hulp gezocht met electro zwever

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jozefhubert, 6 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo ik ben john en heb een gebruikte ,doch nooit gevlogen, electrozwever van SF models type ''holiday'' / spanweite 200cm / richtingroer en hoogteroer / motor: ''V600'' (meer staat er niet op) motor heeft alleen een plus en min aansluiting dus geen 3-draden.......... (wel is er nog een te solderen kleine bruine weerstand oid bij.(ik neem aan dat die op, cq tussen de polen moet komen?) Dit alles wil ik gaan vliegen met mijn oudere,maar goede, 35mhz Multiplex Cockpit MM zender / ontvanger.(is geloof ik 6 of 8 kanaals)

    De bedoeling is dat ik zo lang mogelijk relaxt wil vliegen b.v. vanaf een heuvel alhier,en de motor is hoofdzakelijk om de hoogte in te komen.

    Mijn vragen:

    1: welke regelaar dient hierbij te worden gebruikt? (hoeveel amp etc?)

    2: welke Lipo accu / soort en met hoeveel cellen en hoeveel mAh moet ik bij deze motor gebruiken? (ik heb een Robbe lipolader tot 3amp)

    3: als ik meer mA op de ontvanger en bv zender ''zet'',gaat dan de ontvang en zenderaccu langer mee,en kan ik dan ik princiepe langer vliegen?

    4: kan ik mijn zender en ontvanger ook voorzien van lipo's ipv de oudere nicad accus?

    Graag alle gewenste info aub.......

    bvd,John
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die motor is een borstelmotor type 600. Dat was een veel gebruikte motor in de modelbouw. Helaas is het een motor die maar weinig vermogen levert en waarschijnlijk maar net aan in staat om dat vliegtuig in de lucht te brengen. Het was alles wat we toen hadden en we moesten het er mee doen.

    Het beste advies is om die motor er uit te halen en er een moderne buitenloper in te steken. Die levert meer vermogen voor hetzelfde gewicht, heeft een hoger rendement en regelaars zijn er makkelijker voor te koop.

    Welke motor moet je kiezen? Hangt er van af wat je wilt maar voor relaxt vliegen heb je aan ongeveer 150Watt vermogen per kilo vliegtuig gewicht voldoende. Je kan zelfs met 120Watt nog wel toe maar dan heb je niets over voor het geval dat. De motor die er nu op zit komt waarschijnlijk niet hoger dan misschien 80Watt per kilo en dat is maar net voldoende om het vliegtuig in de lucht te krijgen. Als je het model met die motor eenmaal op hoogte hebt zal je de accu al haast leeg getrokken hebben.

    Welke accu en regelaar je nodig hebt hangt af van de motor die je gekozen hebt en de ruimte voor de accu in het vliegtuig. daar kan ik nu dus niets over zeggen.

    Die 35MHz zender kan je nog steeds prima gebruiken. Een LiPo accu zou ik daar niet in doen, daar is die zender niet voor gemaakt! Als de accu's die je nu hebt nog goed werken kan je ze ook nog prima gebruiken. Zijn ze "op" dan kan je er het beste NiMH accu's in doen. Die zijn grotendeels gelijk aan NiCad accu's en kan je er zo voor in de plaats gebruiken.

    De motorregelaar is meestal van een BEC voorzien zodat je ontvanger en servo's netjes 5V uit de motor accu krijgen. Een aparte accu voor de ontvanger is daarom meestal niet nodig. Wil je toch een aparte accu gebruiken, neem dan ook daarvoor NiMH cellen. Gebruik zeker geen LiPo's want 1 cel is te weinig (3,7V) en twee is echt te veel (7,4V). Wil je toch een 2S Lipo gebruiken dan zal een een losse voeding moeten gebruiken die zorgt dat de ontvanger en servo's 5V (echt niet meer dan 6V) krijgen.
     
  3. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
     
  4. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo Ernst,bedankt voor de reactie.

    Inmiddels weet ik al wat meer,en inderdaad de 600er gaat er uit. (is ook circa 250gram)Het model met motor zal ook wel al mischien 20 jaar oud zijn,maar het weegt wel maar 880gram inclusief ontvanger,2 servos en ontvanger accu! (houtbouw)

    De vleugel is aan 1 zijde wat scheef gelijmd,dus mischien dat ik het los maak en dan meteen opnieuw bespan,maar ik laat hem eerst vliegen,nadat ik weer even op simulator geoefend heb.

    Er komt een Pichler ''boost 25'' (volgens mij een binnenloper) in met regelaar en kaart (set voor €85,- bij shamrock) en die is voor modellen tot 2000gram. Accu is dan ook tegen leeglopen beschermd.

    De zenderaccu van mijn multiplex is 1600mah en na crica1 uur al leeg en die kan ik alleen nog voor de pc-simulator gebruiken,dus daar komt ook een nieuwe (ik denk 2000mah) accu in. (inderdaad geen lipo)

    Ja ik heb de zender toen ,circa 20 jaar geleden,nieuw gekocht en ik moet zeggen dat het een zeer fijne zender is qua menu etc.

    In het model zitten 2 Kyosho servos,maar die gaan eruit en er komen de Multiplex servos in.

    De bedoeling was dat ik een ASW type zou willen vliegen,maar dit model kwam ik voor 40,- tegen,en om te beginnen is dit goed genoeg............ en later komt dan de ASW .

    John uit Heerlen
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is een buitenloper. Let op dat er voldoende ruimte is voor de drie kabels tussen draaiende buitenkant van de motor en binnenkant van de romp.

    Er zal altijd een klein stroompje blijve lopen. Na een dag vliegen altijd de vlieg-accu verwijderen anders kan deze helemaal leeg raken, en daar kunnen LiPo's heel slecht tegen.
    'Verplicht' leesvoer, accu-, ego- en geldbesparend:
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. (sticky in het Accu & laad techniek subforum).

    Pichler Boost 25. De drie aansluitdraden komen aan de voorkant uit de motor.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  6. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo Ron,bedankt voor de info.

    Dus als ik het goed begrijp komt de aluminium voorkant van binnen uit tegen het voorste schot van neus van vliegtuig,en draait het blauwe gedeelte,met laatste aluminium gedeelte rond in de neus van vliegtuig?

    Is de Pilcher boost 25 een goede keuze qua kwaliteit? (ik heb in ieder geval meer dan genoeg vermogen om het vliegtuig enkele malen omhoog te laten gaan)

    John
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat heb je goed begrepen. En mocht je dan per ongeluk want minder elegant en meer verticaal landen dan schieten as en rotor vrij naar achteren en knalt de prop tegen motorspant, daarmee de klap opvangend i.p.v. de motor.
    Bij sommige motoren kun je de voorzijde van de motor tegen voorkant van spant monteren (bent u er nog?) en de prop (eventueel m.b.v. hulpstuk) tegen de achterkant van de motor.

    Zie ook deze
    brushless motor animations and simulations

    Meer exploded-views en -foto's van buitenlopers op
    www.aerodesign.de/peter → lrk
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2016
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Óf en hoe je omhoog gaat is afhankelijk van vermogen van de motor (in watt), hoe vaak je dat kunt doen is afhankelijk van capaciteit van de accu (in mAh, milliampere gedurende hour).

    Some reading for rainy/windy days. Will save you, and us [​IMG], a lot of questions.
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    Don't forget to buy a watt-meter, will pay for itself, several times over.
    watt-meter uitverkoop, Hyperion E-meter II
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  9. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo Ron,ja dat de as in princiepe kan verschuiven wist ik niet............... maar dat is inderdaad weer een vorm van kreukelzone.

    Wat kan je mij vertellen over de eigenschappen van een ASW - zwever met een spanweite van zeg 2,5m ?

    En: zijn de zwevers met v-staart nu echt een stukje sneller als de zwevers met normale staart?

    John
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik kan je nu maar 1 advies geven, sluit je aan bij een van de Zuid Limburgse clubs en laat je door hun op de goede weg helpen. Vrijwel geheel Zuid-Limburg valt onder de CTR van Maastricht Aken airport en in dat gebied mogen geen modelvlieg activiteiten plaatsvinden of je moet een convenant met de luchtverkeersleiding hebben.

    Als je even geduld hebt kan ik je ook na mijn vakantie op de goede weg helpen met je toestel.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
     
  13. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Hallo Tco,een jaar of 7 geleden ben ik lid bij Sunflyers geweest,maar daar kwam ik geen steek verder: er was maar 1 persoon met dezelfde zender (voor gebruik met lehrer-schuler-kabel) en die persoon had niet altijd tijd en veelal kwam hij niet ondanks gemaakte afspraak: voor mij veel zinloos heen en weer rijden ,wachten /ergeren,en niet kunnen leren vliegen / vliegen............... Ja ik heb zeer veel op verschillende simulator's geoefend en in praktijk kwam dat zeer goed overeen,en de keren DAT ik gevlogen heb ging het ook goed in praktijk (trainer pt40)

    Ik ga nu op afgelegen weiland / kale akker en de wetgeving zegt in princiepe niet dat het niet mag.......... o.a. gelet op de max 25kg / max 300m hoogte etc. / afstand tot evt. vliegveld / geluidhinder etc.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mooi, geen onbeschreven blad zoals ik eerst dacht (vandaar mijn eerdere links). Desondanks, ik raad je aan om van Theo's aanbod gebruik te maken. Al was het maar om e.e.a. voor eerste vlucht grondig te laten controleren.

    Daarmee kun je clubs in de problemen brengen. Theo kan je daar (helaas) meer over vertellen.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    In die hoek van Limburg kun je het met wildvliegen helemaal verpesten voor de clubs die er nu nog zitten en een convenant hebben met de luchtverkeersleiding, dus is het niet aan te raden om daar ergens in een weiland te gaan vliegen.

    Als ik met jou afspraken maak dan kom ik die na, dus niet kijken naar je verleden daarin. les geven kan ik ook, maar niet via de leraar leerling kabel. ik vlieg mode 2 en werk via het ruk de zender uit de hand principe.......... Maar de basis kan ik je leren en je doorverwijzen naar goede clubs in jou regio. Ik zelf vlieg in Weert waar een hele grote groep zeer ervaren en behulpzame modelvliegers zit.

    Ik raad je echt aan om het voor die paar 100 modelvliegers in Limburg niet te verpesten door ergens zomaar wild te gaan vliegen voordat je de wetgeving en de CTR van Maastricht Aken airport kent.
     
  16. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Ja / nee als ik het de boer vraag is dat geen probleem.(ik heb daar ook al gezocht met metaaldetector)

    Mijn 35mhz zendertje zal daar geen storing veroorzaken,en leden van een vereniging zullen geen last van mij hebben of daar nadeel van ondervinden mocht ik in overtreding zijn: ik ga op een veldje met mijn vliegtuigje rondjes vliegen op 50m hoogte,waar gaat het om.............
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat de luchtvaartwet zegt. En die zegt dat modelvliegen alleen is toegestaan in luchtruim klasse C. Het gecontroleerde luchtruim rond een luchthaven behoort niet tot klasse C. Tot 50 meter hoogte vliegen mag dus ook niet. Maakt ook niet uit wat de boer er van vindt. Die heeft niets te zeggen over de lucht boven zijn land. http://wetten.overheid.nl/BWBR00https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luchtruim19147/2015-11-07

    Voor de verschillende klassen zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luchtruim

    Kijk maar uit met al die droneincidenten rondom luchthavens. Handhavers zouden wel eens erg alert kunnen zijn.
     
  18. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Ja oke, met drones rond vliegvelden vliegen is toch even wat anders,en mij lijkt dat daardoor het een en ander aangescherpt wordt,maar niet door mij genoemde acties.

    En al die regeltjes bij de verenigingen,die niet veel met het echte vliegen te maken hebben, wordt ik ook niet vrolijk van en ik kies ervoor om alleen te gaan vliegen.

    De wet is op bepaalde punten vrij onduidelijk,en ik kom tal van verschillende en afwijkende informatie tegen.
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat ik niet begrijp is nadat je eerst flink op weg bent geholpen met je setup en je meer dan een helpende hand wordt aangeboden je nu ermee eigenlijk dreigt het voor een heleboel mensen te verpesten. Ook voor diegenen die jou in dit draadje helpen.
    Ik ken Theo niet persoonlijk maar was reeds een keer te gast in Weert en het zijn bijzonder gemotiveerde mensen. Je kunt er alleen maar wel bij varen.
    Laat je ook niet afschrikken door de grootte of zo van kisten die op een club vliegen. Iedereen is begonnen met een eenvoudig modelletje en in een goede club wordt er zeker niet minachtend gedaan tegenover mensen met een bescheiden kistje.
     
  20. jozefhubert

    jozefhubert

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerlen
    Ja oke ik heb ook een oud kistje en ook geen geld om lid te worden van een vereniging,en dat wil ik ook niet,maar wat verpest ik dan,geef uitleg...... worden julie als leden er voor aangekeken als ik ''gepakt'' wordt? of denk je dat de regels meteen worden aangescherpt door mijn gedrag,of dat verenigingen op de vingers worden getikt door mijn gedrag? Verpest een kind van 10jaar oud die in een parkje met zijn drone vliegt het dan ook voor julie? of is dat alleen zo als je volwassen bent en met een drone in het park vliegt? Ja er zijn nu eenmaal regels in een vereniging en als lid daarvan die je je daar aan te houden,dat begrijp ik wel,en dat is jou keuze mischien,maar ik doe daar niet aan mee omdat ik niet in een club wil.Jij schiet er niets mee op om mij in een club te plaatsen.

    En geholpen worden met een setup en dit verhaal staat los van elkaar,of zou men mij niet helpen als ik dit vantevoren gemeld zou hebben?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina