Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 17 feb 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Krassen van lijntjes bij aftekenen.

    Of centreren van een boorkop boven de afgetekende lijntjes ?
    Of centerputje maken met de boor/freeskolom om vervolgens te kunnen boren, zonder weer te moeten centreren.


    Denk eens aan een naald uit een nozle (diesel olie verstuiver) !

    Keihard, scherp en altijd centrisch.

    [​IMG]
     
  2. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    waterlijn eenvoudig aftekenen /Iphone waterpas

    Het aftekenen van de waterlijn is vaak een lastig karwei. Het monteren van een potloodop een blokje is vaak wat wordt aanbevolen.


    Wellicht zijn er dure? gereedschappen te koop in de winkel maar het kan ook eenvoudig.


    Benodigheden
    18mm MDF
    draadijzer + 20 cm
    4 Moeren
    4 ringen
    Houtlijm
    13mm houtboor


    Zie foto's voor montage --> kost een 30 tal minuten maar gemak is onbetaalbaar. (het potlood is van voren ingeboord)


    Hoe werkt het? Plaats een punt op het schip volgens de tekening waar de waterlijn loopt.


    Stel je moer af op de juiste hoogte van dit punt. Draai de moeren stevig vast en trek het geheel op een vlakke ondergrond rond het schip. 100% accuraat en met de boot op de foto (BB Danmark) koste het mij 5 minuten.


    TIP: in bezit van een Iphone / Smart Phone? Download de free app waterpas. Geweldig om te gebruiken om de boot juist waterpas te krijgen


    Succes


    Huidig project Billing Boats Danmark. (www.modelboten.jouwweb.nl)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Dat kan veel simpeler met een goede kwaliteit schilders tape, merkteken achter en merkteken boeg, dan span je voorzichtig de tape en schilderen of spuiten maar.
    Resultaat ??

    [​IMG]
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    HAHA, wat moet je met zo'n stuk speelgoed als je op het dek eerst een plaats moet gaan zoeken die parallel loopt met de waterlijn?

    Je potlood-tip is wel bruikbaar.
     
    Juki vindt dit leuk.
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Een waterlijn die geen waterlijn is!
     
  6. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Zwarte zee,

    Een mooie manier met t potlood,zeker als die te verstellen is!
    Wat de waterpas betreft dit werkt in de praktijk zelden of nooit,zie de opmerking van Baggeraar.

    @Manus,de waterlijn zal je echt rondom moeten aftekenen,uit t losse handje krijg je t resultaat wat Adam noemt.

    groeten,

    Herman
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Vastzetten motoren

    In plaats van een motorsteun te gebruiken , plaats ik mijn motoren steeds in een dikke laag tec 7 . Dit is een soort dikke montagelijm die soepel blijft . Eerst richt ik de motor uit op de as met een koper buisje en spuit dan onder de motor een eerste maal zodat de motor reeds vastzit na droging van deze . De dag erna spuit ik rondom de motor nog bij zodat deze voor een derde vaskleeft in de Tec7 . Na enkele dagen is de Tec7 doordroog en kan men het uitlijnbuisje wegnemen door de schroefas eruit te halen en de koppeling plaatsen . Het voordeel van deze manier is dat er geen trillingen naar de romp worden doorgegeven en een zeer stille loop van de motor . Voor het verwijderen gewoon een stanley mes eronderdoor halen en een nieuwe terugplaatsen op dezelfde manier .
     
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    LED lichten

    Eigenlijk is het nu de periode om LED's te kopen om te gebruiken op scheepsmodellen . Verleden jaar was ik op zoek naar rondomschijnende LED's met de warmwitte kleur . Deze zijn zeer moeilijk te vinden tot ik verleden jaar enkele dagen voor Kerstmis in de winkel bij de kerstverlichting stond . Een reeks van 120 Led's in warm wit die rondom schenen voor €14,95 .Deze natuurlijk gekocht en thuis direkt gesloopt om deze Led's afzonderijk eens te testen . Prachtig rondom schijnend en een mooi zachte warme gloed als een gloeilampje . De diameter van deze LED's bedraagt 3mm en zijn 5mm hoog . Ik heb deze vanaf toen constant gebruikt en heb nu verleden week in de winkel terug een kerstset gekocht met 320 LED's en dit voor de prijs van €19,95 . Zo kan ik enkele jaren verder .Het bezoek aan een kerstmarkt was toch nog leuk uitgedraait
     
  9. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Differentiaal bout

    Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoort maar ik gebruik mijn frees voor het maken van scheeps onderdelen dussss :D

    Maar goed, ik kreeg de tip van een collega en heb hem ook maar gemaakt en werkt wonder wel goed.
    Om de freeskop 99,99999999% recht te krijgen dus op 0 gr met deze differentiaal bout. Het is een bout met 2 soorten schroefdraad M8 en M6 waarin een spoedverschil zit van 0,25. Doordat de M8 bout te verdraaien kun je de totale kop aardig nauwkeurig positioneren naar het 0 punt. En nee het werkt niet bij grote graden verschillen mocht je de kop verder dan 0 graden willen plaatsen, maar daar is het ook niet voor bedoelt :rolleyes: Maar wel rechte gaten boren :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Martin :D
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo martin

    ik snap hem niet ????
    zal wel aan mijn liegen
    maar als ik gaten moet boren met de frees zijn deze altijd 99.99 % recht
    enige uitleg als het effe kan
    gr raf
     
  11. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Raf,

    als je een prof freesbank heb staan hoef je je daar ook geen zorgen om te maken ;) Alleen bij dit type frees is de aflezing dus danig vreeslijk onnauwkeurig, dat dit hulpmiddeltje een uitkomst is. Het lijkt op het oog recht maar is het absoluut niet. als je kijkt naar de schaal en naald van de machine. En nu is het een kwestie van een slag maken met de bout en je kanteld de kop met 100ste.

    [​IMG]

    Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Het blijft natuurlijk wel uitklokken want aan de schaal verdeling op de machine heb je niet zo veel

    Gr Martin :D
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo martin

    nu snap ik hem
    ik was in de war gekomen met die bankvijs en dat stukje dat je der had tussen staan
    je hebt dus dat plaatje opzij aan de frees vast gezet en met die bout kan je dan min of meer de hoek van de frees regelen tot ze juist op 0 staat

    de wolken zijn verdreven en de zon schijnt door het bomen loze bos hahahaha

    gr raf
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800


    Maar dat kan volgens mij dan alleen van l naar r
    en niet van voren naar achteren
    Hoop als dat jullie mijn uitleg begrijpen
    mvg
    Frederik
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Frederik, klopt helemaal maar dat is in dit geval ook niet nodig omdat er bijna geen afwijking is in die richting.

    Gr martin :D
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    schuren

    Schuren is een veelvuldig terugkerende handeling bij het bouwen. En goede schuurblokjes zijn "hard to get"
    Bij iedere schilderswinkel zijn roerhoutjes vaak gratis te verkrijgen en van deze roerhoutjes kun je heel handzame schuurblokjes maken. je zaagt de houtjes (die vaak van stevig hout zijn gemaakt) op maat of in de vorm die je verkiest. Vervolgens lijm je er schuurpapier naar eigen keuze op met houtlijm en je hebt een handig schuurblokje. Als het papier versleten is gooi je het weg of je verwijderd het met een hobbymesje en plakt er nieuw schuurpapier op.
    Veel bouwplezier Pietsan.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Nu kun je ook de begin-en eindpunten controleren van de bouwtekening, voor de verdeling van het gewicht, of mss de diepgang controleren. Ja natuurlijk waarom zou het dek v/h middenschip niet mooi vlak= waterpas liggen? Als ik het schip maak moet het zo gebeuren. :thumbsup:

    [​IMG]
     
  17. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Toch weet ik zeker dat de methode van zwartezee zal werken, maar alleen als je een waterpas dek hebt. Bedankt voor uw advies.
     
  18. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    waterlijn, ook veelvuldig in het nieuws de laatste tijd..

    Ho ho,
    Volgens mij bedoelt ZORE ongeveer dit , met mijn bescheiden toevoegingen:
    -Om het e.e.a. mogelijk te vereenvoudigen, waarschijnlijk wordt hier bedoeld het fixeren van de romp op een oppervlak en vervolgens met een in hoogte instelbaar potood / stift het aftekenen van de waterlijn.
    Iets eenvoudiger om te doen is mogelijk:
    1. koop een stuk "waaibomenspaanplaat" ter grootte van de vorm van de veronderstelde waterlijn waar deze ruim(=20cm breder) in past.
    2. zaag de ruwe waterlijn over de hele vorm en oppervlakte van de waterlijn zeker 5cm te groot uit uit de spaanplaat.
    3. zet de romp op een vlak in de uitgezaagde vorm en breng de vorm op de veronderstelde hoogte van de waterlijn
    4. even goed instellen volgens de tekeningen/foto's en fixeren
    5. leg een 6-hoekig potlood / stift op de "waaibomenspaanplaat" en trek die met de punt tegen de romp voorzichtig in een vlak rondom de romp, dan heb je de waterlijn afgetekend
    6. bekleed daarna de "scherpe" randen van de aftekenmal op de waterlijn met schuimrubber, zet de mal op poten, en je hebt een standaard voor je model.

    Nog een toevoeging voor de 1:1 eigenaars/liefhebbers: gebruik de "doorzichtige tuinslang methode" , gebaseerd op de wet der communicerende vaten, voor plezierboten vanaf ong. 4 meter.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2012
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dit is er eentje in het kader van: "Waar om makkelijk doen als het ook moeilijk kan".
     
  20. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    makkelijk en moeilijk

    @Adam:
    Is maar waar je de voorkeur aan geeft, dit werkt ook voor modellen van tot 4 meter en je hebt daarna je standaard voor je model.:D:D
     

Deel Deze Pagina