Hyperion eos 730i duo incorrecte voltmeting

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jaagpad, 25 dec 2017.

  1. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    heb een tweedehands hyperion eos 720i super duo3 gekocht.

    (Had er al een die al een paar jaar perfect werkt op een paar gierende fannetjes na)


    Helaas kat in de zak. Verkoper gaf aan dat hij 100% was echter bij gebruik bleek het anders en verbazingwekkend reageert hij niet meer op emails.
    Dus ook in de modelbouwhobby zitten niet zulke frisse mensen helaas.

    Dus nooit meer wat laten opsturen voor mij.

    De ene lader doet het perfect, de andere lader meet bij cell 1 constant .04 V te weinig. Hierdoor werkt balance charge niet naar behoren en slaat de lader niet zelf af.
    Ik heb de firmware al vernieuwd maar dat geeft geen oplossing.

    Is er een adres waar ik hem kan laten repareren?

    Hang er nu een simpele lipo balancer aan maar dat is natuurlijk geen oplossing
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2017
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je kan het aan "de service dienst" vragen. Jan repareert al jaren allerhande apparatuur voor de modelbouw en is de officiële reparateur voor onder andere Graupner. Helaas bestaat Robbe niet meer, daar was hij ook de reparateur van. Je kan hem bereiken door een communicatie met hem te starten. Zijn forumnaam is "Corrien".
     
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    Hyperion heeft geen reparatie service, reparatie van dit probleem zal erg lastig worden.
    Heb zelf wel eens een gerepareerd echter had ik ook laad problemen die ik niet kon oplossen helaas.
    En een schema is er niet van en krijg je ook niet, geprobeerd bij Hyperion maar kreeg eentje wat er wel iets op leek maar was niet wat ik nodig had.
    Succes, groet Hans

    ps zou inderdaad van de verkoper netjes zijn om de zaak op te lossen.......
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik heb twee jaar terug mijn Hyperion DUO naar een bedrijf in denemarken gestuurd die zich presenteerde als Hyperion reparateur. Kortsluitng gemaakt op de balanceer stekker en daarmee was een uitgang dood. Opgestuurd voor mijn vakantie, na twee weken de bevestiging ontvangen dat het gerepareerd kon worden voor 45EUR, vanaf de camping paypal er op losgelaten en bij thuiskomst stond de lader bij de buren. Alleen jammer dat ik het adres even niet kan terugvinden.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Helaas gaat mijn paypal historie niet ver genog terug om de reparateur te vinden.

    Al je het zelf wilt proberen, volg dan deze demontage handleiding. Ik gok er op dat de 2x6 grotere weerstanden op de laatste foto de weerstanden zijn waarover de celspanning gemeten wordt. Als je daar de 0,04V fout kunt terugvinden kun je die wellicht aanpassen.

    https://www.ifixit.com/Guide/Disassembling+Hyperion+EOS0610i+DUOII+Chassis/52268
     
  6. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vroeger werden garanties e.d. inderdaad via New Heading AS-Denemarken afgehandeld.
    Voor zover ik dat goed begrepen heb is dat nu niet meer zo, zie ook deze aanouncement:
    http://www.hyperion.hk/hyperioneu.htm

    Voor zover mij bekend kun je Hyperion laders officieel niet calibreren. Als je zelf heel handig bent met electronica zou je in de laders eens kunnen kijken of je een spanningsdeler kunt aanpassen, maar dat is best lastig natuurlijk.

    Er was ooit een postje over een 0606i met een verborgen calibratiemenu, maar dat klinkt nogal complex en lader specifiek:
    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=35298940&postcount=5
     
  8. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Dank voor meedenken. Dit is boven mijn ‘kale’ pet.

    Hoop dat iemand nog een oplossing weet

    De andere lader werkt superfijn.

    Moet voor mn boot 2 x6s5000 packs synchroon laden en dan zijn 2 laders wel zo handig

    Scheelt de helft van de tijd
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Heb je al contact gehad met "Corrien"? Hij mag dan niet de officiële reparateur van dit merk zijn maar misschien kan hij je toch wel helpen. Vraag het hem gewoon, nee heb je, ja kan je krijgen. ;)
     
  10. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Ja contact gehad met Corrien, hij kon er helaas niets mee

    Van Hyperion laders heeft hij geen documentatie, dus kan hiermee niet helpen.
    Zijn advies: zelf zou ik bij deze lader de contacten nakijken/schoonmaken en de transistor van het ontlaadcircuit van cel 1 nakijken. Je kunt deze vergelijken met de transistoren van de andere ontlaadcircuits.

    dit is ver boven mn pet helaas....
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hallo

    heb je het balance bordje al eens van kanaal gewisseld? of de LIPO gelijk op de lader aansluiten met de balance stekker!
    De pinnen moeten goed schoon zijn, klopt.
    En ja reparatie van deze laders is niet makkelijk, spreek uit ervaring.
    Omdat er geen schema, manual van te verkrijgen is.
    heb er wel eens een kunnen maken, echter jou probleem heb ik bijna hetzelfde met 1 lader, echter deze laad maar tot 95-97%.
    Kan het probleem niet vinden helaas. ( geen software in ieder geval )

    groet Hans
     
    Jaagpad vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina