Humbrol Sirocco

Hallo beste medeforumleden,

Ergens vorig jaar kocht ik een bouwpakket van Humbrol Sirocco op ebay. Het heeft een jedelsky vleugelconstructie, evenals de Graupner Junior die ik in mijn jeugd eentje had. De Sirocco is een slag groter dan de Graupner Junior met zijn 147cm spanweidte, maar komt uit hetzelfde tijdperk.

De bedoeling is dat het model voorzien gaat worden van een 2ch besturing.

De constructie is redelijk eenvoudig, maar toch vertrouw ik de constructie van de voorvleugels niet helemaal omdat er geen overlap is tussen de delen van de voor- en achterzijde van de voorvleugel. Bij de Graupner Junior was boven op de achterzijde van de voorlijst een deel uitgefreesd waarin (over) de beplanking van de achterzijde viel. Misschien dat ik dezelfde constructie voor de Sirocco ga toepassen, zodat er een sterkere constructie onstaat.

Ook vind ik de gebruikte plankjes voor de achtervleugel en staart niet erg tof, iets met ribben is wellicht mooier, wellicht toch beplankt met balsa ipv papier. Tevens loopt de romp naar achteren te dik door, dus misschien dat ik daar nog wat aan ga veranderen zodat er een slankere lijn onstaat. Het model heeft een T staart, dus voor RC zal er een overbrenging moeten plaatsvinden van de stuurstang door de romp naar het hoogteroer toe, maar dat moet wel te doen zijn denk ik.

De neus heeft meer dan voldoende ruimte om de servo's etc te plaatsen, dus dat is in orde. Oorspronkelijk kon met het model dan ook eventueel uitrusten met een 1 kanaals besturing.

De voorlijst van het middenstuk van de voorvleugel is niet helemaal mooi recht meer, maar dat kan komen doordat de bouwdoos enige tijd op de zolder gelegen heeft, dus eerst het hout maar eens laten aclimatiseren in de woonkamer.

Hier alvast wat foto's van het geheel.

Foto-7LVJM7GG.jpg

Foto-CIMTMTPH.jpg

Foto-HBMFQBUD.jpg

Zie hier voor foto's op hogere resolutie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=N6CGSAL6#HBMFQBUD

Laatst bewerkt:
Leuk model.
De slankheid van de romp lijkt op de foto's van je best OK.
Voor de sterkte van de overgang van het voorste deel van de Jedelsky vleugel met de achterzijde hoef je normaal niet bang te zijn. Alleen als het voorste profieldeel héél zacht is zou een versteviging nut kunnen hebben.
De aansturing van het hoogteroer is een beetje een uitdaging, misschien een kunststof buitenkabel met een stalen bowden kabeltje (0.8 à 1 mm).

Als enige verandering zou ik misschien het profiel wat minder welving geven, het profiel dus wat vlakker. Je moet dan of de ribbetjes bijwerken of ze overnieuw maken. Je zult dan een 2 kanaals kistje hebben met een wat groter snelheidsbereik. Alleen als je het 1 kanaals maakt zou het niet hoeven.

Veel succes en houd ons op de hoogte, als het goed gaat maar ook als het wat minder lukt.

Rick

Een iets vlakker profiel is wellicht te overwegen omdat vrijevluchtzwevers vaak langzame zwevers zijn. Als er dan wat te sterke wind staat, kom je er vaak al niet meer tegenin en blijft het hangen op de plek waar hij zich bevindt, in mijn geval tegen de helling waar ik altijd vlieg, wachtende op thermiek.

Over de sterkte van de vleugel bedoelde ik meer de sterkte in breedte, in feite in de lengte van het vleugelprofiel. Maar we zullen zien hoe het gaat uitpakken. Maar alles gaat goedkomen, maak je daar maar geen zorgen over.

Mijn interesse gaat uit naar oudere zwevers, bedoeld voor vrijevlucht, maar aangepast voor RC. In de rubriek voor vrijevlucht heb ik een aantal bouwverslagen staan.

groeten,

Michel

Dag Michel,

als je de sirroco echt bestuurd wilt maken zou ik ook opteren om het profiel een beetje te "drukken". Persoonlijk zou ik dit zwevertje niet echt bestuurd maken maar eerder "assisted". De 2-kanaalsbesturing gewoon gebruiken om in te grijpen tijdens een vrije vlucht. Zo schiet er van de "vrije" vlucht natuurlijk niet heel veel meer over maar het gevoel dat je toch vanop de grond kan ingrijpen is toch ook wel fijn als het erg thermisch is. Ik heb zo een merlin van Thiele waarbij ik de besturing enkel gebruik om hem terug aan de grond te krijgen.

sam0138li.jpg

sam0143z.jpg

geen enkele reden

Leuk model.
Als enige verandering zou ik misschien het profiel wat minder welving geven, het profiel dus wat vlakker. Je moet dan of de ribbetjes bijwerken of ze overnieuw maken. Je zult dan een 2 kanaals kistje hebben met een wat groter snelheidsbereik. Alleen als je het 1 kanaals maakt zou het niet hoeven.

Rick

Ik zie geen enkele reden om dit profiel te wijzigen.

Mvg,
Aurectar

Ik heb inmiddels de 3 voorlijsten voorzien van een uitsparing aan de achterzijde zodat het achterste deel van de vleugel erin valt. it vergte wel wat snij- en schuurwerk, maar lijkt me een sterkere constructie en zal de vleugel meer stabiliteit geven op vervormingen (kromtrekken). Ik heb getracht de kromming uit de middelste voorlijst weg te krijgen door te stomen. Hij heeft echter de neiging uiteindelijk weer in de oude stand terug te keren.

Wat is de beste manier om kromming uit een dergelijke voorlijst te krijgen? Misschien wat langer laten rusten dan dat ik in eerste instantie gedaan heb, de ligger in tegenovergestelde richting te buigen en zien waar het dan op uitdraait?

De middelste voorlijst heeft ook nog kromming aan de voorzijde. De uiteinden naar voren toe zal ik maar zeggen, maar zal denk ik weinig aan te doen zijn, tenzij ik het voor een deel kan wegkrijgen als de achterijde van de voorvleugel erop gelijmd wordt en dan zo vastpinnen zodat de kromming eruit is en laten uitharden op de bouwplaat.

Foto-D6GF8CEH.jpg

Foto-ID6SHZBM.jpg

Inmiddels de voor- en achterdelen van de vleugeluiteinden aan elkaar gelijmd. Ik gebruik gewone pva lijm, het drogen duurt vele malen langer dan balsalijm, maar heb goede ervaringen met pva lijm. Het hardt niet volledig uit, maar blijft enigszins elastisch waardoor het minder snel breuken oplevert bij eventuele beschadigingen aan het vliegtuig. Ook geeft de lijm je meer tijd om de te lijmen delen goed op elkaar te positioneren. Daarnaast is pva lijm goedkoper, 500gram voor 1GBP.

Foto-ZY4B8DJZ.jpg

Foto-I8RYCKJO.jpg

Foto-IR6GXG6G.jpg

Foto-AZ8LHDXE.jpg

Humbrol Sirocco | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Laatst bewerkt:
Ook de voorlijst en achterdeel van de middenvleugel inmiddels aan elkaar gelijmd.

Foto-SWKQVQFX.jpg

Ik heb ervoor gekozen om telkens eerst de voor- en achterdelen van de vleugel te verlijmen en dan pas de ribben. In de handleiding wordt aangegeven eerst de ribben op de achterzijde te lijmen en dan pas de voorlijst aan te brengen. Echter, de hoek tussen de 2 inmiddels verlijmde delen is groter dan de hoek die door de ribben wordt aangegeven. Het verlijmen van de voor- en achterdelen direct op de ribben geeft dan te veel spanning op de lijmverbinding tussen de voor- en achterdelen die dan juist moet uitharden. De huidige lijmverbinding tussen de voorlijst en achterzijde geeft genoeg flexibilitiet om de 2 delen in de juiste hoek te brengen en dan te verlijmen op de ribben. Wordt dus de volgende stap. Ik kan dan ook bijvoorbeeld een ligger onder de voorlijst leggen om de juiste hoek te verkrijgen alvorende de ribben aan te brengen en te verlijmen. Ik hoop niet dat er teveel spanning op de ribben blijft na verlijming en uitharding.

Omdat de constructie van de vleugels gewijzigd is heb ik nieuwe ribben gemaakt en aangebracht. Alles zit nog op het bord vestgespeld. Is het verstandig alvast een laag spanlak aan de onderzijde van de vleugels aan te brengen? Omdat de voorlijst van het middendeel van de vleugel wat kromming vertoonde hoop ik hiermee deze uit te bannen?

Foto-7MRGA3MQ.jpg

Foto-RNHSYRMH.jpg

Beide rompzijden zijn ook inmiddels gefabriceerd zoals hierboven te zien.

De vleugeldelen gelakt en geschuurd. Komt nog een laatste laklaag overheen. De naad aan de bovenzijde tussen de voorlijst en achterdeel van de vleugels sloot niet helemaal mooi en goed aan. Dit komt omdat de bovenzijde van de vleugels op de bouwtekening lag en je dus tijdens het verlijmen niet kan zien of het allemaal goed aansluit. Ik heb over de naad een laagje van een mengsel van pva-lijm met heel fijn balsa poeder aangebracht. Optisch ziet dat er niet helemaal fraai uit. Ik bewaar poeder afkomstig van schuurwerkzaamheden altijd. Dit is te gebruiken voor dit soort doeleinden indien vermengd met lijm. Ook kun je het gebruiken als versterking. Een rode bies zal de naad later bedekken zodat je er hopelijk niets meer van ziet. Overigens wordt pva-lijm gemengd met balsa poeder loei hard, dus echt schuren kun je het later niet meer.

Foto-8E7MEBHQ.jpg

Dit brengt een hoop herinneringen naar boven zeg!
Het was het tweede model dat ik bouwde, na de UHU.
Ik was toen 11 of 12 jaar.
Gaaf om die bouwdoos en tekening na al die jaren weer te zien.
Alleen al het idee dat er besturing in kon vond ik fantastisch.

Ik heb hem nooit goed vliegend gekregen.
Ik heb dat toen geweten aan de erg kleine koorde van de vleugel, smaller dan de UHU.

Leuk dit, ik ga het volgen en ben heel benieuwd hoe hij straks vliegt.
Succes!

Patrick

Ik heb hem nooit goed vliegend gekregen.
Ik heb dat toen geweten aan de erg kleine koorde van de vleugel, smaller dan de UHU.

Idd een erg kleine koorde viel mij ook op nadat ik de vleugels klaar had. Hij heeft dezelfde koorde als een 90cm zwevertje dat ik heb. Zou het nog lonen de koorde te verlengen?

Ik ben bezig de constructie voor de achtervleugel te bedenken. Ik ga hem niet bovenop de staart positioneren, maar laten we zeggen een 2cm eronder. Ik wil de gehele achtervleugel laten fungeren als hoogteroer. Ik ga zowel de staart als de achtervleugel opbouwen uit 2 balsaplankjes met daartussen schotjes of latjes om er een vleugelprofiel in aan te brengen en zo ook ruimte te creeren om asjes, busjes en stuurstangetjes etc erin aan te kunnen brengen.

Ik heb op onderstaande foto wat materiaal liggen dat ik ga gebruiken voor het hoogteroer. Ik heb een bovenzijde en enderzijde voor de vleugel al uitgesneden. Deze 2 delen dienen ieder nog in 2 helften gesneden te worden, maar dat komt later wel. Ik beschik verder voor het hoogteroer over 2 carbon fider stangetjes (2,5mm en 1mm) en goed passen buitenbusjes. De rode busjes zijn drinkrietjes waarin de carbon fiber hoofdstang (2,5mm) past en de lichtgele is een binnenste stuurstang, maar ook met een hollen binnenzijde waarin het dunne (1mm) carbon fiber stangetje past. In de staart komt een busje waardoor de hoofdstang past en scharniert. Op de dunne carbon fiber stang komt de bevestiging voor de stuurstang. Alles weggewerkt in de holle staartconstructie die ook ook uit 2 buitenzijde van balsa zal bestaan.

De enige vraag die ik heb is, hoe zorg ik dat de 2 achtervleugelhelften niet van de carbon fiber stangetjes afgleiden tijdens het vliegen?

Ik heb niet eerder een dergelijke T-staart constructie gebouwd.

Foto-IACPTTAF.jpg

Michel, begrijp ik het goed dat je van de T-staart met hoogteroer aan het stabilo een pendelroer gaat maken in een kruisstaart?

Michel, begrijp ik het goed dat je van de T-staart met hoogteroer aan het stabilo een pendelroer gaat maken in een kruisstaart?
Ja, dat klopt. Ik kende de termen pendelroer en kruisstaart niet.
Het pendelroer is al in de maak. De positie staat nog niet helemaal vast, maar zal ergens op 1/3 van de top liggen. Is dat een beetje een goede verhouding, of maakt niet uit eigenlijk?
De hoofdligger waarom het pendelroer scharniert ligt op 1/3 van de koorde en de ligger die zorgt voor de op- en neergaande beweging op 2/3 van de koorde. Ik heb inmiddels een een pianosnaar van 0.7mm besteld om in een buitenmantel vanaf de servo in de neus het pendelroer te bedienen. Ik zat eerst te denken aan 2 L vormige hevels, maar dat levert te veel speling op ben ik bang en is constructief wat lastiger. De bediening van het richtingsroer zal gewoon conventioneel gaan of ga toch proberen ook hier alles weggewerkt te krijgen.

Meestal maakt men een T-staart in combinatie met een pendelroer. Je kan dit doen d.m.v. een L-hoorn.
gf-2100-001.jpg

Maar waarom zou je dit doen? Je maakt je staart onnodig zwaar... Bij dit type zwevertjes is een single pull hoogteroertje meer dan genoeg imho.

Idd een erg kleine koorde viel mij ook op nadat ik de vleugels klaar had. Hij heeft dezelfde koorde als een 90cm zwevertje dat ik heb. Zou het nog lonen de koorde te verlengen?

Dat zou wel eens de moeite waard kunnen zijn. Kun je dit nog veranderen?

Wat is de koorde, vleugelopp. en verwachte vlieggewicht?
Er zijn een aantal forumgebruikers die de kennis hebben hier een onderbouwde mening over te geven.

Mijn persoonlijke mening is dat je het model beter bouwt zoals het ontworpen is. Hier en daar kan je een wijziging aanbrengen maar het veranderen van staart en/of vleugels vind ik een beetje jammer. Dit zwevertje zal heus wel goed vliegen zonder alle veranderingen.

Dat zou wel eens de moeite waard kunnen zijn. Kun je dit nog veranderen?

Wat is de koorde, vleugelopp. en verwachte vlieggewicht?
Er zijn een aantal forumgebruikers die de kennis hebben hier een onderbouwde mening over te geven.

Koorde is 10mm
Spanweidte is 150cm
Ik denk dat het gewicht richting 300gram zal zijn.

Vleugelprofiel is vlakker uitgekomen dan het origineel, dus zal een hogere vliegsnelheid opleveren.

Heb de achtervleugels inmiddels klaar. 2 carbon fiber stangetjes houden ze bij elkaar. De achtervleugels zijn opgebouwd uit 2 1mm balsaplankjes met daartussen liggertjes en plastic buisjes waarin de carbon fiber stangetjes vallen. De staart zal op gelijke wijze uit 2 balsaplankjes opgebouwd worden met 1 bus waardoor de hoofdstang van de achtervleugel zal steken. De achterste stang zal worden aangestuurd door de servo.

Foto-FBC6MR3F.jpg

Foto-TBLRKIYY.jpg

Foto-ODTQHBVA.jpg

De binnenzijden zijn nog niet afgewerkt, dat komt als ik de staart klaar heb zodat ik ze goed passend kan maken.

Zie hier voor foto's in hogere resolutie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=N6CGSAL6

Laatst bewerkt:
Het was wachten op een exact passend busje voor de staart waardoorheen de hoofdligger van de achtervleugel dient te gaan. Die heb ik nu dus gevonden. De buitendiameter was perfect, de binnendiameter iets te groot, maar dat heb ik opgevuld met een drinkrietje dat ik tevens eerder voor de achtervleugels gebruikt heb. Zie eerdere foto's waarbij het rode drinkrietje zichtbaar is.
Ik heb van een L-vormige hoorn, 1 deel weggesneden. Deze hoorn valt en beweegt over het koperen busje heen. Door het uiteinde van de hoorn valt het kleine carbon fiber stangetje. Op het voorlaatste gat van de hoorn zit de stuurstang bevestigd. Als de stuurstang op en neer beweegt, gaat de hoorn mee en dus de achtervleugel (pendelroer).

Foto-HJWWGDYN.jpg

Foto-WXUSZQQV.jpg

(Linkerzijde van de staart moet nog beplankt worden, ook de achterlijst nog, waarna het richtingsroer erop kan)

Back