Iemand foto`s van de Samson II??

Hallo,

Binnenkort verwacht ik het model Samson II. Deze moet nog worden opgebouwd en kan dus het e.e.a. aanpassen waar nodig.

Is er iemand die ervaring heeft met het bouwen of varen van dit model? En als iemand foto`s heeft van dit model, zou ik die graag willen ontvangen. Zijn wel heel veel vragen voor iemand die (nog) niet heel erg actief is op het forum..

Ik ga me diep schamen!

Groeten,

Ome Robert
Rotterdam

Heb je meer info over Samson II? is het een bouwpakket (zo ja, welke fabrikant), etc etc.
Nu komt het mij over als gewoon een naam van een schip.

groeten,
Jan

Samson II

Hallo,

De Samson II is een bouwpakket van Billing Boats. Ik heb het vermoeden dat het een oud model is daar deze niet meer op de site van BB staat. Ook op het internet is er weinig over te vinden.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor soort schip het is. Het lijkt een werkschip..

Hopelijk heb ik genoeg info gegeven..

Groeten,

Robert
Rotterdam

Dit schip zeg maar?

Alleen van de Amerika/Afrika van Smit is de kop een stuk scherper en de romp is minder bol. Maar ze zijn te vergelijken??

Samson II

Hoi allen,

Ik heb inmiddels foto`s van het model. Weet alleen even niet hoe ik het op je scherm krijg.... Ga even zoeken op het forum hoe het moet.

Het Smit bootje lijkt heeeeeeel in de verte op de Samson, maar zitten toch wat verschillen in.

Ik ga ermee aan de slag.. Hopelijk zometeen resultaat!

Robert

nou Robert... Heeeeellll ver in de verte dan :P
Ik had zojuist een ander bootje verwacht, ook de Samsom.

Vandaar...

Hallo, die SamsonII basiert auf dem Rumpf des Fischkutters Polar von Billing Boats. Ist ein Fantasiemodell eines Dänischen Haffendiesnstbootes, Gruß Kuddell

hallo,

Die Samson van BB ken ik wel. Iemand aan mijn vereniging heeft zo'n model (Welkom op de website van MBC Replica Werkendam) dan even bij foto's zoeken.

Ik heb zelf wel ervaring met bouwdozen van BB, ik heb namelijk zelf de Polar. Deze heeft dezelfde romp als de Samson.
Tips: andere schroefassen gebruiken, andere schroeven gebruiken, en de balsahout was bij mij niet in de juiste maat. Verder een heel fijn model om mee te varen. Ik heb er 2 monoperm's in staan en kan er uren mee varen.

succes!

Ome robert ik ben hier op de gebruiker van mijn zoon aan het rondneuzen op het forum.
Ik heb de samson II van BB twee jaar geleden afgebouwd. En staat nu bij mij op de keukenkast te pronken. Ik kan u vertellen dat je met enkele aanpassingen een leuk bootje hebt om mee te varen.
Als mijn zoon morgen tijd heeft vraag ik hem om enkele foto's te plaatsen.
Rudy

Hallo Rudy of Steven,

Dank voor de reactie! Ben heel benieuwd wat de aanpassingen zijn. Ik ben nog bezig met de aanschaf van assen enz.. Dus kan ik nog alle kanten op.

Tevens ben ik benieuwd in wat voor kleuren het schip is geverfd/gespoten. Ik zit te denken aan de originele kleuren of een beetje a la Havendienst 2.

Wacht met spanning af...

Bouwverslag word binnenkort aangevuld!

Robert

Met dank aan mijn zoon voor het uploaden van de foto's.
Als je details wil of andere vragen over de boot ...
Rudy

Laatst bewerkt door een moderator:
Samson

Heey rudy

waar word de boot mee aangedreven?

1 of 2 motoren??

4 roeren??
of 2??

Mvg,
Karsten

samson10bm4.jpg

Het lijkt er op dat hij 2 motoren en 1 roer heeft.
Overigens een leuk bootje.

Ik heb nog zo'n romp liggen mocht er nog iemand intresse in hebben om deze naar een Samson II te bouwen. Laat het me dan even via een PB weten.

Gr. Gert

Heren,

Duizend maal dank voor de geweldige foto`s!!!

Ik kan hiermee veel verder komen. Ben nu druk bezig met het bekleden van het dek en de opbouw.

@Pergotje
Het schip heeft twee schroefassen en slechts 1 roer TUSSEN de schroeven in. Het is een lang roer dat bij een volledige uitslag de stroming van een van de schroeven "opzij" duwt. Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over de werking van het roer, maar de andere lezers van dit lijntje kunnen dit bevestigen..

Zodra ik de juiste schroefassen heb gekocht (schijnt lastig te zijn bij firma Q uit P), zal ik mijn bouwverslag aanvullen.

Iemand nog suggesties m.b.t. de aandrijving? Er zitten nu twee Robbe 380 type motoren bij zonder vertraging. Dit lijkt mij wat magertjes... Wat voor motoren zitten er in de gebouwde modellen??

Groeten,

Robert

Ome Robert

Ik heb in het lijntje gelezen dat je de koppeling en de schroefassen gaat vervangen. Hiermee ben ik ook bezig (schroefassen). Ik heb de Samsan II eerst volledig volgens het plan gebouwd. Met de originele schroefassen, koppelingen schroeven en roer, daar vaart hij goed mee. Maar dat maakt een hels lawaai.
Dus origineel was de Samson II uitgerust met twee Mabuchi RS-380 motoren.Met een loodaccu van 6V en 3.5Ah kon je een half uurtje varen. De motoren en koppelingen heb ik vervangen door Speed 400 motoren en de schroefassen heb ik aangepast en ondersteund. Met deze aanpassing
kun je op schaalsnelheid (3.5Ah loodaccu) makkelijk 1u30 varen. Voor het volgend vaarsezoen komt er een loodaccu in van 7Ah.
Toch even bij het roer stilstaan. Eén roer tusen twee schroeven is niet voldoende. Het mag dan groot zijn maar het is niet groot genoeg. Als uw dek er niet op zit kan je nog alle kanten uit. Voor elke schroef en roer is de beste oplossing. Ik kan dit niet meer veranderen maar ga het roerblad nog vergroten.

Rudy.

@ Ome Robert; Ik had destijds ook de Samson, deze had ik uitgevoerd met twee 500-motoren en een veel groter roer.:thumbsup:
Hij was daardoor wel overpowerden had daardoor een mooie boeggolf,:banana: maar, omdat het geen speedboot is,:hammer: moet je dat via de zender dan maar reduceren. Met het grotere roer was het manuvreren een kinderspel, ook achteruit.
Er zat destijds een 12V 3,2Ah loodgel batterij in, wat goed was om een tijdje te spelevaren.

Heren,

Dank voor de reacties en informatie!

Voor degene die het willen volgen heb ik een bouwverslag dat ik probeer up to date te houden. Nu lopen er twee draadjes door elkaar heen.

Ben nog druk aan het kijken, maar ik vermoed dat de 400 type motoren meer dan voldoende moeten zijn. Afijn, reageer gerust in mijn bouwverslag... Alle info is welkom!

Groeten,

Robert

Back