Hyperion 720I Super Duo ontlaad niet alle cellen tot minimum voltage?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 5 mrt 2017.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik heb laatst mijn accu's even ontladen en weer op storage voltage gezet.
    Alleen ontlaadde mijn lader niet alle cellen tot de ingestelde 3,3v, maar zodra een cel op 3,3 volt stond kreeg ik het toontje te horen.
    De rest van de cellen hadden nog een voltage van, als ik het mij goed herinner, 3,4 of 3,5 volt.
    Is dit altijd zo, of heb ik iets ingesteld, of is er iets niet goed?

    De reden dat ik de accu's even ontlaad en weer naar storage niveau laad is dat ik eens gelezen heb dat dat de accu's hun capaciteit dan beter zouden houden, en de minder snel in zouden kakken.
    Ik rijd namelijk veel te weinig, ik heb nu al een paar maand niet gereden denk ik, anders zou ik ze gewoon even leeg rijden en weer bij laden.

    Ik heb de TCS END ACTION wel op Continue staan, dus misschien gaat hij wel door met ontladen na het piepje?
    Of maak ik mij weer zorgen om niets?

    Groeten,

    Ruud
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ontladen en tegelijk balanceren is niet zo nuttig. Tijdens normaal gebruik gebeurt dat ook niet.

    De lader doet het juiste als een cel de ingestelde ontlaadspanning bereikt en dan het ontlaadproces stopt. Hoe groot het spanningsverschil tussen de onderlinge cellen dan is, hangt voornamelijk af van de kwaliteit van de cellen.

    Bedenk je ook dat elke ontlaad- en laadcyclus ten koste gaat van de levensduur van de accu.
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Oké, ik dacht dat als ik gebalanceerd ontlaadde de lader allen cellen tot 3,3v bracht, omdat hij dus balanceerde.
    De accu's zijn een 6S 5000mah Gens Ace, en een 3S 3750 Turnigy Nano Tech.

    Dat weet ik, maar zo vaak gebruik ik ze niet helaas, dus dan kan ik denk ik beter de capaciteit goed houden, dan de capaciteit minder laten worden, maar heb iets langen kunnen gebruiken.
    Of is dat niet nodig/logisch?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer er één cel de minimum spanning heeft bereikt zal de (ont)lader stoppen met ontladen. Zou de (ont)lader dat niet doen dan zou die cel te ver ontladen worden en dat willen we zeker niet.
    Alleen wanneer de (ont)lader via de balans kabel zou ontladen zou elke cel apart ontladen kunnen worden. In de praktijk gebeurt dat (nog?) niet vaak omdat de meeste balancers maar een beperkte stroom kunnen verwerken. Vele komen niet verder dan 0,3A of misschien 0,5A. Als je de accu daarmee wilt ontladen kan dat lang duren.
    Overigens is het een "slecht" teken dat één cel eerder leeg is dan de andere cellen. Dat is een teken dat de accu al "versleten" raakt. Er bestaat nu ook een kans dat tijdens het rijden die ene cel ook eerder leeg is dan de rest. De ESC zal niet naar elke cel afzonderlijk kijken dus is de kans dat die cel te ver ontladen wordt duidelijk aanwezig.

    Alle accu's die weinig gebruikt worden zullen toch verouderen. De chemie binnenin blijft gewoon werken. Er zijn accu's die maar weinig en heel langzaam verouderen, die kunnen soms heel lang ongebruikt blijven. Toch zal de accu door zelfontlading langzaam maar zeker leeg raken. Af en toe opladen is dus noodzakelijk.
    Bovenstaande geldt dus ook voor LiPo's. Een bijkomend "nadeel" van LiPo's is dat ze er vrij slecht tegen kunnen als ze helemaal geladen weg worden gelegd. De chemie verouderd dan sneller en heftiger. Daarbij kan er ontleding van het elektrolyt ontstaan. Je krijg dan gasvorming binnenin en de accu zal opzwellen. Als dat gebeurt is het al niet best meer met de accu. De capaciteit zal duidelijk minder zijn en hij kan minder stroom leveren.
    De accu ontladen voordat je hem weer oplaad (tot de bewaarspanning) heeft geen enkele zin. Je zal het verouderingsproces daarmee niet verminderen, laat staan stoppen. Heel strikt gezien is het zelfs nadelig want in theorie is dat een keer laden en ontladen en moet je dat van de levensduur aftrekken. Stel dat je een LiPo 2000 keer kunt laden en ontladen. Dat is dus één minder. Daar zullen wij modelbouwers niets van merken. Een LiPo zal bij onze manier van gebruiken nooit van z'n leven die 2000 keer halen. Wij mogen blij zijn als we de helft halen. Zelfs dat kan nog veel zijn!
    Wanneer je de accu na lange tijd ongebruikt te zijn geweest weer gaat gebruiken zal je merken dat hij minder zal presteren. Na een paar keer laden en ontladen wordt dat wel weer iets beter maar als nieuw wordt het nooit meer.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    LiPo's hebben geen geheugeneffect, het ontladen geeft alleen maar extra slijtage.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Oké, dan doen we dit dus niet weer.
    Ik dacht dat de balans kabel het voltage mat, en het ontladen gebeurde door de laadkabel, en het laatste beetje door de balanskabel, net als het laden.
    Vandaar dat ik dacht dat alle cellen op 3,3v kwamen, weer wat geleerd!
    Ik moet gewoon weer vaker rijden..
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Meten gebeurt inderdaad via de balanskabel en ontladen via de laadkabel. Alleen balanceert vrijwel geen enkele lader als je hem als ontlader gebruikt. Er zullen waarschijnlijk wel laders zijn die dat wel doen maar veruit de meerderheid doen dat dus niet.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast, het balanceren gaat met een heel laag amperage.
    kortweg, als de lader de andere cellen gelijk wil trekken, zal hij het vermogen zo ver terug moeten schroeven dat de balancer het weer aankan.
    Bij ontladen is dit doorgaans niet echt nuttig.

    Daarom zie je bijna alle computerladers met balancer het vermogen terugschroeven naarmate de accu voller raakt.
    Bij nieuwe accu's is dat vrij laat.. cellen raken niet zo snel uit balans..
    bij oude accu's zijn de cellen wat rotter, en zullen dus ook eerder in onbalans raken..
    Dus zal de lader ook eerder vermogen terugschroeven om de balancer zijn werk te laten doen..

    Tot het punt dat je eerst een accu in een uurtje vol had, en na een jaar met dezelfde instelling opeens 1,5 uur over doet..
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het klopt helemaal wat je schrijft Student maar het gaat hier om het ontladen en niet het laden. Balanceren tijdens het ontladen is een heel ander verhaal!
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Tijdens ontladen kan de balancer toch niet meer verwerken dan tijdens laden?

    Enig zelfnivellerend vermogen is er natuurlijk altijd.. maar dat vat ik even niet onder balanceren..
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ontladen gebeurt niet door de balancer. Daar is een aparte schakeling voor ingebouwd die meer vermogen kan verwerken.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet toevallig (dankzij zo'n slecht pakket..) dat de lader een accu in de gaten houdt tijdens ontladen.
    Als 1 cel te ver zakt, regelt hij vermogen terug.
    Ontladen gebeurt inderdaad via een andere schakeling dan laden.. maar de balancer is wel actief.

    Ik heb een keer een zeer slecht pakket middels langzaam ontladen, langzaam laden weer goed gekregen.. Puur een kwestie de balancer de tijd geven

    Maar.. dit kan bij verschillende laders anders werken natuurlijk.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn grofweg twee soorten balancers. De "active" en de "passieve" balancers.
    De actieve balancers zijn "slimme" schakelingen meestal bestuurd door een computer. De celspanningen worden constant in de gaten gehouden en als er één te hoog wordt zal een deel van de laadstroom om die cel geleidt worden en waardoor die cel minder geladen wordt. Eventueel wordt ook de laadstroom verlaagd om te zorgen dat de balancer het wel aan kan.
    Dit is een heel goede manier van balanceren maar er kleeft een klein nadeel aan, het laden kan hierdoor langer duren. Vooral als er wat veel onbalans is bij een accu met veel cellen.
    Een actieve balancer kan ook werken tijdens het ontladen maar dat wordt maar zelden gedaan. Ik ken geen laders die dat doen maar ik ken dan ook lang niet alles laders. :rolleyes:

    De passieve balancers zijn heel simpele schakelingen waar geen computer bij komt kijken. Feitelijk is het alleen een elektronische schakelaar die een weerstand parallel schakelt aan de cel als de maximale spanning (4,2V) is bereikt. Als één cel vol is maar de rest nog niet gaat er stroom door die weerstand lopen waardoor die cel in ieder geval niet verder wordt geladen en misschien zelfs ietsje wordt ontladen. Omdat deze balancer allen werkt als de cel spanning maximaal is zal deze nooit werken tijdens het ontladen.
    Het is een werkbare manier van balanceren maar wel super simpel. Dat is dan ook het grootste voordeel, simpel dus goedkoop en makkelijk te maken. Veel van de goedkope laders gebruiken daarom deze manier van balanceren.
    Het grootste nadeel is dat meestal maar een beperkte stroom door die weerstand kan lopen. De laadstroom kan dus niet zo hoog zijn als de balancer ingrijpt. Wanneer de accu in goede conditie is zal de balancer pas op het allerlaatste moment ingrijpen. De laadstroom die dan nog loopt is heel gering dus levert dat geen probleem op. Bij grotere onbalans of zelfs een kapotte cel is het een ander verhaal. Ik heb wel eens een balancer gezien die al vrij vroeg in moest grijpen. De laadstroom was nog knap hoog en moest dat dus verwerken. Helaas was dat te veel voor de weerstand die dus begon te verkleuren en dampen.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad zijn er meerder uitvoeringen van elk type balancer ik heb het met opzet algemeen gehouden. Elk type en elke ondersoort gaan bespreken zou veel te ver gaan. Daarbij ik ken ze ook niet allemaal.
    De passieve balancer is inderdaad langzaam maar zeker aan het verdwijnen. In het begin waren er geen andere, de actieve balancers zijn pas later gekomen. Toch vindt je ze in meer laders dan je zou denken, vooral de goedkope laders. Ze doen hun werk goed en als er geen al te grote onbalans is is het laadvermogen terug regelen niet noodzakelijk, ze werken dan behoorlijk snel.
    "Vroeger" waren 4S accu's al knap grote accu's dat speelt ook een rol. De moderne 6S tot wel 10S accu's kan je moeilijk met een passieve balancer laden. De kans op onbalans is duidelijk groter en de laadstromen zijn ook (veel) groter. De balancer kan dan makkelijk problemen krijgen als hij "vroeg" moet ingrijpen.
    Wanneer er een geringe onbalans is zal de laadstroom klein zijn wanneer de balancer ingrijpt als één cel vol is. De lader is dan al in de constant voltage mode, de laadstroom kan dan makkelijk door de balancer verwerkt worden.
    Overigens berust de werking van alle balancers op dit principe want er zijn nog geen, ok misschien een enkele, balancers die de volledige laadstroom kunnen verwerken. De meeste balancers kunnen rond de 300mA verwerken. Modernere balancers kunnen zo rond de 1A verwerken en ik ken er slechts één die 3A kan verwerken. Dat is allemaal zeer ruim minder dan de laadstromen die vaak gebruikt worden. Een 5000mAh accu laden met 5C is toch echt 25A!
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
  15. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ernst een beetje kennende is dit een tikfoutje - 5000mAh met 5C laden, is toch echt 25A.
    Heel leuke discussie hier - ik werk bij Automotive en stel je dus de problemen maar even voor bij het electronisch bewaken van het accu pakket van een electrische auto. De Tesla model S heeft volgens Google/Wikipedia 7104 LiPo cellen (85kWh) verdeeld over 16 modules van 6S74P. De modules worden in serie geschakeld, dus feitelijk 96S74P. (96S= 400v!!)
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Oops, dat moet inderdaad 5S zijn. :oops:
    Ik heb het veranderd. ;)
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ron,

    Lipos hebben een prima geheugen.
    Als je ze te laag (te snel) ontlaad, worden ze dik en vadsig..
     
    Bruno van Hoek en ron van sommeren vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Sommige krijgen nog slechtere gewoontes. Die gaan zelfs roken......:rofl:
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wel een heel "zware" sigaar dan. ;)
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Of pijp. De Fransen weten dat zo treffend te verwoorden: "Papa fume une pipe lourde"
     

Deel Deze Pagina