specifieke prijs kun je de volledige machine bouwen.
    Je moet eens proberen om die specifieke onderdelen dan te vinden voor de aangegeven prijs, het lukt moeilijk.

    Hier zouden kit leveranciers echt meer door kunnen verkopen, specifieke links naar waar je de andere onderdelen om maat kunt kopen.
    Want ik ben niet de enige in deze situatie, zo merk ik op diverse fora.

    Eigenlijk zou het kunnen zoals onderstaande leverancier het doet:
    https://probotix.com/FireBall_v90_cnc_router_kit/
    Je koopt een standaard kit, daaronder zorg je voor keuzemenu's waar de klant alle verdere onderdelen zelf kan specifiëren.
    Dan kies je ook meteen zelf van welke onderdelen je welke kwaliteit wil.
    Bv. trapezium spindels vs. kogelomloop spindels, enz...; sterkte/kwaliteit steppenmotor; soort besturing, etc.....
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bestaat er een soort lijst zodat je weet hoeveel stukken je nodig hebt?
    Bij een kogelomloop, welke stukken heb je dan nodig per as?
    En koop je zo'n as gewoon te lang en wordt die ingekort?
    Hoe kort je zo'n as in? Want ik heb - zoals hieronder aangegeven- zelf geen draaibank om assen af te frezen ofzo...
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ze bewerken de assen ook.
     
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hmm, ik denk dat dit boven mijn petje gaat...
    Ik ken er niet genoeg vanaf.

    Terug naar het idee kant-en-klaar. ;)
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Ik ben ook van nul begonnen, al zag ik het als een uitdagend project , ik zag er ook enorm tegenop. Uiteindelijk viel het best wel mee. Als je tijd heb, is het zeker de moeite waard om er zelf 1 in elkaar te zetten.
    Bij m'n eerste machine had ik ook geen draaibank, heb spindles e.d. laten bewerken bij de lokale traktorzaak, in combinatie met een kolomboormachine kom je dan een heel eind.

    Cor
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Wat ik me nog afvraag.
    Als je nu zo'n kant en klaar frame koopt. Dan heb je nog spindels, lagers, steppenmotors, drivers, etc. nodig.
    Geeft de fabrikant dan ook de exacte specificaties van die onderdelen aan?
    Bv. tot welke lengte de kogelomlopen moeten worden gefreesd, welke overgangsstukken je nodig hebt tussen spindel en steppenmotor. Dat soort zaken.

    Neem nu dat je een A3 hobby formaat cnc wilt bouwen. Heb je dan kogelomlopen nodig? Of kies je dan beter trapezium draadstangen en onderdelen?

    Heeft iemand nog links naar leveranciers van bouwpakketten binnen de EU?
    (zoltar ken ik al, andere)
     
  14. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    interessante bron om keuzes te maken in een CNC portaalfrees:

    Homemade CNC Router The Builder's Guide (FREE!)

    in deze buildersguide wordt uitgelegd waarop te letten bij het zelf bouwen of aankoop van een portaalfrees.

    suc6

    gr

    Gait
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Kogelomloop is een stuk nauwkeuriger, maar trapeziumdraadstang is een heel goed en goedkoper alternatief voor een machine. Is puur een budget keuze.

    Cor
     
  17. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    De prijzen ontlopen elkaar niet veel meer,
    zoltar heeft een versie van de classic met kogelomloop.
    Maar wel een budget versie.

    lees het verhaal hier:

    Login
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dan zou het een eenvoudige keuze moeten zijn :)

    Als je de onderdelen los zal bestellen zullen de prijzen wel erg ver uiteenlopen. Nu schijnen in China ook erg goedkope kogelomloopspindels te bestellen zijn. Maar dan komt weer het thema Prijs-kwaliteit om de hoek kijken.

    Desalniettemin, China of ietsjes beter , ik denk dat kogelomloop zowiezo beter zal zijn.

    Cor
     

Deel Deze Pagina