hulp gevraagd in verband met soort giethars

hallo, ik ben al een tijdje bezig met het maken van mn eigen draagarmen voor een offroad wagen maar bij de eerste rijtest heb ik al een arm gebroken aan het scharnierpunt. Ik ben tegen een muurtje beland met het voorste wiel maar met een standaard arm van HPI zelf in abs? zou dit zeker niet gebroken zijn... :s Ik heb het gefilmd en de botsing was echt flauwtjes dus als het van zo'n kleine botsing al breekt...

2qbzjpk.jpg

het scharnierpunt had ik door middel van een lus in aramide (zie foto hierboven) verstevigd in de hars zelf alsook over de lengte en nog wat andere plaatsen.

2s6m1yd.jpg

De hars is de volgende Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. PU Giethars 115

De 1ste gegoten armen had ik al eens getest in een bankschroef en met een hamer op geklopt (lekker primitief) en ze bogen in beide richtingen +- 4cm dus ik dacht dat het wel genoeg flex had. Uiteindelijk braken ze na 70 harde meppen. De standaard armen in abs? van hpi zelf kreeg ik niet stuk, die plooiden zo goed mee dat ik ze niet kapot kon slaan :)

Nu is mijn vraag wat kan ik nog gebruiken in mijn mallen die dus meer kan buigen en shockbestendiger is? Ik heb nu die mallen gemaakt dus zou ze graag verder gebruiken.
Ik heb zelf al heel wat rondgekeken maar raak er niet echt wijs uit.

alle hulp is meer dan welkom!

mvg

Pieter

Tsja. Je hebt een aantal opties:

-1 zo flexibel maken, dat het niet te breken is. (probeer maar een elastiekje door te breken, bij kamertemperatuur)

-2 zo sterk maken dat het niet te breken is. 1 lusje aramide is daar blijkbaar te weinig voor.

In het eerste geval moet je op zoek naar een zeer flexibele hars. Een mogelijkheid is de Sicomin SR8150 (www.brandscomposiet.nl, levertijd ca. 2-3 weken). Dit is een epoxyhars, welke tot een temperatuur van ca. 7 graden flexibel blijft. De lugs zou ik alsnog versterken met vezel (glas of aramide) en dan zo veel mogelijk.

In het tweede geval moet je op zoek naar een stijvere hars, en zeer zorgvuldig met je versterkingen omgaan. Je zou dan de epoxyhars van polyestershoppen.nl kunnen gebruiken, icm veel glas.

Als ik zo naar je foto kijk zie ik veel hars en weinig glas/aramide. Met name in die uitstekende nokken waar het er op aankomt (maar ook lastig aan te brengen is).
Wellicht kun je proberen je giethars in z'n geheel te "wapenen" met Chopped Strands en er een dikke pasta van maken, die je in de vorm plamuurt.

bedankt voor de reacties!

armen laten cnc'en zou ik kunnen doen maar ik heb nu mallen gemaakt en zou die nu ook verder willen gebruiken. Het is allemaal behoorlijk kostelijk om dit nu niet meer te gebruiken. Ik denk als ik het juiste/betere materiaal vind of het stuk beter wapen op de kritieke plaatsen het wel moet lukken.

Skiff, ik vind die hars die jij voorstelt niet in de lijst op hun site en kun je die via hun bestellen want ik zie niet echt een shop op hun site? wss moet je mailen voor een offerte?

De hars die ik nu gebruik is nu al stijf en inderdaad ik heb niet echt veel versterking gebruikt omdat ik dacht dat de hars al sterk genoeg zou zijn... niet dus :)

meer info is nog steeds meer dan welkom!

zou je bv een soort kunststof hebben die in de mallen kan gegoten worden en ook de eigenschappen heeft van abs of de plastieksoort die gebruikt word voor het produceren van draagarmen van rc wagens? Die worden natuurlijk onder hoge temparatuur in een mal gespoten dus...

mvg

Pieter

Je kan het met glasgevulde epoxy proberen. Is echter lastig luchtvrij te krijgen. Ik zou zeker wat extra vezel in de lugs plooien.

Idd, mailen is het beste.

Geen epoxy toch. Je moet bij de PUR's blijven, alleen degene nemen met heel hoge shore. Je zoekt niet zozeer naar stijf materiaal, nog flexibel, maar taai. Ik kan niet zien wat dit is bij welk merk. Ik heb enkel ervaring met Axson harsen.
Verknipte vezels mengen heb ik ook eens geprobeerd, maar werkte niet al te goed, maar sluit niet uit dat het wel kan. Werd veel te visceus bij mij, het papje kreeg je niet meer netjes in de mal.
En de standaard plastic is wss geen ABS hoor. Eerder PP, glasvezelgevuld misschien.
Gietharsen zijn er om de technische kunststoffen te benaderen, soms heel goed, soms minder. Op dit vlak heb ik dan ook enkel nog maar succes gehad bij de minder eisende toepassingen.

ik heb nu ook een axson hars aangeraden gekregen van een lokale dealer, UR 3490, hardness 67 shore D

Die is redelijk flexibel en schijnt erg taai te zijn, ik heb een stuk in dat materiaal en het lijkt alvast veel beter of de hars die ik tot nu toe gebruikt heb.

Ik moet de stukken wel 6 dagen laten uitharden op kamertemperatuur tenzij ik iets vind om de stukken 8 uur op 80° te laten uitharden....

ik dacht aan een klein oventje maar die beginnen meestal pas aan 100°.... miss een soort doos met een ingebouwde lamp?

Back