hulp voor inbouwen onderdelen

Discussie in 'Speedboten' gestart door oldy, 3 jan 2018.

  1. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    Hallo , ben volledig nieuw wat betreft boten , heb hier al zitten zoeken hoe ik bv de aandrijfas moet inbouwen en hoe deze het beste geplaatst word , maar nog niet veel gevonden , onder welke hoek of horizontaal met de waterlijn? , welke as het beste , vaste as of flex ? moet het einde van de as(bevestiging motor) boven de waterlijn uitkomen? of is dit niet noodzakelijk , lengte van de as en diameter? , een stinger of strut ? roer achter de propeller of ernaast ? , ik heb in een zotte bui een romp gekocht EPV Devil met vaste aandrijfas strut en roer , het is van een benzine geweest maar wil er electro inzetten , ik had misschien beter een rtr 2de hands gekocht , maar dit zijn nu vijgen na pasen .
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 jan 2018
    kuylen danny vindt dit leuk.
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo oldy
    Romp lijkt veel op mijn TFL.
    Hier heb ik nu een 2750Kv 2 pool in liggen met een TFL C080 38mm koper schroef.
    Loopt ongeveer 60km/H op 3S 5000mah.
    Kan het niet goed zien op de foto maar denk dat je de hardware wel kunt gebruiken. Wat is de as diameter?

    Met een 4 of 6 pool 2000Kv motor op 4 of 6S zal hij best vooruit willen.

    Kun je een betere foto maken van de hardware.

    Gr eddy
     
  3. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    de boot heeft een lengte van 108cm en 33cm breed , er is een vaste as van 4mm bij met roer van 16cm hoogte , maar dit heeft wel niet op deze boot gezeten denk ik , openingen kloppen niet , moet het einde van de as , waar de motor aan bevestigd word , boven de waterlijn zitten ? zou op 6 of 8s willen varen , omdat ik deze batterijen heb van mijn auto's . welke afmeting zou deze 2000kv dan moeten zijn ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo oldy

    Deze opties zou je kunnen gebruiken.
    Alleen is het wel lastig met een vaste as om de goede hoek te krijgen met de inbouw.
    Beter is om toch een flexas aan te schaffen die geschikt is voor je setup.
    Deze motoren komen in aanmerking.

    36mm motor lengte 74mm 6 polen. 1200w 1900Kv. Met minimaal 120A ESC.
    Max 6S lipo.

    of deze.

    56mm motor lengte 93mm
    3000W 1000Kv met 240A HV ESC. Max 12S let wel op dat deze setup heeeel veel vermogen heeft,5Pk op 8S.

    En dit alles heeft natuurlijk een prijs. Rond de 300€ zou je het in huis kunnen hebben.
     
    Michiel vindt dit leuk.
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zit net te kijken naar je strut maar deze past niet in je romp. Hij is namelijk gemaakt voor montage onder de boot en niet achter op de spiegel.

    Zou de spiegel zelf weer dicht maken (Alle gaten opvullen met vezel versterkt glasvezel plamuur)en alle gaten opnieuw uitmeten als je de juiste strut hebt.
    Als op je strut een flexas past kan je deze wel gebruiken en de as met een flauwe bocht onderin de romp naar binnen brengen. Motor hoeft niet boven de waterlijn te liggen.

    Zie ook geen water pick-up in je roer is wel noodzakelijk om een goede water aanvoer te hebben.

    Dit zit op mijn TFL. IMG_1235.JPG

    Ik heb nog een set trim tabs liggen voor jou formaat boot. Zijn nieuw en van goede kwaliteit mag je overnemen voor 25€ ex verzenden.
    [​IMG]

    Gr eddy
     
  6. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    die water pick-ups heb ik al liggen , ga er 2 op zetten , de achterkant(spiegel) heb ik ook al gedeeltelijk dicht gemaakt , maar is een flex-as 4mm dik genoeg om zo een boot vooruit te duwen ? ik weet niet hoe zo een strut of stinger werkt , hier heb je nergens shops waar je eens deftig uitleg kan vragen of iets kan bekijken , of kopen ,alles moet via het net . Ga eerst zorgen dat de boot vaart , en dan misschien zo trimtabs plaatsen , maar het zou misschien niet nodig zijn , omdat dit een stabiele boot is , en zo een hele hoge snelheid hoeft (voorlopig ) ook nog niet . ;) . Kan je de buis rond een flex as lichtjes buigen of zaag je deze af juist aan de strut en zo omhoog lopend de boot in , bij een stinger kan je dit niet zien , maar heb bij een kleinere boot gezien dat de flex-as daar tussen zichtbaar was , en zo kan je dan de hoek regelen .
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Een flexas zit in de koper/bronzen buis met een wand dikte van 0,2mm deze buig je heel voorzichtig n een flauwe bocht. Onderin de romp van de boot maak je een ovaal gat waar deze weer buis in gaat.

    Met een stringer gaat het iets anders.

    Deze zet je achterop de spiegel en daarin komt je flexas, deze gaat dan door de spiegel en naar de motor met een flauw bochtje. Dit is ook wat op de romp gezeten heeft als ik naar de gaten kijk.

    De strut die je hebt word zo gebruikt.
    IMG_1338.JPG

    Ik weet niet waar je woont maar zoek maar eens deze naam op. “Toemen modelbouw.”
    Denk dat deze wel info kan geven. En ja soms moet je een uurtje rijden om info of zaken met eigen ogen te kunnen zien.
    Ik heb goede contacten met deze heren uit Engeland. “Prestwich modelboats” zijn niet duur en het materiaal is van goede kwaliteit. Even kijken onder FAST ELECTRIC BOATS.

    Een 4mm flex gaat niet heel blijven, je zult naar 6,3mm moeten. Denk ook dat je niet goed begrijpt wat varen op 8S inhoud. Als je een motor hebt die 2000kv heeft en je gaat deze voeden met +/-18V dan krijg je dit onbelast toerental=36000 rpm.
    Met een goede schroef en goede afstelling loopt dit heel snel richting de 100km/H dus een langzaam (60 tot 80km/H) bootje zal het niet worden.

    Gr eddy
     
  8. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    dat is een beetje het probleem , heb ook zo iets gevraagd in een facebook groep , en daar zeggen ze dan voor zo een "grote" boot , dat ik op 10-12cell zou moeten varen . ik dacht eerst op 4 of 6cell te varen , omdat ik toch batterijen heb van dit formaat , ik vind zo veel tegenstrijdige berichten en weinig technische uitleg daar over , hoe de dingen precies werken . Toemen ken ik , maar denk dat ze daar alleen maar de gangbare zaken hebben van rtr modellen , waar geen afmetingen bij staan , en de afstand is ook een beetje ver , Merelbeke(Belgie) . Maar als ik een kleinere schroef gebruik , gaat deze minder belast worden en trager varen en daardoor minder warm worden , denk ik , die heel hoge snelheden hoeft niet direct voor mij als dit lukt is dit wel meegenomen natuurlijk . De as die er bij zit is een 4mm vaste as en de buis is heel stevig 8mm/6mm veel dikker of 0.2mm . Het model dat jij toont is een wel heel platte boot achteraan , daar kan je de aandrijving niet in de achterkant zetten , de hoogte van mijn boot achteraan is 12cm , maar als ik daar een vaste as in zet , kan ik deze achteraf niet meer omhoog of omlaag regelen .
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    als ik dit allemaal lees, je vragen en de antwoorden erop ,zou ik u toch de raad geven dit een aantal jaar opzij te leggen
    wat ervaring opdoen met iets kleiners , rtr eventueel of iets tweedhands...daar wat aan knutselen

    ik ken niemand die als eerste boot iets als dit zou kiezen , dit is gewoon een zeer zeer slechte keuze om in de hobby te stappen
    en voor zover ik het kan inschatten : er zeer weinig van kennen en dan met deze voltages en met deze stroomsterktes gaan werken ,dat kan alleen maar slecht aflopen

    valt te vergelijken met iemand die net zijn motorrijbewijs heeft behaald , een 200pk racer en een mooi lederen pakje koopt en op de nurburgring gaat rijden in de regen

    niet direct wat je wou horen maar goedbedoelde raad



    succes
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Een kleinere schroef zal meer toeren toe laten onder last dus kan het best zijn dat je boot er niet veel langzamer van gast varen.

    Wat ben44 aan geeft zit zeker een punt van waarheid in. Je hebt de boot nu en wilt er iets mee gaan doen. Wat een optie is om bij een vaarclub te gaan kijken en info vragen. Neem je romp met hardware mee en vraag en luister. Meestal krijg je wel hulp.

    Maar nogmaals je boot zal vanaf de start als een raket gaan op 8S. 4 of 6S is te licht voor je romp formaat. Je motor of ESC zal zeker gaan roken op 4S.

    De foto van mijn boot is van mijn hydro met 26cc zanoah 2takt

    IMG_1390.JPG

    Denk dat je ook eerst maar moet gaan uitzoeken wat voor onderdelen je nodig bent en wat het allemaal gaat kosten. Stringer setje van groot formaat is niet goedkoop.

    Gr eddy
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Deze heb ik voor je gevonden op prestwich model boats.
    IMG_1418.JPG
    De HF9 stringer 3/16 (4,75mm) is geschikt voor je motor vermogen.
    Die eronder staat kan ook,deze heeft een 6,35mm flexas. Beide worden compleet geleverd. Ook het best passende type roer staat in de tekst.

    En trimtabs zou ik zeker niet weg laten
    Maar gelijk plaatsen je kunt ze altijd omhoog zetten zodat ze niets doen.

    Gr eddy
     
  12. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    Strut die erbij zit is prima te gebruiken voor deze boot, en voor een surface aandrijving.. niet onder de boot.

    Begrijp dat je deze boot op wilt bouwen, maar je geeft het zelf aan dat je misschien beter een 2e hand rtr boot aan had kunnen schaffen. Los daarvan, is de enige manier om deze boot goed varend te krijgen met een electro setup een hele dure hobby.

    Voorgestelde motoren en regelaars zijn prima, voor een lichtere en kleinere (mono 2 klasse) boot van ongeveer 80cm. Wanneer je een dergelijke setup in deze boot zou monteren zal het vroeg of laat gaan uitbranden. Wil de de boot toch electro gaan opbouwen moet je denken aan een motor van 56mm met een 10-12s setup, maar begreep dat je dat advies ook al had gehad.

    Gr. Steven
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Oldy,

    Je bent er inmiddels wel achter dat het 'deftig' motoriseren van zo'n bloembak behoorlijk in de papieren gaat lopen.
    Reken minimaal op een motor als deze:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...TFL-56-mm/5684/BL-Motor-TFL--5684-1200KV.html
    Op 8S (29,6V) zit je dan rond de 30.000 toeren onder last en kun je props van 45-60 mm draaien.
    Om de lipo's te ontlasten zou ik minimaal twee packs parallel gebruiken, de piekstromen van zo'n aandrijving zijn anders een forse aanslag op je lipo's.
    Je kunt relatief voordelige lipo's van bijvoorbeeld HRB gebruiken, zoals vier van deze (twee sets steeds twee in serie en die weer parallel:
    https://nl.aliexpress.com/item/New-...2g0z.search0104.8.14.RapYvp&priceBeautifyAB=0

    Of bij een duurdere leverancier inkopen, zoals deze bijvoorbeeld:
    https://www.maxamps.com/lipo-5450-8s-29-6v-battery-pack
    Twee stuks zijn dan redelijk prijzig...

    Als regelaar minstens zoiets, het liefst nog zwaarder, maar daar heb ik geen ervaring mee:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aquastar-240a-water-cooled-esc.html

    Groeten, Jan.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Doordat alleen een spanning, of alleen aantal cellen in serie, niet veel zegt zonder meer gegevens. Een boot kan in principe op elke spanning varen.
    Voorbeeld: een boot zal met een 1000rpm/volt motore en 12s even veel toeren maken, even snel varen als met een 2000rpm/volt motor op 6s. Het enige verschil is de stroom, die is in het laatste geval twee keer zo hoog. De afweging is voornamelijk of geschikte accu/regelaars/motor beschikbaar zijn, voor welke prijs.

    Wellicht dat dit wat helpt
    Brushless Noob - MBF

    Verder weg, Bussum/NL, veel botenkennis en ervaring
    www.2brothersrc.com
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  15. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    dit word wel een hele hap zo te rekenen , zal uitkijken naar iets kleinere romp denk ik , eerst nog alles eens bekijken , bedankt alleszins iedereen voor het advies en de links .
     
  16. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    nog een vraagje , zou er de mogelijkheid zijn om er 2 aandrijfassen in te zetten , met 2x4074/2000kv motor bv , in plaats van zo 1 grote motor en esc , heb er zo één zien staan op ebay duitsland met 2 aandrijfassen , of gaat dit niet goed komen , dit om de prijs betaalbaarder te maken , moet anders teveel lipo's bijkopen en andere zaken .
     
  17. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ja dat gaat prima.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Oldy,

    Natuurlijk kun je de boot twee motorig opbouwen, dat geeft ook nog eens een rustiger vaarbeeld.
    Met twee 4074-1600Kv op 6S (per motor!) kom je een heel eind.
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...0-mm/4074/BL-Motor-TFL--4074-1600KV---5D.html
    Als regelaars zou je twee van deze kunnen nemen:
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...f37f-468f-85a4-8bbd18499444&priceBeautifyAB=0
    Ik heb er zelf ook een, die een 4074 moeiteloos hanteert.

    Bestel er wél een programmeerkaart bij want de Chinese gebruiksaanwijzing is niet geweldig, om het eens voorzichtig uit te drukken:
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...c955-405a-8c16-085a5bb81746&priceBeautifyAB=0

    Groeten, Jan.
     
  19. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    Top , denk dat ik dit ga proberen , de150a regelaar had ik al besteld , met goolrc motor 2000kv , zal dan nog een setje bestellen met de programeerkaart , en nog wat andere zaken bij prestwich , bedankt , linkse en rechtse aandrijving , maar waar komt links en rechts dan , propellers naar binnen toe laten draaien of naar buiten , of is dit niet zo belangrijk .
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Oldy,

    Je mag best een link plaatsen naar de spullen die je aanschaft, dat scheelt ons weer zoekwerk....
    Ik neem aan dat je deze motor bedoelt?
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...gxIvPDZvBXLoosIdALq3pC0OsIDMMt3BoCLNUQAvD_BwE

    Met een 2000Kv motor mik je op 4 of 5S, waarbij 5S al een behoorlijk heftige set-up is met 33000 toeren onder last.

    Zoals je uit eerder gedane motor suggesties had kunnen opmaken verdient het onze voorkeur om zo'n grote boot liever met een hoog voltage dan met een hoog Kv aan te drijven.
    Dit heeft alles te maken met de stromen, die beide motoren gaan trekken, bij 2000Kv op 4S zullen die aanzienlijk hoger zijn dan bij 1600Kv op 6S (of 1000 - 1100Kv op 8S).
    Kom je op 6S nog weg met één pack per motor (de 8000mAh die al genoemd werd); op 4S zul je waarschijnlijk met twee parallele packs moeten werken om je lipo's te sparen...

    Of de props naar binnen of naar buiten moeten draaien is een kwestie van uitproberen wat het beste werkt, in combinatie met de gekozen props,
    Zorg er voor dat de assen zo dicht mogelijk bij de hartlijn van de boot komen, anders zal de buitenste prop (deels) in de lucht terecht komen als je een bocht maakt.

    Groeten, Jan.
     
    oldy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina