hulp voor inbouwen onderdelen

Discussie in 'Speedboten' gestart door oldy, 3 jan 2018.

  1. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    het is maar een oude bloembak hé ;) , vraag me af of dit met een recente romp ook zo zou varen , of nog beter misschien :)
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Met welke setup vaar je nu precies?
    Accu, ESC, motor, prop? En wat weegt de boot compleet vaarklaar?

    De K staat overigens voor Karbon-versterkt. Prima props om mee te testen.
     
  3. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    Accus zijn 2x6s/6000mah/60c-120max parallel , esc 150A flycolor(6s) , motor Goolrc 4074/2000kv , prop 2317-45 graupner , gelijk je zegt ,om te testen , daarna bronzen 45/1.9 . Motor zou misschien beter 4082/1600kv zijn , met iets grotere prop , maar weet niet of de ecs dit gaat aankunnen , deze is 600watt meer . Gewicht van de boot vaarklaar +/-4.8kg .
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  4. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Oldy,

    Om te beginnen, mijn kwalificatie van jouw romp als bloembak heeft te maken met het formaat, niet de leeftijd van het ontwerp.
    Hoe groter, hoe duurder het wordt om richting 100km/h te komen.
    Een SSS 4982/1600Kv mag volgend de specs 88A continue trekken:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...mm/4082/BL-Motor-TFL--4082-1750KV---3-5D.html
    Afhankelijk van de gekozen prop zal 'ie dat zeker doen, maak je het niet te dol, dan zal de Flycolor 150 dit wel kunnen trekken, mits je je vaarstijl er op aanpast, dat wil zeggen niet vanuit stilstand met vol gas wegvaren, of na een krappe bocht waarbij de boot weer volledig terugzakt in het water, met vol gas accelereren, maar de snelheid geleidelijker opbouwen, zodat je stroompieken van 200A en hoger vermijdt.

    Ga je voor de goedkopere GoolRC 4082/1600, zoals deze:
    https://www.ebay.nl/itm/GoolRC-4082...s-Motor-for-1000mm-RC-Boat-D3G3-/112146363129
    Dan moet je die 3400W ook met een korreltje zout nemen; de 4 mm goudstekkers waar de motor mee geleverd worden kunnen geen 100A + voor langere tijd verwerken, ze worden dusdanig heet dat het tinsoldeer smelt en de plug van de kabel valt...

    Je kunt het gemiddelde stroomverbruik ook berekenen aan de hand van de vaartijd; je vermenigvuldigt de capaciteit van de lipo's (in Ah) met 60 en deelt dat getal door de vaartijd in minuten.
    De uitkomst daarvan is het gemiddelde stroomverbruik.

    De snelheid en het vaargedrag in het filmpje is moeilijk in te schatten omdat er geen bochtenwerk te zien valt, alleen een sterk caviterende prop bij het wegvaren vanuit stilstand en accelereren na een bocht, een teken van een te kleine prop (die ik bij deze toeren niet zonder meer groter zou kiezen, vanwege de te verwachte toename in stroomvraag) en teveel toeren voor de toepassing.
    Voor de toeren gaat het véél te langzaam, maar als jij er blij mee bent om gewend te raken aan het vaargedrag van de boot, dan is dat prima.

    Het woord misaanpassing ligt op het puntje van m'n tong...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2018
    Tug.NL en oldy vinden dit leuk.
  7. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    maar zou die boot wel 100km/h aankunnen . misschien als het water een spiegel lijkt ;) , en als je dit zo berekend , dan ga ik dit eens proberen , bedankt voor de tip .
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Als de snelheid oploopt en de boot steeds losser gaat lopen is er op een gegeven moment weinig meer dan de prop, het roer en een klein stukje romp in het water, een windvlaag of een golfje is dan voldoende om de boot uit balans te brengen en een spectaculaire klapper te laten maken.
    Daarom moet alles in de boot ook dusdanig goed vast zitten, dat er niks los breekt, als de boot het water weer raakt (meestal onder een ongunstige hoek...).
    Hoe vlakker de V-stelling van de romp, hoe vlakker je het water wilt hebben voor hoge snelheden.

    Groeten, Jan.
     
  9. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    batterijen zitten vast met velcro, op de steun en batterij gekleefd , en dan nog eens een velcro band er rond . Die balans , dat heb ik gemerkt gisteren bij het varen , er was redelijk veel golfslag door mijn varen , als hij dan een beetje een golf raakt , zie je dat wel , zeker als hij juist nog met de prop het water raakt , raar gezicht wel en beetje beangstigend :eek: . Batterij is terug aan het laden , en straks nog eens uitlaten :yes:
     
  10. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    nog eens uitgelaten , met 2 "spectaculaire klappers " gelukkig terug op zijn "pootjes" terecht gekomen , met terug als resultaat , de kunststofprop om zeep , ga moeten ander water opzoeken waar minder rotzooi in ligt , daardoor haast stuurloos , servostang geplooid , en roer terug los , ligt veel takken en troep welke je niet ziet juist onder het wateroppervlak .
     
  11. RW Nobel

    RW Nobel

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zeevang
    Oldy , dat zal niet de laatste keer zijn dat je schade vaar , schoon water is wel 1 van de dingen die je in het oog moet houden , ik lees eigelijk nergens of je met 2 of 3 blad schroef aan het proberen bent.
     
  12. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    2blads , ik weet niet of een 3blad beter is ,
     
  13. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    een 3-blad vaart rustiger, maar verbruikt meer.
     
    oldy vindt dit leuk.
  14. RW Nobel

    RW Nobel

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zeevang
    Met een 2 blads schroef is er meer onbalans en altijd maar 1 blad in het water onder je boot bij achter montage van je schroef in het vrije water de boven kant komt in schroef heeft dan minder stuwing , door een 3 blads schroef te gebruiken is 1/3 meer water verplaatsing en worden de trillingen op de as en lagers minder door een betere balans door dat er gelijk matiger water word verplaats dat niet verstoord is door je boot , met verstoring bedoel ik lucht in het water en verstoring van stromingen door de romp
    je kan dat 1 maat kleiner in diameter nemen om het verbruikt te compenseren , zelf heb ik hier hele mooi resultaten mee behaald .
     
    oldy vindt dit leuk.
  15. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    als ik nog eens iets bestel , ga ik dit eens proberen , maar gaat die 3 blads met dezelfde eigenschappen , dan sneller varen , en daarom een kleinere nemen om dezelfde resultaten te hebben , of is dit niet zo . Iemand enig idee of een motor 4pole of 6pole de laatste minder stroom neemt , zodat je met een 6pole lichtere esc kan varen . zo een proboot vaart met 6pole 1650kv met 120A esc op 6s .
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    De aandrijving van de Proboat Voracity zit met een 4082 1650Kv Dynamite 6-pool op 6S en een hich pitch 45 mm prop (spoed 1,6) met een 120A wel op het randje, als je de verhalen op de Amerikaanse fora mag geloven.
    Het is op afstand altijd moeilijk om te beoordelen hoeveel er mis is gegaan door 'user error' in de vorm van afstelling, instellingen, en vaargedrag, dan dat de set-up af fabriek wat aan de magere kant is (iets wat vaak uit financieel oogpunt het geval is...)

    Bij het wedstrijdvaren heb ik nooit een drieblad ingezet, omdat je het dan aflegt tegen boten met een tweeblads schroef, zowel in vaartijd als snelheid.
    Als je voor de lol vaart moet je met een drieblad van dezelfde maat als een tweeblad voorzichtig zijn met betrekking tot het hogere stroomverbruik.

    Over het algemeen zijn 6 pool motoren efficiënter dan 4 pool motoren, maar ook hierbij zijn er verschillen per fabrikant (een goedkope 6 pool kan minder presteren dan een duurdere 4 pool).
    Naar mijn mening is het verschil tussen een tweepool en een vierpool véél groter dan dat tussen een vier- en een zespool.

    Groeten, Jan.
     
    oldy vindt dit leuk.
  17. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    vraagje over Turn fins , geven deze ook stabiliteit in het recht doorvaren , of hebben deze alleen nut in bochten , en welke afmeting past op je boot , hoe weet je hoe lang deze moeten zijn ?
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Oldy,

    Turnfins (de naam zegt het al) worden alleen nat in de bocht, bij het rechtuit varen remmen ze alleen maar als ze door het water slepen...

    Als je last hebt van een romp die instabiel dreigt te worden, dan helpt een (te) lang roerblad en turnfins die door het water slepen door hun extra weerstand het achtereind van de boot in het water te houden.
    De lagere snelheid en het eventueel uitbreken als één turnfin uit het water komt terwijl de andere diep induikt, neem je dan op de koop toe.

    Groeten, Jan.
     
    oldy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina