Hydro houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 2 jun 2013.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Je moet zoiezo wat ruimte houden tussen strut en drivedog, een nageldikte of iets ruimer. De flexas krimpt iets tijdens het varen en dat geeft veel weerstand als de drivedog tegen de strut wordt getrokken.
     
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    @Lexo Ik heb er ruimte tussen zitten maar misschien niet genoeg.

    @eric_laermans Ik zal vanmiddag eens een foto maken van de zijkant.
     
  3. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Ik gebruik ook een heel klein beetje lagervet, niet veel maar toch....
    Verder maak ik van "WC papier" een ring die om de kale as heen zit, blijft alles mooi schoon.
    Ja ja ik weet het ..... WC papier :(

    Leuk dat je de smaak te pakken hebt.
     
  4. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    @R. Maas ; hoe moet ik mij dat voorstellen dat wc papier?

    Zoals belooft de foto.
    De teflon liner loopt nog een 2cm door in de strut.
    [​IMG]

    Nog een rechtop

    [​IMG]
     
  5. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Zie foto: "WC papier" zit met een klein dubbelzijdig stukje tape vast. Geen gespetter meer van vet in het binnenste.
    Ben wel op zoek naar een mooi "kapje" voor een definitieve versie.
    IMG_0504.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
  6. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ok, ik snap het :)
    Ik heb pas drie keer gevaren dus het valt nog wel mee met de smeerboel.
    Ik hoop wel dat ik hem gauw dicht krijg anders is het een hele dure hobby iedere keer nieuwe regelaars kopen :)
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Indien mogelijk zou ik de overgang van drivedog naar prophub vloeiend (en langer) maken, de 'step' op de foto heeft rare consequenties voor het aanstromen van de prop (wervelingen).
    De prop lijkt me ook behoorlijk bot, kun je de leading edge scherper maken?
    (Niet te gek, het is geen staal of messing...)
    Als ik het goed zie is het een prop met schroefdraad?

    Groeten, Jan.
     
  8. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik denk dat ik weet waar het water naar binnen komt.
    Als ik achter in de as kijk zie bij de pijl licht naar binnen komen.
    Daarna kan het water zo naar binnen lopen.
    Ik denk dus dat ik de strut vol met vet moet spuiten om de afdichting te maken.
    Alleen denk ik dat het vet dat ik nu heb oplost in water.

    [​IMG]

    Bedankt voor de tips pompebled! Ik wil eerst zien dat ik de boot waterdicht krijg. Daarna zal ik een stalen prop erop zetten met drivedog systeem. Dit is een kant en klare aluminium prop van H&M.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    1. druk de 'Stevenrohr' tot achterin de strut (= Wellenhalter),
    2. zorg dat het Stevenrohr geen hoek maakt ten opzichte van de strut, of dat de strut op dat punt uitlubbert/ kan lubberen,
    3. zoals op bovenstaand plaatje heel mooi zichtbaar, maakt de strut een klein hoekje ten opzichte van het wateroppervlak. Dit hoekje is erg belangrijk, óók voor de snelheid,
    4. je kan een Wellenkast overwegen (maar dat zou ik in dit stadium nog niet doen, eerst finetunen),
    5. bouw licht en gebruik de hydro-prop zoals bedoeld, dus slechts half (zie plaatje) in het water.

    Zelf ben ik wel fan van H&M hardware en heb er goede ervaringen mee (zonder enig gebruik van vet).

    PS ik denk dat de hydro 'an sich' wel waterdicht is, maar het zit 'm in de afstelling, manier waarop je vaart...
     
  10. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Bedankt voor de uitleg.

    Bedoel je met stevenrohr de messing buis of de teflon liner?
    De messing buis valt in/ tegen een facetje en kan niet ín de strut geschoven worden.
    De teflon liner zit zover als mogelijk in de strut.
    De hoek ten opzichte van de bodem is 1 graden of dit ook ten opzichte van de waterlijn is kan ik zo niet zeggen.

    *edit* Ik heb nog even gekeken en de stevenrohr is dus wel de messing buis en daar zit nu dus het probleem. Het facetje dat ik bedoelde is dus geen facet maar is een braam.
    Na deze braam weg te vijlen paste de messing buis er perfect in... gevalletje onwetendheid.

    Blij dat ik het probleem gevonden heb enige probleem nu is dat de messing buis 3,5cm te kort is...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Stevenrohr == messing buis. Het Stevenrohr schuift in de zgn Wellenhalter (== Strut), ik weet niet precies hoe ver, maar vermoedelijk 7 - 10mm (?). Stand strut t.o.v. bodemplaat hydro zegt nog niet zo heel veel. Meestal lukt het wel de hydroplane zijdelings op een tafelblad of zo te schuiven, waarbij het roer en de turnfin buiten het tafelblad zitten uiteraard. Vervolgens kun je kijken of de strut-angle juist is en niet nul graden of zelfs negatief.

    Zie hier voorbeeldje met behulp van glasplaat om de hoeken met het wateroppervlak te checken:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  12. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Heb het inmiddels gevonden, zie het eerdere bericht.

    Ok, dan is het geen 3,5 cm maar toch is hij nu te kort. Eens kijken hoe ik dit ga oplossen. Iemand ideeën zonder de as uit de boot te hoeven halen?
     
    Bankzitter vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik verwacht dat je met het voorzichtig verwarmen van de messingbuis (bijv met soldeerbout) op een gegeven moment een punt bereikt, waarbij de buis er makkelijk uitgehaald kan worden. Alternatief is het gaatje van struthouder naar voren doen (nieuw gat boren), maar persoonlijk vind ik dat niet zo'n mooie oplossing (== verslechtering afstelling prop t.o.v. roerblad).
     
  14. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Of een stukje messing met dezelfde binnenmaat als de buitenmaat van de huidige buis als mof gebruiken en zo de buis iets verlengen. als je de randen van de mof schuin schuurt heb je daar weinig nadelige gevolgen van.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    ... aanvullend op Lexo en wss geheel ten overvloede... Dan moet je de messingbuis aan de achterzijde natuurlijk nog wel verder inkorten. De mof past immers niet in de strut.
     
  16. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Bedankt voor het meedenken.

    Ik zat zelf ook aan zoiets te denken met een mof.

    Aan de andere kant als ik de as eruit haal kan ik de motor ook wat verplaatsen zodat ik het zwaartepunt wat verder naar voren kan krijgen.

    Het wordt weer kouder dus misschien een mooi project voor de winter :)
    Ben in ieder geval blij dat ik het probleem gevonden heb.
     
  17. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Joris, ik had bijna dezelfde vergissing gemaakt als jij m.t.b. messing buis en strut. Mijn messing buis paste in eerste instantie ook niet in de strut.
    Navraag op het forum (thanks Eric) moet deze wel en kleine cm in de strut worden geschoven.
    Ik heb d.m.v een ruimen de strut iets vergroot waaardoor deze nu wel past. (zie mijn draadje, pag. 5)
     
  18. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Daar heb ik dan iedere keer overheen gelezen :)
    Het was een dure les maar zal mij niet zo gauw meer gebeuren :)
     
  19. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    :banana::bier::beer:

    Hij is waterdicht :koud:

    Ik heb de messing buis verlengd met een sok er omheen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Twee keer ruim 2min gevaren.
    Bij de eerste vaart was alles rond de 35º 2650mah bij moeten laden.
    Bij de tweede vaart was de motor 35º, lipo 40º en de ESC 45º en 3300mah bij moeten laden.
    Gezien de temperaturen denk ik dat er nog wel meer in zit :cool:

    Hier het rauwe filmpje van vandaag.


    Moet nog wel een nieuwe motorsteun maken.
    Door het water is de huidige wat krom getrokken ondanks de epoxy dus op zoek naar carbon plaat.
    Voor deze vaart de schuinte aangepast door wat vulringen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wie is er zo aardig geweest dit te filmen :)? Je merkt gaandeweg het filmpje dat-ie vlotter begint te varen, wss heeft dit te maken met de LiPo die op temperatuur komt. Ik denk dat je nog iets snelheid kunt winnen door te experimenteren met de prop-diameter, strut-angle en, voor zo ver mogelijk, CG. Ook een Wellenkast kan voordelig uitpakken. De rigger lijkt redelijk 'nat' te lopen, maar groso modo mag je erg tevreden zijn met het resultaat, lijkt me!
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017

Deel Deze Pagina