Hulp gevraagd voor externe discharge bank icharger

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door boy_named_zoen, 24 jul 2016.

  1. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Hulp gevraagd voor het maken van een discharge bank voor een icharger 206 kloon (turnigy reaktor 300 watt 20a) voor het ontladen van 6s lipo's.
    wie kan mij daarmee helpen of evt voor mij maken voor een schappelijke prijs?
    Basis elektronica is geen probleem maar dit is iets waar ik liever een kenner op dit gebied om hulp vraag voordat ik de flat in de brand steek vanwege fouten
    Graag hoor ik van jullie

    Mvg

    Michel
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Waarom een LiPo gaan ontladen? Dat is totaal overbodig en compleet nutteloos. Het verkort bovendien de levensduur van je accu.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je met alleen de lader zware volgeladen accupacks naar storage niveau wilt brengen moet je wel geduld hebben. Je kunt de ontlaadcapaciteit sterk vergroten met behulp van een externe weerstand. Misschien dat Michel daar naar op zoek is...

    Dirk
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat issie...

    Afgelopen weekend ging het vliegen niet door, en de boel via de lader weer naar storage brengen zou hem 6 x 8 = 48 uur continue ontladen kosten....

    Kan me voorstellen dat je dan een wat vluggere methode wilt....
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Misschien kan je een paar halogeen lampen parallel schakelen en daarmee ontladen tot je in de buurt van de 3,8 zit. Dan kan je de rest met je lader doen.

    Zo iets als dit
     
    boy_named_zoen vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Oké dat kan een redelijke reden zijn maar het kan heel eenvoudig. Doe de accu in je model en laat de motor een poosje lopen. Als je weet hoeveel stroom uit de accu wordt getrokken kan je ongeveer berekenen hoe lang je de motor moet laten draaien om tussen de 3,6V en 3,9V uit te komen. Mik op 3,8V dat is een mooie bewaarspanning.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ernst, ik snap niets van deze reactie. Je gaat toch niet een avond lang je helikopter in je schuurtje of je achtertuin laten brullen (vastgebonden) om je zes accupacks op storage niveau te krijgen? Zeker niet als je lader de mogelijkheid biedt om dit met behulp van een extern weerstandsbankje gecontroleerd en gebalanceerd te doen?

    Dirk
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het wachten is nu op iemand die dit in praktijk heeft gebracht en er tips over kan geven.
    De manual zou daar duidelijkheid over moeten geven maar die brengt mij althans ook niet verder.:confused:
    Citaat.
     Unique Lithium battery expanding discharge program. When you connect the external capacity resistance, you can use it as the maximum discharge power capacity—600W (@30V/20A).
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2016
  11. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Op pagina 18 staat aangegeven hoe je de weerstand kunt berekenen en hoe je hem moet aansluiten. En ook via Google is er wel wat over te vinden, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je e.e.a. graag wilt horen van iemand met praktijkervaring....
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het filmpje van post 6 en en de info in de manual pag 18 geeft dan genoeg mogelijkheden i.c.m.deze lader volgens mij.:)
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich is dit vrij eenvoudig te doen, en hoef je niet bang zijn voor brandgevaar.
    Als je de weerstandsbank verkeerd berekend hebt, zal de icharger-kloon gewoon niet met hoge stroom gaan ontladen, maar zich beperken tot een lage ontlaadstroom.

    Ik gebruik halogeenlampen, die je vrij goedkoop bij de Action kunt halen. 12V 50W lampen gaan prima.

    Hoe bereken je dit? De handleiding is een goed begin, je wilt het ontlaadvermogen in de lader beperken tot max 20W, de rest moet je ontlaadbank verstoken.
    Een 6s pack heeft volgeladen ~25V. Door een 50W halogeenlamp gaat bij 12V ongeveer (50W/12V=)4.2A.
    Twee van deze halogeen lampen in serie geeft 24V. Als de lipo helemaal vol is, kun je dan ontladen met diezelfde 4.2A. Zodra de lipo iets terugvalt in spanning, loopt die max ontlaadstroom iets terug. Ik zou de lader instellen op ~3.7A.
    De halogeenlampen soldeer je in serie. Die sluit je vervolgens aan in serie met de plusdraad van de lipo naar de lader.
    Wil je met meer vermogen ontladen, zou je 2sets in serie geschakelde lampen kunnen gebruiken.

    Draden aan de halogeenlampen zetten kan lastig zijn, de pootje laten zich maar matig solderen. Dit kun je oplossen op 3 manieren:
    Bijbehorende fittingen aanschaffen
    Kroonsteentjes
    Pootjes goed ruw maken (dremel), draad strak om het pootje wikkelen en alsnog solderen (zo heb ik het gedaan).

    Succes en groet,
    Gerben
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een Halogeen lamp solderen is geen goed idee. Het gaat ten eerste lastig zoals al is gememoreerd maar de kans is ook vrij groot dat de soldering smelt omdat die lampen behoorlijk heet worden. Vraag me niet hoe ik dat weet. ;):cool:
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Werkt bij mij al een tijdje prima, als je het met een beetje zorg en aandacht doet. De truuk is de draad goed strak om het pootje van de lamp te wikkelen/twisten.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar het glas van halogeenlampen mag je toch niet aanraken? Of wordt die soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

    Twee van deze 50watters?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2016
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het lampje zelf niet. Maar bij de Action lampen zit er een glas voorop de reflector, wat het halogeenbuisje afschermt. 50W weerstanden kunnen ook, maar je hebt wel een flink koelblok nodig om ze op te monteren, en die zijn niet echt goedkoop..
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Voor 15 Euro heb je de discharger uit post #8.

    Ontladen gaat over maximaal 3 stuks 50W halogeenlampjes ( in voetjes ;)) tot een vrij te kiezen celspanning.

    Dan hoef ik mijn "dure" lader niet te verslijten met ontladen.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eigenlijk nep dus, ze kunnen geen 50watt aan, zoals een 1watt weerstand wel 1watt aan kan.
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ja en nee. Als ze de behuizing van de weerstand (lees het oppervlakte) zo groot zouden maken als noodzakelijk voor een Rth die klein genoeg is, past ie bijna nergens meer in. Nog afgezien van de prijs. Nu kun je de relatief compacte weerstand vaak op bv de behuizing van een apparaat schroeven. "Gratis" koelplaat.
     

Deel Deze Pagina