Iemand ervaringen met atmel Micro processors, en Atmel programmers ?? (iemand die voor mij 2x een 1

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hoi, leuk dat je dit leest....

Ik ben van plan om zelf atmel controllers te willen programmeren, in eerste instantie , om gewoon opensource files te branden op atmel processoren.

Nu ben ik compleet nieuw, op deze markt...
Het zal nu voor eerst gebruikt worden om de firmware van mijn quad te programmen, later wil ik zelf ook wat meer gaan doen...

Ik zal het eerst even op de quad houden:
Deze heeft nu een atmel 48-20pu dil.
Ofwel een 20mhz cpu, en een plastic dual in line behuizing.
Flash:16KB; EEPROM Size:512Byte; Memory Size, RAM:1KB;

Deze word gebruikt in mijn quad copter. Nu is er een nieuwere firmware uit, en deze gebruikt de 160 versie.

Deze nieuwe bordjes hebben de atmel in een 4 kante smd vorm. Hier zijn ook oudere bordjes, met de 4kante smd atmel chip, de 48 versie. Deze 2 versies zijn pin gelijk, en met de juiste software ook functie gelijk. Wat doen de slimmmerds nu die halen de oude te kleine chip eraf, plakken er de grotere op, en flashen hem. Resultaat, een oud borjde, met een nieuwere chip, en dus de nieuwere firmware!

Nu denk ik dus hetzelfde, enkel heb ik de dil pu behuizing, en daar is dus ook de 160 versie van. Deze heeft dus wat meer geheugen, en kan de nieuwe software dus ook hebben. Simpel als ik ben denk ik dus ook, ouwe chip eruit, nieuwe chip erin, en gaan met de banaan. Zo te zien , zijn ze pingelijk, en functie gelijk. Dus staat eingelijk niets in de weg om het te proberen.

Als goed is heb ik straks contact met iemand die al een programmer heeft, en daar kan ik bij wijze van test 2 chipjes heen sturen, en deze zou hij voor mij willen programmen. Dit scheelt me eerst een aankoop van een programmer..
Wacht even op contact van zijn kant, maar goed als goed is , komt dat in orde...

Maar goed nu moet ik dus wel een programmer hebben. Ik wil eingelijk wel een programmer waar ik iets mee kan, want had ook al gelezen, dat er atmel chips zijn met bootloader,(arduino), deze wil ik ook kunnen programeren. Dus het liefst een zo breed mogelijke programmer...

Nu zie ik op ebay en consorten de goedkope isp programmers, maar kan je hier ook een break out board aan maken, zodat ik ook de losse chips kan programmen? Is dit een aanrader, zo nee, wat is wel handig ??? Ik heb een laptop met Vista, en een desktop met win7, en ook nog wel een laptop met win95. ook hoor ik diversen over de dragon programmer, maar wat moet hier nog allemaal bij voordat hij kan wat ik wil...

Iemand , die mij wil helpen in mijn begin wereld van de atmel ???
Alvast bedankt...

Nee ook wel een isp programmer, maar goed omdat dat meer voor "in service is", dus via een header op het board,(met name de smd 4 kante atmels) en wellicht enkel voor deze type chip, Ik heb een loose "pu dill" (plastic unit 14, pootjes aan bijde zijde) Kan dit nog wel eens anders zijn dan ik denk. Vandaar hier mijn vraag.

Je kunt de atmelchips zo bij elke electronicaboer bestellen/ophalen.

ISP staat voor 'In System Programming'. Vroegah was het zo dat je de chip op een socket moest monteren, waar je 'm af kon halen, dan kon je 'm uit de schakeling verwijderen en op de programmer zetten om 'm te programmeren.

Tegenwoordig heb je dus ISP, wat inhoudt dat de chip in de bestaande schakeling mag blijven zitten voor het programmeren.

Of die schakeling een 'echte' schakeling is, of een experimenteer iets op een breadboard, maakt niets uit.

Arduino's hebben al een USB aansluiting voor het programmeren, muv. het kleintje, daar heb je dus geen speciale hardware voor nodig.

Voor de Atmel chips kun je ook heel eenvoudig zelf een programmertje maken die werkt op de RS232 poort van je PC. Dit werkt vaak niet goed op RS232 poorten van laptops, of met USB/RS232 convertors, maar als je een gewone PC hebt, werkt het perfect en kost het geen drol.

AVR Programmer

avr_programmer_schematic.jpg

avr_programmer_serial_connector.jpg

En beantoord, heaas, te vroeg dag....

@Henri:

Deze schema's had ik ook al gezien, maar wil wel weten of ik daarmee kan doen wat ik wil, en , er moet dan iets van een break out box bij, geen enkle idee hoe dat werkt, of hoe dat aan te sluiten! De usb isp , kost ook maar 11 dollar, met verzend, ook geen geld... Heb er rustig 50 of 60 euro voor over, als het doet wat ik wil, das geen probleem...

Wellichtr kun je die isp ook gebruiken met ene break out borad, wat je speciaal maakt, zoda tje met een isp programmer ook losse chips kan programmen, dat zou het ideaalste zijn. Maar als dat niet alles chips kan doen, of slechts heel weinig, tja dan schiet het niet erg op...

Ben ook echt een noob, ben onder tussen achter de schermen , me wel flink aan het inlezen, maar ja je weet hoe dat gaat, als je er niet veel vanaf weet, is het al snel adacadabra,en een beetje simsalabim.

Laatst bewerkt:
Wellichtr kun je die isp ook gebruiken met ene break out borad, wat je speciaal maakt, zoda tje met een isp programmer ook losse chips kan programmen, dat zou het ideaalste zijn.

Dat kan inderdaad gewoon. In het ergste geval moet je op je board een schakelingetje maken voor de voedingspanning. Dat mag geen probleem zijn.

Het circuit waar de chip in zit, is voor ISP niet gedefinieerd. Dat mag dus ook een experimenteerbordje met louter voeding zijn. Soms is voeding niet eens nodig.

Emil,

Ik heb zelf een AVR ISP MKII besteld om mijn KK boards te programmeren, er moet nog wel 5V gevoed worden maar dat is mogelijk via een draad-brug zodat hij op de USB spanning gaat werken, verder kan ik je melden dat er een dezer dagen software uit komt specifiek voor de KK boardjes waardoor het programmeren kinderachtig simpel wordt, nu werkt het nog dmv AVR Studio wat best wel omslachtig schijnt te zijn.

Nu heb jij hier natuurlijk niet zo veel aan omdat jij met die losse chip zit, maar ik kwam dit tegen,

Physical Computing at ITP | Tutorials / AVRC Programming-Programmer

Verleden week heb ik nog contact gehad met Niall, dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn.

Hi Niall,

Is it possible to put an Atmega 168 chip with the latest software in X
config on the KK board that I bought from you?

And what do you charge for it incl. shipping?

Best Regards,

Mario

Hi Mario,

It is possible, but I don't have any Atmega168 in stock at the moment. I can let you know when I do have some however, likely in about a week and a half.

With kind regards,

Niall

Hmm klein boefje.. haha nee hoor gekheid!

Die link is wel vreselijk interesant, een kijken of ik hier een schema van kan vinden.....
Want das ongeveer zoals het werkt... Kan je hem EN voor isp gebruiken, en dus ook los, op een chipje...

Heb iig al een duidelijk antwoord op mijn voorgsteld idee, het is dus mogelijk....
Hij heeft het over de 168, meende dat de 160 ook werkte, maar dat weet ik niet zeker, voor die paar cent meer koop je natuurlijk de 168.

Ik hoop dat ik zeer binnenkort bericht heb van die man, welke voor mij wel 2 stuks atmel wilde programeren, als ik de chips toezende, en een retourenveloppe, met stempels er bij indeed.
Helaas had de electronica boer ze om de hoek niet meer liggen,en de ander waar ik veel koop heeft zijn website plat vanwege herstructurering van wzijn webwinkel...

Maar mocht alles verkeerdlopen is dat zeker nog een oplossing!
Houd je me op de hoogte als hij je weer mail doet toekomen ?

Laatst bewerkt:
neem eens contact op met Jan (Corrien). Hij weet echt veel van electronica en wellicht ook van avr-microcontrollers. Anders Ron van Sommeren. Hij is embedded software programmeur van beroep. Dus hij zal het zeker weten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, dat ding doet alles wat jij wil. Overigens programmeer ik oa. ook embedded devices als vakgebied ;)

Je moet er vooral niet te ingewikkeld over denken, zeker deze dingen zijn echt kinderspel om mee te werken en te programmeren, je hoeft gelukkig niet in assembly aan de slag :)

Zodra je het een beetje door hebt, gaat er een wereld voor je open.. erg makkelijk om juist die dingen te maken waar je vroeger altijd naar moest zoeken, verlichtingssetjes, programmeerbare Y kabels, enz, enz.

Leuk pakket om daarnaast mee te experimenteren, is crocodile clips. Kun je electronische schakelingetjes in maken en testen.

Voor het ontwerpen van schakelingen is Eagle ook erg fijn, daarmee kun je ook gelijk je eigen PCB's ontwerpen en routen. Het zelf etsen van printjes is ook kinderspel, dus voor je het weet maak je je eigen schakelingen met print en al :)

http://www.cadsoft.de/

Even een update, in de link welke ik gaf zit GEEN break out board, welke je op de foto WEL ziet.... Ik zal nog even op zoek naar een break outboard welke je op de foto ziet, en dus eentje, waar dus ook een 28 polige dill in past.. Mocht iemand anders toevallig zon breakout bord vindne, graag hoor ik dat....

Die programmer welke ik in eerste instanite linkte, is er ook al voor 10 dollar incluisief verzend te krijgen! Dus nu het breakoutboard nog....

Zo'n ding heet een breadbord of experimenteerbord, bij elke electronicaboer op te halen, ERG handig om snel schakelingetjes te testen..

breadboard.jpg

Is ook wel bij Conrad te bestellen. Er zijn ook setjes met handige draadjes die al op mooie lengtes zijn gemaakt, als je zo'n ding koopt, koop dan ook zo'n setje erbij.

Breadboard:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=526819

De set met draadjes:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=524530

Of experimenteerprintjes.. zijn in alle soorten en maten te verkrijgen, afhankelijk van wat je wilt.. voor experimenteren is zo'n breadboard handiger, als je een vaste schakeling wilt maken, is het handiger om óf zelf een printje te maken (wat echt eenvoudig te doen is, tegen lage kosten), het printje te laten maken (hoeft ook niet duur te zijn) of gebruik te maken van experimenteerprintjes.. welke je dan neemt, hangt er vanaf wat je het makkelijkst uitkomt.

Voorbeeld:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=529520

Ter illustratie.. stel je hebt een schakelingetje bedacht en getest op je breadboard. Je tekent dan het schema in Eagle (www.cadsoft.de). Daarna ga je naar PCB mode, en sleep je de componenten op het printje. Dan laat je 'm auto-routen (zelf bedenken hoe de printsporen moeten lopen). Een beetje schuiven met componenten en instellingen totdat je het hebt zoals jij het wil.

Dan print je het ontwerp uit op een overheadsheat. Je pakt een foto-gevoelige print, legt de sheet erop en belicht het met een gezichtsbruiner, of een andere UVA bron. Dan kort in de ontwikkelvloeistof en daarna een paar minuten in de etsvloeistof.. en kloar is je printje.

Back