Hallo, Ik heb een tricopter gebouwd met een kk2.1 flightcontoller, alles werkt volgens mij naar behoren en de setup heb ik ook gecontroleerd. Veel gelezen her en der, vlieg zelf ook al met een Eachine 250. Maar ik kom er nu even niet uit en wie weet iemand in de buurt van Friesland/Groningen die me kan helpen. Opstarten gaat goed maar bij iets meer optoeren flipt ie op de kop. Motoren draaien volgens mij de goede kant op, zoals KK2 aangeeft. M1 links draait CW M2 rechts draait CCW M3 Staart draait CCW Servo richting gaat ook goed, denk ik. (yaw naar rechts, servo gaat tegenovergestelde) Gyro servo volgt de staart bij draaien, ook goed dacht ik. De PI settings vind ik best lastig en vraag me af of het daaraan ligt. Als ik hem vasthoud en optoer dan slaat ie achterover en daarna doet ie niks meer, eerst power eraf en dan weer wel. Iemand een idee of dit probleempje ook ondervonden? Uiteraard kom ik graag langs als er hulp geboden wordt. Alvast bedankt. Mathijs
nu heb ik geen ervaring met tri's instellen op een kk, maar.... eerst open ramen ingooien..... hij staat wel ingesteld als tricopter en niet al Y6? gyro's gecalibreerd? 1" grotere prop achterop dan voor? (niet heel belangrijk voor je huidige probleem, maar later scheelt het weer) KK bord goed gemonteerd? (goede richting, geen aanpassing voor montage richting in de setup) ik heb nu geen tijd, maar zal vannacht als ik thuis ben even een KK bordje erbij pakken en eens kijken of ik iets kan vinden in de instellingen waar je makkelijk een foutje zou kunnen maken.
Volgens mij alles goed maar een klein foutje is snel gemaakt, wel staat de throttle op 97 en 90 dit is voor het kalibreren van de esc zo ingesteld voor de KK settings Ik zal alles eerst nog eens op 100 zetten en dan opnieuw. Vandaag nog eens getest, hij klapt achterover dus bij gas geven en daarna doet ie niks meer, eerst dan weer opnieuw stroom erop
eerst ook nog even wat vragen afvuren... wat zijn de specs van je tri? wat voor een esc's zitten erop? esc's gekalibreerd? welke firmware staat er op het kk bordje? staat self level off? bedoel je met "wel staat de throttle op 97 en 90....." de stick scaling? die kan best op 90 staan. ik snap alleen niet hoe je die gebruikt voor het kalibreren van de esc's. esc calibratie heeft helemaal niets met de kk instellingen te maken namelijk. esc's kalibreren word gedaan door het throttle signaal van de ontvanger direct (1 op 1) door te sturen naar de esc's.. duseuhhh.... esc calibratie op een kk 2.x bordje: verwijder de props!!!!!! dit is natuurlijk ten overvloede... maar men kan het niet genoeg zeggen... dus props eraf! zorg ervoor dat je tri geen stroom heeft. (lipo los dus) zet je zender aan en beweeg de throttle stick helemaal omhoog. (volgas dus) (nu is het misschien handig om een hulpje te hebben.) druk knop 1 en 4 in op de KK en houd deze ingedrukt. sluit de lipo aan op je tri.(houd ten alle tijde de knoppen 1 en 4 ingedrukt.... vandaar een hulpje op het scherm van de kk staat nu throttle passthrough of iets dergelijks. de esc's beginnen te piepen om aan te geven dat ze in instel modus staan.(het aantal piepjes of melodietjes verschilt van esc tot esc maar meestal zit je goed als hij stopt met piepen om een kalibratie uit te voeren) beweeg de throttle rustig naar beneden. de esc's geven weer een piep signaal om te laten weten dat de kalibratie gelukt is. en al de tijd staat er iemand lamme vingers te krijgen om de knopjes ingedrukt te houden.... maar aangezien nu de stroom eraf mag, mogen ook de knopjes los gelaten worden.. zo.... esc's gekalibreerd... nu (nog steeds zonder props) eens kijken of jouw tri zich nu wel gedraagt, zet hem weer aan controleer of self level uit staat en arm de tri. geef rustig steeds meer gas en kijk/luister en schat of alle drie de motoren ongeveer hetzelfde opstarten. de achterste draait vaak sneller dan de voorste twee.. zo... als je de esc's gekalibreerd hebt meld je je weer hier en beantwoord je de bovenstaande vragen en vertel je of ondertussen de tri zich wel netjes gedraagt. als hij dat niet doet, zal je nog wat meer hier moeten neer tikken: bij mode settings: self level aux of stick? link roll pitch yes of no bij stick scaling alle waardes. bij misc settings: way is de minimum throttle en wat is de waarde van de servo filter. bij mixer settings alle waardes van ch1 tot ch4 esc1,esc2,esc3 en servo4... succes!
Zo, een heel verhaal!! Dankjewel voor de genomen moeite om dit te omschrijven. Zoals eerder gezegd ben ik niet geheel onbekend maar toch dankjewel voor het meedenken. Misschien ligt het aan de esc, deze zijn van Spider Opto 20A Rohs of dat ik ze verkeerd aangesloten heb maar dat lijkt me niet. Wel heb ik de kk2 via een vreemde omweg van stroom voorzien, in ieder geval niet via M1 Ubec naar de ontvanger en KK krijgt stroom via de ontvanger, dan de servo signaal en de min naar M7 de rode draad van de servo zit in de ontvanger zodat de servo onder stroom staat. Net even geprobeerd buiten maar drift alle kanten op.
Pi Setting pitch / roll P gain 30 P limit 100 i gain 0 i limit 20 Yaw p gain 50 p limit 20 i gain 0 i limit 10 Stick scaling roll 50 pitch 75 yaw 40 throttle 90 misc setting minimum throttle 10 damping 0 height limit 30 servo filter 30 Selflevel p gain 75 p limit 20 self level aux of stick? / op aux staan kanaal 5 link roll pitch yes of no / staat op yes filmware versie 1.19 S1 PRO 2.1.X Steveis
vermoedelijk moet je een doorverbinding maken op de plus aansluitng van motor een naar motor 2 aan gezien je optos gebruikt
antwoord als hierboven is wat te kort je zal dat wel moeten doen je kan dan de bec op een vrije motoringang kunnen aansluiten bordje wordt dan niet meer door de ontvanger gevoed door dit zo te doen weet je zeker dat je vermogen genoeg hebt om overal de juiste spanning te hebben
ik denk dat dat ook het probleem is maar dat moet ik nu onderzoeken, ondervinden. omdat ie ook wel ineens uit slaat had ik al het gevoel dat ie te weinig stroom krijgt ofzo.
ubec met Ykabel delen op M1?, ik geloof dat je ook een copy kan maken van M1 naar M2 tot M8/ Zo krijgt ook de servo voor stroom toch?
zou geen ykabel gebruiken als je de aansluitingen op het bordje nameet zal je zien dat de + aansluiting van motor 1 gescheiden is van de andere + aansluitingen je moet een brugje solderen van motor 1 plus naar motor 2 plus
mocht dit te omslachtig zijn neem dan 3 andere regelaars met een eigen bec aansluiting dus geen opto regelaars