Hydrowiesel, gaat dit werken?

markjuhh

Forum veteraan
Hallo mensen

Ik ben sinds een tijdje bezig met een wiesel. Lijkt me een leuk bootje om mee te beginnen aan de RC boten.
Ongeveer halverwege de bouw heb ik besloten dat ik alvast aan een 2e wieselrompje ging beginnen, dit omdat ik nogal lang bezig ben geweest het goede koppelstukje te vinden voor de motor en as :sleepy:

Na een beetje meer neuzen hier op het forum begon het toch te kriebelen om een hydro te bouwen. maar om nou al aan een 3e boot te gaan beginnen voor de eerste helemaal af is vond ik dan ook wel een beetje teveel van het goede :)

Toen ben ik een beetje gaan meten, tekenen, snijden en plakken en toen leek mn 2e wieselrompje al heel snel op een hydro in aanbouw :-D
Maar omdat ik eigenlijk nog niet zo heel veel van boten weet, laat staan van hydro's, hoop ik dat met de hulp van dit forum het uiteindelijk gaat lukken om er een leuk varend bootje van te maken :)

Hier wat foto's:
Samen met de wiesel

Van de zijkant (beetje donker)

vloedkanaal maken of niet?

Bovenkant

Voorkant

Onderkant

Graag jullie meningen over dit projectje!!!

En niet te vergeten: Waar moet ik allemaal op letten bij de verdere bouw?

Laatst bewerkt:
Drijven en varen zal het wel denk ik doen.
Wat voor aandrijf setup ga je gebruiken? Die van de wiesel of van een hydro?
Hoe ga je verder beplaten? Stukje bodem, stukje dek, stukje zijkant, stukje bodem, stukje dek, etc. Is het niet verstandig van dek naar bodem of andersom te bouwen.
Is het materiaal alleen balsa of ook triplex en hoeveel mm.
Ik neem aan dat je de nodige hydromite topics in forums al heb afgeschuimd, daar staat het nodige in.

Leuk hè dat bouwen, vooral als tijdens de bouw, allerlei ideeen te binnen schieten die je eigenlijk meteen wil toevoegen en/of gebruiken.
Zo heb ik bij mijn vertraagde wieselbouw de kap diverse keren aangepast en tijdens de bouw ook al een bouwplan gemaakt van een mod op de wiesel, airboat style(zie afb).
zijaanzicht_airwiesel.jpg

Al met al zou ik zeggen gewoon lekker door bouwen, zorgen dat beide varen en lering trekken van wat wel en wat niet kan. En daarna als je er plezier in hebt bootjes zelf te bouwen een verbeterde versie van je laatste project maken met nieuwe of evt. de gebruikte hardware.
Niet kijken naar andere type boten todat deze af is en vaart, anders heb je voor je het weet een hele kamer vol met niet volbrachte projecten.:mrgreen:
Zorg dat je er plezier in houd.

Oh ja, men houd hier heel veel van plaatjes van bouwprojecten en problemen. Met dat, zullen je vragen altijd wel een antwoord vinden.:)
Je begint in ieder geval goed.

grtz. Ronald
W4kuS3i

Hey

Bedankt voor de snelle reactie! leuk idee ook zo'n airwiesel! :)

Wat voor setup ik ga gebruiken weet ik nog niet, wil eerst wat meer inzicht krijgen in wat mogelijk is en wat het snelste/fijnste vaart! maar ik denk dat wieselspul iets aan de lichte kant is voor zo'n rompje?

met de beplating wou ik van af de bodem gaan beginnen. achter zit er al wel een stukje dek op maar dat is nog van toen het een wiesel moest worden :)

heb het geheel van 2mm hout gemaakt, de dwarsribben (hoe je het ook noemt) zijn van balsa en de ribben van voor naar achter zijn van 2mm multiplex, de rest wou ik ook van balsa gaan maken om hem zo licht mogelijk te houden en dan afwerken met stevige glasweefsel en polyester.

Ik ga nu eerst maareens hydromyte bij de zoekfunctie intypen en kijken wat ik dan tegenkom :)

Hey,

Voor afwerking kun je beter mat met epoxy gebruiken, dat is wat flexibeler en lichter. zo krijg je niet als je ergens tegenaan vaart een ongelofelijk grote barst.(ligt eraan hoe hard je het doet)

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Voor afwerking kun je beter mat met epoxy gebruiken, dat is wat flexibeler en lichter. zo krijg je niet als je ergens tegenaan vaart een ongelofelijk grote barst.(ligt eraan hoe hard je het doet)

Groetjes,

Jelmer

hey

ik zat aan polyester te denken omdat ik dat hier toch al heb ivm scooterkappen, en dat het iets zwaarder is maakt me niet zo heel veel uit omdat ik met de bouw zelf ook al probeer zo licht mogelijk te blijven.

Maar wat is nou in het kort het verschil tussen polyester en epoxy?

mzzl

hallo

de prijs

dat was in't kort

in't lang
het zijn twee verschillende producten
polyester daar kan je wat meer mee rotzooien wat de verhoudingen betreft en het is iets zwaarder

epoxy daar luistert alles heel nauwkeurig
je mag niet afwijken van de mengverhoudingen of het loopt fout
ook de temperatuur en vochtigheid spelen een rol
epoxy stinkt minder en is ietsje minder ongezond

groetjes raf

als ik dit zo lees ga ik hem toch maar in de poly zetten, gaat het zeker goed met mengen :)

en hoe moet er strx de schroefas achteruit komen? langs de spiegel of moet ie er onderuit komen? en op de tekening waar ik het hydrogedeelte van afgekeken heb ligt de as ook iets uit het midden, iets naar rechts volgens mij, moet ik dit ook aanhouden? dit is de tekening: http://www.astecmodels.co.uk/plans/16thAtlas_1.pdf

en dan de vraag waarmee kan ik hem het beste aandrijven? speed 500, 600 of 700(of nog iets anders)? heb al 1x accu 7,2v 3600mah voor de wiesel, hoelang zou een 600 of een 700 motortje het daarop uithouden?
Het bootje is nu +- 55cm lang en op zn breedst net geen 30cm

Laatst bewerkt:
hey

ben ondertussen alweer een stukje verder met de bouw, de bodem zit er nu helemaal onder! hij weegt nu net geen 150 gram!

zit nu nog een beetje met de vraag waar de turnfin moet komen. zijn daar een beetje algemene maten voor? (bijv. zoveel % van de ene maat ofzo?)

hier nog wat foto's!

16052009116.jpg

16052009120.jpg

16052009118.jpg

16052009119.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Mark,

Een hydro wil je zo licht mogelijk houden, in een 55cm romp is een 700 en 12 cellen wat teveel van het goede...
Ik zou het bij een 500 of 600 motor houden.
Kies de aandrijving zó, dat je minimaal 30.000 toeren aan de prop hebt.
7,2V is erg tam, 7 of 8 cellen zal beter werken.

De turnfin komt aan de rechter sponson, net als op de tekening in je link, de vorm is een kweste van uitproberen, een naar achteren wijzend parallellogram werk vaak goed.

Groeten, Jan.

hey

dan ga ik hem denk ik op 8 cellen laten lopen, er passen er precies 4 in het achterste deel van iedere sponson :D

alleen welke motor? voor zover ik bekend ben met electro (niet veel dus) ken ik alleen de speed serie van graupner eigenlijk, alleen zie ik daar zo geen motor bij staan die 30.000 toeren draait...
Wat voor soort motors zijn er verder die ik voor deze boot kan gebruiken?
wou er niet al te veel aan uitgeven in het begin, weet nog niet of het wel lekker gaat varen.

op mijn wiesel had ik een 540 motor met een 32,5 schroefje dat had een
geweldige snelheid dus als ik jouw was...
ik zou wel overal een heel goede koeling maken anders komt je de damp al snel uit
de kap.

ik hoop niet dat je water hebt gebruikt om je balsa te buigen?
het rot echt heel snel behandel het maar goed want anders heb
je binne de korste tijd alleen de spanten er nog staan.
ik heb er 25 grams of gedaan en ook met porienvuller behandeld.h
heb je nog meer vragen dan pm je me maar ik wil je er graag mee helpen
heb deze boot ook van balsa gebouwd. maar geen hydro maar daar heb
ik ook het een en ander verstand van. ik hoor het wel

mvg,

virgil

Het heeft een tijdje geduurt, maar ik ben er toch aan verder gegaan!
Hier wat foto's hoe hij er nu bij staat:
full

full

full

Nu ben ik denk ik ook op het punt aangekomen om de setup te gaan bepalen.
Ik heb dit motortje op het oog: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled))
Zou dit geschikt zijn op 7,2 volt?

En wat betreft het roer, hoe ver mag deze achter de boot uitsteken en hoever mag deze onder de boot uitsteken? En als laatste, weet iemand waar deze te krijgen zijn?

Alvast bedankt!

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat motortje is geschikt om op 7,2/7,4V te kunnen draaien. Als de nieuwe rompvorm goed daar op reageert kan het zelfs op 10,8/11,1V draaien.
Ik neem aan dat je met een flexas gaat werken?

Wil je het roer er achter of naast de prop hebben? Als ie ernaast komt dat mag het roerblad net zover staan als de prop. De hoogte van de roerhouder + roerblad moet met 70mm voldoende zijn.
Als het roerblad achter de prop zit is het aan te raden een hoger roerblad te nemen. Een turnfin die meestal geplaatst op de rechter sponsoon is dan niet nodig. Bij een roerblad naast de prop meestal wel.

Kompleet setje van gundert zou misschien wel bij 2Brothers te verkrijgen zijn. Of je moet heel handig zijn en de tools hebben om zoiets zelf te fabriceren.

Heb je misschien nog een plaatje van de zijkant van de romp? Just curious..
grtz. Ronald

Ik heb dit motortje op het oog: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled))
Zou dit geschikt zijn op 7,2 volt?

En wat betreft het roer, hoe ver mag deze achter de boot uitsteken en hoever mag deze onder de boot uitsteken? En als laatste, weet iemand waar deze te krijgen zijn?

Alvast bedankt!

Groeten

Hey

Ik was wel van plan een flexas te gaan gebruiken, aangezien een gewone as (volgens mij) nooit goed achter uit de boot kan komen.
Het was de bedoeling om het roer naast de prop te bevestigen. En dan heb ik het liefst een roer met water pick up.

Hier nog een foto van de zijkant:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back