hulp bij aanschaf nieuwe blades voor trex 550 fbl

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Rene450, 31 jul 2018.

  1. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb een lochte crash gehad met m'n 550 trex en ben alle blades nieuw nodig wat me behoorlijk in de portemonnee gaat zitten.
    Nu lees ik ook goede referenties over de Edge 523 FBl blades, en zijn iets goedkoper.
    Klopt het dat die passen en zijn die inderdaad goed?
    Weet iemand dit uit eigen ervaring?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Edge bestaat niet meer..
    Beetje jammer, waren serieus goede bladen.

    Qua bladen hoef je met jouw heli niet zo heftig op te letten.
    Pak de lengte van het hart gat tot de tip, die lengte moet je hebben.
    Tikkie langer of korter kan gewoon. Langer kan problemen geven als het meer als een cm af gaat wijken.
    Korter maakt veel minder uit. Als is het wel handig in de buurt van je bestaande blad te gaan zitten.

    Verder zijn bij de 3d heli’s de bladhouders etc redelijk hetzelfde.

    Nu moet je met name ff opletten dat je fbl bladen hebt.
    Er is namelijk een groot verschil tussen flybar bladen en flybarrless.

    In de regel zijn wat zwaardere bladen goed om een heli wat rustiger te krijgen.
    Zijn de bladen heel erg licht, worden ze erg wendbaar. Dus ook wat agressiever.

    Dan heb je ook nog a symmetrische bladen.
    Die gebruik je als je niet inverted wilt vliegen.
    Een looping kan er natuurlijk wel mee. Maar ze zijn meer voor schaalgebruik.
    Toerental kan heftig omlaag, dus ook langere vliegtijden..
     
  3. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Wat zou u me aanraden?
    Ik ben pas begonnen met de 550 HC3SX en was erg tevreden met de stabliteit.
    Er zit een swashplate (Trex600 ultralicht extreme 3D swashplate) op dus lijkt mij de hele kop 600.
    Blades die erop zaten waren ALIGN (AE123061)
    12,5 dik
    48 breed
    En 52 van het gat tot het eind

    Wat kan ik dan het beste plaatsen?
    Dezelfde of weet u een goeie betaalbare?
    En moet ik de staart ook aanpassen en zijn die ook 3D?
    (800681)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet teveel doodstaren op de typenummers, ook bij align gooien ze regelmatig de oude versies eruit.
    Soms ook niet.
    Jouw typenummer kom ik op internet iig niet tegen.
    Waarschijnlijk een type wat ze alleen op nieuwe kits zetten.

    Wat je kunt doen, is deze https://www.rcheliparts.nl/nl/helik...n/6957-520-3g-carbon-fiber-blades-hd520c.html
    Is een origineel 550 blad. Hebben ze ook op andere plaatsen

    Je moet vooral opletten niet teveel langer te gaan. Bladen van 550 lang zouden een probleem kunnen geven.
    Ik heb geen 550 zelf, dus ik zou je dit niet kunnen zeggen.
    Je hebt ook nog sab als helibladen merk. Of halo.
    Goedkope bladen zou ik niet weten, ik heb eigenlijk nooit andere nodig (klopt even af)


    Qua staart, als die bladen heel zijn, lekker laten zitten.

    Align heeft zijn heli’s van nature een 3d ontwerp meegegeven, dus kop en staart zijn 3d gericht.
    De 550 is een samenraapsel van de 500 en de 600.. dus van beide heli’s zijn onderdelen te verwachten.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Denk niet dat er veel onderdelen van een 500 in een 550 zitten..

    550 is toch wel een heel eind groter.

    Het klopt dat het volledige hoofd van een 600 fbl komt, tandwielen wel niet uiteraard..

    Voor de rest zitten er nog wel 600 onderdelen in.

    Vind het persoonlijk een zeer interessante maat van heli als je 6s wilt vliegen.

    550 align trex vliegt met fbl bladen van 520mm. SAB bladen zijn wat breder maar geven zeker geen meerwaarde..

    Edge is(was) goed en align ook.

    Hobbyking heeft betaalbare Rotorstar 520mm bladen en deze zijn ook gewoon goed.

    https://hobbyking.com/nl_nl/520mm-r...-fiber-flybarless-helicopter-main-blades.html

    Kies aub niet voor de goedkoopste tig bladen van HK, deze zijn rommel..

    Een 550 is al geen goedkope heli meer, een (lichte) crash is zoiezo vrij kostelijk.. maar de gulden middenweg is Rotorstar volgens mij.

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2018
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    De T-rex 550 kwam in eerste instantie uit met 520 bladen (550E), latere versies (550DFC) hadden 550 bladen.
    Ik heb de staart gemeten van een oudere originele (met 520 bladen) en een jongere (met 550 bladen) en de staart is even lang.
    Je kunt dus kiezen of je 520 of 550 wilt vliegen.

    Ik denk dat 520 bladen iets gemoedelijker zullen vliegen, en 550 iets agresiever.
    De 550 zullen wellicht iets meer stroom verbruiken.
    Als je van 520 naar 550 gaat zou je je toerental iets lager kunnen zetten (ik ga er van uit dat je nog geen 3D vlieger bent).

    Ik kan je niet raden in welk merk te gebruiken, maar als beginner denk ik niet dat je verschil zult merken tussen "top" of "normale" bladen.
    Persoonlijk zou ik de aller goedkoopste bladen niet gebruiken je moet je niet vergissen in het gevaar van een 550 heli.
    Als je een sport auto rijd moet je goede banden kopen, als je heli vliegt zal je goede (niet de goedkoopste) bladen moeten hebben, het is wel een stukje veiligheid.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Als vlieger ga je het merken, als je flb systeem er niet mee kan omgaan. Dat wordt nog weleens vergeten. Je systeem stuurt de helikopter en jijzelf geeft aan waar hij naartoe moet.
     
  8. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Dank voor alle antwoorden,
    Het is inderdaad een zoektocht en de heli vloog erg fijn met de 520 blades, en ik wil m toch weer in die staat terug omdat ik m daar aardig mee kon handelen.

    Zijn er nog lede die er een paar goeie heeft liggen voor een mooie prijs?
    Zowel staart als kop
     
  9. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Wat bedoel je precies met jou antwoord Rheli?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar bedoelt hij mee, dat je FBL systeem feitelijk je heli bestuurt. Niet jij. Jij vertelt alleen maar waar het ding heen moet, meer niet.
    Dus als je FBL systeem niet met de bladen overweg kan, kan het je heli niet goed besturen, en gaat het ding raar doen, niet rustig vliegen, onregelmatig op de sticks reageren, schudden, dat soort dingen.

    Alsof je in een taxi zit en de chauffeur heeft nog nooit een auto bestuurd, maar dan anders....
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden Bert ! Probeer jezelf eens te verplaatsen in een fbl systeem, het systeem verwacht een bepaalde respons van de heli. Krijgt hij die niet, weet hij het ook niet meer. Het zal niet lang duren voordat er een zelflerend systeem op de markt komt.
     
  12. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Weten jullie toevallig waar ik meer goeie info over besturing hiervan kan krijgen
    Ik weet wel een beetje de funtie(dacht ik) maar wat jullie vertellen wist ik niet
    . Ik heb bij geluk deze heli voor heel weinig gekocht, want ben nog lerende en oefende met de 450 serie.
    Deze 550 voelde al gelijk beter en ik durfde meer mede omdat hier de stabiliteit goed bleef....
    Klopt he dat dit systeem het vliegen makkelijker maakt?
    Want ik zit nog erg te twijfelen om eerst door te oefenen want wil vooral het naar me toe vliegen beter leren omdat dat me moeilijk afgaat.
    Ik ben benauwd om die grote een ergere crash mee te krijgen, maar als dit system echt
    veel werk overneemt durf ik het wel te proberen.

    Of is dat niet reëel?
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zou het toch graag anders bewoorden, dit geeft verwarring.
    Het FBL systeem corrigeert invloeden van buiten af (zoals een fly-bar ook doet), beiden geven een vorm van stabiliteit aan de heli.
    Maar als je een normaal FBL systeem hebt (zonder reddings functie) dan zul je echt zelf moeten sturen, stop je met sturen dan ligt de heli rap op de grond.
    Dus denken dat een FBL heli veel makkelijker vliegt vergeleken met een fly-bar heli is niet correct naar mijn mening (ik vlieg nog steeds beide), een FBL heli is wel stabieler bij windvlagen (is mijn gevoel).

    Een heli met normaal FBL systeem is geen multi copter waarbij je de knuppels in het midden zet en de multi vanzelf gaat hoveren, bij een heli moet je blijven sturen, zowel FBL als fly-bar.

    Staar je niet blind op de bladen, als je een beetje merk bladen koopt zit je gewoon goed (er zij wel bladen speciaal voor FBL, maar ik heb ook gewoon met FB bladen op FBL gevlogen (BeastX) en dat ging prima.

    Als je (nog) angst hebt voor de 550, zoek dan hulp (club) of vlieg nog ff lekker door met de 450, angst vertraagt het leerproces en zal zelfs leiden tot fouten.
    Staar je ook niet blind op nose-in vliegen of hoveren, veel heli piloten houden hier lang moeite mee.
    Kleine stapjes maken, 8'tjes vliegen en rustig uitbreiden, alles komt met ervaring.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @Tbird2
    Ik heb op een 450 van alles geprobeert in de periode dat fbl in kwam..
    Ik heb nog steeds een 450 zonder flybar, zonder stabilisatie.

    Het werkelijke verschil tussen fb en fbl bladen is de locatie van het zwaartepunt (vaak bij fbl veel verder naar de tip van het blad) en het gewicht (fbl zijn in de regel zwaarder)
    Gevolg: bij de fbl bladen is de centrifugale kracht groter dan bij de fb bladen.
    Bijkomend gevolg: de gyro werking van de ronddraaiende schijf is groter. Kortweg, de rotor wil minder makkelijk van positie veranderen.

    Dit is al een soort van oplossend vermogen bij fbl heli’s.
    Ik heb die 450 zonder stabilisatie gevlogen met superlichte 3d fb bladen.. het ding werd er gigantisch nerveus van. Tot het punt dat ik hem eigenlijk niet meer kon vliegen.
    Ik heb hem gevlogen met fbl 3d bladen. Ding was minder nerveus, maar nogmsteeds niet prettig vliegend.
    Daarna een set zware fbl bladen. Ding was opeens heel netjes te sturen.
    Nu zit er een set a symmetrische bladen op. Grappig genoeg zijn die bladen erg licht en vrij flexibel, toch stuurt het ding er erg goed mee.

    Reden van dit verhaal: niet alle stabilisaties vinden het leuk om een hyperactieve heli qua setup en bladen tam te maken. Soms lukt het ze niet eens.
    Zo heb ik al meerdere malen mensen van hun stabilisatie problemen af geholpen..
    Vaak zie je het nog het beste in zeer vlot vooruit vliegen. Neiging tot dolfijnen die er niet uit getuned kan worden. Dit is reden 1 om even naar andere bladen te zoeken.
    Maar ook in hoover is het nerveuze er voor de stabilisatie soms niet helemaal uit te filteren.

    Toendertijd vond ik de align bladen nog een beetje te schichtig naar mijn smaak. De edges waren niet perse zwaarder, maar het zwaartepunt ligt verder naar buiten.
    Maakt de heli wat rustiger. En vanaf daar heb ik de stabilisatie wat enthousiaster gezet, dan heb je toch een actieve heli die relatief makkelijk hoovert en zo
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    @Student
    Ik kan me vinden in jou uitleg, ik geloof zelfs dat er bij FB vs FBL bladen ook een verschil zit waar het zwaartepunt ligt tov de LE van het blad, ook dat maakt nog verschil, ik meen zoiets ooit gelezen te hebben mbt CY blades (Curtis Yongblood).
    Echter ik kan me voorstellen dat topic starter het alleen maar moeilijker krijgt met zijn keuze.

    Daarom, om te relativeren;
    Mijn ervaring zeker toen ik nog niet "gek" of "snel" vloog (met BeastX) is dat ik nooit een set bladen heb gehad die niet wilde vliegen (bij wijze van spreken...).
    Maar, nogmaals, als je wat meer vraagt van de heli kan ik me vinden in jou uitleg.

    En idd heb ik nu ook een 450 FBL zonder stabi, gewoon om te proberen maar ben nog niet veel verder gekomen (gedurfd) als wat hoveren en hoppen..., zitten trouwens Align bladen op, misschien in de toekomst eens proberen de bladen aan de tip te verzwaren, kijken wat het verschil is, leuke test.
     
  16. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Dat klopt helemaal, maar ik heb het sjilp systeem er op zitten,
    De HC3SG , en wat ik begrijp en zie op YouTube helpt dit enorm in dd besturing
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Je bedoeld denk ik de HC3SX van Bavarian Demon, het oude Heli comand.
    Ik ken hem niet maar volgens mr Google heeft deze idd een bail-out functie.
    Ik heb nooit gevlogen met zo een functie, dus hoop voor je dat er hier ervarings deskundige zijn, ik kan je daar niet mee helpen.
    Een mede vlieger die ik ken vliegt met Bavaria Demon en die is er zeer tevreden over.

    Maar de functie helpt je niet sturen.
    Je kunt de functie "actief" maken met een schakelaar op je zender, je helicopter zal dan horizontaal komen te hangen en gaan klimmen.
    Dus als je even je orientatie kwijt bent kan dit een crash voorkomen.
    Ik zou er echter niet van uit gaan dat je hiermee nooit meer (kunt) crashen.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom ik het even aanstip: ik heb bij clubgenoten wel eens wat hk cheap ass bladen gezien.
    Sommige vlogen redelijk. Maar veel waren serieus licht (waar dan ook meteen weer wat problemen uit kwamen)

    Bij de normaal geprijsde bladen heb ik dat nog niet zo heftig gezien, komt het meestal wel goed.


    @Tbird2
    Wat mij bij de non estab heli erg heeft geholpen is expo...
    Bij non estab is het eerste deel van je stickweg gewoon veel gevoeliger.
    Ga de uitslagen niet verkleinen.. want je hebt het wel nodig in wat wind..
    Zie het een beetje als omgekeerde expo.

    Zwaardere bladen, of zwaartepunt naar buiten helpt erg..
    Ik heb hier van die curtis younblood bladen, die zijn iets van 50 gram zwaarder dan een align blad, en zwaartepunt verder naar buiten..
    Hiermee vloog hij eigenlijk nog het beste. Hierna van die a symmetrische erop, en hiermee vliegt hij net zo goed of beter.



    Inderdaad, voor de topicstarter: gewoon de originele erop.. beste kans dat je hetzelfde vlieggedrag houdt.
    In principe moet ieder blad in dezelfde prijscategorie het goed doen.
     
  19. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Het is idd een zoektocht en steeds bijscholen wbt vliegervaring.voorlopig heb ik weer wat studie te doen. Bedankt voor alle hulp en info
     

Deel Deze Pagina