Hulp met Nitro

Discussie in 'Speedboten' gestart door jean99, 4 mei 2018.

  1. jean99

    jean99

    Lid geworden:
    29 okt 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Dordrecht
    Ouwe meuk is leuk en daarom heb ik eens de verzamelde 'vintage' spulletjes van zolder gehaald.
    Ik heb oa. een OPS .65 marine en een K&B 3.5 outboard liggen. Beiden tig jaren geleden gebruikt gekocht, in de afterrun gezet en nooit zelf gebruikt. Ik wil er eens mee aan de slag. Voor de OPS heb ik inmiddels wel een romp, denk ik. Een oude catamaran van 90 cm lang uit diezelfde tijd. Flexas en dubbel roer zit er al op. Besturing wordt ook retro.....40 mhz futaba
    Voordat ik em ga inbouwen zou ik de motor eens rustig willen laten draaien en welke brandstofverhouding (nitro&olie)gebruik ik daarbij? Waar koop je die brandstof tegenwoordig (in de buurt?). Welke gloeiplug? Verder moet ik nog een propeller en een startriem aanschaffen en daarbij ook de vraag waar je dat nog koopt? Is er iemand hier met kennis van zaken die bereid is mij te helpen?
    Verder zou het tof zijn om ergens een kale hotshot, lapcat1 oid op de kop te tikken.
    Bedankt voor het lezen en ik hoop op wat goede tips en adviezen.
    jan
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Hallo jan ;ik zou gaan voor 20% nitro voor beide motoren geschikt.voor de 3,5 heb je 16%olie nodig.voor de 67 heb je 20%olie nodig.voor een testrun kun je wel volstaan met merlin oid maar zou het niet aanbevelen.zelf mengen blijft het beste.is lastig aan te komen aan de losse componenten maar het is er wel.blijft leuk die ouwe meuk.heb zelf ook nog ouwe nitromeuk grt Tom
     
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Gloeiplug ;voor beiden lukt het met een nr6 wel.denk dan aan rossiplugs bijv.zorg ook voor een betrouwbare gloeivoorziening voor die pluggen anders begint de stres direct haha .kijk voor een ob romp even bij ;waterland rc powerboats.gewoon lekker in Nederland.In de buurt dus.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. jean99

    jean99

    Lid geworden:
    29 okt 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Dordrecht
  6. Jack Zeeman

    Jack Zeeman

    Lid geworden:
    26 dec 2013
    Berichten:
    69
    Hallo Jan
    Leuke motor die OPS wat Tom zegt kan goed een Rossi 6 kan ik zelf gebruik vaak de Rossi 8 in mijn motoren
    Vervang je brandstof slang en spoel je sproeier en carburateur eerst lekker door met WD 40 of
    Verse brandstof.
    Als je naar 2 brothers in Bussem wild kijk dan eerst op hun site naar de openings tijden, ze zijn beperkt open.
    Succes met starten.
    O ja als je hem thuis wilt proberen zorg dat je waterkoeling hebt.

    Groet Jack
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Echter...is het misschien toch verstandig
    Om ze eerst te demonteren en goed te reinigen. Vooral inwendig dan.lagertjes checken.lagers hoeven niet veel te kosten maar bepalen mede je opstart in mijn ogen .grt Tom
     

Deel Deze Pagina