Hyperion van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Egbertje, 25 nov 2016.

  1. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik overweeg deze kist als volgend project.
    Zijn er al mensen met ervaringen dan hoor ik het graag.
     
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    veel te zwaar !
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Te zwaar voor wat? Ik had een Kult van 3,4m die 3320 gram vliegklaar woog. Geweldige kist, ook in de thermiek. Soarmaster, Elektromaster, Kult en dat soort dingen zijn geen F3J vliegtuigen maar vliegen heerlijk. Stevig, lopen prachtig bij wat meer wind op de helling en hebben een prettige "Durchzug". Deze Hyperion lijkt me in in die categorie thuis te horen.
     
    Justus en Berrie vinden dit leuk.
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    2900 a 3000 gram niet meer van deze tijd (2016) en zeker 600 tot 800 gram te zwaar. Je gaat dat in alles terug vinden, zwaarder accupakket, hoge landing en vliegsnelheid en slechter bochten vliegen. Natuurlijk als de thermiek sterk genoeg is of de wind voldoende aan de helling dan kan dat, maar dan had ik liever een lichtere kist met ballast die als wat het minder gaat ook nog leuk vliegt.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het zijn allemaal keuzes.
    Ja een moderne lichtere kist die goed gebouwd is met moderne materialen en veel balast mogelijkheid kan zeker een universeel uitstekend model zijn. Maar dan heb je het over een model dat misschien 2 à 3x zoveel kost.
    Met de Hyperion zul je niet de kleinste en lichtste belletjes uit kunnen draaien, maar het kán best een héééél fijn model zijn, zeker voor het budget.
     
    spedter vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    : precies!
     
    spedter vindt dit leuk.
  7. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Niet overdrijven...... ik denk aan bijvoorbeeld de Xperience Pro van NAN, Sharpwind van Valenta of Graphite 2 van FVK.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hyperion Staufenbiel 3400 mm, 2995 gr € 699,- (http://www.rc-network.de/forum/show...enbiel-(Hyperion-F5J-E-Segler)-voll-GFK/page3)
    Xperience Pro NAN 3334 mm, 2710 gr € 770,- (http://www.aufwind-magazin.de/redaktion/experience/index.html)
    Sharpwind Valenta 3230 mm, 2900 - 3000 gr, € 690,- (http://www.rc-network.de/magazin/artikel_04/art_04-0025/art_04-0025-02.html)
    Graphite 2 FVK 3100 mm, 2900 gr, € 770,- (http://www.mfsv-nordpfalz.org/modell-arf-fvk-graphite-2.html)

    De modellen ontlopen elkaar niet veel qua vlieggewicht electro en qua prijs.

    Als je wel écht lichter wilt beginnen, mét ballast mogelijkheid, ben je volgens mij nog altijd heel wat meer geld kwijt.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Wel even verder kijken dan je neus lang is, een verslag uit 2009 is niet meer echt relevant. Motoren zijn nu de helft lichter en accupakketten van 3200 of 3900 zijn wel een beetje overdone. Daarnaast is de bouwtechniek veelal verbeterd en de modellen duidelijk lichter. zie ook : http://www.nanmodels.com/models/xperience.html en http://www.fvk.de/Graphite 2.html of http://www.topmodel.fr/en/product-detail-9453-sharp-wind-f3j-337m-hollow-molded.

    Natuurlijk zijn dit de zweef versies, maar tel er eens 200 gram bij op en je zit wel aardig in de buurt van de elektro versie m.i. Trouwens heeft de starter van dit draadje iets gezegd over een budget !!!
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Kijk, nu gaan we weer terug naar de kern, Egbertje vraagt naar ervaringen over deze kist, ik zie geen één antwoord, wel goede alternatieven overigens ;).
    Dat betekent waarschijnlijk dat niemand deze Hyperion gevlogen heeft, zegt ook wel wat (misschien).
     
    vissermax en F3J-Karel vinden dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    : mag ik dat een beetje aanmatigende reactie vinden?

    We weten nog steeds niet of de Egbertje F5j aspiraties heeft (daar lijkt F3j-Karel wel van uit te gaan), verder is een argument als: ''niet van deze tijd'' uiterst subjectief maar ook volkomen nietszeggend.
    Wel als je het vertaald naar: kan naar verwachting niet meekomen met de huidige F5j praktijk, maar we weten helemaal niet of dat aan de orde is.
    Gewicht zegt overigens niet zoveel, maar vleugelbelasting wel: als ik dan even vlug kijk ontloopt de Hyperion de andere ''alternatieven'' niet zoveel.
    Een van de weinige discussies waar Egbertje misschien wat aan heeft: http://www.rc-network.de/forum/show...-Staufenbiel-(Hyperion-F5J-E-Segler)-voll-GFK
    (excuus, al door Rick-NL vermeld)
    (Tussen de regels door krijg ik de indruk dat je vooral kritisch moet zijn op de rompconstructie.)

    Aanvulling: Quote F3j-Karel '' ik denk aan bijvoorbeeld de Xperience Pro van NAN, Sharpwind van Valenta of Graphite 2 van FVK.''

    Vleugelbelasing Hyperion: 34gr/dm2
    Xperience: 24.4gr/dm2
    Sharpwind: 35 tot 45 gr/dm2
    Graphite 2: 40 tot 45gr/dm2
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2016
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  12. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Hallo heren,
    Ik heb geen F5j inspiratie`s, was alleen benieuwd of er hier al ervaringen waren met het model.
    Ik volg het draadje op rc-network ook en daar heb je ook pro en contra meningen,heb verder nog niets besloten ben gewoon op zoek naar meningen en ervaringen, weet zelfs ook nog niet of ik voor de arf of pnp variant kies,dus wordt vervolgt:)
     
    Peter Den en Theo P vinden dit leuk.
  13. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Mijn Hyperion ARF is net binnengekomen heb hem even uitgepakt en geïnspecteerd. Puntgaaf! Het voelt solide gebouwd (lees: wat zwaar) de onderdelen passen perfect in en op elkaar.
    Het toestel is een aanvulling op mijn Mandarin en Xplorer F5J, heb bewust gekozen voor een wat zwaardere kist. Omdat ik ook nog een Epsilon heb voor de winderige dagen, is het meer omdat het kan dan omdat het moet. :banana:
    De eerste weging komt uit net onder de 2800gram. Als ik ESC en Lipo zo ver mogelijk voor in de neus plaats verwacht ik geen lood te hoeven gebruiken om het meest voorlijke CG van 90mm te halen.

    Ik gebruik deze setup (zoals ik al vaker heb gebruikt)
    SK3 4250 500Kv met 15x13
    Yep 80amp esc
    Hoog/richting TGY S306
    Rol TGY 777MG
    Flaps TGY 712G
    4s 3300 35C Nanotech
    Rex 7 ontvanger

    Zo nu weer aan het werk... later plakken.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2016
  14. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik ben er nog niet uit of ik voor de ARF of de PNP versie ga,ben wel benieuwd naar je verdere verslag en foto`s:koud:
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoe ver ben je inmiddels, en wat zijn je bevindingen tot nu toe?
     
  16. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Geen leuk nieuws van Staufenbiel,ze hebben de prijzen absurd verhoogd (+200 euro) voor zowel de arf en pnp versie.
    Daar wordt men niet vrolijk van.:(:(
     
  17. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik zat eraan te denken om er een te bestellen, maar dit weerhoudt mij er wel van. Misschien dat de prijs weer omlaag gaat als ze weer op voorraad zijn.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zou ik niet te vast op rekenen......
    Is idd nog al een forse prijsverhoging, 20 % :eek:
    Misschien (hopen) dat ze nog een "meesse-angebot" doen in Dortmund, of Pro-Wing.....

    Ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van @FransvH
     
  19. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    en anders toch maar op zoek naar een alternatief, want bij de ARF ( daar gaat mijn voorkeur naar uit ) is de verhoging zodanig dat dit niet meer interessant is
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2017
  20. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van @FransvH Oeps, ik zie de vraag nu pas....

    Ben klaar met assembleren en op het instellen van de uitslagen is het toestel vliegklaar. Ik ben op een totaalgewicht van rond de 2800gram uitgekomen wat denk ik erg netjes is voor een toestel als dit. Met de SK3 4250 500Kv /15x13, 80amp esc, 4s 3300 35C Nano heb ik zonder extra lood te hoeven toevoegen het voorste geadviseerde CG kunnen halen. Motor, prop en lipo combi heeft een vermogen van 850-900 watt, meer dan ruim voldoende.
    Ben vooral benieuwd hoe goed de zichtbaarheid zal zijn. Het design met de contrasterende witte vlakken op de vleugel en de rood/blauwe strepen onder lijkt hij heel goed zichtbaar.

    Voorlopig zijn mijn ervaringen positief, (bijna) alles past perfect in en op elkaar. En de assemblage was ook zo gefixt.
    Daar design flaws: het inplakken van de messing control-horns voor de flaps. Die mag je inplakken met een kluit epoxy. Op zich zit het wel stevig, maar had liever gezien dat het netjes was ingelijmd zoals ze bij rolroeren wel is gedaan.
    Ook het ontwerp van het pendelroer vind ik vreemd. Ik blijf me erover verbazen dat het niet een paar cm naar voor is geplaatst zodat de delen aan elkaar geplakt kunnen worden met een stukje tape. Net als bij mijn Epsilon heb ik een borging gemaakt met 3.5mm connectoren.
    Richtingsroer; in de manual staat aangegeven een uitslag van 35mm naar beide kanten. Naar rechts was dat geen probleem, naar links haalde ik maar 18mm. Het was even zoeken waar het roer tegenaan liep. In het stabilo is een strook balsa geplakt, dat niet breed is en niet diep genoeg is geplakt. De schaaldelen stoten op elkaar en de afdichtingsstrip komt tegen de balsa strip. Uiteindelijk de witte afdichting half weg geslepen. Aan de bovenzijde van het roer een beetje weg geschuurd. Ik kom nu op 30mm links en rechts, dat lijkt me voldoende.

    Zal nog even wat foto's plaatsen.

    Die prijsverhoging uhmmm, weet niet of ik voor de nwe. prijs het toestel had gekocht.
     

Deel Deze Pagina