Hulp gezocht! Prusa i3

Discussie in '3D Printen' gestart door Ferry1994, 5 mei 2017.

  1. Ferry1994

    Ferry1994

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    venlo
    hallo allemaal,

    ik heb onlangs een pursa i3 (anet a6) gekocht bij 123... en ik krijg er niet echt fatsoenlijke prints uit, ik moet met de eerste laag echt meehelpen (het filament dus doordrukken) anders hecht het niet aan mijn verwarmde printbed. ik heb al geprobeerd om de flow rate hoger te zetten maar dit wil niet helpen ook worden de prints niet mooi glad maar zeer ongelijk, precies printen gaat dus nog niet. ik ben op dit gebied nog een leek dus ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen met evt aanpassingen en instellingen. ik heb wat foto's bijgevoegd van prints die ik geprobeerd heb ik print nu momenteel met pla 1.75 mm van de jupiter serie. met een nozzle van 0,4 laagdikte 0.1mm. werk momenteel met de cura slicer dit bevalt mij verder prima. IMG_20170504_225907.jpg IMG_20170504_225913.jpg IMG_20170504_225918.jpg IMG_20170505_220821.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.561
    Locatie:
    Waalwijk
    Je printer heeft behoorlijk last van onder extrusie. Er komt dus te weinig materiaal uit. Dat kan verschillende oorzaken hebben:
    - het filament slipt in de extruder. Dit kun je vaak zien en horen tijdens het printer. Geef in dat geval wat meer spanning op de veer zodat het filament beter vastgegrepen wordt.
    - je printercalibratie klopt niet, hij voert te weinig filament door. Eenvoudig te testen door met een warme kop opdracht te geven om bv 50mm te extruderen. Markeer het filament op bv 100mm van de extruder met een stukje tape en meet hoever hij wordt doorgevoerd. Klopt dit niet dan moet je het aantal steps/mm voor de extruder aanpassen in je firmware.
    - laatste mogelijkheid is dat je slicer niet goed staat. Hij zou bv op 3mm filament kunnen staan terwijl je met 1.75mm werkt. Simpel te controleren en corrigeren in je slicer.
     
  3. Ferry1994

    Ferry1994

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    venlo
    Super bedankt voor je reactie! Ik ga dit vanavond zeker even uit proberen hou jullie op de hoogte van de resultaten
     
  4. Ferry1994

    Ferry1994

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    venlo
    hallo, allemaal ik heb het wat druk gehad afgelopen week vandaar de late reactie.

    ik heb gecontroleerd wat Emanuel mij aanraden het filament slipt niet.
    dat hij te weinig filament doorgevoerd dat was een ding dat zeker was ik heb de calibratie test uitgevoerd en er kwam gewoon 50 mm door.
    ik ben toen maar weer wat gaan testprinten en gaan spelen met de flow rate in de firmware, op een gegeven moment zat ik op 200% en toen kreeg ik wel een naar mijn idee een mooi resultaat (zie foto), echter als ik het nu nog eens wil proberen lukt het me weer niet, de printkop trekt als het waren door de net geprinte laag heen ik heb mijn bed geleveld en gekalibreerd dit veranderd helaas ook niks misschien toch teveel filament?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.561
    Locatie:
    Waalwijk
    Als het filament niet slipt en hij de juiste lengte filament doorvoert dan zou het probleem in je slicer moeten zitten. Dubbel check dat daar de juiste diameter filament in staat. Het lijkt erop dat die op 3mm staat terwijl je met 1.75 mm werkt.
     
  6. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoe is de actuele wanddikte t.o.v. de verwachte wanddikte.
     
  7. Ferry1994

    Ferry1994

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    venlo
    dat is een hele goede vraag ik ben nu weer een testprint aan het doen ga het zo nameten
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Den Haag
    Probeer eens een hogere temperatuur, als het materiaal wat je gebruikt niet voldoende op temperatuur is, dan kan dit ook onder extrusie opleveren!
    Het materiaal is dan niet vloeiend genoeg, om bijvoorbeeld goed te kunnen hechten op de laag eronder.
    Het kan ook komen door een te hoog ingestelde print snelheid!
    Hoe hoger de snelheid, hoe hoger je de temperatuur dient te zetten, dit zul je proefondervindelijk kunnen testen.

    Soms kan het ook helpen, om de eerste laag iets dikker te laten printen. (0,2mm / 0,3mm, i.p.v. 0,1mm)
    Plaats anders ook een foto van de eerste laag, dat geeft ons hopelijk een beter inzicht.
     
  9. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Rotterdam
    Je probleem begint bij de eerste laag die moet goed zijn anders gaat de rest ook niet goed.
    Dus eerst zorgen dat je hechting goed is.
    1- zorg dat je (extrusie)printkop op de juiste hoogte boven het bed zit, dit kan een oorzaak zijn doordat de kop niet op de goede hoogte zit wordt het kunststof niet goed tegen het bedgedrukt.

    Door alle assen te homen dan de printer voor de gek te houden door de gcode G92Z10 te sturen naar je printer via de computer. Je vertelt de printer dat de printkop op 10mm hoogte staat, wat natuurlijk niet waar is. Neem een a4tje en leg die op het print bed en laat de printkop telkens 0,1 mm zakken en beweeg dan het a4tje een beet heen en weer tot dat het a4tje vast zit. Je weet dan je ofset die je dan in je firmware kan zetten.
    In dit filmpje wordt dit goed uitgelegd een aanrader!

    2-Waar print je op?
    Ik print pla op kaptontape dat ik goed ontvet met alcohol op een tisseu(zo'n kleinflesje van de drogist 96%) en bed temp op 60 graden en pla op 200 graden. Een niet goed ontvet bed kleeft niet!

    Voordat we over onder of over extrusie gaan praten moet eerst duidelijk zijn dat de hechting goed is.
    Dan moet je de printer kalibreren zie hier https://www.thingiverse.com/thing:342198
    Je begint eerst met het holle vierkantje met de maat van je extruder meestal 0,4, om je extrusie breedte op de juiste dikte te brengen, een digitale schuifmaat is daar wel een must voor.

    Je extruder steps kalibreren door alleen de lengte te meten van een stukje 10 cm pla zoals overal staat is leuk maar werkt niet helemaal lekker.
    Doe de partfiting calibration en daarna je het massive blokje om de x en y as te kalibreren. Doe dit met pla als je daarna abs gaat printen zul je zien dat de maten niet meer kloppen. Stel dan je extruder mulitplier in met een +0,1. Ik las dat je cura gebruikt ik gebruik mattercontrol die ik veel prettiger en eenvoudiger vind. Mattercontrol is een verademing in tegenstelling tot cura en slic3r. ik heb alle drie geprobeerd en gebruik nu alleen nog maar mattercontrol.

    ik lees het wel als er vragen zijn. Ohja en youtube is je vriend je printer komt daar uitgebreid aanbod.

    Ohja abs print ik op 260 graden(e3d v6 clone bowden) en bedtemp op 100 graden op kapton met de extra hold haarspray van de action...... heel duur 1,55 geloof ik
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  10. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Rotterdam
    Website met voorbeelden die je kan raadplegen om je probleem op te lossen. Zoals ik je prints zie ben je flink aan het over extruderen.

    https://www.simplify3d.com/support/print-quality-troubleshooting/
    Als je print op het aluminium van je heat bed spray er eens haarspray axtr of ultra strong op sommige smeren er ook lijm op uit zo'n stick.
    Ik gebruik graag haarspray ruikt lekker en met een natte doek is het zo weg.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  11. c500

    c500

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    4
    hoi,
    ik heb een ook een prusa i3 in elkaar geknutseld een paar jaar terug.
    hij werkt netjes tegenwoordig.
    haalt niet de kwaliteit van een ultimaker2,maar daar zit dan ook een (giga)prijsverschil tussen.
    geeft ook niks,hij doet het prima voor wat ik ermee wil.
    mijn gemiddelde settings,pla op 210graden,bed op 65graden,ik print op een glasplaat welke ik soms insmeer met lijmstift van de hema.
    komt nooit los,eerder dat de print eraf moet steken.
    je zult jezelf er vertrouwd mee moeten maken.
    er is al een hoop zin en onzin over geschreven overal,maar ook bij printen van lastige dingen moet je soms weer het wiel uitvinden.
    en je instellingen erop aanpassen.
    van een paar foto,s kun je niet zeggen wat er fout is gegaan.
    het net afstruinen en tips en tricks toepassen zou ik zeggen.
     
  12. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteren een deel van de vleugels te printen van de Stearman PT17 zie: https://3dlabprint.com/shop/stearman-pt-17-kaydet/. wat ik normaal niet doe omdat ik mijn eigen modellen ontwerp. Wel viel mij op dat er veel te veel materiaal werd geëxtrudeerd. Na wat proberen eens gekeken en het bleek het model uitging van een filament diameter van 1,75 mm ipv 3 mm dat ik gebruik. Toen ik deze waarde aangepast heb in Simplify3D liep alles weer als een zonnetje. Verder ik standaard dit materiaal https://hobbyking.com/en_us/3d-printer-blue-masking-tape-200x200mm-20pcs-set.html voor de hechting op de glasplaat. De afstand tussen de extrusie opening en het printbed meet ik met een voelermaat zie: https://www.conrad.nl/nl/ck-t3525m-...-metrisch-meetbereiken-005-100-mm-829081.html. MVG Arnold
     
  13. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    242
    Locatie:
    roterdam
    Ik denk dat je de juiste Machine-code van de printer niet in Cura onder machines heb staan.
    gebruik standaard de prusa i3 stuur ff bericht stuur ik het sjon file van de Anet.
    gr Martin
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.825
    Locatie:
    Groningen
    Filament staat standaard op 2.85 diam. en ja, met die instelling moet de flow rate op 250% wil het een beetje printen, dus dat klopt met de bevinding. Ik zie ook nergens een antwoord dat je dat gecontroleerd hebt? Dat je 50mm feed hebt getest zegt alleen dat de calibratie van de extruder klopt, niet dat hij genoeg feed :)
     
  15. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    50mm 1,80mm is nu eenmaal minder plastic dan 50mm 2.85mm filament ;)
     
  16. Ferry1994

    Ferry1994

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    venlo
    Hallo allemaal, het is weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest dit alles vanwegen een medische geval gelukkig is dat allemaal goed gekomen en kan ik me nu weer gaan concentreren op het 3d printen ik ga al jullie reacties aandachtig doorlezen en evt tips en adviezen opvolgen en uitproberen hartelijk dank allemaal ik hou jullie op de hoogte :)
     

Deel Deze Pagina