Iets om over na te denken.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
je staat er inderdaad nooit bij stil maar het kan je zomaar gebeuren., ik beoefen het modelvliegen zo,n 35 jaar en heb zoiets gelukkig afkloppen nog nooit meegemaakt en hoop het natuurlijk ook nooit mee te maken., en het is net zoals alex aangeeft iets om ns goed over na te denken:?: bv de eigen maar ook de veiligheid van toeschouwers op je eigen vereniging., dat mag best eens!! in het jaar onder de loep genomen worden wand als het mis gaat ja dan kunnen het echte moordwapens worden en dat wil toch niemand op zn geweten toch!!:wink:

mvgr johan snijders

Hmm, kan me nog een Conrad-dag herinneren waar een heli-vlieger met een slagaderlijke(?) bloeding werd afgevoerd. Als ik het goed begrepen heb gebeurde er iets soortgelijks: heli raakte de grond, echter een rotorblad brak af en raakte via een muur de piloot (welke in een met netten afgezet gebied stond) Wij moesten de afrastering langs onze baan weghalen, zodat de ambulance er langs kon.

Tja, shit happens.
Een prop is en blijft een draaiend mes, een heliblad een draaiende cirkelzaag.

Soms denk ik ook wel eens "daar sta jij beter dan ik" als ik filmpjes op youtube bekijk waarbij men op paar armlengtes hooverend met toestel amper zichtbaar van de smoke vliegt, of crazy 3d helifiguren op luttele meters van zichzelf.

Goh.. als ik wat zeg als mensen staan te hoveren en de tip van de vleugel vastpakken, dat dat gevaarlijk is, wordt ik voor azijnpisser uitgemaakt, stel ik mij aan, is het niet gevaarlijk, kan allemaal best...

Ook jij, Alexzzz, had toen zoiets van 'ah niet gevaarlijk'... ;)

Uhm een broer van me een stuk duim kwijt mijn andere broer een oog.
Tot voor kort nog behouden maar een paar weken geleden geheel verwijderd.
Een oudclub genoot een slagaderlijke bloeding.
Ik ga nooit meer alleen vliegen hulp kan altijd nodig zijn.
Als ik een heli zie kruip ik achter een hek.
Ik heb veel respect gekregen voor alles wat rond draait, gelukkig nog wel zonder bang te zijn.

Laatst bewerkt:
Dit gaat niet over heli's, Bertus, maar over vliegtuigen.. hoveren en torquen met vliegtuigen.

Heli's wordt idd ook vaak te makkelijk over gedacht. Als zo'n blad losschiet, heb je echt een enorm probleem.

Tjah triest maar ongelukken gebeuren, al zijn ze vaak te voorkomen.

Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Veel mensen onderschatten de kracht van een prop. Zelfs bij de kleintjes.
Volgas draaien op de grond met je hoofd vlak boven of voor een prop raad ik iedereen af maar toch zie ik het jaarlijks vaak genoeg gebeuren. Afgelopen jaar schoot er ook een prop los hoorde ik en stond gelijk in zn been.

Altijd ver van de prop blijven en als het niet kan er achter. En hoveren voor je neus is ook niet verstandig, zowel met een vliegtuig als heli niet.

Ja ik weet dat het over vliegtuigen gaat.
Maar met dat 3d gebeuren kan een model ook alle kanten heen gaan.
trouwens de props zijn net zo groot als de rotor van een heli (een beetje overdreven maar toch)

Ergens begrijp ik toch al niet dat het allemaal mag.
Een wat groter rotje mag niet maar modellen die 25 kilo wegen en boven de 500 km/u gaan mag in eens weer wel.
Volgens mij kan je daar ook best ongelukken mee krijgen.
Het is natuurlijk wachten op een wet die extreme tegen zullen gaan.
Wat dat betreft verbaast het me dat die er nog niet is.
Je mag niet met een schuimpje vliegen met fpv, en wel met vliegende raketten zeg maar.
Niet dat het van mij aan banden gelegd moet worden, maar begrijpen doe ik er geen bal van.
Als timmerman moet je halsbrekende toeren uithalen om je cirkelzaag te beschermen (je baas tenminste), en jij staat lekker je benzine motor met het handje te starten.
Wel appart allemaal als je er over nadenk.
Niet te veel denken dan maar:-D:-D

Goh.. als ik wat zeg als mensen staan te hoveren en de tip van de vleugel vastpakken, dat dat gevaarlijk is, wordt ik voor azijnpisser uitgemaakt, stel ik mij aan, is het niet gevaarlijk, kan allemaal best...
Als hij de tip vast had kon dit onmogelijk gebeuren...

Ik ben iig blij dat het de piloot zelf was en niet een omstander.

Als timmerman moet je halsbrekende toeren uithalen om je cirkelzaag te beschermen (je baas tenminste), en jij staat lekker je benzine motor met het handje te starten.
Wel appart allemaal als je er over nadenk.
Tja, da's het verschil tussen hobby en werk hé? Als zzp-er mag je trouwens wel gewoon de beveiliging van je zaag slopen als je er de voorkeur aan geeft om het blad met je vingers stil te zetten :mrgreen:

Het gaat om de aantallen. Er zijn fors meer cirkelzagen in omloop, dan modelhelicopters. Zelfde met vuurwerk, er zijn veel meer mensen die vuurwerk afsteken, dan mensen die modelvliegen.

Gelukkig zijn er niet zo gruwelijk veel echte ongelukken en worden de ongelukken die er zijn niet altijd als modelvliegongelukken gezien.

Reken maar dat als er echt vaak wat mis zou gaan, dat het dan wel verboden zou worden.

Zo werkt het Nederlands systeem. Zolang er niet teveel gebeurd en iedereen z'n muil dichthoudt, zal het mogen.

@Nando: bull.. als jij denkt dat je een 3m 3d kist aan de tip onder controle hebt, heb je een gaatje in je hoofd ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als zzp-er mag je trouwens wel gewoon de beveiliging van je zaag slopen als je er de voorkeur aan geeft om het blad met je vingers stil te zetten :mrgreen:

Ja dat weet ik, het heeft overigens niet mijn voorkeur :D

Mijn baas had er een handje van om met zijn nagel de zijkant van de zaag af te remmen tot hij een keer met zijn nagel in 1 van de 3 sleuven bleef haken met zijn nagel :-D:-D:-D

Hezik, inderdaad gebeuren er gelukkig weinig ongelukken.
Ik denk dat veel piloten van het snellere/grotere werk wel weten waar ze mee bezig zijn, ten minste dat hoop ik.:p

Nogmaals @Nando; lees eens wat er gebeurd is:

Beim Hovern und Torquen geriet das Modell außer Kontrolle, bewegte sich auf den Piloten zu, sackte ab, schlug mit dem Heck auf dem Boden auf und kippte um. Der Pilot wollte sich noch vom Modell entfernen, als er die Gefahr erkannte. Das Ganze ging aber so schnell, dass er dies nicht mehr schaffte. Er wurde vom Propeller an der Halsschlagader getroffen und verstarb noch an der Unfallstelle. Zu allem Unglück geschah das Ganze vor den Augen seiner Frau und seiner drei Kinder.

Hij had dus een probleem bij het hoveren. Dat kan gebeuren. Het ding kwam op de piloot af.

Nu zeg jij: "als je hem aan de tip vasthebt, kun je 'm van je afduwen"

Goed, dat je een 3m kist niet aan de tip in de lucht kunt houden, zul je wel met mij eens zijn.

Het afhouden was in dit geval het probleem niet. Het toestel kwam op de grond, kiepte om, en kwam toen op de piloot af.

Dat kan dus net zo goed gebeuren als je 'm aan de tip vasthebt. Eerder nog, want dan sta je er nog dichterbij.

Ik blijf erbij dat de kans dat de prop je raakt kleiner is als je bij de tip staat en/of de tip vast hebt tov recht erachter/voor.

Dat mag. Ik blijf erbij dat dit niet zo is ;)

Kijk, uiteindelijk gaat het er mij niet om dat het niet 'stoer' is of een mooie stunt, natuurlijk wel.

Er zijn zoveel dingen die wij doen, gevaarlijk. Dat wil niet zeggen dat je ze dan niet moet of mag doen, maar wel dat je je bewust moet zijn van de gevaren.

Wat betreft dit ongeluk.. als jij je kist bij de tip vasthebt, sta je er naast. Als het ding dan valt, zal het rudder het eerst de grond raken. Als daarna de motor weer oppakt, is de kans op een zijwaartse beweging dus groter.

Maw, het is gevaarlijker als je er naast staat.

ik heb er over nagedacht..... gewoon verbieden dat werkt het beste in NL

Tja, wat is niet gevaarlijk? Misschien is jezelf op de openbare weg wagen wel gevaarlijker dan een hele dag onder je kist staan torquen, om nog maar te zwijgen over full scale vliegen, wintersport,...

Zoiezo torque je meestal in de wind, het verstandigste is dan om er achter blijven te staan, je kist hangt altijd een beetje met zijn neus naar de wind en gaat meestal met de motor naar voor vallen... (als hij stilvalt ofzo, ja dan kan hij ook nog pijn doen).

De kans is redelijk klein dat er iets fout gaat, daarom zijn er ook nog zo weinig dingen misgegaan... maar inderdaad, het kan altijd. In dit verhaal weet je ook niet wie de piloot was, of hij goed kon vliegen etc etc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back