IJsbreker Canute van Billing Boats

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Bear D, 6 jan 2017.

  1. Bear D

    Bear D

    Lid geworden:
    11 jul 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Alkmaar
    Beste mede modelbouwforumers,

    Ik ben sinds kort weer bezig met de bouw van de Canute. Nou ben ik op zoek naar een messing roer. Heeft iemand een suggestie / bestelnummer voor een passend roer voor dit model. Verder wat voor vet gebruiken voor de schroefas (robbe).
     
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Bear, ik heb het roer gewoon van hout gemaakt (volgens tekening), en volgens mij zit er in het beslag het asje met bus voor het roer.
    groetjes piet
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een messing roer kun je makkelijk zelf maken. Een stukje messing staf voor de roerkoning (as waar het roer omheen draait) en een plaat messing van de juiste dikte.
    De roerkoning aan de onderzijde iets laten uitsteken, zodat hij ook aan de onderzijde van het schroefraam in een gat valt.
    Messingplaats en roerkoning aan elkaar solderen met een soldeerbrander.
    Hoeft niet eens met zilversoldeer; soldeer met harskern (elektronicasoldeer) gaat ook prima. Zorg ervoor dat het soldeer mooi tussen roerkoning en roerblad vloeit.
    Daarna met schuurmachine, vijl en schuurpapier het roerblad afwerken.
    Spuiten en klaar.

    Vet in schroefaskoker: (niet in de schroefas, want dat past niet)
    Ik gebruik uierzalf van het Kruidvat. Geel spul in een potje van 400cc of zo voor een paar euro. Kun je jááááren mee vooruit.
    Het potje in een pannetje heet water zetten, au bain marie opwarmen tot het vel vloeibaar is, daarna opzuigen met een ouwe injectiespuit en het vet in de schroefaskoker drukken.
    Daarna de schroefas erin drukken met een stuk keukenpapier aan het andere einde van de schroefas. Daar komt het overtollig vet eruit.
    Schroefas rustig in laten lopen (boven water) om het vet zich te laten verspreiden.

    Eens per jaar (na het vaarseizoen het ouwe vet vervangen door nieuw, via dezelfde methode.
    Het ouwe vet is dan zwart en smerig.
     
  4. Bear D

    Bear D

    Lid geworden:
    11 jul 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Alkmaar
    Top thnx voor de tips, zal binnenkort ook wat foto's plaatsen van de vorderingen.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eendagsvlieg (dit verslag), of is het toch nog iets geworden? Nog even en dan ligt er weer ijs. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina