Iemand ervaring met ZOP Power lipo?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Thijs22, 24 okt 2017.

  1. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Kevin75 vindt dit leuk.
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zop is diverse malen uitgebreid besproken op Rcgroups.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Goede reactie man, daar heb ik wat aan.

    Wat is RCGroups en wat was de uitkomst van de discussie?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Erik van Nes, ron van sommeren en renetl50 vinden dit leuk.
  5. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Weet je, laat maar. Een forum is toch om elkaar te helpen door informatie te delen. Nu verwijs je mij naar een ander forum met een compleet uiteenlopende discussie. Ik hoopte op ervaringen van jullie hier. Of desnoods naar een verwijzing naar een eerder topic hier, maar daar kwam ik via de zoekfunctie niet lekker uit.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het forum kan niet zoeken op woorden met minder dan vier letters. Maar ook met ZOP zoekactie via IxQuick kon ik niets vinden.

    En er is niets mis met de reactie(s) van @HeliKoper, heel normaal, net zoals met zelf IxQuick of Google gebruiken. Als je reacties in goud op snee verwacht, zonder een syllabe te veel, zal het hier moeilijk voor je worden vrees ik, op elk forum waarschijnlijk.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
    oebele vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is niets raars aan de reactie van Helikoper.

    Als je op deze manier reageert dan zal er in de toekomst ook niet meer normaal op je vragen geantwoord worden.
    RCgroups is een amerikaans forum.
    Als je zelf even op Google (een wereldwijde zoekmachine) had gezocht dan had je meteen bovenaan een review zien staan van die lipo's.
    En over de prijs die de helft is van die in Nederland.
    Dat valt nog te bezien.
    Er bestaat zoiets als douane, dus dan krijg je inklaringskosten, administratiekosten en BTW erbij.

    Ook dat kan je Googlen..

    GJ
     
    Erik van Nes en ron van sommeren vinden dit leuk.
  8. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Beetje jammer dat jullie doen alsof ik dom ben, ik vraag gewoon of een van jullie hier ervaring heeft met ZOP Power. Andere fora had ik zelf ook al gelezen, maar ik hecht meer waarde aan reacties van mensen van dit forum. Daarnaast zijn veel van de discussies die ik las redelijk gedateerd en daarmee geef je bijvoorbeeld ZOP Power niet de kans als zij inmiddels bepaalde verbeteringen hebben doorgevoerd. Ook hebben mensen van dit forum waarschijnlijk ervaring met importeren naar Nederland.

    Ik weet heus wel dat je alles kan googlen, maar ik vind de persoonlijke ervaring en mening van mensen belangrijker.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Rc hobby

    Ik zie inderdaad vaak veel vragen voorbij komen die als mensen eerst zelf googlen veel info op het internet fora's te vinden is.
    Zelf verwijs ik ook vaak door naar RCGroups heb daar zelf heel veel info vandaan gehaald.
    Zie wel dat er mensen zijn die problemen hebben met de Engelse taal, en dat in deze tijd ha ha.

    Terug na ZOP,
    heb afgelopen week een lipo 3S2200 25C getest met de Wayne Gils LIPO checker.
    Helaas viel het tegen real C was maar 11.
    De piloot vond de power in de lucht van deze LIPO ook wat tegen vallen, vergeleken met een Turnigy 3S2200 20C en Zippy-compact 3S2200 25C.
    Kan de zippy-compact wel aanraden gemeten met de LIPO checker real C was tussen 22-25C, niet slecht en de prijs is ook ok.
    Meten is weten he...

    succes met je zoektocht,

    groet Hans
     
  10. Thijs22

    Thijs22

    Lid geworden:
    1 aug 2016
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Almere
    Ik ken heel RCGroups eigenlijk niet, dus dank dat jullie mij daar op gewezen hebben.

    Bedankt Hans. De opgegeven waardes van ZOP Power zijn dus niet echt geloofwaardig. Dan weet ik dat in ieder geval. Misschien dat ik er toch een aanschaf en dan ga ik meten of de opgegeven waardes gehaald worden.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    C-ratings hangen van veel dingen af dus je kan nooit zeggen dat een bepaalde lipo zijn C waarde niet haalt.
    Je weet niet hoe de fabrikant gemeten heeft, wat de omstandigheden waren.
    Als je bij 10 graden temperatuur meet krijg je heel andere waarden dan dat je bij 40 graden meet.
    Dan heb je ook nog de toleranties in de lipochecker, als die weerstand warm wordt dan krijg je ook een andere waarde dan bij een koude weerstand.
    Al die lipocheckers zijn benaderingen van de werkelijkheid en je moet lipo's onder exact dezelfde omstandigheden testen nadat je ze onder dezelfde geladen hebt.
    In de professionele apparatuur wordt alles geijkt, dubbel uitgevoerd en dan daar weer een gemiddelde van genomen.
    En dan nog kom je meetfouten tegen.
    Mijn mening over hobby lipocheckers... leg ze netjes bij het gescheiden afval.

    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zo lang C-rating (ook) niet gekoppeld is aantal (ont)laadcycli, kan elke fabrikant/leverancier naar hartelust sticker-tunen.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De techniek achter de Wayne Giles lipochecker is er goed, en van wat ik op diverse fora gezien heb genereert deze meter goede, reproduceerbare waardes.
    Een van de weinig echt goede meters van de inwendige weerstand.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Al wel wat langere tijd geleden heb ik eens een uitleg over de "C" rating van een fabrikant gelezen. Hierin werd gesteld dat de "C" rating die zij opgeven de maximale stroom is die de accu mag leveren zonder daarbij direct en definitieve schade op te lopen.
    Dat is duidelijk wat anders dan de maximale stroom waarbij de accu nog optimaal presteert. Voor die "C" waarde hanteer ik meestal een duidelijk lagere waarde. Als er 40C wordt opgegeven ga ik niet verder dan 25 tot misschien 30C. Dat is ergens tussen de 65% en 75% en dat blijkt voor mij meestal goed uit te komen.
    Het kan best zijn dat dit een beetje aan de lage kant is voor de "moderne" LiPo's maar die heb ik (nog) niet in gebruik. Mijn "nieuwste" LiPo's zijn al zeker een jaar of twee oud. ;)

    Het meten van "de inwendige weerstand" van een accu kan op verschillende manieren gedaan worden. Het probleem is dat die verschillende manieren ook verschillende uitkomsten geven. Het komt regelmatig voor wanneer je een accu laad met jou lader dat die weerstand anders blijkt te zijn dan wordt opgegeven. Wanneer je steeds met dezelfde "meter" meet kan je de waardes goed met elkaar vergelijken maar waardes gemeten met verschillende "meters" zijn vaak lastig te vergelijken.
    De opgegeven waardes zal je meestal niet halen en er zijn helaas ook fabrikanten die de meest gunstige waarde opgeven. Deze zal je "in de praktijk" zelden of nooit halen. Het komt ook voor dat je met jouw "meter" (meestal de lader) een duidelijk hogere weerstand "meet" dan opgegeven. Hoewel je in zo'n geval waarschijnlijk denkt dat de accu slecht zal presteren blijkt bij gebruik vaak dat dit niet het geval is. Hoe is er gemeten? Dat is "het probleem".
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Interne weerstand meting is ook niet zonder haken en ogen (is mij geleerd).
    Per type accu is de Ri meting verschillend, ik heb ze gegevens niet meer in mijn hoofd zitten maar de ene moet je tijdens laden met een bepaalde laadstroom doen en de andere moeten juist direct na het laden gemeten worden.
    Bij AEG hadden we voor loodaccu's een Hyokimeter en er zat een enorm verschil in tussen de manier van meten.
    Als je wilde verkopen kon je zelfs door anders te meten een waarde krijgen waarop de accu's afgekeurd dus vervangen moesten worden.
    Bij een bepaalde klant in Brabant vervingen we op die manier elke 5 jaar de loodaccu's.
    Dus je kan nog zo'n goede meter hebben (wat een hobbymeter niet kan zijn) maar als je iets meet waarvan je niet weet hoe de fabrikant het ontworpen heeft dan is een meting zinloos, vandaar...
    Lekker die checker als relikwie ergens neerzetten of bij het afval dumpen.

    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn heel veel factoren die een rol spelen bij het bepalen van de inwendige weerstand. Zaken zoals de historie van de accu, het aantal keren dat hij is geladen en ontladen maar ook met welke stromen dat is gebeurt. De temperatuur waarbij je meet. Of de accu net van de lader komt of een poosje "rust" heeft gehad voordat je ging meten. De stroom waarmee je meet en uiteraard de manier waarop je meet spelen ook een duidelijke rol. Er zijn nog meer zaken maar die spelen een kleinere rol, alles bij elkaar is het een behoorlijk complex gebeuren.
    De manier die veel lader fabrikanten vaak gebruiken is vrij simpel en werk redelijk. Het resultaat is "een" interne weerstand maar of dat "de" inwendige weerstand is blijft de vraag. Wanneer je al je accu's op de zelfde manier en met de zelfde apparatuur meet krijg je voor die accu's waardes die je met elkaar kunt vergelijken. Zo kan je toch iets denken over de verschillen in eigenschappen van die accu's. Of, en zo ja hoeveel je daar aan hebt kan ik niet beoordelen, dat moet je zelf bepalen.
    Wat je er zeker wel mee kunt zien is of de accu aan vervanging toe is. "De inwendige weerstand" is één van de eerst zaken die op gaat lopen als de accuprestaties terug lopen. Soms merk je het tijdens gebruik nog nauwelijks of helemaal niet dat de accu minder wordt maar zie je "de inwendige weerstand" al wel oplopen. Op zich is dat normaal want de accu verouderd hoe dan ook. Dus heel langzaam zal die weerstand op gaan lopen. Wanneer je gaat merken dat het steeds sneller op gaat lopen raakt de accu dus "op".
    Maar let op dat geldt alleen als je steeds met de zelfde lader laad en dus meet!!!!
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Ernst maar de C-rate bepalen is redelijk onmogelijk met zo'n checker.
    Je moet dan al van de fabrikant de Ri waarden hebben en bij welke temperatuur.
    En je moet dan ook weten hoe ze zelf de C waarde bepalen.
    Aangezien de meeste lipo's niet voor modelbouw ontworpen zijn worden ze al gek als je zegt dat je C-waarden boven de 20C vraagt.
    Ik had vroeger wat contact met lipofabrikanten en die zeiden destijds al, het kan misschien wel maar we testen het niet.
    Het zijn de "modelbouw" leveranciers die er wat waarden opplakken, wetende dat de meeste mensen het toch niet kunnen testen.
    Daar gooi je dan een leuke reclamecampagne en een lipolabel met veel kleurtjes tegenaan, eventueel wat goede berichten op de diverse fora laten schrijven en je hebt de beste lipo ter wereld, terwijl het ding in de industrie maximaal 15C levert.

    GJ
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het "testen" van de "C" rating is inderdaad weer een heel ander verhaal. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik dat op een goede manier zou moeten doen. Je kan natuurlijk zo ver gaan dat je de accu molt, dan weet je de rating waarbij het fout gaat. Of je daar wat aan hebt betwijfel ik. ;)
    Wat ik wel eens heb gedaan is de spanningsval meten bij verschillende stromen. Eigenlijk een verkapte interne weerstandmeting dus. Maar er zijn meer factoren die deze spanningsval beïnvloeden. Deze kan je meestal niet meten maar je krijgt er wel een idee van door de spanningsval van diverse accu's met elkaar te vergelijken. Daarvoor moet je wel dezelfde motor, regelaar en prop gebruiken. Het klinkt misschien vreemd maar die regelaar heeft ook een (soms vrij grote) invloed op de spanningsval die je zal zien. En om het makkelijk te maken zal die invloed bij verschillende accu's ook weer verschillend zijn, bij de ene positief, een andere negatief en weer een andere geen. :rolleyes:
    In het verleden heb ik heel veel getest en uitgeprobeerd. Daarbij kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat je eigenlijk niet zo veel aan al die metingen hebt. Een accu die nieuw uitstekende "waardes" laat zien hoeft helemaal niet zo goed te presteren. Het omgekeerde geldt net zo goed. Ook kan een heel goede accu vrij snel minder worden en veel eerder dan een "slechtere" accu de pijp aan Maarten geven. Dus een uitstekende accu waar je heel goede resultaten mee hebt is na b.v. een half jaar van intensief gebruik al aan vervanging toe. Maar een accu die nieuw de mindere was gaat nog vrolijk door en presteert dan zelfs beter.
    Je kan het beste een accu kiezen waarvan je weet dat anderen daar al goede resultaten mee hebben. Helaas zal dat nog geen garantie voor jouw zijn maar je moet ergens van uit gaan. ;) Koop zo'n accu en ga er mee aan de gang, gebruik hem dus zoals jij hem wilt gaan gebruiken. Voldoet hij dan aan jou verwachtingen koop er dan één of meer bij en beleef er veel plezier aan.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wijze woorden! :)

    En verder kun je nog loggen. In m'n bootjes mishandel ik de lipo's nogal en dan zie ik op de logger wat de lipo (niet) aan kan.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, zo deed ik het ook.
    Lipo kopen en dan onder mijn omstandigheden testen.
    Ook al staat er 25C op, voor mijn doel haalden ze 100-120C en dan was de spanningval nog binnen de perken (want je wilt een zo hoog mogelijke spanning houden)
    Alle vluchten werden gelogd, je kan dan ook zien bij welke temperatuur de lipo het beste functioneert en je ziet ook de veroudering.
    Helaas moet je bij elke lipo dit uitzoeken.

    Als je de lipo gevonden hebt dan snij je de mooie verpakking eraf en dan zie je nummers.
    Daar ga je op zoeken en vaak vind je dan de fabrikant.
    Op die manier kan je goedkoper aan lipo's komen en ook aan de gegevens als minimale spanningen, Ri, manier van opslaan.

    GJ
     

Deel Deze Pagina