Hydro&marine dart

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 6 jul 2015.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Had even gekeken op de site van tenshock en mocht mijn bedoelde Scorpion buitenloper teveel problemen opleveren ga ik daar maar eens een binnenloper aanschaffen eerst maar testen over een paar weekjes.

    Nooduit komt er in boor ik zo er door heen beetje epoxi erom en klaar.
    Wil hem volgens de regelgeving opbouwen dus heb overal aan gedacht, nummer bordje bv
    Lijkt me leuk om eens een ronde mee te draaien in deze klasse !!!! En misschien komt het er wel van.

    Gebruiken jullie nog extra caps in de minimono klasse ? Lijkt me niet maar ik heb ze liggen........
     
  2. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Caps zijn totaal niet nodig, gebruik ik in mono1 ook niet, alleen in mono2 heb ik extra caps aan mijn regelaar zitten (vaar ik op 6s). Btw mocht je tzt over willen stappen op een binnenlopertje, heb ik een goed adresje voor je voor Tenshock motortjes voor weinig (Aliexpress app op je telefoon installeren, kost een 1030 inclusief verzenden circa 24 euro en een 1515 inclusief verzenden 30 euro (stuk minder dan bij Tenshock).
     
  3. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    20160727_141034.jpg 20160727_230535.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Een beetje rauw nog en nog niet netjes maar het vordert, ashoek is nog niet helemaal bepaald ivm het plaatsen van de motor.
    De as kan nog vlakker maar lijkt me niet nodig om toch een beetje hoek over te houden......
    Het tussenschot van de kantelkamer staat niet helemaal haaks maar als hij maar kantelt, hoop dat dat goed gaat.

    Tot zover
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    As gelagerd en geplaatst, motor geplaatst, steuntjes gemaakt voor de as en de stuurservo en met de stuurinrichting begonnen, het begint vorm te krijgen.
    Zoals je ziet werk ik graag met aluminium dit werkt prettig veel maak ik van plaat materiaal maar ik gebruik ook profiel, wel worden het roer en de turnfin waarschijnlijk van rvs.



    September moet te halen zijn om eens een wedstrijdje mee te kunnen doen ;)
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    De foto is niet pal van de zijkant genomen, dus het beeld kan vertekenen, maar als ik een liniaal van de step naar de spiegel leg, komt de naaf van de prop halverwege die lijn.
    In mijn optiek is dat te diep en zal de boot behoorlijk nat varen.

    Wat mij betreft kan de motor nog wel lager, of het gat voor de as hoger in de spiegel.

    Groeten, Jan.
     
  9. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Jan,

    Dus je bedoeld als ik vragen mag dat de prop te diep in het water steekt?
    Dat is eigenlijk de hele tijd mijn vraag , heb ooit eens iets van een percentage gelezen, percentage van de lengte van de hul op een Amerikaans forum, maar is bij mij altijd een beetje gevoel. (plaats van het roer en turnfin)
    Stel dat de prop te ver naar achter steekt is er maar 1 een oplossing om trim tabs te plaatsen maar zeer liever niet natuurlijk.
    Ik kan daar gelukkig nog mee schuiven :)


    De hoek van de as heb ik al minder gemaakt of krijg ik nou het idee dat er helemaal geen negatieve hoek meer in hoeft???
    Tevens steekt hij nu ook iets minder uit de spiegel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    1) inderdaad, met de as zo diep zal de neus in het water gedrukt worden en zal de boot erg nat lopen (respectievelijk onvaarbaar worden boven een bepaalde snelheid).

    2) Vuistregel is om de voorzijde propnaaf tussen de 10 en 13% van de romplengte uit de spiegel te laten steken.
    Je wilt het roerblad het liefst naast de prop hebben, om propwalk tegen te gaan.
    De prop te ver achter de spiegel vergroot de propwalk.

    Op de foto moet je maar eens een liniaal van de step naar de spiegel leggen (de carbon staaf op de foto ligt niet op de step...), de propnaaf steekt dan nog steeds door die denkbeeldige lijn heen (en zit dus te diep).
    Ik houdt altijd 1,5-3 mm speling tussen de propnaaf en de denkbeeldige lijn.

    De boot vaart straks op de step en de laatste paar centimeters van de bodem, je wilt dan niet de schroefaskoker door het water slepen (nog even afgezien van het rampzalige effect dat een te steile ashoek op het vaargedrag heeft (zie 1).

    Groeten, Jan.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Jan,

    Bedankt voor je reactie , ik las mijn eigen verhaal en vond het niet erg duidelijk doordat ik verschillende termen heb gebruikt.
    Jou verhaal is me nu wel duidelijk en dat maakt de situatie inderdaad zo dat de prop erg ver onder water zit.
    Alles in de boot zit nog voorlopig en kan nog aangepast worden.
    Ik ga ermee aan de gang NA de vakantie helaas.

    Gr Gerjan
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hij is klaar :banana: jaaaa en bouw nooit meer een minimono ik ben er te zeikerig en te precies voor en de werkruimte is ook echt krap.
    A.s Zondag zal de vaart zijn en ben erg benieuwd na 2 jaar, moet nu wel varen met een elastiekje om mijn gashendel, ging even niet anders met mn pistoolzender in combinatie met de swift vlieg regelaar.
    De nooduit zit erin de kantelkamer is dicht en eerst maar in bad kijken of hij goed kantelt en als het een beetje weer is de eerste vaart......
    Mijn zoontje is zo vriendelijk geweest om een schaartje op de koelslang uit te proberen hahaha


    Opties zouden zijn een langere buitenloper 3000kv met meer koppel en natuurlijk grotere props 29 t/m 34,5 mm

    Wat foto,s.......
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2017
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Ziet er goed uit!
    Succes met de maiden.

    We hopen natuurlijk op een filmpje...

    Groeten, Jan.
     
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly


    Hallo Jan,

    Tuurlijk zal ik filmen heb er een spybril voor aangeschaft, ben gek op het werken met alu en hoop dat het gewicht mee valt, heb geen idee wat het verschil aan gewicht is met epoxi plaat ik zal hem eens wegen morgen....
    Verder hoop ik eens aan een wedstrijd mee te kunnen doen in Hengelo.

    Het stemt me tevreden dat je het er goed uit vind zien Jan.


    Gr Gerjan

    Dank voor de hulp van Peet 2brothers
     
  16. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Gerjan,

    Succes met de maiden. Eventueel komende zondag in Zutphen bij de NK wedstrijd komen kijken/meevaren? Anders help ik je daar graag even met het afstellen hoor :)
     
  17. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Bootje vandaag hier in handen gehad. Paar kleine aanpassingen gedaan en nog een paar kleine aanpassingen die door Gerjan thuis gedaan gaan worden (as nog iets vlakker, motor iets lager in de steun en failsave en stuuruitslag op de zender instellen en dan komt het helemaal goed :)
     
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ja was een nuttige testdag en officieel de 3e testvaart....veel geleerd, behalve die lange duik onder water was niet prettig met het gas erop vanwege geen ontvangst.....duurde wel heel lang :( en een sloot water in de boot maar gelukkig kwam hij weer boven.
    Aanpassingen aan het vaarvlak (step verkleind), cog aangepast en een nieuwe turnfin dicht aan de romp zorgden ervoor dat hij al een stuk beter vaarde.

    Thnx Marcel

    Zal even pics en filmpje plaatsen.
     
  19. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Test 1 bij Marcel @ de botentest vijver.
    Voor mezelf teleurstellend maar afstellen geblazen.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina