Hydro houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 2 jun 2013.

  1. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Mijn vrouw is zo aardig geweest om te filmen :)

    Ik ben zeker tevreden! Het kan kloppen dat hij nog wat nat loopt.
    Het CG ligt nu eigenlijk nog te ver naar achteren maar kan niet meer schuiven. De accu ligt nu nog voor de motor
    Ik wil eens gaan kijken of ik niet 2x 2S aan de zijkanten kwijt kan en dan de regelaar voor de motor.
    En dan ook nog een losse ontvanger accu erbij. Hopen dat dat wat met CG gaat doet.

    Nu in ieder geval genieten van een droge boot :D
     
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Gisteren weer wezen varen en nu met een 40mm H&M Aluminium prop.
    Hij ging al wel harder en vaarde ook al wat losser. De temperaturen waren ook wat hoger.
    De motor kan het volgens mij wel makkelijk aan, die is niet warmer dan 40º geweest.
    Lipo's waren 50º en de regelaar beide keren 48º.

    Helaas wel wat rommel tegen gekomen: :(
    Werkt in ieder geval wel het messing boutje...
    [​IMG]
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Mooi dat de beveiliging heeft gewerkt, let je wel op dat je wat meer ruimte tussen strut en propas aan moet houden? De flex-as krimpt wat onder last en als daar geen ruimte voor is gaat de boel aanlopen en dat geeft behoorlijk wat weerstand.
     
  4. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    @Lexo ik zie nu het bericht pas. Ik heb er ook ruimte tussen zitten. als het goed is een nageldikte zoals geadviseerd. :)

    Vandaag weer gevaren en ik snap het even niet...
    Ik had nog een messing Hydro & Marine 38mm prop liggen.
    Deze moest ik zelf balanceren dus maar eens geprobeerd en volgens mij goed gelukt.
    Ook heb ik een losse ontvangersaccu geplaatst en de BEC uitgezet door de rode kabel uit de stekker te halen.
    Hierdoor is het zwaartepunt iets verder naar voren gegaan maar de boot is natuurlijk ook zwaarder.

    Het vaarbeeld was naar mijn mening erg beroerd. Hij lag veel dieper in het water er kwam ook geregeld water van de voorkant over de boot heen.
    Ook de snelheid was naar mijn idee een stuk minder. Dit is natuurlijk maar ervaring omdat ik het niet gemeten heb en uiteindelijk wen je ook aan snelheid.
    De boot leek het in ieder geval zwaar te hebben. Toch zeggen de temperatuur en de accu's iets anders.
    De componenten waren maar rond de 30°c en de accu's waren beide boven de 3,8V per cel.

    Zou deze prop dan zoveel kunnen schelen in verbruik en snelheid? Zou ook de boot in totale gewicht te zwaar kunnen zijn?

    Links 38 messing en midden de 38 Aluminium.
    [​IMG]
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, de druk op de prop neemt af, waardoor deze lichter loopt. Niet per se beter. Wil je het stroomverbruik naar beneden brengen, maak dan een Wellenkast. Dat scheelt een slok op een borrel.

    Hoeveel weegt de boot op dit moment vaarklaar?
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    De maat prop zegt lang niet alles, de combinatie met spoed en bladvorm maken het plaatje compleet.
    Je hebt propellers met meer/minder lift, speciale electro propjes, enz enz.

    Kijk dit lijstje maar eens door om te zien hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn:
    http://rctuning.net/about/prop list.html
     
  7. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Zow wat een lijst! Heb ik nog wat te testen :p

    Ik ga de messing prop nog een keer proberen zonder ontvangeraccu dus lichter.
    Eens kijken wat hij dan doet.

    Ik zat ook te denken is het niet een idee om naar 3S over te gaan?
    Lichtere motor en accu dus ook makkelijker om het zwaartepunt naar voren te krijgen.

    @Lexo ik was afgelopen weekend ook in Eersel en zag dat jij een Whiplash(?) hebt. Waar ligt bij jou ongeveer het zwaartepunt?
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, overgaan naar 3s is niet nodig, een ridepad (rond de as) gaat je een nieuwe boot opleveren (qua vaargedrag dan). Ook stroomvreter-props komen dan weer in aanmerking om mee te varen. Wat is het gewicht nu en hoeveel gewicht drukt op de prop?
     
  9. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb hem even op de weegschaal gezet.
    Zonder ontvangeraccu 1965gr met 365gr op de schroef. Het zwaartepunt ligt op 20% (!) vanaf de achterkant van de sponson.
    Met de ontvangeraccu komt er 60gr bij en maakt weinig verschil in zwaartepunt en druk op de schroef.
    De boot wordt dus alleen zwaarder.

    Een ridepad voelt een beetje als een pleister op de wond of zie ik dat verkeerd.
    Is er iets van theorie over ridepads?
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het is absoluut geen pleister op de wond :). In wedstrijden zie je voor zover ik weet nagenoeg alleen hydro's (riggers) met ridepad(s). Sommige creatievelingen ontwikkelen zelfs een rigger rond het idee de efficiency van de prop te optimaliseren:



    PS Dit is het prototype. De productie-versie is al 's wereldkampioen geworden.
     
  11. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Door het advies om een wellenkast / ridepad te maken ben ik eens gaan kijken naar het ontwerp.
    Hiervoor moest ik de afstand van de as tov de bodem meten en hier zat dus verschil in.

    Dus ik de strut lager gezet dus afstand groter gemaakt met +\-4mm.
    Met de messing schroef gaan varen en tot mijn verbazing liep hij losser, rustiger en voor mijn gevoel harder (tijd voor een GPS :D) !
    Ik was vergeten het geluid van de Timer aan te zetten dus op gevoel binnen gehaald en had 3min gevaren.
    Bij thuiskomst bleken de accu's nog niet leeg beide weer boven 3,8v / cel.

    Weer een stapje dichterbij! :)

    Nog wat sfeer plaatjes, Als je aankomt en dit is het water:cool:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het side-effect van wat je hierboven beschrijft is een gewijzigde strut-angle, wat weer de oorzaak is van het losser lopen van de hydroplane.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  13. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb hem zo vlak mogelijk gezet Ongeveer zoals de blauwe lijn.
    Ik weet ook niet meer waar ik de andere maat vandaan had. Zoals het ontwerp vaart tot nu toe het beste.

    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik ben aan het zoeken naar een geschikte GPS voor in de boot.
    Ik heb een Garmin maar die is veel te groot.
    Ik had de Quanum gevonden bij Hobbyking maar die is continu in backorder.

    Hebben jullie nog ideeën of types?
     
  15. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Garmin forunner 101. Staan nog wel eens op mp voor een paar 10tjes

    Mooi nieuw model garmin edge 20

    Maar iedere kleine fietscomputer met gps werkt
     

Deel Deze Pagina