Hyperion lader ?vraag ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Helikapoter, 4 mrt 2017.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Ik gebruik al enkele jaren tot grote tevredenheid een Hyperion EOS 0615i duo3+ , nou heb ik onlangs een paar kleine lipo accu's aangeschaft die resp 450 & 650 Mah vermogen hebben .
    Nou wil ik de lader instellen voor deze accu'smaar er is alleen in stappen van 100 Mah te selecteren ?
    Voor de veiligheid stel ik dan de lader op 50 Mah lagere laadstroom in (400 & 600) , echter komen dan de accu's niet volledig vol (97% op externe meting) .
    vraag is dus : is dit op een of andere manier wel in te stellen ( truukje) ? , of is dit bij alle laders hetzelfde ?
    En is het schadelijk als ik de accu's wel op 50Mah hoger laadt ?

    Gr,
    Arno:weetnie:
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat zal niet schadelijk zijn, de vraag is, krijgt hij ze dan wel vol ?
    De huidige lipo`s kun je gerust op 2C laden.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    (bijna) onafhankelijk van de ingestelde laadstroom hoort de lader de lipo vol te laden. Bij een lagere waarde dan 1C duurt het iets langer. De meeste lipo's kunnen tegenwoordig idd. met een hogere C (tot zeker 5C) geladen worden. Staar je overigens niet te blind op het percentage dat wordt aangegeven. Getalsmatig willen we graag 100% zien maar dat betekent niet dat de lipo 3 % meer energie bevat.

    groet,

    Erik
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Laad je wel in de balancer modus ?
     
  5. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Uiteraard :)

    Gr,
    Arno
     
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Op basis van de door jouw ingevoerde capaciteit (mAh's) en C-waarde (1-2C) stelt de lader zijn laadstroom in. In het geval van bvb. een 500 mAh accu en 1C laadsnelheid zal de lader (500*1) 500mA als laadstroom instellen.
    In een eerste fase wordt de accu met een constante stroom (500mA) geladen tot 3.7V cell spanning. In een tweede fase wordt doorgeladen met een constante spanning (4.2V/cell), waarbij de laadstroom langzaam afneemt. Het laadproces eindigt wanneer in de 2de fase de stroom afgenomen is tot enkele procenten van de ingestelde stroom.

    Moderne accu's zijn niet kritisch op de laadstroom, 0.5C-2C zijn veilige waardes. Dus als je de accucapaciteit iets te hoog instelt (500mAh ipv 450mAh), betekent dit voor de accu enkel dat je met 1.1C laadt ipv. 1.0C. Je bent iets sneller klaar met laden, maar er wordt zeker niet teveel geladen.
    Tenslotte: de ingestelde capaciteit (en accu type) wordt ook als criterium gebruikt voor het afbreken van het laden om verkeerde invoer van de gebruiker op te vangen. Stel dat je een 5000 mAh accu verkeerdelijk invoert als een 500mAh type, dan zal de lader voor de veiligheid voortijdig ophouden met laden.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Allen bedankt voor de reaktie , hier kan ik wat mee :thumbsup:

    Gr,
    Arno :bye:
     
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Vraag me wel af wat die externe meting inhoudt? 4.2V per cel en een laadstroom die nog maar enkele % is van de initiƫle laadstroom, is voor de meeste laders het criterium. Hoe bepaal je dan of een accu 97% vol was? Sowieso zou ik me geen zorgen maken om 97% of 100% vol - landen moet je toch bij 90% leeg?
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    met een externe hyperion accu/lipo checker .
    En een lipootje mag toch niet beneden 20% ontlading komen (30% is beter) , dacht ik ?
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Klopt helemaal.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo mag je niet te ver ontladen. Je mag hem echter best verder ontladen dan 20%. Het probleem is alleen dat echt tot helemaal 0% ontladen "gevaarlijk" is voor de LiPo. Daardoor kan de chemie in de accu defect raken. Dat is helaas bij LiPo's vrijwel onomkeerbaar, vooral als de accu wat langer leeg blijft. Een LiPo die te ver ontladen is geweest zal dus nagenoeg altijd capaciteit verloren hebben. Vele te ver ontladen LiPo's krijg je zelfs niet eens meer werkend.

    Om deze reden hanteren veel mensen een veiligheidsmarge van ongeveer 20%. Wanneer je stopt als de accu nog ongeveer 20% lading heeft zal je nooit te ver kunnen gaan. Gebeurt het per ongeluk toch een keer dat je verder ontlaad dan je zou willen dan ga je toch nog niet te ver.

    Er is wel een probleem, hoe weet je hoeveel energie er nog in de accu zit? Vrijwel alle "capaciteitsmetertjes" meten de spanning van de accu en hangen daar een bepaalde capaciteit aan. Wat zo'n metertje aangeeft is maar heel beperkt bruikbaar. Je kan daar echt geen goede informatie uit krijgen. Ook al geeft zo'n metertje aan dat er nog 20% in de accu zit dan kan dat nog makkelijk 30% maar het kan ook 10% zijn.
    De enige betrouwbare manier om te bepalen hoeveel energie je uit de accu hebt gebruikt is dat daadwerkelijk meten. Daar zijn tegenwoordig ook metertjes voor te koop. Nog niet zo veel maar ze zijn er wel.

    Wat ik zelf meestal gebruikt is een simpele timer. Ik weet dat ik als ik "normaal" vlieg bijvoorbeeld ongeveer 15 minuten kan vliegen met een volle accu. De timer in m'n zender zet ik dan op 12 minuten zodat ik bij het afgaan nog zeker 3 minuten de tijd heb om een nette landing te maken. Ik heb zelfs nog een mogelijkheid om een eventuele doorstart te maken als ik niet goed uit zou komen.
    Na een vlucht heb ik voor de gein een keert met zo'n metertje gemeten hoeveel er nog in m'n accu zat toen ik net geland was. Er zou nog iets van 5% in zitten volgens dat ding. Ik heb de accu ongeveer een kwartiertje laten liggen en toen nog eens gemeten. Heeee nu zat er plotseling nog 30% in de accu, maar ik had hem nog niet geladen! Dat zegt al voldoende over de bruikbaarheid van zo'n "capaciteitsmeter".

    Voor de accu maakt het maar heel weinig uit of je er maar 5% in laat of 30%. Echt 0% of zelfs minder (kan dat wel??) is funest voor de accu dus zorg er voor dat je dat nooit zal overkomen.
    Gebruik de accu gerust maar zorg dat je een veilige marge aanhoudt zodat je de accu eigenlijk nooit helemaal leeg zal trekken. Pin je niet vast op 20% of zelfs 30%. Dat is nergens voor nodig en zoals al gezegd vrij lastig te bepalen.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is net als met een auto accu, je kunt starten totdat de startmotor stopt.
    Na een paar minuten heeft de accu weer energie terug om de motor nog een paar maal rond te slingeren. Op zo`n moment ben je wel je accu aan het mollen, want ook PB accu`s vinden het niet fijn om leeg te zijn.
     
  13. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Even doorgaand op de post van Ernst (heel informatief!)

    In feite is er voor een accu niet iets als een 0% leeg of 100% vol - er vallen altijd nog wel enkele elektronen uit te trekken of bij te pompen. De enige eindpunten zijn wanneer de accu onherstelbare (chemische) schade begint op te lopen (=capaciteitsverlies), zowel bij te diep ontladen als bij te lang opladen.

    Qua ontladen kun je de methode van Ernst gebruiken (timer en 'bekend' verbruik) of een ingestelde cut-off spanning van de ESC of telemetrie .
    Mijn favoriet is ook de methode van Ernst: de LiPo voorzichtig gebruiken en na een aantal keren gebruiken en opladen, leer je uit ervaring wel hoeveel je moet bijladen - dus hoeveel je verbruikt bij een bepaald vliegprofiel en hoelang marge je nog hebt.
    Probleem met de accu spanning als cut-off moment is dat een LiPo een vrij vlakke ontlaadcurve heeft (vrij vlak rond 3.7V/cell) en dat er weinig restcapaciteit is tot het moment waarop de LiPo onherstelbare schade oploopt (of dat je net te lang doorgaat en je model uit de lucht valt ...). Dit probleem is nog erger bij meercellige accu's: er is sowieso al wat variatie tussen de cellen en hoe hoger de spanning van de accu set, hoe onnauwkeurig het eindpunt te bepalen is (3S: 11.1V -/+ 100mV?). Er hoeft slechts 1 cell te diep ontladen te worden en je pack loopt schade op.

    Het laadproces (constant current / constant voltage) heb ik in eerdere post uitgelegd en daar kun je bij de meeste laders prima op vertrouwen - 97% of 100% maakt qua vliegtijd amper uit.
    Het punt van de meercellige accu's geldt ook hier, vandaar dat een balancer onmisbaar is voor optimaal laden van iedere cel in een pack.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Was idd een tikfout in mijn post - 20% leeg is geen probleem.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina