Hulp bij laser-cut kit ELE J3

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door pepijndevos, 10 aug 2017.

  1. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ik heb bovenstaande kit gekocht bij Hobby King, en ben al aardig op weg, maar de instructies liggen ergens tussen minimaal en nutteloos. Ook komen de triplex panelen niet precies overeen met de (minuscule) foto's, zijn sommige balsa panelen niet door en door uitgesneden, en passen de twee motorsteun platen niet op elkaar.

    De romp ben ik bijna zonder kleerscheuren door gekomen. Alleen de cover voor de motorkap en staart zijn nergens te vinden. De servo plaat heeft twee tabjes, maar er zitten geen sleufjes in de romp, dus die past niet. Het nut van de triplex strookjes D4 die onderin de romp moeten is mij nog niet duidelijk.

    Ik ben nu aan de vleugels begonnen, maar daar kom ik niet uit. Ik ben begonnen met de spantjes en liggers verlijmen en de beplating er op, maar wat ik mis zijn details over rolroeren, bevestiging van de servo's, en bevestiging van de vleugels aan elkaar en aan de romp. De rolroeren zijn gewoon heel onduidelijk, maar behalve dat ik niet weet waar ik de servo op ga vast schroeven kan ik daar wel iets voor verzinnen. Voor de bevestiging van de vleugels aan elkaar en aan de romp kan ik echt niks verzinnen. Het lijkt gewoon niet te kloppen.

    Ik heb een foto bijgevoegd van alle triplex onderdelen die ik nog over heb. (balsa klopt met wat staat afgebeeld op handleiding) Behalve de dashboard waar de "cover" van mist, de servo plaat die niet past, en de strookjes in de romp die ik nog niet geplaatst heb, heb ik nog in de aanbieding: Twee triplex V strookjes die duidelijk bedoeld zijn om de vleugels aan elkaar te maken, maar geen duidelijke plek hebben. Twee strookjes met een gat er in dat duidelijk voor het bevestigen aan de romp is, maar geen duidelijke bevestiging op de vleugel heeft. Een verzameling vierkante plankjes zonder duidelijk doel. Wat er niet bij zit is een plankje met twee gaatjes die zou passen op de voorkant van de vleugel houder.

    manual 1.jpeg manual.jpeg manual 4.jpeg manual 3.jpeg IMG_20170810_114852.jpg IMG_20170810_114835.jpg IMG_20170809_164826.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2017
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Waar woon je Pepijn?

    De manuals va HK zijn vaak onduidelijk maar voor een ervaren bouwer geen probleem.
    Ik krijg ze niet leesbaar op mijn scherm
    De 5 stuks vierkante plaatjes zijn om een soort doosje te maken wat je voor op de firewall plakt, hierop komt de motor aan de voorkant.
    De V strookjes zijn om de vleugels te verbinden bij de hoofdliggers, zo krijg je gelijk de goede v stelling.
    De rechthoekplaatjes met sleuf zijn voor de rolroerservo's in de vleugels.

    Succes Willem
     
  3. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ik woon in Enschede, maar ik ben de komende dagen bij mijn ouders in Loenen bij Apeldoorn aan het bouwen. Die hebben een stuk meer plek en gereedschap.

    Ik heb de plaatjes ook op Dropbox staan: https://www.dropbox.com/sh/jg4sr54jdirgw05/AAC9b7q1F7-LGXA09uEeasU_a?dl=0

    Dank voor de uitleg over het doosje en het rolroer servo plankje. Ware het niet dat de firewall niet klopt, zou dit inderdaad mooi passen. Ik neem aan dat je eerst de motor er op moet schroeven voor je het doosje in elkaar lijmt?

    Dat V strookje zal inderdaad op die plek moeten, ik had van een laser-cut kit alleen verwacht dat er een mooi gleufje voor zou zijn, maar het ziet er naar uit dat ik gewoon een gat moet hakken in de eerste spant. Qua hoogte past hij inderdaad precies tussen de hoofdliggers. Is het verstandig om dit te doen voor, of nadat ik de twee losse vleugels heb gemaakt? Qua verlijming kan ik er nu nog makkelijk bij, dus ik denk dat ik de beplating voor dat deel als laatste moet doen.

    Moet ik voor die plankjes aan de achterkant ook gewoon een gat hakken en met veel lijm vast zetten, of is daar over nagedacht?

    Blijft als raadsel over wat er aan de voorkant van de vleugel moet. De romp heeft en dubbele verticale spant met twee gaten er in, maar ik heb geen plankjes met twee gaten er in die voor op de vleugel zouden kunnen.

    IMG_20170810_130922.jpg
     
  4. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ondertussen heb ik twee bouwdraadjes gevonden die enige verwarring ophelderen:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2302318-HK-laser-cut-kit-cub-1180mm-build
    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=70695

    Ik ben dus niet de enige met deze verwarringen, en het lijk dat je de nodige materialen uit eigen voorraad moet gebruiken.

    Wat ik mij ook afvroeg: Een van de draadjes gebruikt zij eigen "shearnet" plankjes tussen de spantjes, omdat de bijgeleverde de nerf in de verkeerde richting hebben, en maar om en om zitten. Is dat belangrijk?
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2017
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De nerf van de shear-webbing tussen de ribben moet verticaal lopen voor maximale sterkte. Horizontale nerf daar is minder goed bestand tegen afschuif- en compressiekrachten.
     
  6. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Oke, eigen webbing snijden dus. Is het gebruikelijk om dat wel-niet-wel-niet te doen? Ik deed bij mijn zelfbouw altijd gewoon overal. Ik moet wel zegen dat ik alleen een plank 2.5mm zo voor handen heb, dus dan is voor het gewicht wel-niet-wel-niet misschien wel beter.

    Ik herinnerde mij net een zakje met onderdelen waar houten duveltjes in bleken te zitten voor de voorkant van de vleugel, dus dat mysterie is min of meer opgelost. Ik heb denk ik ook 4 stuks 3m balsa gelokaliseerd die op de voorkant van de vleugel passen.

    Ik vraag mij nog wel af wat ik precies met al deze driehoekjes moet. Ik denk de achterkant van de vleugel verstevigen op de plek waar de schroef de romp in gaat en het rolroer aan de zijkant afwerken en evt rond de servohoorn verstevigen.
    IMG_20170810_162455.jpg
    Ik heb nog geen idee hoe ik de staart een de romp ga maken. Er zit daar niet echt een mooi lijmvlak of constructie, dus daar zal ik nog wat vulling/versteviging in moeten maken denk ik.
    IMG_20170810_162429.jpg
    In het zakje zat verder nog een landingsgestel
    IMG_20170810_162127.jpg
    Plaatjes om scharnieren van te maken, 2 duveltjes
    IMG_20170810_162122.jpg
    Een staartwiel
    IMG_20170810_162117.jpg
    Een paar stuurstangen, een boutje voor de vleugel, en een boel hoorntjes en aanhangsels.
    IMG_20170810_162108.jpg

    Die laatste twee heb ik nog niet 100% door.

    Bij het staartwiel zit een oogje en twee schroefjes. Maar op het eerste gezicht zie ik niet meteen hoe het wiel aan het oogje moet zodat hij goed blijft zitten en zo.

    Behalve roerhoorntjes en dingetjes die je op een stuurstang kunt schroeven, zit er ook nog een ander type plastic dingetje bij en 4 minuscule schroefjes waarvan ik de werking nog niet heb achterhaald.
     
    Trucker08 vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je wel-niet-wel-niet-... doet, hebben alle wellen voorbij de eerste niet geen nut, vanuit romp gezien. Want bij de eerste niet, dichtst bij de romp, is de belasting het hoogst.
     
  8. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Gelukt! Hij doet het!

    Hij vliegt heerlijk. Alleen nog twee problemen:

    Ik heb nog steeds geen idee hoe het staartwiel vast moet. Ik heb nu zonder landingsgestel gevlogen. Ik vlieg meestal op weitjes met lang gras.
    Ik ben er nog niet helemaal over uit wat de beste manier is om daar op te landen. Met landingsgestel duik je voorover, maar buiklanding met dit model gaat al snel mis met de prop.

    Andere probleem is dat de vleugel een beetje is getordeerd. Ik kan er net tegenop trimmen.
    Is daar nog iets aan te doen?
    Ik heb tijdens het bouwen alles mooi plat proberen te houden, dus het zou met het bespannen gebeurt kunnen zijn.

    IMG_20170813_200329.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bij het bespannen trekt een vleugel vaak krom, dat is geen probleem.
    Met 1 hand draai je de vleugel weer recht, je ziet nu rimpels in de bespanning , zowel boven als onder.
    In de andere hand heb je een haar fohn of beter nog een elektrische verfbrander om lage temperatuur (bij mij werkt 120 graden prima)
    Wapper op enige afstand de warme lucht over de rimpels tot ze wegtrekken.
    Hou de vleugel nog even vast tot hij weer koud is.
    Controleer of de vleugel nu recht is, anders nog een keer herhalen.

    Kijk uit als je te dicht bij of te hete lucht heb smelt je de folie, begin op afstand en ga langzaam dichterbij, en niet te lang op 1 plek.

    Ziet er goed uit hoor.

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina