ijzer- en borstelloze motor, geen draaibank nodig

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door ron van sommeren, 4 sep 2003.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. ERB

    ERB Guest

    Wel knap zo, maar ik zou liever iemand opzoeken die een draaibank heeft, want wat braaien voor solderen heet........komt dit ook aardig in de buurt :)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is het eerste exemplaar en er zit meer achter dan je denkt. Het ontwerp is 'draaibankloos', het is dus niet zo dat iemand heeft zitten prutsen/knoeien omdat hij niet de beschikking over een draaibank had. Dit is vakwerk.
    IJzerloze motoren hebben een zeer hoog rendement bij een laag gewicht (geen ijzer in de spoelen). Een laag koppel bij een hoog toerental. Het is de kunst om de spoelen zo compact mogelijk te maken. Ik vind het min of meer briljant om met simpele middelen zo'n motor te bouwen.
     
  4. ERB

    ERB Guest

    Draaibankloos ok. Dat is zeker knap gedaan, maar ik kan me haast niet voorstellen dat je motortje dan perfect recht is uitgelijnd en misschien bij hoge toerentallen je hele toestel uit elkaar schudt.

    Ik las op http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=36382&sid= dat het ding 96 gram weegt. Is dat licht of zwaar voor een dergelijke motor?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen flauw idee, er zijn er nog niet veel gebouwd. Het enige dat draait is de rotor, een as met daarop een aantal moeren, op elk van de zes moervlakken één of twee magneten en een kevlar wikkeling om de magneten op hun plaats te houden. Als je het helemaal mooi wilt doen, balanceer je de rotor uit, maar dan nog heb je geen draaibank nodig.
     
  6. ERB

    ERB Guest

    Het principe is wel mooi ja. Ik denk zelfs als je het netjes uitvoert en de rotor uitbalanceert en wat minder braait met epoxy :) dat het wel wat lichter kan? Ik denk bijvoorbeeld aan een holle as, gaatjes in de dekplaatjes die de lagers op z'n plek houden. Gebruik van een andere houder voor de magneetjes (kunstof delen? of dienen die moertjes nog ergens voor?) Wellicht kunnen de moeren om en om, dat scheelt ook allemaal weer.
     
  7. wow, dit is niet "zomaar" knap gedaan, dit is gewoon fantastisch! Ik volg het draadje al een tijdje, en ik verschiet altijd maar meer van die Mr Takao :eek: Z'n zelfbouwontwerpen van regelaars zien er ook leuk uit!

    Het rendement zal zeker beter zijn dan dat van cd en andere zelfbrouwsels...voor hoge toerentallen... Ja, ik denk al aan mijn eigen versie :idea: Ron, al een link voor van die ronde magneten :?: Een snellbinnenloper (2Pool) voor een ducted fan lijkt me wel wat... :roll: :wink: en een vervanger voor een hacker B20l met een hoog rendement:p Ik heb er al zin in... :roll: :wink:

    @ ERB, niet zo negatief over dat geklooi met epoxie en het niet uitbalanceren van rotors. ik draai sommige van mijn cd's op 65000+ toeren (onbelast)... de rotor is niet uitgebalanceerd en alles draait netjes stil en trillingsvrij...ik denk dus wel uit ervaring te kunnen zeggen dat zo'n dingen echt wel mogelijk zijn :roll: :wink:

    Niels
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je rotor erg klein is van diameter merk je onbalans niet zo snel. Met een buitenloper word het al snel lastiger. CD-Rom motoren hebben meestal zo'n kleine diameter (kleiner dan 3cm meestal) dat je iets onbalans niet eens voelt. De mijne is zeker niet in balans maar met 20000 rpm is hij voor mijn gevoel perfect maar als je gaat meten...... Toen mijn grote buitenlopen een klap had gehad en hij licht slingerde schrok ik wel van de vibratie :) Maar goed, even ontoppic. Waarom is een spoel zonder ijzer beter? Ik heb nog maar heeeel weinig fabrieks motoren gezien zonder ijzer maar wat ik zie heeft wel een hoog (90+) rendement... Alleen zijn die kleine koolstof dingetjes al niet meer te betalen.. 30grams motor kost €80 :( wel 300 gram kracht voor 5A :) kan je nagaan wat een groter model kan doen met 20A!!
     
  9. Hum? Je zegt het antwoord zelf :? hoger rendement (ik dacht door geen wervelstroomverliezen), lager gewicht 'als je het goed kan'. Uit een stukje van Bert (zoals altijd heel leerzaam :) ) heb ik ook verstaan dat ze in duikvlucht meer toeren ophalen, terwijl bij ijzermotoren het toerental nagenoeg constand blijft. Beter voor vb ducted fan jets.(was in de pyrana draad) Wel moet je regelaar een hoge schakelfrequentie hebben...

    Merken? Ik dacht toch Lehner, hacker, kontronic,...? Het is niet omdat de buitenkant van metaal is dat ze niet "ijzerloos" zijn, toch? Alle motoren zonder 'cogging' zijn toch ijzerloos ?

    Niels
     
  10. ERB

    ERB Guest

    Wellicht een rare vraag, maar als zonder ijzer een hoger rendement oplever, wie heeft dan ooit bedacht die erin te doen?
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    IJzer kernen in spoelen worden toegepast om het elektrisch opgewekte magneet veld te vergroten=meer koppel. Helaas brengt dit ook enkele nadelen met zich mee. (1) Het beurtelings magnetiseren en ontmagnetiseren van ijzer gaat niet zonder verliezen=directe ijzer verliezen. (2) De vlak in de buurt bewegende magneet roept een electrisch veld op in de ijzerkern welke op zijn beurt weer een tegengesteld magneetveld voortbrengt=wervelstroom verliezen.

    Deze 2 vormen van verlies behoren samen tot de groep "rotatie verliezen" en nemen, samen met de wrijvings verliezen zeer sterk toe bij hogere toerentallen.

    IJzerloze motoren zijn dan ook beter in te zetten bij hogere toerentallen, ook omdat juist door het ontbreken van ijzer het koppel veel lager is dan een motor met veel ijzer.

    IJzerloze motoren vertonen vrijwel geen "cogging".( Rast moment in het Duits.) Omgekeerd mag je niet zeggen dat een motor zonder cogging wel ijzerloos zal zijn. Er zijn verschillende methodes om een motor met ijzer zonder cogging te maken. (Rotor/stator pool verhouding, skewed armature, overlap winding etc.)
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee. Het Duitse ontwerp gebruikt voor de rotor moeren met daar op magneten geplakt.
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Deze "Blumendraht" motor is dus niet ijzerloos.
    Die japanse wel.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Geheel ijzer loos is ook erg lastig. Koolstof as, of mag alu wel? :)
     
  15. Nee hoor, de as heeft niets met dat "ijzerloos" te maken. overigens gebruik ik wel voor al mijn motoren koolstofassen :) gaat prima!

    Euh, nog een vraagje, die ijzeren bouten, maken toch deel uit van de magneet hé? Plastiek werk dus niet, toch? Ijzer is zo zwaar :? ...

    Ben al een beetje materiaal bijeen aan het zoeken voor het eerste model :) Als hij blijkt te werken hoor je er nog van, anders zwijg is als de dood 8O .Een wikkelschema zou wel handig zijn :roll: ...

    Niels
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De term 'ijzerloos' heeft betrekking op het gebrek aan ijzer in de spoelen.
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat heeft dat "bloemendraad" voor functie? Is dat niet het "ijzer" in de spoelen?

    Paul
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Zo had ik dat begrepen. komt on plaats van de gelaagde ijzeren ringen die je in hacker en lehner tegenkomt.

    Zoals hier reeds vermeld heeft echt ijzerloos voordelen met weinig verlies bij hele hoge toerentallen. met ijzer maak je meer koppel.
    Als je toch een vertraging gaat gebruiken, dan maakt het bij die hele kleine motortjes (japan) niet zoveel uit of je 1:3 of 1:15 vertraagd.
    Scheelt echter wel ijzergewicht en kan dus bet3er rendement hebben.


    Optimaliseren is een vak apart. Je moet keuzes maken. Gewicht, rendement, eenvoud van fabrikage, wel/geen vertraging etc... speelt allemaal mee.

    Ijzerloos zal dus voor meeste toepassingen een vertraging nodig hebben.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het ijzerdraad heeft dezelfde funcitie als de ijzermantel van een motor, fluxconcentratie/verhoging. Door het gebruik van draad zijn de wervelstroomverliezen kleiner. Net als bij het gebruik van een pakket van dunne laagjes blik.
     
  20. hilbren

    hilbren Guest

    misschien interesant, ik heb ook nog een motoretje gevonden op ezone zonder metalen kern linkje
     

Deel Deze Pagina