Satoer
Forum veteraan
Okay, zoals belooft, een beginnersverslag van de Airwolf Hummingbird.
Ik wou eigenlijk ook een bouwverslag maken maar omdat de Hummingbird ARF (almost ready to fly) komt leek het mij overbodig.
Eigenlijk is ARF niet zo’n juiste keuze, ze hadden het eigenlijk beter RD (ready to dismental) kunnen noemen. Want je mag hem lekker helemaal uit elkaar slopen om de nodige elektronica er in te zetten. In mijn ogen hadden ze hem dus beter uit elkaar kunnen laten, dat had minder werk geweest.
Mijn (uiteindelijke) setup:
Gelukkig heb ik nog een andere helikopter, een Logo 10 (waarmee ik dus nauwelijks gevlogen heb, dus ben nog steeds helikopter newbee) waar een Kontronik Beat 40-6-12 in zit. Natuurlijk overkill, deze controller kan 50 Ampère leveren. Maar als het werkt… whatever takes the job done
Qua gewicht ook een stuk zwaarder, maar omdat ik toch eerst ga oefenen zonder fuselage, zal het totaal gewicht met fuselage en die andere controller op het zelfde neer komen.
:idea: TIP1: Dus oefenen ZONDER fuselage
De crashes die ik in het begin heb gemaakt hadden de fuselage zeker niet overleeft.
:idea: TIP2: Pak de wieltjes in met piepschuim:
Een trainingsonderstel is in mijn ogen overbodig, maar door de vele harde landingen is het raadzaam de wieltjes in te pakken met piepschuim. Naast dat dit de wieltjes beschermt en de landing dempt. Is het grote voordeel ook dat hij minder last heeft van schuiven / tollen als de staartrotor te hard draait.
Omdat ik “seperates” heb dat wil zeggen dat de beide motoren door een aparte controller worden bestuurd moet het mixen van de staart bij een normale giro in de zender gebeuren. Als het koppel namelijk groter wordt omdat je wilt opstijgen, moet de staartrotor harder te gaan draaien om te compenseren.
Afijn na eindeloos instellen van mijn zender (REVO, TRIM, en EPA) is het mij niet gelukt om de staartrotor netjes stil te kunnen houden. Tijdens het opstijgen. Vandaar mijn tip3
:idea: TIP3: Koop een goede gyro met Heading hold
Ik had in het begin een GWS PG-03 gyro zonder heading hold in mijn heli zitten. Heading hold houdt in dat de gyro de staart op zijn plek houdt in alle situaties behalve als jij tegenstuurt. Op het moment dat jij je Heck-knuppel weer los laat blijft de staart staan in de positie waar jij hem los liet. Let er op dat je bij een Heading hold gyro, je REVO op de zender uit moet hebben staan.
Heading hold is voor een beginner wel zo prettig, je hebt je handen zeker in het begin vol aan het stabiel houden van de heli.
Dus mijn GY-240 uit mijn Logo10 moest er ook aan geloven en emigreerde naar de hummingbird.
:idea: TIP4: Zorg dat je paddles vlak staan met je “flybar-bridge”.
Als deze niet vlak staan is de hummingbird een erg leuk speeltje voor je vriendin in bed
Je draait 1 paddle naar je toe zodat je de ander vlak boven de flybarbridge kunt zien. Zorg ervoor dat de “luchtspleet” (rood omcirkeld in het plaatje) aan beide kanten gelijk is. Draai de rotor 180 graden en doe hetzelfde met de andere paddle.
:idea: Tip5: Zet de rotorbladen niet te strak vast.
De rotorbladen moeten niet te strak zitten maar zeker ook niet te los, ze moeten namelijk tijdens het draaien hun ideaale positie vinden.
Zet de rotorbaden “strak” door voor het opspoelen even de tip van beide bladen vast te pakken en er even stevig aan te trekken.
Het vliegen:
De eerste avond:
Zo dat viel wel even tegen. Ik had desondanks alle tegensprekende berichten hier, toch verwacht dat ik het wel “even” zou doen. NOT. Na een avond van experimenteren (waar ik deze voorgaande tips op gebaseerd heb) Heb ik toch een aantal hopjes kunnen maken waarvan die avond 15 seconde in de lucht houden de top was hahaha.
Het grootste probleem was echter dat de staart bij veel gas geven continue wegdraait. Hoe dit komt is mij nog steeds een raadsel ik dacht in het begin dat de staartrotor niet voldoende vermogen had om het koppel tegen te sturen.
:idea: Tip6: Zorg voor een grote ruimte om te vliegen en dat er geen Ming-vaas in de buurt staat
Mijn vliegveld hier in de kamer was qua grondoppervlakte (exclusief bank) 2,20 bij 3,30 meter. Dat is eigenlijk veel te weinig om te beginnen. Naast het grondoppervlakte heb ik gemerkt dat als je de heli in de lucht weet te houden er best wat turbulentie ontstaat waardoor je flink moet anticiperen op het gas geven. Het is dus niet zo dat als je je gas in een bepaalde stand heb staan de heli netjes op niveau blijft. Hoe groter de ruimte hoe minder turbulentie.
M'n vliegveld
:idea: Tip7: (supertip hahaha): Zorg dat je genoeg secondelijm in huis hebt.
De heli kan best veel hebben maar er gaan geheid onderdelen kapot. Het gevoeligst is de staartrotor. Op een gegeven moment zat er zoveel lijm tussen dat je door de doorzichtige lijm spleet heen kon kijken haha
Als je de staartrotor opnieuw wilt lijmen en er zit ondertussen al een flinke laag tussen, krab dan het meeste lijm weg met een mesje maar zorg ervoor dat de delen goed op elkaar passen. Vervolgens zet je hem weer op de staartrotor en lijm je het blad erop. Hou een duim op je staart en draai de rotor. Zorg ervoor dat de ruimte tussen je duim en het rotorblad van beide bladen (door de rotor met de andere hand te draaien) gelijk is. Dit om trillingen te minimaliseren en door het vele keren lijmen precies lijmen niet meer mogelijk is.
:idea: Tip8: (Nog een superdoepàh tip) Leer je aan op het moment van een crash de stick meteen naar linksonder te drukken. (of gewoon naar onder in geval van gebruik van een gyro zonder hh)
Dan staan alle bladen meteen stil en scheelt dat aanzienlijk in schade. Weet wel dat als je dit uit voorzorg doet, dus voor de crash zeg maar. De heli ook niet meer te besturen is en alle kansen om dus tegen te sturen met de cyclic stick om de crash te vermijden verkeken zijn.
De tweede avond:
In het begin van de avond kon ik het mij niet voorstellen dat iemand zonder moeite een accu leeg kon vliegen.
Mijn probleem met de spontaan wegdraaiende heck leek verdwenen (af en toe kwam het nog terug wat eindigde in een harde crash.) En het vliegen ging beter en beter. In het begin stond ik nog van vreugde te schreeuwen dat ik dat ding 25 seconde in de lucht heb weten te houden, 20 minuten later keek ik daar niet eens meer van op.
En toen ineens…. Ging er een schakelaartje om in mijn hersenpan. Klak, opeens had ik het (en ik werk niet bij de NS
)
Hover nu ook rustig een accu leeg als mijn probleem met wegdraaiende staart verholpen is.
:idea: Tip9: Relax en anticipeer.
Ga niet als een gek tegensturen, het gevolg is een steeds meer slingerende heli. Heb gemerkt dat de heli zo traag als stront is. Met alles wat je doet is de reactie een seconde later. De grote truc is anticiperen Als de heli te snel een kant opgaat stuur dan even flink tegen en zet de stick weer terug in het midden. Doe je dit dus niet zal de heli heel snel de tegenovergestelde richting op gaan. Hangt de heli stabiel in de lucht geef dan relaxte korte stootjes om tegen te sturen van de richting die hij op wilt gaan.
Het moeilijkste sturen is laag boven de grond. Dus het beste is de heli (als je er zeker van bent dat je staart goed is geconfigureerd) ineen keer naar 1 à 1.5 meter hoogte te brengen. Net als het anticiperen met de cyclic moet je ook anticiperen met je gas/pitch.
De heli heeft door de turbulentie de neiging om van objecten die onder hem staan weg te blazen. Bij het plafond is dus het tegenovergestelde.
Als je te dichtbij het plafon komt lijkt het ineens of hij er naartoe gezogen wordt. Resultaat:
Een mooie striping in je plafond
:idea: Tip10: Zorg ervoor dat je rotorbladen (staart en hoofdrotor) op voorraat hebt.
In mijn laatste hover van ruim 12 minuten nokte de staartrotor er weer eens mee. Gevolg: een flinke crash tussen de trap waarbij al de bladen versplinterde. Ai, daar kan geen lijm meer tegenop
Zoek de verschillen tussen de eerste en deze foto
Nu moet ik weer wachten tot het weekeind voorbij is en ik nieuwe bladen in huis heb :?
Conclusie:
Na veel tegensprekende reacties gelezen hebben moet ik toch concluderen dat een Hummingbird in mijn ogen de ideale beginners helikopter is.
Ik heb in 1 avond configureren en 2 avonden vliegen mijzelf geleerd hoe ik Tail-in moet hoveren. Kosten: misschien 20 Euro voor nieuwe rotorbladen. Als ik die Logo 10 niet had gehad, denk ik echter wel dat ik er één in korte termijn zou willen hebben, meer power is altijd leuk
Grappig was mijn onverwachte steeds wisselende verwachtingspatroon:
“Ik dacht dat ik het wel even zou doen” bleek dus vies tegen te vallen. Dus draaide mijn verwachtingspatroon in: “Het zal nog heel lang duren voor ik hem in de hand weet te houden” en toen ging ineens de schakelaar om en blijkt het vliegen (dwz. tail-in hoveren) van dat ding niet moeilijker is dan het besturen van een auto.
Moet er wel bij zeggen dat ik redelijk technisch ben en snel leer. Het blijft een behendigheidsspelletje en het is maar net hoe snel je het door hebt,
Het lijkt dus overigens niets op de simulator (FMS dan).
De volgende stappen zijn side in, nose-in hoveren en dan het leuke werk
snelheid maken en rondjes vliegen.
Ik hoop dat de beginnende microhelikopter wat aan dit verslag / tips heeft. Na aanleiding van reacties herschrijf ik hem dan misschien later als FAQ voor dit forum.
PS reacties over mijn probleem van wegvallen van de power van mijn staartrotor gaarne in het draadje: Standaard staartmotor Hummingbird lang niet krachtig genoeg?
@Robert: Zoals belooft, als ik een heli langer dan 10 minuten in de lucht kan houden wordt ik vriend van het forum. Bij deze. (krijg je dan ook meer pm-box ruimte? Hint hint) Wil wel die sticker hoor
Groetjes Michel.

Ik wou eigenlijk ook een bouwverslag maken maar omdat de Hummingbird ARF (almost ready to fly) komt leek het mij overbodig.
Eigenlijk is ARF niet zo’n juiste keuze, ze hadden het eigenlijk beter RD (ready to dismental) kunnen noemen. Want je mag hem lekker helemaal uit elkaar slopen om de nodige elektronica er in te zetten. In mijn ogen hadden ze hem dus beter uit elkaar kunnen laten, dat had minder werk geweest.
Mijn (uiteindelijke) setup:
- Airwolf hummingbird
Razor 350 brushless motor
Phoenix 10 brushless controller
Pixie7 brushed controller (voor de staart)
Standaard staartmotor (nog wel) word binnenkort vervangen voor een direct drive
2 cel E-tec Lipo
Aluminium swashplate
Shaft colar
GY-240 Gyro
4 kanaals GWS ontvanger
Hitec Eclipse 7 Zender
Gelukkig heb ik nog een andere helikopter, een Logo 10 (waarmee ik dus nauwelijks gevlogen heb, dus ben nog steeds helikopter newbee) waar een Kontronik Beat 40-6-12 in zit. Natuurlijk overkill, deze controller kan 50 Ampère leveren. Maar als het werkt… whatever takes the job done

Qua gewicht ook een stuk zwaarder, maar omdat ik toch eerst ga oefenen zonder fuselage, zal het totaal gewicht met fuselage en die andere controller op het zelfde neer komen.
:idea: TIP1: Dus oefenen ZONDER fuselage
De crashes die ik in het begin heb gemaakt hadden de fuselage zeker niet overleeft.
:idea: TIP2: Pak de wieltjes in met piepschuim:

Een trainingsonderstel is in mijn ogen overbodig, maar door de vele harde landingen is het raadzaam de wieltjes in te pakken met piepschuim. Naast dat dit de wieltjes beschermt en de landing dempt. Is het grote voordeel ook dat hij minder last heeft van schuiven / tollen als de staartrotor te hard draait.
Omdat ik “seperates” heb dat wil zeggen dat de beide motoren door een aparte controller worden bestuurd moet het mixen van de staart bij een normale giro in de zender gebeuren. Als het koppel namelijk groter wordt omdat je wilt opstijgen, moet de staartrotor harder te gaan draaien om te compenseren.
Afijn na eindeloos instellen van mijn zender (REVO, TRIM, en EPA) is het mij niet gelukt om de staartrotor netjes stil te kunnen houden. Tijdens het opstijgen. Vandaar mijn tip3
:idea: TIP3: Koop een goede gyro met Heading hold
Ik had in het begin een GWS PG-03 gyro zonder heading hold in mijn heli zitten. Heading hold houdt in dat de gyro de staart op zijn plek houdt in alle situaties behalve als jij tegenstuurt. Op het moment dat jij je Heck-knuppel weer los laat blijft de staart staan in de positie waar jij hem los liet. Let er op dat je bij een Heading hold gyro, je REVO op de zender uit moet hebben staan.
Heading hold is voor een beginner wel zo prettig, je hebt je handen zeker in het begin vol aan het stabiel houden van de heli.

Dus mijn GY-240 uit mijn Logo10 moest er ook aan geloven en emigreerde naar de hummingbird.
:idea: TIP4: Zorg dat je paddles vlak staan met je “flybar-bridge”.
Als deze niet vlak staan is de hummingbird een erg leuk speeltje voor je vriendin in bed


Je draait 1 paddle naar je toe zodat je de ander vlak boven de flybarbridge kunt zien. Zorg ervoor dat de “luchtspleet” (rood omcirkeld in het plaatje) aan beide kanten gelijk is. Draai de rotor 180 graden en doe hetzelfde met de andere paddle.
:idea: Tip5: Zet de rotorbladen niet te strak vast.
De rotorbladen moeten niet te strak zitten maar zeker ook niet te los, ze moeten namelijk tijdens het draaien hun ideaale positie vinden.
Zet de rotorbaden “strak” door voor het opspoelen even de tip van beide bladen vast te pakken en er even stevig aan te trekken.
Het vliegen:
De eerste avond:
Zo dat viel wel even tegen. Ik had desondanks alle tegensprekende berichten hier, toch verwacht dat ik het wel “even” zou doen. NOT. Na een avond van experimenteren (waar ik deze voorgaande tips op gebaseerd heb) Heb ik toch een aantal hopjes kunnen maken waarvan die avond 15 seconde in de lucht houden de top was hahaha.
Het grootste probleem was echter dat de staart bij veel gas geven continue wegdraait. Hoe dit komt is mij nog steeds een raadsel ik dacht in het begin dat de staartrotor niet voldoende vermogen had om het koppel tegen te sturen.
:idea: Tip6: Zorg voor een grote ruimte om te vliegen en dat er geen Ming-vaas in de buurt staat

Mijn vliegveld hier in de kamer was qua grondoppervlakte (exclusief bank) 2,20 bij 3,30 meter. Dat is eigenlijk veel te weinig om te beginnen. Naast het grondoppervlakte heb ik gemerkt dat als je de heli in de lucht weet te houden er best wat turbulentie ontstaat waardoor je flink moet anticiperen op het gas geven. Het is dus niet zo dat als je je gas in een bepaalde stand heb staan de heli netjes op niveau blijft. Hoe groter de ruimte hoe minder turbulentie.

M'n vliegveld

:idea: Tip7: (supertip hahaha): Zorg dat je genoeg secondelijm in huis hebt.
De heli kan best veel hebben maar er gaan geheid onderdelen kapot. Het gevoeligst is de staartrotor. Op een gegeven moment zat er zoveel lijm tussen dat je door de doorzichtige lijm spleet heen kon kijken haha


Als je de staartrotor opnieuw wilt lijmen en er zit ondertussen al een flinke laag tussen, krab dan het meeste lijm weg met een mesje maar zorg ervoor dat de delen goed op elkaar passen. Vervolgens zet je hem weer op de staartrotor en lijm je het blad erop. Hou een duim op je staart en draai de rotor. Zorg ervoor dat de ruimte tussen je duim en het rotorblad van beide bladen (door de rotor met de andere hand te draaien) gelijk is. Dit om trillingen te minimaliseren en door het vele keren lijmen precies lijmen niet meer mogelijk is.
:idea: Tip8: (Nog een superdoepàh tip) Leer je aan op het moment van een crash de stick meteen naar linksonder te drukken. (of gewoon naar onder in geval van gebruik van een gyro zonder hh)
Dan staan alle bladen meteen stil en scheelt dat aanzienlijk in schade. Weet wel dat als je dit uit voorzorg doet, dus voor de crash zeg maar. De heli ook niet meer te besturen is en alle kansen om dus tegen te sturen met de cyclic stick om de crash te vermijden verkeken zijn.
De tweede avond:
In het begin van de avond kon ik het mij niet voorstellen dat iemand zonder moeite een accu leeg kon vliegen.
Mijn probleem met de spontaan wegdraaiende heck leek verdwenen (af en toe kwam het nog terug wat eindigde in een harde crash.) En het vliegen ging beter en beter. In het begin stond ik nog van vreugde te schreeuwen dat ik dat ding 25 seconde in de lucht heb weten te houden, 20 minuten later keek ik daar niet eens meer van op.
En toen ineens…. Ging er een schakelaartje om in mijn hersenpan. Klak, opeens had ik het (en ik werk niet bij de NS

Hover nu ook rustig een accu leeg als mijn probleem met wegdraaiende staart verholpen is.

:idea: Tip9: Relax en anticipeer.
Ga niet als een gek tegensturen, het gevolg is een steeds meer slingerende heli. Heb gemerkt dat de heli zo traag als stront is. Met alles wat je doet is de reactie een seconde later. De grote truc is anticiperen Als de heli te snel een kant opgaat stuur dan even flink tegen en zet de stick weer terug in het midden. Doe je dit dus niet zal de heli heel snel de tegenovergestelde richting op gaan. Hangt de heli stabiel in de lucht geef dan relaxte korte stootjes om tegen te sturen van de richting die hij op wilt gaan.
Het moeilijkste sturen is laag boven de grond. Dus het beste is de heli (als je er zeker van bent dat je staart goed is geconfigureerd) ineen keer naar 1 à 1.5 meter hoogte te brengen. Net als het anticiperen met de cyclic moet je ook anticiperen met je gas/pitch.
De heli heeft door de turbulentie de neiging om van objecten die onder hem staan weg te blazen. Bij het plafond is dus het tegenovergestelde.


Een mooie striping in je plafond

:idea: Tip10: Zorg ervoor dat je rotorbladen (staart en hoofdrotor) op voorraat hebt.
In mijn laatste hover van ruim 12 minuten nokte de staartrotor er weer eens mee. Gevolg: een flinke crash tussen de trap waarbij al de bladen versplinterde. Ai, daar kan geen lijm meer tegenop


Zoek de verschillen tussen de eerste en deze foto

Nu moet ik weer wachten tot het weekeind voorbij is en ik nieuwe bladen in huis heb :?
Conclusie:
Na veel tegensprekende reacties gelezen hebben moet ik toch concluderen dat een Hummingbird in mijn ogen de ideale beginners helikopter is.
Ik heb in 1 avond configureren en 2 avonden vliegen mijzelf geleerd hoe ik Tail-in moet hoveren. Kosten: misschien 20 Euro voor nieuwe rotorbladen. Als ik die Logo 10 niet had gehad, denk ik echter wel dat ik er één in korte termijn zou willen hebben, meer power is altijd leuk

Grappig was mijn onverwachte steeds wisselende verwachtingspatroon:
“Ik dacht dat ik het wel even zou doen” bleek dus vies tegen te vallen. Dus draaide mijn verwachtingspatroon in: “Het zal nog heel lang duren voor ik hem in de hand weet te houden” en toen ging ineens de schakelaar om en blijkt het vliegen (dwz. tail-in hoveren) van dat ding niet moeilijker is dan het besturen van een auto.
Moet er wel bij zeggen dat ik redelijk technisch ben en snel leer. Het blijft een behendigheidsspelletje en het is maar net hoe snel je het door hebt,

Het lijkt dus overigens niets op de simulator (FMS dan).
De volgende stappen zijn side in, nose-in hoveren en dan het leuke werk

Ik hoop dat de beginnende microhelikopter wat aan dit verslag / tips heeft. Na aanleiding van reacties herschrijf ik hem dan misschien later als FAQ voor dit forum.
PS reacties over mijn probleem van wegvallen van de power van mijn staartrotor gaarne in het draadje: Standaard staartmotor Hummingbird lang niet krachtig genoeg?
@Robert: Zoals belooft, als ik een heli langer dan 10 minuten in de lucht kan houden wordt ik vriend van het forum. Bij deze. (krijg je dan ook meer pm-box ruimte? Hint hint) Wil wel die sticker hoor

Groetjes Michel.