Ideale DLG zender ??

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Blitske, 5 feb 2017.

  1. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen , plaats hier even een vraagje waar jullie mogelijk nuttige info kunnen over geven .
    Ik vlieg momenteel met een Spektrum zender en ben daar best tevreden over maar zit eigelijk te denken om voor het DLG vliegen een andere zender te kopen en ergens rond deze tijd zou de Nieuwe FrSky Taranis QX7 moeten gaan uitkomen en mmmmm ja dit lijkt mee mogelijk wel de ideale zender voor een Dlg .
    In het kort zouden daar ook sticks voor uitkomen met Hall sensoren en dan Open TX en vrij goedkoop - dan lijkt met dit super zendertje .
    Ik weet dat er heel veel nu al met de Taranis vliegen , dus wat denken jullie ???

    Grtjs Blitske .
     
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Tja de vraag is wat je wil

    Ik zelf vlieg met een spektrum dx7s en die doet eigenlijk alles wat ik nodig heb!
    Ik heb alleen de bind knop verplaatst zodat ik deze bij de worp als preset kan gebruiken!

    Enige wat fijn zou zijn is telemetrie van de ontvanger spanning, maar om daar nu een nieuwe zender en ontvangers voor re kopen.....
    Ik red het prima zonder

    Je zelf een mooi kado doen kan natuurlijk altijd ;-) dat kan ook een goede reden zijn om te wisselen
     
  3. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Niels
    Alvast bedankt voor je antwoord en ja een cadeau is altijd meegenomen he :)
    De reden zit meer in het feit dat ik nu met mijn DX18 ( ook de bindknop verplaatst ) en ik heb telemetrie ) sommige dingen zou wille anders hebben maar ik vlieg ook nog met regelmaat met heli's en dan kan dit ook weer niet .

    Bvb met mijn heli vlieg ik met vrij losse sticks , bij de DLG heb ik het gevoel dat ik die vaster wil : elke keer die veerspanning aanpassen lijkt me te gek .
    Ook vlieg ik met de Dlg veel meer ( beetje verslaafd , ma da ken je wel ) uren en dan ziet mijn Dx18 ook weer wat meer af , en wil die 18 zeker nog tijdje gebruiken .
    En met de Frsky kan je zoveel instellen typisch voor het DLG en ja da trekt me wel aan :)
    Dus vooral voor de FRSky vliegers , hebben jullie tips suggesties en/of opmerkingen laat ff iets weten .

    Grtjs
     
  4. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Op mijn X9 gebruik ik de rechter slider (potmeter) om mijn thermiek stand wat 'bij' te kunnen geven. De X7 heeft geen sliders. Je kan daar een potmeter voor gebruiken, die bovenaan zit, maar dat lijkt met moeilijker te doen zonder je ogen van je vlieger te halen. (of kan ook met een 3standen schakelaar bijvoorbeeld)
    Ik weet ook niet hoe 'softwarematig' je bent aangelegd? Toen ik een paar jaar geleden terug begon, moest ik toch alles aanleren en was de keuze voor een goedkopere zender makkelijk. Als je een manier van werken hebt (Spektrum) en je moet die helemaal dooreen gooien om de Taranis te kunnen instellen, kan dat wel eens moeilijker zijn... (Andere manier van 'denken')
     
  5. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Wat Bieze hierboven zegt. andere zenders begeleiden je door een instelproces en die aanpak kent een FrSky niet. Je kunt alles zelf doen. Dat is een groot voordeel maar ook een nadeel omdat alle acties zelf geprogrammeerd moeten worden.
     
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Naast alle opties en mogelijkheden die je op de zender hebt is het ook fijn als de zender lekker in de hand ligt. Ik vlieg zelf al heel lang met een Multiplex Cockpit SX, dat is een zeer handzaam zendertje en heeft een goede grip. Heel belangrijk bij het werpen!
     
  7. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ik ben verliefd op mijn frsky.
    Doet gewoon wat ik wil, je zet een programma op je computer, sluit hem aan en in een half uur had ik de basis instellingen erin. Vervolgens kun je op het veld met de kleine knopjes (net als de andere zenders) verfijnen.
    Je wordt niet gehinderd door een programma die wil dat je rol op kanaal 1 en 6 zet etc.
    Zelf heb ik de ingewikkeldere mixen opgezocht op YouTube.
    Verder is er op het forum ook van alles te vinden over de zender. Guido heeft zelfs een speciaal programma voor f3k gemaakt, waarbij er taken op de zender staan!
     
    Niels1275 en crins vinden dit leuk.
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    FrSky
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb een Taranis X9D en ook ik ben zeer tevreden. Vaak hoor ik mensen zeggen dat het wat lastiger programmeren is, omdat er geen voorgeprogrammeerde functies in zitten, maar als je eenmaal de basisprincipes van het instellen doorhebt en je snapt hoe functies werken dan gaat het absoluut sneller en makkelijker dan bij andere zenders met voorgeprogrammeerde instellingen.

    Ook zijn er mogelijkheden die volgens mij absoluut niet voorgeprogrammeerd zijn in andere zenders.
     
  10. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Frsky prijs kwaliteit onklopbaar heb met futaba en spectrum gevlogen.

    Er zijn ondertussen al genoeg kant en klare modellen te vinden voor de taranis. Mocht programmeren een probleem zijn.
    Guido Ter Horst heeft heel mooi materiaal.
     
  11. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Allen
    Al erg bedankt voor jullie info , komt wel ergens neer wat ikzelf ook zo wat in gedachte had/heb .
    Ik ben zeker geen programeer krak , helemaal ni zelfs maar het trekt me wel aan om het te gaan proberen en zoals hierboven al aangehaald er zijn er zeker al die me mogelijk kunnen helpen .
    En inderdaad die trainings programma's e.d. lijken me zo intressant en nuttig voor een novice zoals ik .
    En die nieuwe QX7 is ni het duurste dus echt er mijn broek aan scheuren zal wel niet zeker ,
    OOk nog ff de vraag welke ontvanger gebruiken jullie dan in de DLG ( liefst met telemetrie ) de :
    D4R-II of de X4R 4CH Telemetry Receiver
    en als hoogtemeter de Vari-H ??

    Grtjs , Blitske
     
  12. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Als je nog niets hebt best voor de X4R kiezen. Ik soldeer daar een extra stekker aan voor de stroom. En idd de hoge precisie variometer.
     
  13. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Steven

    bedankt voor je antwoord , wat is de reden om te kiezen voor de X4R 4CH en waar soldeer je dan de voedingskabel aan ?
    Waar zit dan het verschil tussen beide ontvangers ?

    Grtjs Erwin ( Blitske )
     
  14. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    D4R versus X4R-SB :

    LET OP! Er is een X4R (witte behuizing) en een X4R-SB (zwarte behuizing)!
    De X4R en de X4R-SB hebben S-port input, voor de S port sensoren
    De X4R en de X4R-SB kunnen de world wide EN EU firmware aan, de D4R alleen world wide
     
  15. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Vermoedelijk kan je alleen nog de Eu firmware gebruiken dus de X4R valt af. in de toekomst zal het alleen maar moeilijker worden om niet eu te gebruiken.
    Daarnaast werkt de X4R (de witte dus) met model herkenning zo kan er bij het wisselen van kist weer iets minder mislopen.

    Ik soldeer gewoon aan de achterkant van de servo stekkers. De + en de - pin zijn toch doorverbonden in ontvanger.
     
  16. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Op dit moment kun je nog gewoon wisselen tussen FCC en EU
     
  17. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Allen
    Zeker al bedankt voor de nuttige info , we weten weer wa meer se .
    Als het ervan komt en ik heb de Taranis zullen er nog wel meer vragen komen :)

    Grtjs
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb een graupner mz12 'erbij' gekocht voor vakantie en leraar leerling vliegen maar heb hem nu ook voor m'n dlg's in gebruik.
    Licht gewicht, alle schakelaars zijn toe te wijzen zoals je zelf wilt en kan meer mixen dan je voor dlg nodig hebt.

    Vooral het lage gewicht vind ik erg fijn met gooien
     
  19. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Dat lage gewicht is bij mij ook 1 van de redenen om mijn DX18 voor het Dlg vliegen aan de kant te laten ( mogelijkheden heeft die ook genioeg .
    Maar vooral dat je op de taranis al die extra software kan downloaden die speciaal voor het Dlg'en gemaakt is .
    En dan een rechstreekse vraag aan I shems , werkt je software momenteel ook al op de Frsky Qx7 ?

    grtjs
     
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ben mijn apps nu aan het testen. Ziet er goed uit. Even wachten op de volgende opentx update om wat kleine bugs eruit te hebben. Keep you postes
     

Deel Deze Pagina