Hydro&marine dart

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 6 jul 2015.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo, na een enorme snoekduik van mijn impulse 17 (tak) op volle snelheid is hij uitgebrand en onherstelbaar beschadigd :(. Helaas maar dit bied ook nieuwe kansen aangezien de motor en hardware nog goed zijn ben ik op zoek gegaan naar een ander niet te groot rompje.
    Het zou eerst de mamba/harpoon worden maar niet echt goede vaareigenschappen lees ik op dit forum dus is het de Dart geworden, een snel bootje op 3S en met een kantelkamer wat toch wel heel prettig is.

    Dart carbon/kevlar versie

    lang 415mm
    breed 110mm
    vaste as 3mm met m4 prop eind
    aantal cellen 2-3s tot 2400mah

    motoren, pichler 18p boost 28 maal 35mm lang 23amp 3000kv
    scorpion hk2 2208-24 28 maal 22mm lang 21amp 3540kv

    Regelaar/esc, 60A moet voldoende zijn welke moet ik nog uitzoeken.

    Lipo, 11.1 nano-tech 2200mah 30c

    Props, m4 29 t/m 24,5 tenchock en graupner


    Als ik het goed heb heeft het toch geen zin om een (verenstaal) flexas te plaatsen ? volgens mij omdat het een gestept rompje is.
    En moet de antenne naar buiten gebracht worden klopt dat ?



    Groet Gerjan
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Had je de foto's bij H&M al gezien?
    http://hydromarine.magix.net/alle-albums/!/oa/6108103/
    Overwegend starre assen, op de laatste met een 'wet well' tot halverwege de romp, om de strut te kunnen verplaatsen zonder de flexas in bizarre bochten te moeten wringen.
    Wel mooi, maar niet echt noodzakelijk.
    De motor ligt in de step, dus je ashoek is al extreem vlak.

    Denk erom dat je een kleine hoek wilt, anders houdt je de boot niet op het water... (hoe ik dat zo weet...?)
    Kijk maar eens naar de ashoek bij de andere voorbeelden.

    Carbon schermt af, dus waarschijnlijk zal je antenne buiten de romp moeten uitsteken, maar ik zou éérst testen met de antenne in de romp, gaten kun je altijd nog boren...

    Groeten, Jan.
     
  3. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Bedankt voor je uitleg en voor de link Jan.

    Voor de aanschaf even een vraag over de esc, aangeraden een vliegregelaartje van 50a voor de Dart, dit vond ik opzicht een goede tip maar is niet watergekoeld.
    Is dit geen probleem in zo kleine ruimte zonder koeling?
    De motor neemt 23a nominaal op.



    Groet Gerjan
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In dit geval is de 30A hobbyking ook nog wel een optie ;)
    Die is wel watergekoeld en kan 30A prima aan.

    Die heb ik in de Eco Manta van mn vrindinnetje gebruikt icm een 28x35 3550kv buitenlopertje , regelaartje gaf zelfs met gebrekkige koeling geen krimp.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Gerjan,

    Als je de regelaar van HK overweegt, kijk dan eerst of je die wel kwijt kunt; met de slang lus en de uitstekende elkos neemt 'ie nogal wat plaats in...

    Een 50-60A vliegregelaar kun je eerst ongekoeld proberen; wordt de boel te warm, dan kun je heel eenvoudig een stuk messing koker (6 x 2) onder de krimpkous door wurmen over de alu koelplaat heen en die opnemen in het koelwatercircuit, klaar.
    [​IMG]

    Ik vaar m'n 50 cm Baracuda ook met een ongekoelde 40A regelaar en deze motor op 2S: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...r_cooled_Brushless_Outrunner_3700kv_600w.html
    Dat zit met een Ø36 mm Graupner prop op het randje van onvaarbaar...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Bij de 30A valt het nog wel mee hoor Jan , in de Eco Manta paste het ook makkelijk met de regelaar op z'n zij en daar heb je ook niet heel veel ruimte in.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het valt bij de 30A nog wel mee hoor Jan.
    Heb hem ook in de Eco Manta van mn vriendin gehad en met de regelaar op z'n kant ging dat prima ondanks dat je daar ook niet heel veel ruimte in hebt.
     
  8. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  9. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vaar in mini mono gewoon een Turnigy 40A van hobbyking (vliegregelaartje van 23 euro) werkt top. 3000kv heb ik ook op 3s in mijn mini mono voor de NK wedstrijden, heb er dan een 1800mah lipo in en 34mm propje. Starre as heb ik uiteraard ook, gaat super in mono's hoor zowel in gestepte als ongestepte rompjes.

    Heb ook 3 x een Dart gehad btw, dus ook die kan prima met een verenstaal asje :)
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  11. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Kantelkamer tot voorin de neus laten doorlopen. Je hebt dat volume nodig om goed te kantelen. Motorsteun net voor de step plaatsen zodat motor zo laag mogelijk in de romp komt
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly

    Hallo Marcel, 3 keer een dart gemaakt??? ervaringsdeskundig dus, die setup die je noemt ga ik maar eens uit testen eerst de 3000kv en als optie nog de scorpion motor 3550kv.
    Eindelijk maar eens de malletjes voor de kantelkamer gemaakt die ik van epoxiplaat ga maken eerst het kleine schotje zodat ik er nog redelijk bij kan komen en dan de lange.
    Dan zou de lipo daar nog naast moeten kunnen staan en anders ben ik genoodzaakt om een soort steuntje te maken want de lipo lijkt me erg groot.
    Asje ga ik zelf lagertjes in maken en een nylon washer er tussen en klaar, props heb ik in alle maten van tenchock en graupner.

    Wel hoop[ ik dat de kantelkamer zo ver genoeg naar voor steekt want anders kom ik er helemaal niet meer bij.

    eerst weer verder bouwen....
     
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    aaaah jammer, ik heb er niks aan als hij niet kantelt.
    Eerst maar een lange mal maken en vanaf daar maar zien en epoxi er in laten lopen, gewoon proberen maar :eek:
     
  14. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Lijkt moeilijker dan het is, lange plaat op maat knippen van karton, dan van epoxy plaatje maken, op zijn plek met paar druppels secondeljm vastzetten.dan met afplaktape aan binnenzijde langs de randen afplakken. Van achteren gat in de romp maken in de kantelkamer, daar epoxy langs de rand laten lopen en met föhn warm stoken zodat het goed doorloopt tot voorin. Zodra dat droog is voor de bovenkant van de kantelkamer dat nog een keer doen. Vervolgens dun glasbandje of matje aan binnenkant in de romp lamineren over de verbinding romp schotje.


    Lipo komt half op de as te liggen. Past net niet naast de as. Steuntje maken daarvoor zodat de lipo schijn omhoog op de AS komt te liggen. Regelaar naast de motor tegen kantelkamer aan.
     
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    oke moet te doen zijn, bedankt voor de tips, dit heb ik nog niet veel gedaan.
    Zelf dacht ik als de as nou nog iets uit het midden geplaatst word om propwalk tegen te gaan moet het net kunnen maar zeker weten doe ik het nog niet...maar dat er iets voor de lipo moet komen om hem goed vast te kunnen zetten is geen probleem.
     
  16. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn mini mono assen zitten hooguit 1 mm uit het midden, btw vergeet de turnvin niet, scheelt enorm in vaargedrag. Mocht je eens willen kijken, 17 april is er weer een nk wedstrijd in Hengelo op een toplocatie. Stukje rijden, maar dan zie je ze ook varen en kan je eventueel ook zelf je bootje even meenemen. Mag je ook wel even een rondje varen met 1 van mijn mini mono's
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2016
  17. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    De kantelkamer zit erin alleen morgen testen op waterdichtheid.
    Wat ik wel raar vind is dat ik in competitie alleen maar binnenloop motoren tegen kom, mijn setup zou een buitenloper zonder koeling in mijn geval niet, en een 50a vliegregelaar zonder koeling zijn.
    Moet ik op de regelaar zoiezo een koelplaatje maken of is het meer alleen als ie echt te heet word ?
     
  18. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Waterkoeling op de regelaar is niet nodig normaal gesproken. Buitenloper koelt door het draaien, dus gaat goed. Toen ik een buitenloper in mijn mini mono had (eerste wedstrijden van dit jaar) had ik zowel de motor als regelaar niet voorzien van waterkoeling. Ben overgestapt op een binnenloper omdat de buitenloper door het enorme koppel de mini mono na de bocht nog wel eens op zijn zijkant trok :) dus ik dan heel voorzichtig op het gas moest.
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Oké Marcel , draaiend deel van de buitenloper had teveel invloed zo te horen.
    Wat vaar je nu dan toch geen 2040?

    Heb er nu een Chinees roertje achter met koeling mooi alles uitgeboord en dus zeer goede water aanvoer maar aan de achterzijde veel te dik dus gaat op zeker een hand gemaakt rvs roerblad (mes) worden en een wat dieper blad worden niet langer bedoel ik dan.
    Dus eigenlijk zou ik het zonder koeling af moeten kunnen........
    Motor komt vlak naast de kantelkamer en word lastig om iets te koelen aan te brengen.
    Is nog even afweging waard dus en zal even een paar foto 's plaatsen
    Gr G
     
  20. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vaar nu een Tenshock 1515 serie motor in mijn mini mono, in mijn andere mini mono (net verkocht) zat een Tenshock 1030 motor. Overigens heb ik wel weer een buitenloper in bestelling staan om in mijn ietwat bredere mini mono te proberen :)

    Zou inderdaad prima zonder koeling moeten kunnen. Indien je koeling voor de motor nodig hebt, is er iets verkeerds qua setup nl…..de buitenloper koelt zichzelf. Ik zeg in september van de partij? Gelijk even een nooduit in het bootje gezet?
     

Deel Deze Pagina