Hulp gezocht Wij willen Voor ons profielwerkstuk een nitro motortje op waterstof laten lopen. Wij hebben alleen problemen met het opstarten met de motor op alleen nitro zou iemand ons kunnen helpen met de juiste afstellingen voor de cabarateur.
2,5 tot3 slagen open van de hoofdnaald, en dan steeds meer in. Laat de gloeiplug erop zitten. Rond de twee slagen in zal het toerental toenemen. Er is zat te vinden op dit forum. Grtz en veel plezier ermee!
We hebben 3 naalden waarmee we alle 3 wat gekloot hebben maakt het nog uit hoe koeten we de andere 2 precies instellen
Dan is er meer info nodig, het kan een helimotor zijn. Plaats het merk en het cijfer aan de onderkant van de cilinder. Foto's als het lukt. Je hebt dan een naald voor stationair, midden en max toeten. Ik lees, alleen nitro....... Je hebt toch wel brandstof voor een gloeimotor? Daar zit in, methanol, olie 20% en 10% nitro. Grtz
Dat ziet er leuk uit. Wat ik niet kan zien of er een vliegwiel aan zit, best belangrijk voor het "doorlopen" de massa van het wiel is wel nodig. Ook is de koeling niet optimaal, je zou een prop kunnen gebruiken. Het is een automotor, normaal start je die, en dan rijden. Ik ben meer van de vliegtuigjes, er is vast wel een lid uit de buurt van dord die ff langs wil komen. Leg ook uit of die al gelopen heeft, en wat er toen gebeurde als je een heetlopen hebt gehad, dan kan het over zijn......kan je starten dat je een ons weegt. Grtz
dat ie start, verschrikkelijk heet wordt, en stopt vanwege het heet worden. probeer een handleiding te vinden van de motor.. zijn doorgaans wel te vinden op internet. doorgaans staat daar een instelling in voor de carb, waarmee hij wel hoort te starten. baggervet, maar start in theorie wel. en je gloeiplug accu goed opladen. niet denken dat dit wel in orde zal zijn, gewoon zorgen dat hij goed geladen is.
Volgens mij heeft de auto motor een carburateur met twee instellingen voor de brandstof regeling. De eerste is voor de lage toeren en de tweede voor de hoge toeren. In het middengebied hebben beide invloed. Hoe je beide precies moet afstellen kan heel lastig op papier uitgelegd worden. Het is net als het volgen van een schriftelijke cursus zwemmen, in theorie weet je na die cursus alles maar als het er op aan komt kan je nog steeds niet zwemmen. Maar kijk HIER eens voor de volledige gebruiksaanwijzing. Wel in het Engels maar dat moet geen echt probleem zijn denk ik. Om het echt snel en goed voor elkaar te krijgen kan je het beste met die motor naar iemand (een club!?) gaan die er alles van weet en je precies kan uitleggen wat hoe en waar. Dan moet je zelf de motor gaan afstellen en leer je zo precies waar je op moet letten. Zo uitgelegd zou je misschien kunnen denken dat het hoogstaande techniek is maar dat valt heel erg mee. Met een goede uitleg door iemand die precies weet wat hij moet doen kan je binnen een uurtje zelf leren die motor goed af te stellen. Overigens zit er een winkel in Dordrecht waar ze gespecialiseerd zijn in auto's. Daar zullen ze je ongetwijfeld ook kunnen helpen. Nog even wat anders, ik kan op de foto niet zien of je ook een vliegwiel op de motor hebt zitten. Een vliegwiel is echt noodzakelijk anders kan de motor kapot gaan. Daarbij zal de motor erg lastig af te stellen zijn en niet langzaam kunnen draaien. Normaal is stationair voor een motortje als dit rond de 5000 tot 6000 omw/min. Zonder vliegwiel ben ik bang dat je hem niet eens onder de 10000 omw/min zal kunnen krijgen.
Dat moet heetloper, zijn. Autocorrectie, een " wonder".......... Dit motortje heeft wel een forse koelkop, maar moet ook wel rijden. Wat er mogelijk is gebeurt, de boel is zo heet geworden, en nog niet ingelopen, dan gaat de zuiger vreten. Dan is het gebeurd met de motor, geen afdichting meer. Als die al op gas liep, is het probleem de smering denk ik. Beste oplossing dan, koop een motortje hier op het op het forum die is al ingelopen en kost een euro of 50. Zet er een prop op en stel die op brandstof af. Ga dan voor korte tijd op gas, en weer terug voor je smering en koeling naar brandstof. Veel plezier nog. Grtz
Hebben jullie überhaupt een glowplugdriver? Ik zie em niet op de foto. Zonder gloeien op 1,5V gebeurt er niets. Bij de motor zit een fabriekshandleiding. Anders staat deze op het internet. Daar staat als het een beetje klopt ook de fabrieksinstelling bij. De 2-takt motoren lopen met een gloeiplug op methanol met een voorgeschreven aandeel olie en een aandeel nitromethaan. Automotortjes hebben een behoorlijk aandeel van deze laatste stof nodig. De motoren zijn zwaar opgevoerd en lopen zeer hoge toerentallen. Koeling volgt deels via brandstof en via de grote kop. Motoren nimmer onbelast in vrijloop. Slaat stuk. Direct over en uit. Opstelling nog niet geschikt voor propeller. Vliegwiel is een optie. Maar voor een hoogtoerige motor? Sterk m'n twijfels. Kan zijn dat je het draadje even moet verplaatsen naar het autodeel, bijkans heb je daar grotere respons. Mijn devies. Eerst inlezen in de materie, en niet zo maar wat aankloten. Kapot is het in een handomdraai. Exact dit soort motoren op waterstof laten draaien is een slechte gedachte. Deze motoren moeten een aandeel olie in de brandstof bevatten. Ook dat is een kwestie van inlezen in de materie. De smering krijg je onder deze condities niet bijgemengd met je waterstof. Nimmer. Verder ontbrand je geen waterstof met een gloeiplug. Wel met een bougie en een getimede elektronische ontsteking. Met waterstof gaat het notabene een enorme zoektocht worden naar de juiste gas-lucht mengverhouding. (Mogelijk zul je een nieuwe carburateur moeten gaan bouwen). En er voor te zorgen dat het gas onder enige druk ook de motor invloeit. Studie maken van 'gasmotor'. Die gaan meer dan 100 jaar terug in de tijd. Kijken hou dat in elkaar steekt. Die draaiden 100 jaar gelee ook reeds op waterstof... Oppassen met gepiel... het maken van knalgas in huis... opdat niet het huis in de hens vliegt... Aankloten is leuk, maar houd er rekening mee dat de pret per seconde over is. Moet je echter er wel iets van geleerd hebben... lukt ook dat niet... tja... Props bijten niet! Onkunde bijt! Eerst een beetje huiswerk gaan maken.
Ik zag het conrad symbooltje, hier ook in het nederlands: http://www.produktinfo.conrad.com/d...-ml-FORCE21_VERBRENNUNGSMOTOR_de_en_fr_nl.pdf Zo te zien geen drie naalden, maar een aanslagschroef voor de carburateur luchtdoorlaat, deze kan op een kiertje staan, (1 mm) stationair is bij deze 6500 ! rpm de andere toch echt drie slagen open. Maar bij het nogmaals bekijken van de foto, zie ik geen vliegwiel. dat is vrijwel zeker de oorzaak van het niet blijven lopen van de motor. het luchtfilter hoeft er niet echt op voor deze toepassing, scheelt ook weer. voor de koeling kan je ook de föhn uit de badkamer gebruiken, niet vragen maar doen. veel plezier ermee. (of ist al minder leuk?) net als een muisarm, kan je hier een startpols oplopen. grtz