Ik ben niew

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Traxxasboy, 5 aug 2012.

  1. Traxxasboy

    Traxxasboy

    Lid geworden:
    5 aug 2012
    Berichten:
    4
    Hallo modelbouw leden

    IK ben hier nieuw.
    En ik heb zelf een traxxas auto.
    En ik heb een himoto auto
    En ik heb een fvp helicopter
     
  2. Merijnrccoureur

    Merijnrccoureur

    Lid geworden:
    5 aug 2012
    Berichten:
    24
    ok, vertel eens wat meer over jezelf
     
  3. Ginjirou

    Ginjirou

    Lid geworden:
    30 jul 2012
    Berichten:
    93
    Ik ben ook nieuw!!! :p Ik heb een carson cr4, maar ik vind nitro's niet zo prettig om te hebben (heel veel onderhoud) Dus ben sparen voor een Revo
     
  4. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Nitro's vergen nauwelijks meer onderhoud hoor :).
     
  5. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    nitro is zo'n 75% tunen en 25 rijden, tegenovergestelde als van electros
     
  6. celifor

    celifor

    Lid geworden:
    21 jun 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    antwerpen-herselt
    Dan heb je met de verkeerde wagens gereden 1maal dat die goed staat is 5mins werk, dan kan je een heleboel tankjes verder rijden zonder afstellen:)
    Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind een nitro wagen zo veel leuker rijden
     
  7. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    maar is het zo dat die nitro auto's stabieler rijden als die elektro auto's of lijkt dat maar zo?
     
  8. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Inderdaad dat is een mythe die in het leven geroepen is door mensen met weinig ervaring die geen hulp zoeken dat nitro's minder zijn en meer onderhoud vergen.

    Ikzelf rij net als Celifor veel liever nitro, echter de tijd en de afstanden om aan het circuit te geraken voor 1/8 nitro heeft mij doen overstappen naar electro 1/10.

    Een nitro 1/8 geeft naar mijn gevoel veel meer feedback en je krijg er een betere feeling mee... Ik reed met mijn MBX6R 1/8 nitro snellere rondetijden dan met mijn 1/8 MBX6 Eco. En niet een beetje ook!

    Qua onderhoud zit je zowieso aan de auto die bij beiden hetzelfde is, koppelin en motor komen er nog bij maar dat is amper meer en moet niet na elke rit.

    Qua aantal wedstrijden wint 1/8 nitro zonder probleem van 1/8 electro.

    Het afstellen van een nitro motor moet je leren. Als je degelijk materiaal koopt zoek je een basisafstelling waarvan je miniem moet afwijken om hem goed te krijgen!
     
  9. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Hm echt? Mijn neef heeft een nitro gehad en was toch wel elke keer afstellen e.d. Heb ook vaker op het forum gelezen dat nitro zoveel meer afstellen enzo is voordat je kan rijden, electro is gewoon " plug and play ".
    De feedback bij nitro is zeker een stuk positiever en veel onbekenden denken dat de nitro's veel sneller is dan electro, (ookal haalde ik mijn neef zo in). Of bedoelde je iets anders met feedback? Nitro geeft wel een lekkerder gevoel en het geluid is natuurlijk veel leuker, behalve als je in de avond zin hebt om te rijden. Dan krijg je een hele boel boze blikken van opzij geschoven gordijnen te zien.
     
  10. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    De feedback van de nitro is beter door de koppeling, die de power geleidelijk naar de wagen toebrengt en het geluid. Aan het geluid kan je inschatten hoe hard je rijdt en waar je ongeveer gaat landen (omdat je de springafstand kan inschatten).
    Vind dat bij elektro toch allemaal een pak minder dan met een nitro.

    Verder is een degelijke nitro motor niet meer als even warm rijden, op de startbox afstellen (nog geen 5 minuten) en je kan normaal de hele dag rijden zonder bij te stellen. Als je wat gereden hebt moet je de koppeling en lagers eens nakijken, maar veel meer als dat is het niet.

    Het grote voordeel is dat je kan bijtanken voor lange rijtijden :D.

    Mijn MBX6R met OS speed motor rij je op een offroad parcours toch niet echt los met optrekken hoor. Gaat even hard als een normaal gegearde MBX6 ECO op 4S.

    Rij ook graag 1/10de elektro, maar met een deftig circuit in de buurt zou ik wss enkel 1/8 nitro rijden...
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2012
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Kom eens uit je kelder en kijk eens wat verder, ga eens een keer bij de Baanbrekers in Rucphen kijken. Dan zal je zien dat Nitro snel en betrouwbaar kan zijn.
    Verdiep je eens in de materie voordat je gaat aankloten want dan heet het geen aankloten meer. Inlopen, warm draaien, foute plug herkennen, versleten zuiger herkennen en vele andere zaken zijn belangrijk om een motor goed te laten lopen.

    MAAR AUB, STOP MET DIE HORRORVERHALEN !!!!!!!

     
  12. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Idd Roelof dergelijke verhalen maken het nitro gebeuren stuk...

    Stewie is daar een goed voorbeeld van, hij was in het begin van zijn RC loopbaan ook echt anti nitro. Tot hij mij met mijn eerste MBX6 met Ninja motor bezig zag...

    Ey die blijft lopen, die gaat hard, die gaat heel hard... :D
    Eenmaal die zender in zijn pollekes geduwd om de smaak eens te pakken te krijgen, en je ziet helemaal overtuigd!
     
  13. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    idd, ik wil ook een nitro maar money is all spend to the xray... voorlopig hou ik t op elektro maar er komt vast nog een nitro bij:)
     
  14. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Denk toch dat het grootste voordeel van elektro het geluid is. En het is ook een kwestie van wat je leuker of voor je gevoel beter vind rijden. En zeg nou zelf.... de techniek van nitro is vele malen mooier dan elektro :). Tis dat ik zelf geen nitro kan rijden ivm geluidsoverlast maar anders had ik zeker een nitro verkozen boven elektro. Heel misschien komt er ooit nog eens een 1:10 nitro in mijn collectie :), wie weet...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  15. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Het zijn twéé verschillende hobby's wel met veel overeenkomsten.

    Ik snap werkelijk niet waarom Nitro of Electro afgekraakt moeten worden.

    Nitro is inderdaad afstellen en meer geluid wat is daar mis mee? Afstellen is gewoon te leren en het geluid ja dat is meer als bij Electro.

    Electro heeft geen afstelling zoals Nitro bij de motor/carburateur maar wat is daar mis mee als iemand dat afstellen niet leuk vind en het geluid is anders zodat je minder overlast veroorzaakt.

    Hou je van iets meer afstellen (motor,koppeling,uitlaat) en het geluid ga naar Nitro.
    Wil je minder afstellen neem dan Electro.

    Sleutelen aan de auto hoort bij beide, er gaat altijd wel iets kapot of moet afgesteld worden.

    Verder gewoon lekker veel lol hebben met het (wedstrijd) rijden want dat is toch ook een niet onbelangrijk deel van beide hobbies.

    Ik heb zelf Nitro en Electro gehad en heb mijn keuze gemaakt.
    Bij RCC Zoetermeer rijden Nitro en Electro gewoon door elkaar helmaal geen punt juist leuk en onder elkaar lopen we natuurlijk te dollen over het verschil van Nitro vs Electro.

    Just my 2 cents have fun!!
     
  16. dik

    dik

    Lid geworden:
    29 jul 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rhenen
    helemaal mee eens janschip heb zelf nitro en electro
     
  17. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Niemand heeft iets tegen elektro hoor.
    Kurtje en ikzelf hebben meerdere 1/8 elektro's gehad.

    Maar dat een nitro 1 grote nachtmerrie is, is niet waar.
    Mijn eerste RTR nitro liep idd niet zo mooi als de OS speed die ik nu heb, maar daar zat voor een groot deel onkunde tussen.

    Met wedstrijdrijders die je helpen kan je op korte tijd veel leren. Zoveel dat ze op de eerste truggycup kwamen vragen wie mijn motor afgesteld had omdat hij de motor zo hard en mooi liep :cool:.

    Vandaag nog de quali's van een 1/10de elektro clubkoers gereden (4WD) en dat begint ook beter en beter te gaan :).
     
  18. dik

    dik

    Lid geworden:
    29 jul 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rhenen
    helemaal mee eens stewie je moet er wel wat van afweten anders is het bij nitro en electro lastig
     
  19. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    volgensmij heb je me een beetje verkeerd begrepen, kalm aan. ik weet dat nitro snel en betrouwbaar kan zijn, heb ik zelf ook gezien.
    Ja oke, welke sneller is ligt gewoon aan de afstelling en setup van beiden.

    PS, over dat feedback, ik dat gebied is nitro wel een stuk handiger idd. En mocht je de auto eens kwijt zijn, gas geven en je hoort m zo.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan er naast zitten maar je doet toch hele harde negatieve uitspraken over nitro waarbij ik mij niet kan indenken dat ik het anders moet zien.

    Ik kan je zeggen dat mijn auto na 4 wedstrijden nog niet uit elkaar is geweest en alleen op iedere racedag 1 of 2x is afgesteld en de setup is nagelopen. Als ik dat in procenten moet uitdrukken: 0.1% tunen, 1% sleutelen en 98.9% rijden

    Ik heb nu een zooi RC-Junkies dagen meegemaakt en ik kan je zeggen dat 90% van de problemen bij de gebruiker ligt die niet kan herkennen wat er aan de hand is. Een verkeerde plug, een versleten motor, (door) verkeerde afstellingen, een verkeerde brandstof en noem al die bekende problemen maar op wordt niet opgemerkt en men blijf maar aanmodderen en schelden. Maar hey, bij electro is het tegenwoordig met brushless motoren met hun programmeerbare regelaars met sensorkabels ook niets anders. 1 foutje en de boel loopt ook niet lekker wat uitgezocht moet worden......
    En laat ik het maar niet hebben over mensen die aan blijven modderen met slechte accu's en afgebroken antennes....
     

Deel Deze Pagina