Hydroplane Mathea VII (roundnose)

Discussie in 'Speedboten' gestart door eric_laermans, 20 jul 2009.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Beste Lezers,

    Sinds kort ben ik een Mathea VII Hydroplane aan het bouwen. Het gaat om een modelletje uit de stal van Aeronaut en het is een echte klassieker. Wie o wie heeft er tips aangaande zwaartepunt, propellor-keuze (met of zonder lift) en eventuele motorisering?

    Ik heb al gekeken op Duitse fora, maar wordt niet veel wijzer...

    Groet,

    Eric
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Heb je deze ook gelezen?
    RC-Raceboats.de - Forum | Monos, Hydros, Rigger, Ecos... | Mathea VII von aeronaut

    Vooral de tip van Frank, om de hoek van de sponsons te vergroten lijkt mij een goed idee, dan kun je met een relatieve zwakke (en dus lichte) motorisering de boot in plané krijgen.

    De romp wordt t.o.v. een epoxy roundnose behoorlijk zwaar, met Lipo's en een borstellose motor Ø 28mm watergekoeld, kom je dan een heel eind.

    Hoe groot wordt de boot?

    Groeten, Jan.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De Mathea wordt iets groter als 60cm en ben ik van plan te voorzien van een krachtig motortje. De tip m.b.t. de sponsons begrijp ik nog niet helemaal... Betekent dit dat het verloop van de onderkant van de sponsons van achter naar voren steiler omhoog gaat lopen?

    Is het verder een goed idee een Flex-drive te kiezen in plaats van starre achteras? Flex-drive kan vrij eenvoudig versteld worden of niet?

    Groet,

    Eric
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    De Mathea VII is een ouder ontwerp, en houdt zich behoorlijk aan het origineel, waarbij de hoek, die de sponsons maken t.o.v. het water heel klein is.
    Helaas is het water niet op schaal en zal een model nooit de snelheid van het origineel halen (hoewel...), dus het vergroten van de hoek naar 4° zal het in plané komen enorm helpen, ook loopt de boot een stuk minder 'nat' (met een originele sponson hoek zal de boot veel meer op het water plakken).

    Een verstelbare strut is erg gemakkelijk bij het instellen van de romp en het aanpassen aan verschillende propjes (veel lift, strut omhoog, weinig lift, strut lager).

    Groeten, Jan.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Beste Jan,

    Bedankt voor de reactie! Wat bijzonder erachter te komen dat zo'n hydro toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Toen ik eraan begon dacht ik er erg makkelijk over, twee sponsons + schroef waarop de boot met hoge snelheid rust en that's it?! Maar het is toch allemaal complexer om alles op snelheid te krijgen...

    Zijn er 'standaard' aandrijfcombinaties die zich lenen voor dit soort bootjes? En wat biedt meer power, LiPo's of NiMh's? En heeft het zin om te overpoweren? Dus, houd je het bootje licht of ga je juist zwaarder en voor veel vermogen?

    Groet,

    Eric
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric

    Haha!

    En hydro is na de rigger een van de lastigste boten om goed varend te krijgen, hoe kleiner, hoe beroerder dat wordt, vanwege de beperkte ruimte.
    Lipo's hebben de voorkeur boven NiMH, meer power bij minder gewicht.
    Kijk goed uit wat je besteld, het moet wél in de romp passen...
    Je kunt soms bijvoorbeeld beter twee 2S lipo's in serie geschakeld kwijt, dan één dikke lipo van 4S.

    Het voorstellen van aandrijfcombinatie laat ik aan de hydro experts over, ik vaar hoofdzakelijk monohulls (en één miniroundnose).

    Groeten, Jan.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vooralsnog ga ik voor een starre as en een licht, edoch sterk motortje. Met name Graupner heeft behoorlijk wat keuze. Wat zou een goede optie zijn voor een roundnose van 60cm? Iemand een idee?
     
  8. tammozijlker

    tammozijlker

    Lid geworden:
    1 apr 2009
    Berichten:
    46
    Mijn rigger gaat met een inline 570M als een speer (ook ongeveer 60 cm.)
     
  9. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

    Starre as en Hydro gaat niet samen je zult het echt met een flex-as moeten gaan doen.

    As moet net zoals een rigger eruit komen .

    [​IMG]

    Michiel.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Zoals Michiel al zei, verdient een flex-as de voorkeur.
    Je bent dan veel flexibeler in de in- en afstelling van je boot aan de verschillende typen props.

    Een starre as moet héél lang zijn, waardoor de motor vér voorin komt te liggen (lekker onbereikbaar...) om de ashoek zo klein mogelijk te houden.
    Dan nóg beperk je je enorm in het aantal te gebruiken props, met het risico, dat de boot nooit lekker zal lopen.

    Groeten, Jan.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Tijd voor een update... en een foto.

    [​IMG]

    De kap vordert gestaag. Het werken met mahonie-fineer is nieuw voor mij, maar gaat vooralsnog prima.

    @pompebled (Jan): Hydro&Marine hebben in hun standaard configuratie voor de Miss U.S. Classic (klassieke roundnose) eveneens een flex-as. Geen twijfel dat zo'n setup het meest praktisch is. Als ik uiteindelijk toch ga voor een starre as, is dit omwille van het feit dat low-tech weer iets meer rekening houdt met het klassieke karakter...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Kijk eens op de shop van ETTI.Die hebben een heel leuk strutje voor Hydro.
    En ik vaar zelf met de outrunner van ETTI & 3s LiPo.En dat met een prop X432 is een topcombinatie.Regelaar is een 45A van ETI.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Update...

    Het lamineren was een hele klus. Het strijkijzer bood hulp bij de bochtjes...

    [​IMG]

    Nu nog schuren en lakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Super gaaf! Altijd mooi, dat fineer op een boot!
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Laatste update...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. The Rednax

    The Rednax

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Elst
    Hee Eric,
    Hoe gaat het met de boot?
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Stapje voor stapje klein beetje vooruitgang... Vandaag het H&M-roer gemonteerd en de afgelopen dagen met name de binnenkant van de hydro klaar gemaakt voor het inbouwen van de motor. Alleen welke motor.

    De volgende motor lijkt mij voorlopig een goed alternatief:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...2848SL_3900kv_Brushless_Inrunner_(WaterCooled)

    Met volgende vaarregelaar:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...Name=Turnigy_Marine_80A-HV_Brushless_Boat_ESC

    En volgende LiPo pack:

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 35C Lipo Pack $21.14

    Helaas is het niet woekeren met ruimte in het binnenruim :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    De motor uit je link heb ik op 4S gevaren in een monohull van 65 cm, dat was vrij heftig.
    In een Hydroplane zou ik het wel aandurven op 4S met een oppervlakteschroef.

    Als jij de prop echter onder water hebt, zou 3S kunnen, maar 24000 rpm onder water is fors, en voor een oppervlakteschroef weer aan de tamme kant.
    Zorg dat je, zeker met een onderwateraandrijving, met een klein propje begint, zodat de motor toeren kan maken.
    Ben je aan het vaargedrag gewend, dan kun je groter gaan proppen.

    De regelaar is een beetje overkill, ik vaar deze motor met een 80A watergekoelde vliegregelaar.(die zijn goedkoper in de aanschaf...)

    De Lipo is wat aan de lichte kant naar mijn smaak; de motor trekt maximaal 68A en de Lipo zit met 77A mij te dicht bij z'n bovengrens.
    De 4S Lipo die ik gebruik voor deze motor kan 100A leveren zonder warm te worden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2009
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Daarnaast denk ik dat je ook meer capaciteit wilt voor je Lipo. Met 2200mAh is de accu letterlijk binnen een paar minuten leeg. Rond de 4000mAh is beter!
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @ DirkJan

    Ik denk dat het moeilijk zal worden met grote accupacks nog in plane te geraken. Maar het is de moeite waard iets groter te proberen voor een betere vaartijd. Of vaker de accu wisselen, ik ben er nog niet uit. Waarschijnlijk ga ik de accu tussen motor en roerservo in plaatsen dus het is niet woekeren met ruimte. Verder ontbreekt het mij aan ervaring met dit soort boten om te weten of de combi motor-regelaar-accu wel sterk genoeg is voor een leuk vaarbeeld. Het schijnt toch wel lastig te zijn een goede setup te kiezen voor dit soort boten.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009

Deel Deze Pagina